Rolex Explorer ref. 214270
I denna recension tänkte jag gå igenom allt från modellens historia, klockans specifikationer, till mina egna åsikter efter att ha använt klockan under närmare en månads tid.
(Bilden är skamlöst stulen från en tråd här på klocksnack.se)
Historia
Rolex Explorer är en modell som alltid gått i skuggan av Rolex mer kända modeller så som Submariner, GMT Master, Daytona eller till och med Datejust. Explorer har en lång historia bakom sig och är en underskattad ikon.
(Bilden är tagen från linkedin.com)
När klättrare når höjder som vanligtvis uppnås av kommersiella jetplan och så låga temperaturer som -50°C, tar sig över isbelagda stup och kämpar mot dödliga vindar, med 70% mindre syre än den normala vid havsnivå, behöver de ha rätt utrustning. Detta är anledningen till att flera av de banbrytande expeditioner som kartlagt Himalayas toppar från 1930-talet och framåt förlitat sig på Rolex Oyster som deras oumbärliga klocka. När Sir Edmund Hillary och Sherpa Tenzing Norgay tagit sig till toppen av världen den 29 maj 1953, med deras expedition ledd av Sir John Hunt var dom utrustade med Rolex Oyster Perpetual chronometers.
(Bilden är tagen från Rolex online broschyr)
Den episka bedrift med pålitligheten och prestationen som Oyster klockan hade, gjorde att Rolex markerade året 1953 med en lanseringen av den då nya modellen: Explorer. Den gynnades av all teknisk "know how" som vunnits under Himalayas expeditioner under årtionden för att göra den till en av de mest robusta av alla Oysters: det bestod bland annat av ett robust stållänk armband och en ny "twinlock" krona med ett dubbel vattentäthetssystem. Explorern var bland de första i en serie klockor som togs fram speciellt av Rolex för professionella användare. Och således har Explorern haft en ikonstatus sedan dess.
(Bilden är tagen från Rolex online broschyr)
Rolex Explorer fick särskild uppmärksamhet under 2010, när den klassiska Explorern gjorde sin mycket efterlängtade comeback. Medan de karakteristiska och eleganta former har bevarats, hittar man förbättringar på insidan av klockan och även viklåset på stållänken fick en mycket positiv uppgradering. Men den mest synliga förändringen är att den blev större, 39 mm jämfört med föregående 36 mm i diameter, vilket ger den nya modellen ett djärvare utseende.
Explorer 214270 specifikationer:
-Oyster boett 39 mm i diameter, 12 mm i höjd & 48 mm från lug till lug
-Rostfritt stål 904L
-Svart urtavla med arabiska siffror vid 3, 6 och 9
-Safirglas
-Twinlock krona
-Vattentät till 100m
-Oyster stållänk med Oysterlock & Easylink
-Urverk Rolex Cal. 3132 (COSC)
Oyster boett 904L
(Bilden är tagen från Rolex online broschyr)
Storleken på boetten är enligt min åsikt precis rätt för sin tid, den är stor för att vara en explorer men ändå liten för att vara en klocka av den moderna tid där klockorna ska vara så vräkiga som möjligt. Att Rolex sedan 1985, använt sig av 904L stål är vad jag vet unikt eftersom stålet är hårdare och mer svår arbetad än 316L. Anledningen till att dom valt 904L är till största del att den typen av stål är mer resistent mot korrosion och att dom kan polera stålet till en exceptionell glans och lyster, 904L visar sin starka sida på borstade ytor. Till skillnad från 316L som ger en lite mörkare, nästan brun ton vid borstad yta så ger 904L en ljusare ton. Inte för att det spelar någon större roll egentligen men det är en detalj som alltid är trevlig.
Urtavla och visare
Urtavlan är något mitt i mellan en matt svart tavla och en glansig tavla. I vissa vinklar uppfattas urtavlan som svart och glansig och i andra uppfattas den mer kornig med en grå-brun ton i den svarta färgen. Jag gillar att urtavlan kan leka med ljuset även så tavlan är svart. Rolex passade på att göra några ändringar på urtavlan i samband med förstoringen av boetten. Dom valde att flytta texten "EXPLORER" till strax ovanför "SUPERLATIVE CHRONOMETER" från sin tidigare position strax under "OYSTER PERPETUAL" vilket i mitt tycke hade varit snyggare om det satt på sin ursprungliga plats, inget jag stör mig på men jag intalar mig själv att det hade gett ett mer balanserat intryck på urtavlan, eller så hade det kanske sett ännu värre ut. Enda gången man reflekterar över det är när man jämför föregångaren på 36 mm med den nya på 39 mm sida vid sida. Dom arabiska siffrorna 3, 6 och 9 är solida i vitguld jämfört med föregångaren som hade ett spår fyllt med lysmassa i siffrorna likt resterande rektangulära timindikatorer.
Ser lite sportigare ut så här men till kostnad av lite skum mörkerläsning av urtavlan eftersom 3, 6 och 9 blir ett svart tomrum. När vi ändå pratar om mörkerläsning så har även lysmassan i timindikatorerna och visarna gått från luminova (eller till och med super luminova?) till chromalight som ger en mer blå färg än tidigare grön. Jag får uppfattningen av att chromalight inte lyser lika starkt som luminova men håller betydligt längre vilket i min bok är ett stort steg framåt.
(Bilden är tagen från rolexforums.com)
Angående visarna så har det klagats rejält från många över att minut visaren är för kort och att det ska ge ett obalanserat intryck. Rolex valde att inte sträcka ut minut visaren hela vägen till minutindikatorerna vilket jag anser var ett klokt val för den simpla anledningen att om klockan hade haft en längre minutvisare hade det diskreta intrycket av urtavlan blivit som bortblåst på grund av dom extrema visarna. Jag ser inga problem med att läsa tiden med den korta minutvisaren och anser därför att visarna är i balans till urtavlan.
