Bakgrund
Den nya modellen Certina DS PH200M är en modern version av Certinan från 1967 med samma namn.
DS står för Double Security och är historiskt ett antistötsystem bestående av två tjocka gummipackningar med syfte att skydda urverket.
Idag står DS (enligt Certina) för:
1: Safirglas
2: O-ring-packning på bommen/ställaxeln.
3: Dubbla packningar i kronan.
4: Tjock packning till bakboetten.
5: Förstärkt bakboett.
Dagens DS PH200M saknar safirglas och har istället plexiglas.
Specifikationer
Material: Stål
Urverk: ETA Powermatic 80 (.111), 80 timmar gångreserv, 21600 vph.
Lug2lug: ~52mm
Tjocklek: ~13mm
Diameter: ~43mm (vridring)
WR: 200m
Listpris: 6790kr
Urverk
Posermatic 80 introducerades 2013 och har sedan dess använts inom främst inom Swatch Group (Tissot/Certina mfl). Enligt Swatch Group är det ett modifierat ETA2824 som fått lägre frekvens, tunnare och längre drivfjäder samt lågfriktionskomponenter i de kolliderande delarna av verket. Man kan tolka det sistnämnda som högteknologi eller snålhet för att nå ett snabbt resultat, jag tolkar det som det sistnämnda.
Boett
Hela boetten är ganska grovt borstad men med tydliga och distinkta fasningar. Bandhornen är långa och vridringen sticker ut utanför boetten vilket i kombination med det stora vridringsinlägget ger klockan ett platt och ganska stort uttryck. Boetten har blivit cirka 3mm större än motsvarande modell från år 1967 vilket jag finner lite tråkigt men samtidigt förväntat.
Bakboett
Här har det inte snålats! Bakboetten pryds av den klassiska sköldpaddan omringad av snygga fasade fjäll. Riktigt bra.
Vridring och glas
Riktigt kul att Certina valt att gå ”all in” och köra på ett riktigt kupat plexiglas istället för safirglas. Plexi innebär givetvis repor men ger samtidigt en charm som passar med konceptet.
Aluminiuminlägg är såklart OK men jag hade givetvis föredragit ett akrylöverdraget vridringsinlägg likt på ursprungsmodellen. Inlägget ger ett lågkvalitativt intryck vad gäller finish och känslan i vrindringen är inte direkt hi-end, den har ett litet glapp och känslan i vridningen känns väldigt rudimentär.
Krona
Inga konstigheter här, en präglad Certina-logo på blank klassisk krona. Känslan är helt okej för prisklassen och kronan vobblar inte i något läge utan ger ett stabilt intryck.
Läder & nato
Till klockan medföljer både läder och nato. Här Certina har varit smarta nog att förse både nato och läder med bandstift som har snabbfäste. Det är däremot mindre smart att ha dessa till nato eftersom natot kan fastna i bandstiften och dra loss dem.
Kvaliteten på lädret tycker jag är OK för prisklassen men natot känns riktigt billigt, stelt och alldeles för kort. Jag finner det märkligt att man lyckas tillverka en hel klocka med urverk och allt men inte klarar av att tillverka ett vettigt natoband. Personligen hade jag föredragit om klockan hade sålts på ett tropic-gummi, det hade räckt.
Tavla och visare
Även här är kvalitetsintrycket ganska lågt. Visarna känns platta och grovt finisherade, notera ”vikningen” på timvisaren. Ytterst märkligt att de valt att använda högglansfinish på visare och logo men inte på rehault.
På handleden
Det känns ju som öppet mål att folk kommer gnälla ihjäl sig på storleken, framförallt på att lug2lug-måttet är hela 52mm. Personligen tycker jag klockan sitter helt OK på min 18cm handled. Den är tunn och lätt och passar bäst på nato. Upplevelse av storlek är såklart subjektivt och jag tycker storleken funkar, den matchar däremot inte konceptet.
Slutsats
Sammanfattningsvis tycker jag att konceptet är schysst men att utförandet känns lite slarvigt. Jag gillar klockan utseendemässigt både på foto och i verkligheten och den känns helt OK på armen.
Man ska inte glömma att det är en ”hyfsat lågt” prissatt klocka med ett listpris på 6790kr men jag tycker ändå att det känns som att Certina har snålat ganska mycket vad gäller detaljer och finish. Boett och bakboett har schysst finish men visare och tavla är på samma kvalitetsnivå som de allra billigaste japanska klockorna. Vridringsinlägget och känslan i vridringen känns ännu billigare. Natot är pinsamt dåligt och passar inte in i konceptet.
Konceptet som sådant är däremot bra, hade klockan varit någon millimeter mindre i diameter och kortare vertikalt så tror jag att klockan hade blivit en stor hit. För mig känns det tyvärr som att klockan föll på målsnöret. Den är snygg och konceptet är roligt men där tar det tyvärr stopp.
Tack till 8past10.com får lånet!
