• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Seiko "sumo" sbdc001

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Modellnamn: "Sumo"
Tillverkare: Seiko
Referens: sbdc001
Årsmodell: 2011
Urverk: 6R15
WR: 200m
Allmän beskrivning: Dykarklocka
Mina intryck: Bästa värde för pengar -dykaren där ute

DSC_0029.jpg


Detta dykarur har fått smeknamnet "Sumo" från sina stora siffror på vridringen och modellen tillhör Seikos prospex-linje, som signalerar att den är ett snäpp över standardseikos, som exempelvis skx007. Seiko sumon finns med svart urtavla 001, med blå urtavla och med orange urtavla. Den finns även i några få begränsade upplagor i andra färger, varav en har gul urtavla.

Boetten är 44mm och vridringen är delvis nedsänkt i klockhuset. Detta i kombination med att bandhornen är "böjda neråt mot handleden" gör att klockan sitter lågt och bekvämt på handleden till skillnad från många andra dykare av denna storlek.

Bandbredden är 20mm, vilket vissa kritiserat på en så "stor" klocka, men mig stör det inte. Boetten har både blankpolerade och borstade ytor och bandhornen har hål för att underlätta bandbyten. Den kommer med Seiko "fat bars".

Länken har dykarförlängning och är med solida länkar och ändlänkar. Jag bedömer det som bra, men gillar anvil-versionen som finns tillgänglig av yobokies istället, då det ger en bredare och hårdare look.

Lyspastan är i vanlig Seiko-ordning lumibrite (Seikos egna formel) och väldigt bra!

Kända fabrikationsfel: Vissa tidiga exemplar har datum som inte är linjerade korrekt. Nyare modeller har dock inte detta problem, men vridringsinlägget kan på vissa exemplar sitta lite vridet.

Urverket: 6R15 är en omarbetning av 7s26. Det är automatisk och har även handuppvridning, med +50 timmars reserv, hackning, quick date och 21600 vibrationer/timma (6/sek). Noggrannheten är +25 – 15 sec enligt Seiko, men är oftast cirka +-7 sek/dag.

Klockan beskrivs av många som den bästa klockan i denna prisklass, vilket jag absolut kan förstå, då den verkligen har kvalitetskänsla. Jag låter bilderna (mina) säga resten. Tyvärr har jag inga på klockan med originallänken. Nedan är den med anvil från Yobokies och retrorubber från timefactors.

DSC_0010.jpg

Sumomacro.jpg

DSC_0014.jpg

lume.jpg


På retro rubber från Timefactors
Sumolume1.jpg


Edit: Nämnas bör att klockan har stort avstånd mellan bandstiftens fästpunkt och boetten, vilket gör att det blir ett "hål" däremellan med vanliga klockband. Dock inte med gummit ovan.

Videorecension:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Seiko "sumo" sbdc001

Shit vad jag gillar den där! Står på min hit list... :ugeek:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Seiko "sumo" sbdc001

Ny? Tro det eller ej, men på tradera. Köpte min i den legendariska Wako-store i Tokyo för en tusing mer : /
 

jockefrost

Breitling
Re: Seiko "sumo" sbdc001

Har en precis likadan ock är så jäkla nöjd med den. Såg vad du skrev på TZ-UK så jag apade efter och köpte ett vintage band + ett helsvart nato :oops:
Enastående kvalitet för vad den kostar, frågan är varför jag envisas med att köpa andra klockor än Seiko :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Seiko "sumo" sbdc001

jockefrost skrev:
Har en precis likadan ock är så jäkla nöjd med den. Såg vad du skrev på TZ-UK så jag apade efter och köpte ett vintage band + ett helsvart nato :oops:
Enastående kvalitet för vad den kostar, frågan är varför jag envisas med att köpa andra klockor än Seiko :D

Hehe! Helt rätt. Varje gång jag funderar på att köpa något annat än Seiko, tänker jag om och köper en Seiko istället :)
Det går helt enkelt inte att slå kvallen i kombination med prislappen. Är lite sugen på att testa några Orient, men troligtvis blir det Seiko även nästa gång.
 

jockefrost

Breitling
Re: Seiko "sumo" sbdc001

yonsson skrev:
jockefrost skrev:
Har en precis likadan ock är så jäkla nöjd med den. Såg vad du skrev på TZ-UK så jag apade efter och köpte ett vintage band + ett helsvart nato :oops:
Enastående kvalitet för vad den kostar, frågan är varför jag envisas med att köpa andra klockor än Seiko :D

Hehe! Helt rätt. Varje gång jag funderar på att köpa något annat än Seiko, tänker jag om och köper en Seiko istället :)
Det går helt enkelt inte att slå kvallen i kombination med prislappen. Är lite sugen på att testa några Orient, men troligtvis blir det Seiko även nästa gång.