Safirglas
Safirglaset tycker jag dom har gjort helt rätt, när dom använt ett tjockare glas som sticker ut över bezeln (ringen) med närmare 2 mm. Tack vare det så skyddas den polerade bezeln (ringen) lite mot repor. Jag hade personligen gärna sett att det fanns ett AR skikt på insidan av glaset, jag förstår att Rolex anser att det dövar glansen av klockan och att med tiden så repas AR skiktet om det är applicerat på utsidan och därför gör ett aktivt val att inte ha AR men att dom faktiskt inte har AR på insidan av glaset på en genomtänkt design är för mig helt obegripligt. Utöver det finns det inte så mycket mer att säga, den lilla rolex kronan i safirglaset, ovanför 6 indikatorn är en liten detalj för den som hittar den.
Krona
(Bild tagen från rolexforums.com)
Benämningen "twinlock" betyder att kronan är utrustad med dubbla packningar. Som ni kan se på bilden så sitter det två (i det här fallet röda) packningar, en i botten på kronan som skruvas mot tubens ände för att sluta tätt och en tjockare inuti tuben för att förtjäna namnet "twinlock". För den som undrar så är Rolex dykare utrustade med triplock krona som i princip fungerar på samma sätt som twinlock fast med ytterligare en packning som sitter på utsidan av tuben. Explorern har en skruvad twinlock krona och ett skruvat boettlock vilket ger den mycket bra förutsättningar för vattentäthet. Explorern är byggd för att klara av det mesta och således har klockan som krav att klara av ett trycktest till 100m innan den lämnar Rolex.
Oysterlänk, Oysterlock & Easylink
Oysterlänken har det traditionella utseendet av oysterlänken men med SEL (Solid End Links/Solida ändlänkar) och solida mittlänkbitar vilket ger stållänken en bra tyngd och den billigare rassliga känslan av dom gamla länkarna med ihåliga mittlänkbitar och ändlänkar är borta. Det är 20 mm mellan bandhornen så det finns gott om möjligheter för bandbyte för den som vill göra det.
Oysterlock viklåset är ett rejält lyft, det är en mycket gedigen konstruktion som öppnas och stängs som ett bankvalv i jämförelse med tidigare versioner av viklås. Viklåset har en centrerad upphöjd etapp som sträcker sig från ena änden över säkerhetsbygeln som har en upphöjd Rolex krona till andra änden, vilket ger viklåset ett helhetsintryck av kvalitet.
Ett lite modernare intryck när Rolex märket är graverat och ifyllt med svart färg istället för den gamla stämplade varianten, den breda och välformade insidan gör att viklåset sitter mycket bekvämt mot handleden.
Viklåset är utrustat med en halv extra länk som Rolex kallar för Easylink. Easylink funktionen påminner lite om dykarförlängningen som man kan hitta på den äldre submarinern. Personligen har jag som vana att bära klockan lite löst så varma dagar brukar inte vara ett problem för mig. Men för den som bär klockan lite stramare mot handleden så är Easylink ett stort plus då man enkelt med en handvändning kan förstora stållänken med 5 mm.
Urverk
(Bild tagen från Rolex online broschyr)
Urverket är Rolex inhouse cal. 3132 med 31 juveler och ligger på 28.800 vph, med en gångreserv på ~48 timmar. 3132 är baserat på deras cal. 3130 och är utrustat med parachrome spiralfjäder och ett stöt absorberande system som Rolex kallar för paraflex.
(Bild tagen från Rolex online broschyr)
Prestanda mässigt tror jag inte att det är någon större skillnad mellan deras nya cal. 3132 jämfört med föregångaren. Det som är intressant är den uppgraderade spiralfjädern och stöt absorberande paraflex systemet. Spiralfjädern ska vara skyddad mot magnetiska fält, enligt videon nedan ser det ut att vara lovande. Rolex har tagit fram ett eget svar till incablock och KIF och valt att namnge det paraflex som ska vara upp till 50% mer stöt absorberande jämfört med tidigare incablock och KIF.
Kortfilm som jag hittat på youtube, där dom testar parachrome spiralfjäder mot magnetism:
För den som undrar vad parachrome är för material och hur det tillverkas så finns det lite intressant läsning på Singapore Rolex Club:
http://www.sgrolexclub.com/archive/index.php/t-14284.html
Intressant film på youtube där en urmakare plockar isär en Explorer 214270 och urverket cal. 3132:
Min uppfattning av Explorern
Jag var ute efter en beater, en klocka som jag kan ha till allt, som varken är något jätte häftigt eller något som är tråkigt. Explorern uppfyllde alla mina krav då den håller en mycket diskret och låg profil med alla borstade ytor, stabil konstruktion med ett urverk som är gjort för lite tuffare tag, och utan komplikationer finns det mindre som kan krångla. Kombination mellan oysterlock, oysterlänken och boettlocket gör denna klocka till den absolut bekvämaste klocka jag någonsin haft på min handled vilket är en klar fördel om man tänkt ha klockan som en beater. Om det inte framgick i recensionen så vill jag understryka att jag gillar denna klocka starkt och ser fram emot att ha den på min handled i många år framöver. Här får ni lite bilder för att skapa en uppfattning av hur den passar till olika tillfällen.
Det var allt för mig, har jag missat något eller om det är något som ni anser att jag borde ha med så hojta till så ska jag se vad jag kan göra.
I denna recension tänkte jag gå igenom allt från modellens historia, klockans specifikationer, till mina egna åsikter efter att ha använt klockan under närmare en månads tid.