Den nya modellen Certina DS PH200M är en modern version av Certinan från 1967 med samma namn.
DS står för Double Security och är historiskt ett antistötsystem bestående av två tjocka gummipackningar med syfte att skydda urverket.
Idag står DS (enligt Certina) för:
1: Safirglas
2: O-ring-packning på bommen/ställaxeln.
3: Dubbla packningar i kronan.
4: Tjock packning till bakboetten.
5: Förstärkt bakboett.
Dagens DS PH200M saknar safirglas och har istället plexiglas.
Specifikationer
Material: Stål
Urverk: ETA Powermatic 80 (.111), 80 timmar gångreserv, 21600 vph.
Lug2lug: ~52mm
Tjocklek: ~13mm
Diameter: ~43mm (vridring)
WR: 200m
Listpris: 6790kr
Urverk
Posermatic 80 introducerades 2013 och har sedan dess använts inom främst inom Swatch Group (Tissot/Certina mfl). Enligt Swatch Group är det ett modifierat ETA2824 som fått lägre frekvens, tunnare och längre drivfjäder samt lågfriktionskomponenter i de kolliderande delarna av verket. Man kan tolka det sistnämnda som högteknologi eller snålhet för att nå ett snabbt resultat, jag tolkar det som det sistnämnda.
Boett
Hela boetten är ganska grovt borstad men med tydliga och distinkta fasningar. Bandhornen är långa och vridringen sticker ut utanför boetten vilket i kombination med det stora vridringsinlägget ger klockan ett platt och ganska stort uttryck. Boetten har blivit cirka 3mm större än motsvarande modell från år 1967 vilket jag finner lite tråkigt men samtidigt förväntat.
Bakboett
Här har det inte snålats! Bakboetten pryds av den klassiska sköldpaddan omringad av snygga fasade fjäll. Riktigt bra.
Vridring och glas
Riktigt kul att Certina valt att gå ”all in” och köra på ett riktigt kupat plexiglas istället för safirglas. Plexi innebär givetvis repor men ger samtidigt en charm som passar med konceptet.
Aluminiuminlägg är såklart OK men jag hade givetvis föredragit ett akrylöverdraget vridringsinlägg likt på ursprungsmodellen. Inlägget ger ett lågkvalitativt intryck vad gäller finish och känslan i vrindringen är inte direkt hi-end, den har ett litet glapp och känslan i vridningen känns väldigt rudimentär.
Krona
Inga konstigheter här, en präglad Certina-logo på blank klassisk krona. Känslan är helt okej för prisklassen och kronan vobblar inte i något läge utan ger ett stabilt intryck.
Läder & nato
Till klockan medföljer både läder och nato. Här Certina har varit smarta nog att förse både nato och läder med bandstift som har snabbfäste. Det är däremot mindre smart att ha dessa till nato eftersom natot kan fastna i bandstiften och dra loss dem.
Kvaliteten på lädret tycker jag är OK för prisklassen men natot känns riktigt billigt, stelt och alldeles för kort. Jag finner det märkligt att man lyckas tillverka en hel klocka med urverk och allt men inte klarar av att tillverka ett vettigt natoband. Personligen hade jag föredragit om klockan hade sålts på ett tropic-gummi, det hade räckt.
Tavla och visare
Även här är kvalitetsintrycket ganska lågt. Visarna känns platta och grovt finisherade, notera ”vikningen” på timvisaren. Ytterst märkligt att de valt att använda högglansfinish på visare och logo men inte på rehault.
På handleden
Det känns ju som öppet mål att folk kommer gnälla ihjäl sig på storleken, framförallt på att lug2lug-måttet är hela 52mm. Personligen tycker jag klockan sitter helt OK på min 18cm handled. Den är tunn och lätt och passar bäst på nato. Upplevelse av storlek är såklart subjektivt och jag tycker storleken funkar, den matchar däremot inte konceptet.
Slutsats
Sammanfattningsvis tycker jag att konceptet är schysst men att utförandet känns lite slarvigt. Jag gillar klockan utseendemässigt både på foto och i verkligheten och den känns helt OK på armen.
Man ska inte glömma att det är en ”hyfsat lågt” prissatt klocka med ett listpris på 6790kr men jag tycker ändå att det känns som att Certina har snålat ganska mycket vad gäller detaljer och finish. Boett och bakboett har schysst finish men visare och tavla är på samma kvalitetsnivå som de allra billigaste japanska klockorna. Vridringsinlägget och känslan i vridringen känns ännu billigare. Natot är pinsamt dåligt och passar inte in i konceptet.
Konceptet som sådant är däremot bra, hade klockan varit någon millimeter mindre i diameter och kortare vertikalt så tror jag att klockan hade blivit en stor hit. För mig känns det tyvärr som att klockan föll på målsnöret. Den är snygg och konceptet är roligt men där tar det tyvärr stopp.
Tack till 8past10.com får lånet!