Ha, jag har samma tanke. Denna har jag tittat på: <a class="postlink" href="http://www.watches88.com/pd-orient-star-classic-power-reserve-automatic-collection-wz0231el.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.watches88.com/pd-orient-star ... 0231el.cfm</a>
Mitt löfte till mig själv att jag inte ska köpa någon ny klocka innan jag köpt en Rolex men det kommer nog brytas :twisted:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Seiko "sumo" sbdc001

Sumon är skitgrym, min sambo har den (jo, trots hon är tjej ;) ) Grym kvalitet för pengarna.
 
Re: Seiko "sumo" sbdc001

Rysligt fin, det var den jag undrade över ref-numret på innan. Är störtförtjust i boetten och den fina slipningen. 6R15 har jag aldrig provat, men jag har väldigt fina erfarenheter av 6R20 - makalös manufakturkaliber för ringa pengar. Hursom, en sådan där ska jag absolut skaffa som ny beater. Tack för recensionen !

Vänligen
Forumets undersköterska
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Seiko "sumo" sbdc001

Beater? Var inte du undersköterska? ;) Då är man väl i G-shock träsket när man behöver en beater? -En klocka som tål allt alltså.

6R15 är ett bra urverk och du blir säkerligen nöjd om du köper en. Jag tycker Sumon fungerar både som dress-klocka och "beater", beroende vad man har den på för länk/gummi. Originallänken är ju väldigt dressig till stilen.

Här får du en gratisbild, där man ser hur vridringen är nedsänkt i boetten, vilket ger en lägre profil och en mer dressig look.
Jag håller för övrigt med dig! -De högpolerade och borstade partierna komplimenterar varandra perfekt.

DSC_0020_168DSC_0020.jpg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

Hamnade på Tradera när jag spanade Skx007/009 och denna modellen dök upp som en "andra annonser från samma säljare". Jag fastnade direkt när jag läste din recension och nu när jag insett att den går att få hem för vettiga pengar så får jag nog tänka om.

Är originallänken såpass att det är lika bra att börja leta alternativ direkt?

Edit: Såg precis att du bedömde originallänken som bra. Hade väl fått för mig att du dömde ut den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Originallänken är helt klart bra! -MEN, den är 20mm och smalnar av till 18mm. Väldigt bekväm, men lite för dressig för mig smak, vilket är anledningen till att jag knappt använt det. Har för övrigt handlat av den säljaren vid tre tillfällen innan utan några som helst strul. En gång av dessa tog han hem en modell på beställning åt mig, som han inte hade uppe för annons. Han har även en separat hemsida, där han bland annat säljer Seiko prospex.

http://watchhubs.com/en/35-prospex-watches
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

yonsson skrev:
Originallänken är helt klart bra! -MEN, den är 20mm och smalnar av till 18mm. Väldigt bekväm, men lite för dressig för mig smak, vilket är anledningen till att jag knappt använt det. Har för övrigt handlat av den säljaren vid tre tillfällen innan utan några som helst strul. En gång av dessa tog han hem en modell på beställning åt mig, som han inte hade uppe för annons. Han har även en separat hemsida, där han bland annat säljer Seiko prospex.

http://watchhubs.com/en/35-prospex-watches

Tack för länken! Till och med några kronor billigare än via Tradera?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Recension: Seiko

Rber skrev:
Tack för länken! Till och med några kronor billigare än via Tradera?!
Jepp, men frakt verkar tillkomma om man vill ha snabbpost. Kanske ska tillägga att jag inte använt mig av hemsidan, men det är säkert safe. De tar ju paypal dessutom.
 

jockefrost

Breitling
Re: Seiko "sumo" sbdc001

jockefrost skrev:
Har en precis likadan ock är så jäkla nöjd med den. Såg vad du skrev på TZ-UK så jag apade efter och köpte ett vintage band + ett helsvart nato :oops:

Måste bara vad som hände när jag beställde banden. Natot kom och passar grymt bra. Däremot skickade han fel gummi. När jag påpekade det (jag nämnde i svars-mailet att det skulle sitta på en Sumo) så svarade han att jag beställt fel ändå för det inte passade på en Sumo. Efter det slutade han svara på mail över huvud taget... Det är inte mycket pengar att bråka om men det är ett jäkla sätt att behandla sina kunder.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tråkigt! Om du köpte ett 20mm retro rubber utan tjocka ändar, så köper jag det gärna av dig, eftersom jag faktiskt letar efter ett sådant. Skickar PM till dig imorgon. Ska gifta mig nu, så det är lite stressigt :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

Tack för en trevlig och informativ review!