(Bilden är skamlöst stulen från en tråd här på klocksnack.se)
Historia
Rolex Explorer är en modell som alltid gått i skuggan av Rolex mer kända modeller så som Submariner, GMT Master, Daytona eller till och med Datejust. Explorer har en lång historia bakom sig och är en underskattad ikon.

(Bilden är tagen från linkedin.com)
När klättrare når höjder som vanligtvis uppnås av kommersiella jetplan och så låga temperaturer som -50°C, tar sig över isbelagda stup och kämpar mot dödliga vindar, med 70% mindre syre än den normala vid havsnivå, behöver de ha rätt utrustning. Detta är anledningen till att flera av de banbrytande expeditioner som kartlagt Himalayas toppar från 1930-talet och framåt förlitat sig på Rolex Oyster som deras oumbärliga klocka. När Sir Edmund Hillary och Sherpa Tenzing Norgay tagit sig till toppen av världen den 29 maj 1953, med deras expedition ledd av Sir John Hunt var dom utrustade med Rolex Oyster Perpetual chronometers.

(Bilden är tagen från Rolex online broschyr)
Den episka bedrift med pålitligheten och prestationen som Oyster klockan hade, gjorde att Rolex markerade året 1953 med en lanseringen av den då nya modellen: Explorer. Den gynnades av all teknisk "know how" som vunnits under Himalayas expeditioner under årtionden för att göra den till en av de mest robusta av alla Oysters: det bestod bland annat av ett robust stållänk armband och en ny "twinlock" krona med ett dubbel vattentäthetssystem. Explorern var bland de första i en serie klockor som togs fram speciellt av Rolex för professionella användare. Och således har Explorern haft en ikonstatus sedan dess.

(Bilden är tagen från Rolex online broschyr)
Rolex Explorer fick särskild uppmärksamhet under 2010, när den klassiska Explorern gjorde sin mycket efterlängtade comeback. Medan de karakteristiska och eleganta former har bevarats, hittar man förbättringar på insidan av klockan och även viklåset på stållänken fick en mycket positiv uppgradering. Men den mest synliga förändringen är att den blev större, 39 mm jämfört med föregående 36 mm i diameter, vilket ger den nya modellen ett djärvare utseende.

