• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Rolex Deepsea Sea-Dweller D-Blue

N.Bathes

Cartier
Rolex

(Picture credit Rolex.com)
Modellnamn DEEPSEA Sea-Dweller D-Blue
Tillverkare Rolex
År: 2015
Urverk caliber 3135, självuppdragande, 28800, 48 timmars power reserve
Vattentålighet 3900m
Storlek Diameter 44mm, 17,7mm tjock
Modellnummer 116660
Övrigt Datum, Helium release valve, Glidelock & Fliplock spännen

Som ny här på forumet har jag spenderat x-antal timmar med att läsa igenom många trevliga recensioner och tänkte jag att det var dags att skriva min första egna då jag inte sett någon om min klockmodell.

Jag har, med den här klockan, hittat tillbaka till mitt klockintresse som jag hade som liten. Men det intresset var på en lite annan nivå (iallafall prismässigt.. :)), så därför ber jag på förhand om ursäkt ifall jag inte använder rätt termer, eller missar något uppenbart som kan vara av intresse för de mer insatta. Ni får även gärna rätta eventuella fakta fel.

Nåväl till recensionen: Rolex DEEPSEA Sea-Dweller D-Blue (ref 116660)
Rolex presenterade klockan den 4e augusti 2014 som ett eget event, alltså utanför deras Baselworld relase-schema som de traditionellt följer. Klockan är en hyllning till James Camerons dyk med farkosten ”Deepsea Challenger” till botten av Marinanergraven år 2012, vilket var det andra bemannade dyket någonsin till detta djup. Det första gjordes år 1960 i farkosten Bathyscaphe Trieste där Rolex bidrog med en klocka, Rolex Deep Sea Special, som klarade sig hela vägen ner till 10 900 meters djup på utsidan av skrovet. Med denna bedrift bevisade Rolex då tydligt att man var världens ledande tillverkare av dykarklockor.

Under James Camerons dyk så bidrog Rolex med en koncept klocka ”Deepsea Challenge” som är bra mycket större än den kommersiella versionen fast med en vattentäthet ner till 12 000m. Dessa gjordes i 5-6 exemplar och såldes aldrig till allmänheten. Den satt ute på armen av farkosten och var läslig under i stort sett hela dyket. Lustigt nog verkar det säljas kinakopior av denna, fantastisk fail för dem som är dumma nog att köpa en...

Tavlan på DSSD D-Blue är blå som sen går över i svart, gjort för att representera havets färg allt eftersom farkosten rörde sig djupare ner. Texten ”DEEPSEA” på tavlan är i limegrönt, exakt samma färg som Camerons Challenger farkost. Utöver dessa element är klockan i stort sett samma som den ”vanliga” 116660 DSSDn.

Detta var en lite kort bakgrund till Rolex tanke bakom klockan som jag personligen tycker är riktigt spännande och en av anledningarna till att jag blev så lockad av klockan, utöver det rent estetiska. Marianergraven har alltid fascinerat mig sedan barnsben och klockans tydliga koppling till Camerons dyk till botten av våra havs djupaste punkt gör den speciell för mig.

Nu till mina synpunkter!

Det har varit delade meningar om den två-tonade urtavlan där många älskar såväl som hatar den. Detta är trots allt Rolex första klocka någonsin med en två-tonad urtavla så det var ju inte oväntat att den väckte reaktioner. Om det är något de kommer fortsätta med eller ej är ännu oklart, men det kommer iallafall inte bli en vanlig företeelse.

2015-10-06 12.40.11.jpg


Jag älskar den. Så kan jag summera min syn på klockan och urtavlan. Den vackra blå färgen går sömlöst ner i det svarta och känslan de ville förmedla med att sjunka ner i djupet är påtaglig. Den limegröna ”DEEPSEA” texten är precis tillräckligt mycket för att liva upp det svarta utan att det förstör känslan. Just den texten tänker man nästan mer på vid första anblick innan man tittar på tavlan och ser att den är i två olika färger. Bilder kommer aldrig göra denna tavla rättvisa, den måste upplevas. Beroende på vilket ljus man tittar på den i så kan det blåa vara allt ifrån klarblått och riktigt iögonenfallande för att i ett annat ljus nästan framstå som svart. Inomhus under mörkare förhållanden så framstår den som svart om man inte tittar riktigt noggrant. Här blir istället den limegröna texten den roligare detaljen som får klockan att sticka ut från mängden. Lumen är härligt blå och ser grym ut i mörker, tyvärr lyckas inte min mobilkamera ta någon användbar bild på detta.

