• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Seiko "sumo" sbdc001

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja du ska väl alltid vara värst...;)


Smiley_Blowing_a_kiss02.gif
 

Sten

Cartier
Fin recension!
Du säger att klockan sitter lågt och bekvämt på handleden, känns den även mindre än sina 44mm eller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fin recension!
Du säger att klockan sitter lågt och bekvämt på handleden, känns den även mindre än sina 44mm eller?
Inte direkt, men den är inget monster storleksmässigt.

De stora siffrorna på inlägget i kombination med de stora timmarkeringarna gör att den ser bred och platt ut (tycker jag).

Men det beror ju på vilka andra 44mm-klockor man jämför med. En XL PO ser ju exempelvis större ut.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lägg av! Spamma sönder en recension med snack om tull och moms. Skärp Er. Det finns andra trådar om det ämnet.
 

Limpas

Cartier
Hur stort bärs egentligen en sådan här? Jag har SKX007 idag, som jag tycker sitter bra, men jag är osäker på om en större verkligen skulle sitta bra. Beror ju lite på hur den är utformad. Någon som gått från SKX007 till Sumo och vågar uttala sig? Eller måste jag bege mig till Globen för att testa? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hur stort bärs egentligen en sådan här? Jag har SKX007 idag, som jag tycker sitter bra, men jag är osäker på om en större verkligen skulle sitta bra. Beror ju lite på hur den är utformad. Någon som gått från SKX007 till Sumo och vågar uttala sig? Eller måste jag bege mig till Globen för att testa? :)
Jag har haft båda samtidigt och jag tycker sumon sitter goare. Den kramar i alla fall min handled bättre, men vad man har flr handled spelar ju också in. Min är 18,5cm. Klart du ska prova IRL innan du handlar om du bor nära en butik.
 

Limpas

Cartier
Jag har haft båda samtidigt och jag tycker sumon sitter goare. Den kramar i alla fall min handled bättre, men vad man har flr handled spelar ju också in. Min är 18,5cm. Klart du ska prova IRL innan du handlar om du bor nära en butik.


Ok, tack för input. Får helt enkelt ta mig till Globen för att prova den, för visst är det bara där den finns i butik i Stockholmsområdet? Är riktigt sugen på en sumo så jag blir allt lite ledsen om den inte passar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok, tack för input. Får helt enkelt ta mig till Globen för att prova den, för visst är det bara där den finns i butik i Stockholmsområdet? Är riktigt sugen på en sumo så jag blir allt lite ledsen om den inte passar.
Optura (generalagenten) har precis utökat antalet butiker som får sälja Prospexlinjen. Misstänker att även Fältöversten säljer sumon. Ring och fråga!
 

Limpas

Cartier
Har nu kollat runt med ett par Klockmaster-butiker i Stockholmsområdet. Det verkar som att Globen och Fältöversten är de som har Sumo (och en del annat i prospex-linjen) i sortimentet. Dock var den för tillfället slutsåld i Fältöversten. Butiken i Kista har inte Sumo. I Solna ska de ta in delar av prospex-linjen i september, men enligt dem så fanns inte Sumo hos den svenska leverantören (?) så den lär ju inte dyka upp där ändå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den finns hos Optura Limpas , men kanske inte funnits där så länge. Klockmaster Hansson i GBG hade den inne och de får allt från Optura.
 

Limpas

Cartier
Den finns hos Optura Limpas , men kanske inte funnits där så länge. Klockmaster Hansson i GBG hade den inne och de får allt från Optura.


Ok. Enligt dem i Solna så beror det på skillnader i avtalen man har med Seiko, och de i Globen kan därför ta in fler modeller. Vet inte hur det går till riktigt, men så verkar det vara iallafall :) Nu måste jag se till att ta mig till Globen eller Fältöversten så snart som möjligt och virka en sumo runt handleden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Enligt dem i Solna så beror det på skillnader i avtalen man har med Seiko, och de i Globen kan därför ta in fler modeller. Vet inte hur det går till riktigt, men så verkar det vara iallafall :) Nu måste jag se till att ta mig till Globen eller Fältöversten så snart som möjligt och virka en sumo runt handleden.
Så är det ju säkerligen. Globen plockar ju in allt och var först utanför Japan med GS, men får Solna in prospex-modeller så borde de ha tillgång till samtliga prospex-klockor, inte bara vissa (kan jag tycka).

Edit: Skrev fel. Magnussons ur i GBG är det som har prospex (och sumon). Hansson väntar fortfarande på sina.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Modellnamn: "Sumo"
Tillverkare: Seiko
Referens: sbdc001
Årsmodell: 2011
Urverk: 6R15
WR: 200m
Allmän beskrivning: Dykarklocka
Mina intryck: Bästa värde för pengar -dykaren där ute

DSC_0029.jpg


Detta dykarur har fått smeknamnet "Sumo" från sina stora siffror på vridringen och modellen tillhör Seikos prospex-linje, som signalerar att den är ett snäpp över standardseikos, som exempelvis skx007. Seiko sumon finns med svart urtavla 001, med blå urtavla och med orange urtavla. Den finns även i några få begränsade upplagor i andra färger, varav en har gul urtavla.

Huset är 44mm och vridringen är delvis nedsänkt i klockhuset. Detta i kombination med att "luggarna" är "böjda neråt mot handleden" gör att klockan sitter lågt och bekvämt på handleden till skillnad från många andra dykare av denna storlek. Bandbredden är 20mm, vilket vissa kritiserat på en så "stor" klocka, men mig stör det inte. Huset har både blankpolerade och borstade ytor och luggarna har hål, vilket underlättar bandbyten. Den kommer med Seiko "fat bars".

Armbandet har dykarförlängning och är med solida länkar och ändlänkar. Jag bedömer det som bra, men gillar anvil-versionen som finns tillgänglig av yobokies istället, då det ger en bredare och hårdare look.

Lyspastan är i vanlig Seiko-ordning lumibrite (Seikos egna formel) och väldigt bra!

Kända fabrikationsfel: Vissa tidiga exemplar har datum som inte är linjerade korrekt. Nyare modeller har dock inte detta problem, men vridringsinlägget kan på vissa exemplar sitta lite vridet.

Urverket: 6R15 är en omarbetning av 7s26. Det är automatisk och har även handuppvridning, med +50 timmars reserv, hackning, quick date och 21600 vibrationer/timma (6/sek). Noggrannheten är +25 – 15 sec enligt Seiko, men är oftast cirka +-7 sek/dag.

Klockan beskrivs av många som den bästa klockan i denna prisklass, vilket jag absolut kan förstå, då den verkligen har kvalitetskänsla. Jag låter bilderna (mina) säga resten. Tyvärr har jag inga på klockan med originallänken. Nedan är den med anvil från Yobokies och retrorubber från timefactors.

DSC_0010.jpg

Sumomacro.jpg

DSC_0014.jpg

lume.jpg


På retro rubber från Timefactors
Sumolume1.jpg


Edit: Nämnas bör att klockan har stort avstånd mellan luggarna och klockhuset, vilket gör att det blir ett "hål" däremellan med vanliga klockband. Dock inte med gummit ovan.


Vad heter det sista gummi-bandet? har du länk?
 
Topp