Ser ut att hålla hög kvalité på detaljer och känsla.

Trevlig helg!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Tuff

Panerai
2-Faktor
Trevlig läsning och en klocka som ligger väldigt högt upp på min "nästa köp" lista.

Hoppas bara för tag i en på ett smidigt sätt. Är väldigt sugen på 6r15 och känner att även om 4r36 erbjuder samma funktionalitet ska iaf 6r15 vara betydligt mycket bättre enligt spec. Kanske skulle plocka hem en SRP309 eller liknande så man kan testa det billigare verket? Och jag har ju ingen monster atm....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du blir nog inte besviken med något av urverken, men själva sumon, som klocka, håller högre kvalle än monstern (såklart), så om det handlar om att välja den ena, eller den andra, så hade jag valt sumon utan att blinka. Jag har min på mig nu och det är många goa vinklar på klockhuset som inte kommer till sin rätt enbart på bild. I verkligheten har klockan helt klart fler fina former.
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Typiskt också, helt ovetande om att det fanns en "Sumo" tittade jag in här och nu är jag såklart fast. Jag som har spenderat hela årets klockbudget och nu vill jag ha en sån här, nåja tur att den inte är allt för dyr i alla fall :roll:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

xHenke skrev:
Typiskt också, helt ovetande om att det fanns en "Sumo" tittade jag in här och nu är jag såklart fast. Jag som har spenderat hela årets klockbudget och nu vill jag ha en sån här, nåja tur att den inte är allt för dyr i alla fall :roll:
Fast såg du inte Sumon i min guide? Fast du hade väl redan hunnit beställa Monstern då? Fast det är ju inget som hindrar dig från att ha en Sumo också. Klockorna är olika. Då kan du ju använda Monstern som en beater :)
 

xBjörne

Rolex
2-Faktor
Re: Recension: Seiko

80talisten skrev:
xHenke skrev:
Typiskt också, helt ovetande om att det fanns en "Sumo" tittade jag in här och nu är jag såklart fast. Jag som har spenderat hela årets klockbudget och nu vill jag ha en sån här, nåja tur att den inte är allt för dyr i alla fall :roll:
Fast såg du inte Sumon i min guide? Fast du hade väl redan hunnit beställa Monstern då? Fast det är ju inget som hindrar dig från att ha en Sumo också. Klockorna är olika. Då kan du ju använda Monstern som en beater :)

När jag läste din guide var jag helt låst på Monstern då jag redan hade beställt den ;)

Nä det är klart, man skulle ju kunna ha båda två men det får nog vänta några månader så man hinner spara ihop lite pengar! Jag måste dock säga att jag är väldigt nöjd med Monstern, hade den varit någon mm större hade den varit helt perfekt! :)
 

johnliden

Omega
Tack för trevlig läsning!
Har en själv och håller med med om att det är en riktigt fin klocka för pengen.
Jag brukar personligen tycka att 40-42mm är ganska lagom för dykare, men pga att vridringen är fet, upplevs tavlan inte som så stor, vilken i sin tur gör att den inte känns för stor (som jag trodde innan jag testade den). :D
 

adamskater

Breitling
Hmmm ... mitt långa fina svar försvann när jag postade från mobilen,

Poängerna var - tack för recension, har en själv som kom i veckan från www.higuchi.com (billigaste jag sett på nät - 46000 yen / $500)
Diggade anvillänken med, är det en isofrane-typ gummiremmen längre ner?


(Har tidigare haft både SKX009/781 och SRP043K,
denna överträffar de andras urvek och finish på kassen. Men jag e inte helt fan av 20mm mellan hornen, var egentligen en ny Spork som lockade mest men de är ju slutsålda och går för mer än denna på eBay)
 

adamskater

Breitling
Ser nu vilket gummiband ni snackar om, Timefactors webshop verkar nere i helgen (helger) men ser ni talar om två olika typer ends på dem.
Är det den "flata" typen eller den vanliga som passar bäst till Sumo'n?

This strap is now available with a flat end at the lugs and will fit watches with short lugs. To order this, please select "flat" version.
http://www.timefactors.com/rubber.htm
 
Topp