Explorer 214270 specifikationer:
-Oyster boett 39 mm i diameter, 12 mm i höjd & 48 mm från lug till lug
-Rostfritt stål 904L
-Svart urtavla med arabiska siffror vid 3, 6 och 9
-Safirglas
-Twinlock krona
-Vattentät till 100m
-Oyster stållänk med Oysterlock & Easylink
-Urverk Rolex Cal. 3132 (COSC)
Oyster boett 904L

(Bilden är tagen från Rolex online broschyr)
Storleken på boetten är enligt min åsikt precis rätt för sin tid, den är stor för att vara en explorer men ändå liten för att vara en klocka av den moderna tid där klockorna ska vara så vräkiga som möjligt. Att Rolex sedan 1985, använt sig av 904L stål är vad jag vet unikt eftersom stålet är hårdare och mer svår arbetad än 316L. Anledningen till att dom valt 904L är till största del att den typen av stål är mer resistent mot korrosion och att dom kan polera stålet till en exceptionell glans och lyster, 904L visar sin starka sida på borstade ytor. Till skillnad från 316L som ger en lite mörkare, nästan brun ton vid borstad yta så ger 904L en ljusare ton. Inte för att det spelar någon större roll egentligen men det är en detalj som alltid är trevlig.
Urtavla och visare

Urtavlan är något mitt i mellan en matt svart tavla och en glansig tavla. I vissa vinklar uppfattas urtavlan som svart och glansig och i andra uppfattas den mer kornig med en grå-brun ton i den svarta färgen. Jag gillar att urtavlan kan leka med ljuset även så tavlan är svart. Rolex passade på att göra några ändringar på urtavlan i samband med förstoringen av boetten. Dom valde att flytta texten "EXPLORER" till strax ovanför "SUPERLATIVE CHRONOMETER" från sin tidigare position strax under "OYSTER PERPETUAL" vilket i mitt tycke hade varit snyggare om det satt på sin ursprungliga plats, inget jag stör mig på men jag intalar mig själv att det hade gett ett mer balanserat intryck på urtavlan, eller så hade det kanske sett ännu värre ut. Enda gången man reflekterar över det är när man jämför föregångaren på 36 mm med den nya på 39 mm sida vid sida. Dom arabiska siffrorna 3, 6 och 9 är solida i vitguld jämfört med föregångaren som hade ett spår fyllt med lysmassa i siffrorna likt resterande rektangulära timindikatorer.


Ser lite sportigare ut så här men till kostnad av lite skum mörkerläsning av urtavlan eftersom 3, 6 och 9 blir ett svart tomrum. När vi ändå pratar om mörkerläsning så har även lysmassan i timindikatorerna och visarna gått från luminova (eller till och med super luminova?) till chromalight som ger en mer blå färg än tidigare grön. Jag får uppfattningen av att chromalight inte lyser lika starkt som luminova men håller betydligt längre vilket i min bok är ett stort steg framåt.

(Bilden är tagen från rolexforums.com)
Angående visarna så har det klagats rejält från många över att minut visaren är för kort och att det ska ge ett obalanserat intryck. Rolex valde att inte sträcka ut minut visaren hela vägen till minutindikatorerna vilket jag anser var ett klokt val för den simpla anledningen att om klockan hade haft en längre minutvisare hade det diskreta intrycket av urtavlan blivit som bortblåst på grund av dom extrema visarna. Jag ser inga problem med att läsa tiden med den korta minutvisaren och anser därför att visarna är i balans till urtavlan.
Safirglas

Safirglaset tycker jag dom har gjort helt rätt, när dom använt ett tjockare glas som sticker ut över bezeln (ringen) med närmare 2 mm. Tack vare det så skyddas den polerade bezeln (ringen) lite mot repor. Jag hade personligen gärna sett att det fanns ett AR skikt på insidan av glaset, jag förstår att Rolex anser att det dövar glansen av klockan och att med tiden så repas AR skiktet om det är applicerat på utsidan och därför gör ett aktivt val att inte ha AR men att dom faktiskt inte har AR på insidan av glaset på en genomtänkt design är för mig helt obegripligt. Utöver det finns det inte så mycket mer att säga, den lilla rolex kronan i safirglaset, ovanför 6 indikatorn är en liten detalj för den som hittar den.

