• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Seiko "sumo" sbdc001

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Till sumon ska du INTE ha flat version, utan den vanliga versionen så hålet mellan luggarna och klockhuset fylls upp.

Här är lite bättre bilder på den med retrorubber installerat:
DSC_0019_167DSC_0019.jpg

DSC_0039PS.jpg

120912-02.jpg
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

Monterade precis Anvil på min! Grymt bra och tack för tipset Yonsson, 10 ggr fetare än med original. Jag halkade in på din engelska recension av länken och mailade Harold direkt efter;).

Men fy vad jiddrigt det var med de feta springbarsen och ändlänkar på det. Var första gången jag monterade med ändlänkar så det tog en stund. Eller så gjorde jag helt fel...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Recension: Seiko

Rber skrev:
Men fy vad jiddrigt det var med de feta springbarsen och ändlänkar på det. Var första gången jag monterade med ändlänkar så det tog en stund. Eller så gjorde jag helt fel...

Ja, 100 gånger bättre än originalet. Lite mer 70-tal Doxa feeling. Det där med att få dit länkar kan vara lite meckigt. Jag brukar vända klockan upp och ner och dra dit stiften "underifrån".
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

Är riktigt sugen på Sumo nu!

Och jag har en som ligger och väntar på mig....både med originallänk och ett anvil från Harold...plus att jag knep ett isofranolookband från Timefactors förra veckan...

Längtar lite till måndag! :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

Denke skrev:
Är riktigt sugen på Sumo nu!

Och jag har en som ligger och väntar på mig....både med originallänk och ett anvil från Harold...plus att jag knep ett isofranolookband från Timefactors förra veckan...

Längtar lite till måndag! :)
Kul! Jag har också Harolds Anvil och Timefactors gummi. Tacka Yonsson för det!
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Med risk att framstå som en gammal snålfarbror, men fick ni som köpt eran Sumo genom Higuchi betala tull och moms? Jag funderar att beställa den där eller via watchubs.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Recension: Seiko

Rber skrev:
Denke skrev:
Är riktigt sugen på Sumo nu!

Och jag har en som ligger och väntar på mig....både med originallänk och ett anvil från Harold...plus att jag knep ett isofranolookband från Timefactors förra veckan...

Längtar lite till måndag! :)
Kul! Jag har också Harolds Anvil och Timefactors gummi. Tacka Yonsson för det!

Blev ju klart vassast på TF-rubber. Är ärligt inte helt tänd på anvil-länken. Det blev så "plåtigt".

Funderar på ett tjockare tropic...om det ens finns. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad menar farbror med plåtigt? Ihåligt? Tooligt?
Den är ju helt klart klockren på TF retro rubber, men jag gillar omväxlingen. Originallänken hade jag nästan kunnat kasta. Använde det i princip bara från butik tills jag kom hem och har aldrig gillat det.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

yonsson skrev:
Vad menar farbror med plåtigt? Ihåligt? Tooligt?
Den är ju helt klart klockren på TF retro rubber, men jag gillar omväxlingen. Originallänken hade jag nästan kunnat kasta. Använde det i princip bara från butik tills jag kom hem och har aldrig gillat det.

Boetten har ju rätt mycket metall och med länken på blir det ännu mer metall, för min del blir det litet för mycket metall för min smak. Eller plåtigt, som jag brukar säga. :)

Snyggt dock!
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

yonsson skrev:
Originallänken hade jag nästan kunnat kasta. Använde det i princip bara från butik tills jag kom hem och har aldrig gillat det.
Nu blir jag nästan irriterad på gnället över Sumolänken... Jag tycker det är en riktigt trevlig länk, särskilt med tanke på att den sitter på ett dykarur. Dressig och elegant skulle jag säga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Re: Recension: Seiko "sumo" sbdc001

Jag hör vad du säger, men du har fel. ;)
För mig gör originallänken klockan topptung. Sen gillar jag inte de vinklade polerade delarna.
 
Har varit sugen på en seiko ett tag, eventuellt en Sumo. Dock var utärmakaren jag pratade med lite skeptisk till urverkets noggranhet. Är ganska stor skillnad på 25 och 7 sekunder. Han rekommenderade en certina ds action istället. Men din uppfattning är att det inte är något att haka upp sig på?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har varit sugen på en seiko ett tag, eventuellt en Sumo. Dock var utärmakaren jag pratade med lite skeptisk till urverkets noggranhet. Är ganska stor skillnad på 25 och 7 sekunder. Han rekommenderade en certina ds action istället. Men din uppfattning är att det inte är något att haka upp sig på?
De två urverken är ganska lika i verkligheten skulle jag vilja påstå. Seiko har alltid stora marginaler på sina specifikationer. Sumon har dock inte ett urverk där man kan garantera att den alltid håller samma gångavvikelse, utan den kan gå några sekunder + en dag och några sekunder - nästa dag. Min har varit hyfsat exakt och kanske dragit sig +-5sek/dygn.
 

Smulan

Rolex
Har/haft båda dessa trevliga klockor. Sumon är roligare och mer originell i mitt tycke. Min "S" tappar ca 10 sek på en dag men tar igen de mesta på natten :)
 

Reize

Omega
Liten fråga från någon utan kunskap om fotografi: Hur tar ni sådana där läckra bilder med helt svart bakgrund och mjuk belysning på klockan som i bild #3 i OP:s post? Något sorts skåp klätt svart invärtes?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Liten fråga från någon utan kunskap om fotografi: Hur tar ni sådana där läckra bilder med helt svart bakgrund och mjuk belysning på klockan som i bild #3 i OP:s post? Något sorts skåp klätt svart invärtes?

Ingen box. Bilden togs i ett stort rum med indirekt ljus endast från fönstren under en ljus dag. Den är tagen med riktigt lång slutartid och med ett riktigt bra (dyrt) makroobjektiv.

Kolla här för tips från KS egna fotoproffs: https://klocksnack.se/threads/botvidssons-klockfotografering.9671/unread
 
Topp