2015-10-10 18.22.52.jpg


2015-10-14 08.34.29.jpg

Att detta är en rejäl klocka råder det inget tvivel om. Med en diameter på 44mm, en höjd/tjocklek på 17,7 mm, en vikt på 220g och en vattentålighet ner till 3900m så känns detta som klockornas motsvarighet till en pansarvagn (eller en ubåt som kan ta sig ner till 10 900m?). Det är ingen nätt liten dressare eller något för den som önskar en diskret klocka. Men den är förvånansvärt bekväm att bära. Efter 1-2 dagar så tänkte jag inte längre på den och den sitter väldigt skönt. Visst, det är fortfarande en rejäl pjäs och det är precis så jag kan lirka in den under manschetten på en skjorta, men att bära den varje dag är inget problem.

2015-10-14 08.24.22.jpg


Allt med den här klockan skriker kvalitet. Från länken hela vägen till urtavlan, boetten och visarna. Länken är borstad hela vägen vilket jag tycker bidrar till den ”råa” känslan. Den enda blankpolerade ytan är sidorna av klockan och där är finishen enormt bra. Tråkigt nog är det lite lättare att repa den här än jag trodde, men samtidigt är väl en pansarvagn utan krigsskador ganska mesigt? För att sätta ihop denna klocka har Rolex använt sitt pattenterade Ringlock System kombinerat med den egenutvecklade ”Helium Escape Valve” som försäkrar att klockan verkligen klarar av de extrema djupen den är byggd för. Exakt hur dessa komponenter fungerar tillsammans är förbi min kunskapsnivå men det finns rätt mycket info om man googlar. Klockan är som Rolex övriga klockor gjord av 904L stål och baksidan är gjord i Titanium.
2015-10-14 08.21.35.jpg


Verket i klockan är Rolex egna caliber 3135 automatiska verket som har COSC Chronometer certifiering och går klanderfritt. Har inte gjort en ordentlig kontroll men under mina 3 veckor med den har den inte tappat något. Det finns inga komplikationer förutom datummärkningen och på denna modell finns det heller ingen bubbla för att förstora texten på datumen, vilket jag tycker passar bra.

2015-10-14 08.22.33.jpg


2015-10-14 08.23.40.jpg

Länken är rejäl, inget glapp och sitter där den ska. Med det egna Glidelock Extension spännet så är det lätt att finjustera så klockan sitter exakt rätt. Det finns även en Fliplock extension som snabbt förlänger länken med ytterligare 26mm, perfekt om man faktiskt skulle behöva dra på sig klockan över en våtdräkt eller liknande. Denna förlängning är oerhört välbyggd och syns knappt när man fällt in den.

Av folk som är klockintresserade får den mycket uppmärksamhet, delvis för att den är såpass sällsynt ännu men även för att den helt enkelt sticker ut mot övriga Rolexvarianter. Av folk som inte är intresserade av klockor varierar det, men för det mesta flyger den ganska bra under radarn. Om ljuset ligger rätt så är det väl mest urtavlan som kommenteras.

2015-10-14 08.20.38.jpg
2015-10-14 08.20.57.jpg
2015-10-06 12.37.30.jpg
2015-10-14 08.22.18.jpg
2015-09-17 17.40.41.jpg


Summering
Jag är extremt nöjd med den här klockan. Jag köpte den utan att ha sett eller provat den eller en DSSD innan, så det var en viss chansning, men jag ångrar inte det idag! Den är otroligt välbyggd, sitter skönt på armen och ger en kvalitetskänsla som verkligen är på topp. Den sticker ut och känns exklusiv utan att för den delen vara vulgär och skrika "SE MIG!!!".
Förutom min tidigare Datejust som blev stulen är detta min första klocka i den här kalibern och jag är rätt säker på att den kommer behållas mycket länge, om inte för alltid. Visserligen lätt att säga efter bara 3 veckor men så känns det nu iallafall.

Det jag tycker är negativt är att de blankpolerade sidorna blir ganska snabbt repiga och det syns tyvärr rätt tydligt i fel ljus. Eftersom den är så hög så blir det mycket yta som kan slå i olika saker och skapa repor. Gällande höjden så trivs jag bra med den, men stundtals hade jag nog önskat att den var några mm tunnare så att den gled in under skjortan lättare.

Hoppas ni funnit recensionen intressant!
Hej på dig!!!:) @Aelgen @ZtaFfaN @Torsten @Paneraiman82
Har läst din superecension många gånger nu;)
Jag måste fråga vad du har för handledsmått...
Eftersom att det är så otroligt svårt att testa en DSSD i butik, många har inga hemma:(
Ha en trevlig söndag!!!
Vad gör Deepsean idag?;):)
 

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Hej på dig!!!:) @Aelgen @ZtaFfaN @Torsten @Paneraiman82
Har läst din superecension många gånger nu;)
Jag måste fråga vad du har för handledsmått...
Eftersom att det är så otroligt svårt att testa en DSSD i butik, många har inga hemma:(
Ha en trevlig söndag!!!
Vad gör Deepsean idag?;):)
Tjena! Du kan få pröva min om du vill :) Men deepsea kommer sluta tillverkas har jag hört därför vill alla åt dem nu, så kan vara knivigt att hitta ett X :( mina hadleder är ca 19cm
 

N.Bathes

Cartier
Tjena! Du kan få pröva min om du vill :) Men deepsea kommer sluta tillverkas har jag hört därför vill alla åt dem nu, så kan vara knivigt att hitta ett X :( mina hadleder är ca 19cm
Tack för svaret!!!!
Hade gärna testat din men bor i södra Sverige....
Får be ngn plocka hem en i butik, om dom kan det för Att testa en... :) hoppas på att köpa en snart så jag får den här huvudvärken ur världen!!! Men funderar även på en
SUBMARINER DATE 116613LB
Måste slå till snart så livet kan bli "Normalt" igen
 

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
Tack för svaret!!!!
Hade gärna testat din men bor i södra Sverige....
Får be ngn plocka hem en i butik, om dom kan det för Att testa en... :) hoppas på att köpa en snart så jag får den här huvudvärken ur världen!!! Men funderar även på en
SUBMARINER DATE 116613LB
Måste slå till snart så livet kan bli "Normalt" igen
Då är valet enkelt Deepsea! Rent investeringsmässigt också :) Lycka Till!
 

ZtaFfaN

Panerai
2-Faktor
Tjena @N.Bathes !
Meckar skrivbord på kontoret i dag, så jag kör med den lite oömmare DSOTM, så får DSSD vila lite.
Känns dock lite fel att skicka bild på Omegan i den här tråden:confused:. Sorry @Aelgen !
Har 18,5 cm runt handleden, vilket jag nog tycker krävs för en DSSD.
IMG_8807[1].JPG
 

N.Bathes

Cartier
Tjena @N.Bathes !
Meckar skrivbord på kontoret i dag, så jag kör med den lite oömmare DSOTM, så får DSSD vila lite.
Känns dock lite fel att skicka bild på Omegan i den här tråden:confused:. Sorry @Aelgen !
Har 18,5 cm runt handleden, vilket jag nog tycker krävs för en DSSD.
IMG_8807[1].JPG
Ahhhhh
18.5 har jag med så då måste det ju bli super!!!!
Omega är min second favorite:)
Tack för svaret!!!!!
Trevlig kväll!!!!!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
@N.Bathes Jag har ca 17,5-18 cm och känner inte att DSSD är direkt stor. Däremot tycker jag att sub och GMT är som barnklockor i storlek.

Tjena! Du kan få pröva min om du vill :) Men deepsea kommer sluta tillverkas har jag hört därför vill alla åt dem nu, så kan vara knivigt att hitta ett X :( mina hadleder är ca 19cm
Har du fått det bekräftat? Har själv läst/hört rykten om det men när jag frågade @rolexdiver på Instagram så hade han inte hört något om det från Rolex på Basel 2016.
 

Paneraiman82

Cartier
2-Faktor
@N.Bathes Jag har ca 17,5-18 cm och känner inte att DSSD är direkt stor. Däremot tycker jag att sub och GMT är som barnklockor i storlek.

Har du fått det bekräftat? Har själv läst/hört rykten om det men när jag frågade @rolexdiver på Instagram så hade han inte hört något om det från Rolex på Basel 2016.
Man vet aldrig säkert men mer eller mindre alla jag pratat med som jobbar med klockor har sagt det! :)
 

Aelgen

Omega
Hej på dig!!!:) @Aelgen @ZtaFfaN @Torsten @Paneraiman82
Har läst din superecension många gånger nu;)
Jag måste fråga vad du har för handledsmått...
Eftersom att det är så otroligt svårt att testa en DSSD i butik, många har inga hemma:(
Ha en trevlig söndag!!!
Vad gör Deepsean idag?;):)
Tack för de fina orden :)
Mina handleder är 18-18.5 cm och tycker klockan sitter riktigt bra. Var lite rädd för att den skulle kännas för stor och att den behövde typ 20 cm handleder men det tycker jag inte alls längre. Gillar verkligen hur den sitter och uppskattar den rejäla känslan som tyngden ger.
Har du vägarna förbi Göteborg är du givetvis välkommen att prova den!
Idag är det deskdiving på hög nivå, haft skinnband på den nu sen i fredags och måste säga att jag gillar hur annorlunda klockan blir. Sen ska väl inte dykare vara på skinn men det skiter jag faktiskt i, ska inte ut och dyka på ett bra tag ändå :)
2016-04-04 13.03.24.jpg
 

N.Bathes

Cartier
Tack för de fina orden :)
Mina handleder är 18-18.5 cm och tycker klockan sitter riktigt bra. Var lite rädd för att den skulle kännas för stor och att den behövde typ 20 cm handleder men det tycker jag inte alls längre. Gillar verkligen hur den sitter och uppskattar den rejäla känslan som tyngden ger.
Har du vägarna förbi Göteborg är du givetvis välkommen att prova den!
Idag är det deskdiving på hög nivå, haft skinnband på den nu sen i fredags och måste säga att jag gillar hur annorlunda klockan blir. Sen ska väl inte dykare vara på skinn men det skiter jag faktiskt i, ska inte ut och dyka på ett bra tag ändå :)
2016-04-04 13.03.24.jpg
Ja den klockan är för super snygg!!!!
Måste vara en fet tung känsla att bära den!!!
Jag håller på att bli sjuk i skallen av dessa klockor så jag måste verkligen göra ngt åt detta och det Nu!!!
Den är snygg med skinnarmbandet!!!
Kul att växla lite emellanåt:)
Ska upp till Bergström om ett par V eller så
Så jag kanske hör av mig då, Tack!!!
 

Aelgen

Omega
Ja den klockan är för super snygg!!!!
Måste vara en fet tung känsla att bära den!!!
Jag håller på att bli sjuk i skallen av dessa klockor så jag måste verkligen göra ngt åt detta och det Nu!!!
Den är snygg med skinnarmbandet!!!
Kul att växla lite emellanåt:)
Ska upp till Bergström om ett par V eller så
Så jag kanske hör av mig då, Tack!!!
Ja men gör så! 116613LB ju på intet sätt ett dåligt val heller. Stod faktiskt mellan den, Daytona och DSSD för mig. Till sist föll jag lite för hårt för D-blue tavlan och att DSSD är en mycket ovanligare klocka än en Sub. Sen är det lite "håll käften" effekt med 3900m WR.
-"Vågar du bada med den??"
- "Jo jag tror den klarar det faktiskt".... Haha.
 

N.Bathes

Cartier
Ja men gör så! 116613LB ju på intet sätt ett dåligt val heller. Stod faktiskt mellan den, Daytona och DSSD för mig. Till sist föll jag lite för hårt för D-blue tavlan och att DSSD är en mycket ovanligare klocka än en Sub. Sen är det lite "håll käften" effekt med 3900m WR.
-"Vågar du bada med den??"
- "Jo jag tror den klarar det faktiskt".... Haha.
Ja man vill ha lite effekt i klockan man bär
Det skall synas också tycker jag!!!
Rolex!!
Bra skydd mot Haj.... :)
 

AndreasH

Breitling
Riktigt fin klocka, måste säga att nato/zulu bandet gav en mer avslappnad semesterattityd, medans länken ger ett mer vardagligt, välstädat, gediget intryck.
Fin recension! MVH
 

Tre333

Cartier
Håller med. Det ser på något vis lite fjuttigt ut med det smala Everest gummit.

Absolut ser Rubber B bandet bättre ut. Men ni får även jämföra med länken som är mer lik Everest bandet, i alla fall till dess bredd. Jag gillar Everest bandet just för att det är smalare och mer likt länken, samlar inte riktigt lika mkt "svett" som jag upplever Rubber b kan göra.

Men smaken är just som baken, delad :) Så bara välj det ni gillar bäst!

Enkelt och bra sätt att få en lite "ny och annorlunda" klocka genom att byta armband tycker jag.
 

Aelgen

Omega
Absolut ser Rubber B bandet bättre ut. Men ni får även jämföra med länken som är mer lik Everest bandet, i alla fall till dess bredd. Jag gillar Everest bandet just för att det är smalare och mer likt länken, samlar inte riktigt lika mkt "svett" som jag upplever Rubber b kan göra.

Men smaken är just som baken, delad :) Så bara välj det ni gillar bäst!

Enkelt och bra sätt att få en lite "ny och annorlunda" klocka genom att byta armband tycker jag.
Ja verkligen! Men riktigt schysst att du delar med dig hur de båda ser ut. Till sommaren blir det nog ett RubberB. Fegade ur inför förra sommaren då jag inte riktigt kunde motivera att lägga 2500 på ett klockarmband då...
 
Topp