Krona

(Bild tagen från rolexforums.com)
Benämningen "twinlock" betyder att kronan är utrustad med dubbla packningar. Som ni kan se på bilden så sitter det två (i det här fallet röda) packningar, en i botten på kronan som skruvas mot tubens ände för att sluta tätt och en tjockare inuti tuben för att förtjäna namnet "twinlock". För den som undrar så är Rolex dykare utrustade med triplock krona som i princip fungerar på samma sätt som twinlock fast med ytterligare en packning som sitter på utsidan av tuben. Explorern har en skruvad twinlock krona och ett skruvat boettlock vilket ger den mycket bra förutsättningar för vattentäthet. Explorern är byggd för att klara av det mesta och således har klockan som krav att klara av ett trycktest till 100m innan den lämnar Rolex.
Oysterlänk, Oysterlock & Easylink

Oysterlänken har det traditionella utseendet av oysterlänken men med SEL (Solid End Links/Solida ändlänkar) och solida mittlänkbitar vilket ger stållänken en bra tyngd och den billigare rassliga känslan av dom gamla länkarna med ihåliga mittlänkbitar och ändlänkar är borta. Det är 20 mm mellan bandhornen så det finns gott om möjligheter för bandbyte för den som vill göra det.
Oysterlock viklåset är ett rejält lyft, det är en mycket gedigen konstruktion som öppnas och stängs som ett bankvalv i jämförelse med tidigare versioner av viklås. Viklåset har en centrerad upphöjd etapp som sträcker sig från ena änden över säkerhetsbygeln som har en upphöjd Rolex krona till andra änden, vilket ger viklåset ett helhetsintryck av kvalitet.

Ett lite modernare intryck när Rolex märket är graverat och ifyllt med svart färg istället för den gamla stämplade varianten, den breda och välformade insidan gör att viklåset sitter mycket bekvämt mot handleden.

Viklåset är utrustat med en halv extra länk som Rolex kallar för Easylink. Easylink funktionen påminner lite om dykarförlängningen som man kan hitta på den äldre submarinern. Personligen har jag som vana att bära klockan lite löst så varma dagar brukar inte vara ett problem för mig. Men för den som bär klockan lite stramare mot handleden så är Easylink ett stort plus då man enkelt med en handvändning kan förstora stållänken med 5 mm.

Urverk

(Bild tagen från Rolex online broschyr)
Urverket är Rolex inhouse cal. 3132 med 31 juveler och ligger på 28.800 vph, med en gångreserv på ~48 timmar. 3132 är baserat på deras cal. 3130 och är utrustat med parachrome spiralfjäder och ett stöt absorberande system som Rolex kallar för paraflex.

(Bild tagen från Rolex online broschyr)
Prestanda mässigt tror jag inte att det är någon större skillnad mellan deras nya cal. 3132 jämfört med föregångaren. Det som är intressant är den uppgraderade spiralfjädern och stöt absorberande paraflex systemet. Spiralfjädern ska vara skyddad mot magnetiska fält, enligt videon nedan ser det ut att vara lovande. Rolex har tagit fram ett eget svar till incablock och KIF och valt att namnge det paraflex som ska vara upp till 50% mer stöt absorberande jämfört med tidigare incablock och KIF.
Kortfilm som jag hittat på youtube, där dom testar parachrome spiralfjäder mot magnetism:
För den som undrar vad parachrome är för material och hur det tillverkas så finns det lite intressant läsning på Singapore Rolex Club:
http://www.sgrolexclub.com/archive/index.php/t-14284.html
Intressant film på youtube där en urmakare plockar isär en Explorer 214270 och urverket cal. 3132:
Min uppfattning av Explorern
Jag var ute efter en beater, en klocka som jag kan ha till allt, som varken är något jätte häftigt eller något som är tråkigt. Explorern uppfyllde alla mina krav då den håller en mycket diskret och låg profil med alla borstade ytor, stabil konstruktion med ett urverk som är gjort för lite tuffare tag, och utan komplikationer finns det mindre som kan krångla. Kombination mellan oysterlock, oysterlänken och boettlocket gör denna klocka till den absolut bekvämaste klocka jag någonsin haft på min handled vilket är en klar fördel om man tänkt ha klockan som en beater. Om det inte framgick i recensionen så vill jag understryka att jag gillar denna klocka starkt och ser fram emot att ha den på min handled i många år framöver. Här får ni lite bilder för att skapa en uppfattning av hur den passar till olika tillfällen.





Det var allt för mig, har jag missat något eller om det är något som ni anser att jag borde ha med så hojta till så ska jag se vad jag kan göra.
Senast ändrad: