• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Tag Heuer Heritage Chronograph " Autavia "

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Premium
Bakgrund
DSC_0465.JPG

IMG_5112.JPG

(Klicka på bilden för video)

Heuer lanserade första Autavia-modellen under Jack Heuers regi 1962. Namnet Autavia är en kombination av orden Automotive och Aviation.

Från 1962 till 1985 producerades massvis av olika variationer och Autavia är idag kultförklarad. Flera av modellerna hade 12-timmars kronograf samt vridring med antingen 12 timmar-, 24-timmar-, 60 minuter-, dekompression- eller tachymetermarkeringar. Kombinationen av kronograf och vridring möjliggjorde bland annat tidtagning under långa perioder och möjlighet till mellantid.

Samtliga modeller hade vattenresistens på 100 meter, var någorlunda magnetiskt skyddade samt stöttåliga.

Det stora utbudet av modeller innebar stora variationsmöjligheter vad gällde användningsområde och även om Autavia idag är kända för sin koppling till motorsport så riktades marknadsföringen även till fridykare och piloter.


Autavia Cup
IMG_5095.JPG

Autaviamodellerna har rusat i pris de senaste 5 åren och 2016 startade Tag Heuer ”Autavia Cup”, en utslagstävling mellan olika Autavia-modeller. Tag Heuer fans röstade och planen var att göra en ny version av den vinnande modellen samt att lansera modellen 2017. Modellen som recenseras här är resultatet av den tävling som 2016 genererade över 50000 röster.


Tag Heuer hann inte bara producera en helt ny modell på under ett år, de hann även ha ett event med Autaviasamlare där samlarna fick ge sina första intryck av den kommande modellen. Tillägg av datum och förändring i storlek vållade viss irritation men Jean-Claude Biver, en av vår tids främsta visionärer inom klockbranschen, förklarade på plats att den nya modellen är en nytolkning av en gammal modell anpassad för 2017. Modellen är inte tänkt att vara identisk med ursprungsmodellen, den är "enbart" tänkt att vara inspirerad av den gamla modellen.


Specifikationer
DSC_0465.JPG

Storlek: 42mm exkl krona
Tjocklek: 15,9 mm
Vertikalt mått: 51,3 mm
Bandbredd: 21 mm, avsmalnar till 20mm.
Krona: Ej skruvad.
Glas: Safirglas
Urverk: Heuer 02
Pris 2017: 49500kr på läder, 52000kr på länk.


Urverk
DSC_0357.JPG

I nya Autavian sitter urverket Heuer 02 vilket är ett automatiskt kollumnhjulskronografverk med vertikal koppling, 12 timmars kronograf-funktion, 75 timmar gångreserv och en hastighet på 28800 vph. Specifikation för gångavvikelse är inte officiell.

Kronograf-funktionen fungerar precist och utan skutt av sekundvisaren vid igångsättning och stopp. Rotorn snurrar i ett himla tempo när klockan rör sig vilket kan rassla till lite men jag ser det snarare som charmigt än störande.

Urverket är nyutvecklat och med tanke på diskussionen angående om det är viktigt med "in house" eller inte följer här lite historik om urverket.

Det tidigare urverket Heuer 01 baserads på Seikos kronografurverk 6S. Olika källor uppger olika urverk som bas men mest logiskt vore att basen är 6s78 vilket satt i exempelvis Credor GCBP997. Den fabrik hos SEIKO som producerar och säljer urverk till andra tillverkare heter SII och deras version av 6s urverk heter SII TC78. Heuer 01 är däremot väldigt modifierat och inte enbart ett inköpt TC78.

En initial fördel med att modifiera ett redan befintligt urverk är att utvecklingen inte behöver starta från grunden om tillverkaren har en bra bas att utgå ifrån. Tillverkaren kan istället lägga energi på att förfina urverket vilket är tidsbesparande. Nackdelarna överväger dock fördelarna i längden eftersom tillverkaren är fast i en storlek, en layout och en tillverkningsprocess de själva inte har valt.

Som exempel är layouten på sekundärtavlorna på SEIKO-kronografer (oftast) placerade så att det ska gå att se sekundvisarens "running seconds" även när klockan sitter på armen och halva tavlan är skymd av skjortan. Smart tänkt men i detta fallet är det är inte i linje med Heuers historiska designspråk.

2017 lanseras därför Heuer 02, ett "helt nytt" egenutvecklat kronografurverk vilket givetvis tagit flera år att utveckla. Urverket delar grundarkitektur med andra Tag Heuer-urverk som exempelvis Heuer 03, Heuer-02T (kronograf med tourbillon), samt de kommande urverken med enbart tim-, minut- och sekundvisare. Detta gör att produktionskostnader och reservdelslager kan hållas nere. Varje urverk kräver helt enkelt inte helt unika verksplattor.

Denna modulära produktionsfilosofi är en stor anledning till att Tag Heuer kan tillverka ett så billigt tourbillon-urverk. Som ni vet lanserade Tag Heuer även Connected Modular 45 år 2017. Produktionsprincipen för den modellen baseras på samma modulära produktionsfilosofi.


Boett
DSC_0467.JPG

Tag Heuers nya boettfabrik borde innebära bättre finish än tidigare och här finns inget att gnälla på. Helpolerad boett är väntat och vi känner igen formerna från 60/70-talet.

DSC_0425.JPG

Boetten erbjuder på gott och ont inget oväntat och som vanligt är storleken föremål för diskussion. Originalmodellen var 39mm bred och denna boett är 42mm exklusive krona. Jag tycker storleken fungerar riktigt bra men har samtidigt förståelse för de som skulle föredra en tunnare och något mindre boett. Med digitalt skjutmått mäter klockan 15,9mm i tjocklek vilket på pappret är ganska tjockt.

DSC_0427.JPG

En oundviklig modell att jämföra med är JLC Deep Sea Chronograph och jämfört med JLCn känns Autavian tjockare men inte generellt större. Både designspråket och finishen på Autavians boett känns mindre personlig men inte tråkig. Att de första tankarna går till JLCs Deep Sea Chronograph är en stor komplimang.

DSC_0418.JPG

Bredden på vridringen ser lite märklig ut på bild men i verkligheten ger Autavian ett mer harmoniskt intryck än på bild. Vridringen som klickar 60 klick på ett varv känns stabil utan störande glapp i någon riktning. Vridring med 60 klick öppnar upp för fler kombinationer av moderna Autavior med exempelvis "count up"-eller "count down"-markeringar.


Baksida
DSC_0354.JPG
DSC_0358.JPG

Glasbaksidan visar urverkets schyssta finishering och är helt klart estetiskt tilltalande. Personligen föredrar jag alltid solid baksida.


Band/länk
DSC_0390.JPG

Modellen går att köpa på länk alternativt det 21mm läder med kontrastsöm som detta exemplar är utrustat med. Bandet är vaxat på sidorna och passar klockan bra stilmässigt. Trots detta skulle jag önska mer avsmalning av bandet vilket endast avsmalnar 1mm för bättre rörelsefrihet.

Jag tycker även att Tag Heuer missade ett öppet mål då de valde att inte sätta på ett racingläder av typen som Heuerville tillverkar, det hade varit en enkel och snygg flirt till historiken och samlarna.

Spännet är troget de gamla originalen och är snyggt men logotypen hamnar uppochner vilket ser lite märkligt ut för den oinvigda.


En närmare titt
DSC_0474.JPG

Autavian är riktigt trevlig på detaljnivå. Det kupade safirglaset i kombination med den borstade rehaulttringen ger lagom mycket reflektioner. Visare och index är rodiumpläterade. Index är fasade närmast mitten av tavlan vilket ger distinkta men diskreta reflektioner som glimmar till i direkt solljus.


De lätt nedsänkta sekundärtavlorna har cirkulär struktur och färgkontrasten mot resterande delar av tavlan i kombination med den ljusa texten är riktigt bra. Lyspasta i färg är ingenting jag är något fan av men de mörka markeringarna på urtavlan är så små att de sällan syns när klockan sitter på handleden. Lysförmågan är inget att skryta om.

Datumvisningen är väldigt snyggt dold på tavlans nedre del, behöver du läsglasögon så lär du inte ha nytta av detta datum.


På handleden
DSC_0371.JPG
DSC_0381.JPG

Autavia ger ett något bulligt intryck men inte så det stör. Storleken är klockren på min 18cm handled men givetvis hade den gärna fått vara något tunnare. Jag hade inte gissat att den är ~16mm tjock vilket den är. Handleden får röra sig obehindrat men ett mer avsmalnande band hade varit att föredra.


Slutsats
DSC_0446.JPG

Tag Heuer Heritage Chronograph "Autavia" är en efterlängtad modell, minst sagt. Priserna på vintage Heuer Autavia stiger som aldrig förr och Tag Heuer är inne på en beundransvärd resa. För 5 år sedan såg de flesta Tag Heuer som en fantasilös tillverkare med ytterst få fullträffar i sortimentet. Jag är övertygad om att denna syn på Tag Heuer kommer förändras markant de närmaste åren.

Jean-Claude Biver har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren och med all rätt. Ny boettverkstad, nyutvecklade urverk, smart produktion och en klar vision av vad Tag Heuer ska förmedla har gjort märket högintressant och har totalt omdefinierat Tag Heuers image.

#Dontcrackunderpressure , Tag Heuers "nya" slogan som vi numera ser överallt är högst aktuell vad gäller denna nylansering (Biver hade blivit galen av det ordet) av Autavia. Redan innan prototypen visades visste vi att väldigt många kommer ha väldigt många åsikter om minsta förändring från originalmodellerna. Samtidigt som risken är hög är en ny version oundviklig ur Bivers perspektiv; Arv ska förvaltas och ny mark ska brytas.

Jag tycker Tag Heuer har lyckats riktigt bra med modellen men de missar full pott på några små detaljer.

Ett 21/18mm rallyband hade gjort stor skillnad men är i och för sig en billig investering man kan göra i efterhand. Glasbaksida och fakepatinerad lyspasta däremot är två saker som för mig står i för stort kontrast till varandra och inte bör finnas på samma klocka. Det ena är modern stil och det andra flirtar med vintage.

Där stannar däremot kritiken. Autavian erbjuder bra finish i en övergripande snyggt designad förpackning. Lägg till ett urverk med bra prestanda och en human prislapp jämfört med konkurrenterna så blir Autavian en näst intill felfri frisk fläkt. Jag är övertygad om att modellen kommer bli en dunderhit och det är inte omöjligt att denna modell blir min första Tag Heuer.

Tack till Klockmaster Globen för lånet!
 
Senast ändrad:

MånsT

Silver
Vill verkligen gilla den men där är något som gör att det inte klickar... Fantastisk recension däremot så tack för den.
 

Hugii

Guld
En chrono i 42..... jag kommer inte kunna motstå den. Som du redan påpekat, synd angående racingläder (de skulle ha frågat oss) :)
Tack för en bra recension och fantastiska bilder.
 

Dixie

Guld
Fan va gött med en recension a la @yonsson så här en torsdagskväll. Tack för det. Intressant och rolig resa TH gör och gjort ett tag:rolleyes:

Modellen är snygg och urverket bra, men fejkpatinan och glasbaksida. Nja, syn på det
 

Dennta

Platina
Grym recension som vanligt. Håller helt med om glasbaksidan. Jag är okej med fusk patinan, men tycker det ser lite märkligt ut med olika färg på visare och index. Men överlag ser den riktigt intressant ut.
 

klockodile

Dundee
Som sagt tidigare. Snygg klocka med snygg recension!
Omega fick mycket skit för valdebatt placera datumet kl "6" på Speedy Mk2 reissue. Här verkar Tag klarat biffen bättre. Även om hardcore fansen säkert gråter :D
Tack!
 

JohanSA

Guld
Bra recension!
Det hade nog varit bättre att skippa glasbaksidan som andra påpekade. Rotorn är ju ruskigt ful. Ser mer ut som ett sportigt carbonhjul till en cykel.
 

Pawwen

Tantal
Bakgrund
DSC_0465.JPG

IMG_5112.JPG

(Klicka på bilden för video)

Heuer lanserade första Autavia-modellen under Jack Heuers regi 1962. Namnet Autavia är en kombination av orden Automotive och Aviation.

Från 1962 till 1985 producerades massvis av olika variationer och Autavia är idag kultförklarad. Flera av modellerna hade 12-timmars kronograf samt vridring med antingen 12 timmar-, 24-timmar-, 60 minuter-, dekompression- eller tachymetermarkeringar. Kombinationen av kronograf och vridring möjliggjorde bland annat tidtagning under långa perioder och möjlighet till mellantid.

Samtliga modeller hade vattenresistens på 100 meter, var någorlunda magnetiskt skyddade samt stöttåliga.

Det stora utbudet av modeller innebar stora variationsmöjligheter vad gällde användningsområde och även om Autavia idag är kända för sin koppling till motorsport så riktades marknadsföringen även till fridykare och piloter.


Autavia Cup
IMG_5095.JPG

Autaviamodellerna har rusat i pris de senaste 5 åren och 2016 startade Tag Heuer ”Autavia Cup”, en utslagstävling mellan olika Autavia-modeller. Tag Heuer fans röstade och planen var att göra en ny version av den vinnande modellen samt att lansera modellen 2017. Modellen som recenseras här är resultatet av den tävling som 2016 genererade över 50000 röster.


Tag Heuer hann inte bara producera en helt ny modell på under ett år, de hann även ha ett event med Autaviasamlare där samlarna fick ge sina första intryck av den kommande modellen. Tillägg av datum och förändring i storlek vållade viss irritation men Jean-Claude Biver, en av vår tids främsta visionärer inom klockbranschen, förklarade på plats att den nya modellen är en nytolkning av en gammal modell anpassad för 2017. Modellen är inte tänkt att vara identisk med ursprungsmodellen, den är "enbart" tänkt att vara inspirerad av den gamla modellen.


Specifikationer
DSC_0465.JPG

Storlek: 42mm exkl krona
Tjocklek: 15,9 mm
Vertikalt mått: 51,3 mm
Bandbredd: 21 mm, avsmalnar till 20mm.
Krona: Ej skruvad.
Glas: Safirglas
Urverk: Heuer 02
Pris 2017: 49500kr på läder, 52000kr på länk.


Urverk
DSC_0357.JPG

I nya Autavian sitter urverket Heuer 02 vilket är ett automatiskt kollumnhjulskronografverk med vertikal koppling, 12 timmars kronograf-funktion, 75 timmar gångreserv och en hastighet på 28800 vph. Specifikation för gångavvikelse är inte officiell.

Kronograf-funktionen fungerar precist och utan skutt av sekundvisaren vid igångsättning och stopp. Rotorn snurrar i ett himla tempo när klockan rör sig vilket kan rassla till lite men jag ser det snarare som charmigt än störande.

Urverket är nyutvecklat och med tanke på diskussionen angående om det är viktigt med "in house" eller inte följer här lite historik om urverket.

Det tidigare urverket Heuer 01 baserads på Seikos kronografurverk 6S. Olika källor uppger olika urverk som bas men mest logiskt vore att basen är 6s78 vilket satt i exempelvis Credor GCBP997. Den fabrik hos SEIKO som producerar och säljer urverk till andra tillverkare heter SII och deras version av 6s urverk heter SII TC78. Heuer 01 är däremot väldigt modifierat och inte enbart ett inköpt TC78.

En initial fördel med att modifiera ett redan befintligt urverk är att utvecklingen inte behöver starta från grunden om tillverkaren har en bra bas att utgå ifrån. Tillverkaren kan istället lägga energi på att förfina urverket vilket är tidsbesparande. Nackdelarna överväger dock fördelarna i längden eftersom tillverkaren är fast i en storlek, en layout och en tillverkningsprocess de själva inte har valt.

Som exempel är layouten på sekundärtavlorna på SEIKO-kronografer (oftast) placerade så att det ska gå att se sekundvisarens "running seconds" även när klockan sitter på armen och halva tavlan är skymd av skjortan. Smart tänkt men i detta fallet är det är inte i linje med Heuers historiska designspråk.

2017 lanseras därför Heuer 02, ett "helt nytt" egenutvecklat kronografurverk vilket givetvis tagit flera år att utveckla. Urverket delar grundarkitektur med andra Tag Heuer-urverk som exempelvis Heuer 03, Heuer-02T (kronograf med tourbillon), samt de kommande urverken med enbart tim-, minut- och sekundvisare. Detta gör att produktionskostnader och reservdelslager kan hållas nere. Varje urverk kräver helt enkelt inte helt unika verksplattor.

Denna modulära produktionsfilosofi är en stor anledning till att Tag Heuer kan tillverka ett så billigt tourbillon-urverk. Som ni vet lanserade Tag Heuer även Connected Modular 45 år 2017. Produktionsprincipen för den modellen baseras på samma modulära produktionsfilosofi.


Boett
DSC_0467.JPG

Tag Heuers nya boettfabrik borde innebära bättre finish än tidigare och här finns inget att gnälla på. Helpolerad boett är väntat och vi känner igen formerna från 60/70-talet.

DSC_0425.JPG

Boetten erbjuder på gott och ont inget oväntat och som vanligt är storleken föremål för diskussion. Originalmodellen var 39mm bred och denna boett är 42mm exklusive krona. Jag tycker storleken fungerar riktigt bra men har samtidigt förståelse för de som skulle föredra en tunnare och något mindre boett. Med digitalt skjutmått mäter klockan 15,9mm i tjocklek vilket på pappret är ganska tjockt.

DSC_0427.JPG

En oundviklig modell att jämföra med är JLC Deep Sea Chronograph och jämfört med JLCn känns Autavian tjockare men inte generellt större. Både designspråket och finishen på Autavians boett känns mindre personlig men inte tråkig. Att de första tankarna går till JLCs Deep Sea Chronograph är en stor komplimang.

DSC_0418.JPG

Bredden på vridringen ser lite märklig ut på bild men i verkligheten ger Autavian ett mer harmoniskt intryck än på bild. Vridringen som klickar 60 klick på ett varv känns stabil utan störande glapp i någon riktning. Vridring med 60 klick öppnar upp för fler kombinationer av moderna Autavior med exempelvis "count up"-eller "count down"-markeringar.


Baksida
DSC_0354.JPG
DSC_0358.JPG

Glasbaksidan visar urverkets schyssta finishering och är helt klart estetiskt tilltalande. Personligen föredrar jag alltid solid baksida.


Band/länk
DSC_0390.JPG

Modellen går att köpa på länk alternativt det 21mm läder med kontrastsöm som detta exemplar är utrustat med. Bandet är vaxat på sidorna och passar klockan bra stilmässigt. Trots detta skulle jag önska mer avsmalning av bandet vilket endast avsmalnar 1mm för bättre rörelsefrihet.

Jag tycker även att Tag Heuer missade ett öppet mål då de valde att inte sätta på ett racingläder av typen som Heuerville tillverkar, det hade varit en enkel och snygg flirt till historiken och samlarna.

Spännet är troget de gamla originalen och är snyggt men logotypen hamnar uppochner vilket ser lite märkligt ut för den oinvigda.


En närmare titt
DSC_0474.JPG

Autavian är riktigt trevlig på detaljnivå. Det kupade safirglaset i kombination med den borstade rehaulttringen ger lagom mycket reflektioner. Visare och index är rodiumpläterade. Index är fasade närmast mitten av tavlan vilket ger distinkta men diskreta reflektioner som glimmar till i direkt solljus.


De lätt nedsänkta sekundärtavlorna har cirkulär struktur och färgkontrasten mot resterande delar av tavlan i kombination med den ljusa texten är riktigt bra. Lyspasta i färg är ingenting jag är något fan av men de mörka markeringarna på urtavlan är så små att de sällan syns när klockan sitter på handleden. Lysförmågan är inget att skryta om.

Datumvisningen är väldigt snyggt dold på tavlans nedre del, behöver du läsglasögon så lär du inte ha nytta av detta datum.


På handleden
DSC_0371.JPG
DSC_0381.JPG

Autavia ger ett något bulligt intryck men inte så det stör. Storleken är klockren på min 18cm handled men givetvis hade den gärna fått vara något tunnare. Jag hade inte gissat att den är ~16mm tjock vilket den är. Handleden får röra sig obehindrat men ett mer avsmalnande band hade varit att föredra.


Slutsats
DSC_0446.JPG

Tag Heuer Heritage Chronograph "Autavia" är en efterlängtad modell, minst sagt. Priserna på vintage Heuer Autavia stiger som aldrig förr och Tag Heuer är inne på en beundransvärd resa. För 5 år sedan såg de flesta Tag Heuer som en fantasilös tillverkare med ytterst få fullträffar i sortimentet. Jag är övertygad om att denna syn på Tag Heuer kommer förändras markant de närmaste åren.

Jean-Claude Biver har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren och med all rätt. Ny boettverkstad, nyutvecklade urverk, smart produktion och en klar vision av vad Tag Heuer ska förmedla har gjort märket högintressant och har totalt omdefinierat Tag Heuers image.

#Dontcrackunderpressure , Tag Heuers "nya" slogan som vi numera ser överallt är högst aktuell vad gäller denna nylansering (Biver hade blivit galen av det ordet) av Autavia. Redan innan prototypen visades visste vi att väldigt många kommer ha väldigt många åsikter om minsta förändring från originalmodellerna. Samtidigt som risken är hög är en ny version oundviklig ur Bivers perspektiv; Arv ska förvaltas och ny mark ska brytas.

Jag tycker Tag Heuer har lyckats riktigt bra med modellen men de missar full pott på några små detaljer.

Ett 21/18mm rallyband hade gjort stor skillnad men är i och för sig en billig investering man kan göra i efterhand. Glasbaksida och fakepatinerad lyspasta däremot är två saker som för mig står i för stort kontrast till varandra och inte bör finnas på samma klocka. Det ena är modern stil och det andra flirtar med vintage.

Där stannar däremot kritiken. Autavian erbjuder bra finish i en övergripande snyggt designad förpackning. Lägg till ett urverk med bra prestanda och en human prislapp jämfört med konkurrenterna så blir Autavian en näst intill felfri frisk fläkt. Jag är övertygad om att modellen kommer bli en dunderhit och det är inte omöjligt att denna modell blir min första Tag Heuer.

Tack till Klockmaster Globen för lånet!
Bra recension och fina bilder. Jag blir sugen!
 

Stefan S

Platina
Skitbra recension och höjdarbilder! Fastnade också för denna när den presenterades och fick Deep Sea-vibbar. Klart snygg och trevlig modell till sansat pris men kanske lite väl fet för typen och skulle också hellre sett ett blankt, solitt bak-lock.
 

Pawwen

Tantal
Att det är glasbaksida är i sig inget problem tycker jag. Det är ju rätt trevligt att se in i hjärtat och om det är ett snyggt urverk så är det bara plus! Problemet är väl att glaset nästan alltid brukar bygga någon millimeter extra. Och i detta fallet behöver man spara på höjden så mkt som möjligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Premium
Att det är glasbaksida är i sig inget problem tycker jag. Det är ju rätt trevligt att se in i hjärtat och om det är ett snyggt urverk så är det bara plus! Problemet är väl att glaset nästan alltid brukar bygga någon millimeter extra. Och i detta fallet behöver man spara på höjden så mkt som möjligt.
+ att glas klibbar.
 

BarbaBaba

Diamant
Bakgrund
DSC_0465.JPG

IMG_5112.JPG

(Klicka på bilden för video)

Heuer lanserade första Autavia-modellen under Jack Heuers regi 1962. Namnet Autavia är en kombination av orden Automotive och Aviation.

Från 1962 till 1985 producerades massvis av olika variationer och Autavia är idag kultförklarad. Flera av modellerna hade 12-timmars kronograf samt vridring med antingen 12 timmar-, 24-timmar-, 60 minuter-, dekompression- eller tachymetermarkeringar. Kombinationen av kronograf och vridring möjliggjorde bland annat tidtagning under långa perioder och möjlighet till mellantid.

Samtliga modeller hade vattenresistens på 100 meter, var någorlunda magnetiskt skyddade samt stöttåliga.

Det stora utbudet av modeller innebar stora variationsmöjligheter vad gällde användningsområde och även om Autavia idag är kända för sin koppling till motorsport så riktades marknadsföringen även till fridykare och piloter.


Autavia Cup
IMG_5095.JPG

Autaviamodellerna har rusat i pris de senaste 5 åren och 2016 startade Tag Heuer ”Autavia Cup”, en utslagstävling mellan olika Autavia-modeller. Tag Heuer fans röstade och planen var att göra en ny version av den vinnande modellen samt att lansera modellen 2017. Modellen som recenseras här är resultatet av den tävling som 2016 genererade över 50000 röster.


Tag Heuer hann inte bara producera en helt ny modell på under ett år, de hann även ha ett event med Autaviasamlare där samlarna fick ge sina första intryck av den kommande modellen. Tillägg av datum och förändring i storlek vållade viss irritation men Jean-Claude Biver, en av vår tids främsta visionärer inom klockbranschen, förklarade på plats att den nya modellen är en nytolkning av en gammal modell anpassad för 2017. Modellen är inte tänkt att vara identisk med ursprungsmodellen, den är "enbart" tänkt att vara inspirerad av den gamla modellen.


Specifikationer
DSC_0465.JPG

Storlek: 42mm exkl krona
Tjocklek: 15,9 mm
Vertikalt mått: 51,3 mm
Bandbredd: 21 mm, avsmalnar till 20mm.
Krona: Ej skruvad.
Glas: Safirglas
Urverk: Heuer 02
Pris 2017: 49500kr på läder, 52000kr på länk.


Urverk
DSC_0357.JPG

I nya Autavian sitter urverket Heuer 02 vilket är ett automatiskt kollumnhjulskronografverk med vertikal koppling, 12 timmars kronograf-funktion, 75 timmar gångreserv och en hastighet på 28800 vph. Specifikation för gångavvikelse är inte officiell.

Kronograf-funktionen fungerar precist och utan skutt av sekundvisaren vid igångsättning och stopp. Rotorn snurrar i ett himla tempo när klockan rör sig vilket kan rassla till lite men jag ser det snarare som charmigt än störande.

Urverket är nyutvecklat och med tanke på diskussionen angående om det är viktigt med "in house" eller inte följer här lite historik om urverket.

Det tidigare urverket Heuer 01 baserads på Seikos kronografurverk 6S. Olika källor uppger olika urverk som bas men mest logiskt vore att basen är 6s78 vilket satt i exempelvis Credor GCBP997. Den fabrik hos SEIKO som producerar och säljer urverk till andra tillverkare heter SII och deras version av 6s urverk heter SII TC78. Heuer 01 är däremot väldigt modifierat och inte enbart ett inköpt TC78.

En initial fördel med att modifiera ett redan befintligt urverk är att utvecklingen inte behöver starta från grunden om tillverkaren har en bra bas att utgå ifrån. Tillverkaren kan istället lägga energi på att förfina urverket vilket är tidsbesparande. Nackdelarna överväger dock fördelarna i längden eftersom tillverkaren är fast i en storlek, en layout och en tillverkningsprocess de själva inte har valt.

Som exempel är layouten på sekundärtavlorna på SEIKO-kronografer (oftast) placerade så att det ska gå att se sekundvisarens "running seconds" även när klockan sitter på armen och halva tavlan är skymd av skjortan. Smart tänkt men i detta fallet är det är inte i linje med Heuers historiska designspråk.

2017 lanseras därför Heuer 02, ett "helt nytt" egenutvecklat kronografurverk vilket givetvis tagit flera år att utveckla. Urverket delar grundarkitektur med andra Tag Heuer-urverk som exempelvis Heuer 03, Heuer-02T (kronograf med tourbillon), samt de kommande urverken med enbart tim-, minut- och sekundvisare. Detta gör att produktionskostnader och reservdelslager kan hållas nere. Varje urverk kräver helt enkelt inte helt unika verksplattor.

Denna modulära produktionsfilosofi är en stor anledning till att Tag Heuer kan tillverka ett så billigt tourbillon-urverk. Som ni vet lanserade Tag Heuer även Connected Modular 45 år 2017. Produktionsprincipen för den modellen baseras på samma modulära produktionsfilosofi.


Boett
DSC_0467.JPG

Tag Heuers nya boettfabrik borde innebära bättre finish än tidigare och här finns inget att gnälla på. Helpolerad boett är väntat och vi känner igen formerna från 60/70-talet.

DSC_0425.JPG

Boetten erbjuder på gott och ont inget oväntat och som vanligt är storleken föremål för diskussion. Originalmodellen var 39mm bred och denna boett är 42mm exklusive krona. Jag tycker storleken fungerar riktigt bra men har samtidigt förståelse för de som skulle föredra en tunnare och något mindre boett. Med digitalt skjutmått mäter klockan 15,9mm i tjocklek vilket på pappret är ganska tjockt.

DSC_0427.JPG

En oundviklig modell att jämföra med är JLC Deep Sea Chronograph och jämfört med JLCn känns Autavian tjockare men inte generellt större. Både designspråket och finishen på Autavians boett känns mindre personlig men inte tråkig. Att de första tankarna går till JLCs Deep Sea Chronograph är en stor komplimang.

DSC_0418.JPG

Bredden på vridringen ser lite märklig ut på bild men i verkligheten ger Autavian ett mer harmoniskt intryck än på bild. Vridringen som klickar 60 klick på ett varv känns stabil utan störande glapp i någon riktning. Vridring med 60 klick öppnar upp för fler kombinationer av moderna Autavior med exempelvis "count up"-eller "count down"-markeringar.


Baksida
DSC_0354.JPG
DSC_0358.JPG

Glasbaksidan visar urverkets schyssta finishering och är helt klart estetiskt tilltalande. Personligen föredrar jag alltid solid baksida.


Band/länk
DSC_0390.JPG

Modellen går att köpa på länk alternativt det 21mm läder med kontrastsöm som detta exemplar är utrustat med. Bandet är vaxat på sidorna och passar klockan bra stilmässigt. Trots detta skulle jag önska mer avsmalning av bandet vilket endast avsmalnar 1mm för bättre rörelsefrihet.

Jag tycker även att Tag Heuer missade ett öppet mål då de valde att inte sätta på ett racingläder av typen som Heuerville tillverkar, det hade varit en enkel och snygg flirt till historiken och samlarna.

Spännet är troget de gamla originalen och är snyggt men logotypen hamnar uppochner vilket ser lite märkligt ut för den oinvigda.


En närmare titt
DSC_0474.JPG

Autavian är riktigt trevlig på detaljnivå. Det kupade safirglaset i kombination med den borstade rehaulttringen ger lagom mycket reflektioner. Visare och index är rodiumpläterade. Index är fasade närmast mitten av tavlan vilket ger distinkta men diskreta reflektioner som glimmar till i direkt solljus.


De lätt nedsänkta sekundärtavlorna har cirkulär struktur och färgkontrasten mot resterande delar av tavlan i kombination med den ljusa texten är riktigt bra. Lyspasta i färg är ingenting jag är något fan av men de mörka markeringarna på urtavlan är så små att de sällan syns när klockan sitter på handleden. Lysförmågan är inget att skryta om.

Datumvisningen är väldigt snyggt dold på tavlans nedre del, behöver du läsglasögon så lär du inte ha nytta av detta datum.


På handleden
DSC_0371.JPG
DSC_0381.JPG

Autavia ger ett något bulligt intryck men inte så det stör. Storleken är klockren på min 18cm handled men givetvis hade den gärna fått vara något tunnare. Jag hade inte gissat att den är ~16mm tjock vilket den är. Handleden får röra sig obehindrat men ett mer avsmalnande band hade varit att föredra.


Slutsats
DSC_0446.JPG

Tag Heuer Heritage Chronograph "Autavia" är en efterlängtad modell, minst sagt. Priserna på vintage Heuer Autavia stiger som aldrig förr och Tag Heuer är inne på en beundransvärd resa. För 5 år sedan såg de flesta Tag Heuer som en fantasilös tillverkare med ytterst få fullträffar i sortimentet. Jag är övertygad om att denna syn på Tag Heuer kommer förändras markant de närmaste åren.

Jean-Claude Biver har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren och med all rätt. Ny boettverkstad, nyutvecklade urverk, smart produktion och en klar vision av vad Tag Heuer ska förmedla har gjort märket högintressant och har totalt omdefinierat Tag Heuers image.

#Dontcrackunderpressure , Tag Heuers "nya" slogan som vi numera ser överallt är högst aktuell vad gäller denna nylansering (Biver hade blivit galen av det ordet) av Autavia. Redan innan prototypen visades visste vi att väldigt många kommer ha väldigt många åsikter om minsta förändring från originalmodellerna. Samtidigt som risken är hög är en ny version oundviklig ur Bivers perspektiv; Arv ska förvaltas och ny mark ska brytas.

Jag tycker Tag Heuer har lyckats riktigt bra med modellen men de missar full pott på några små detaljer.

Ett 21/18mm rallyband hade gjort stor skillnad men är i och för sig en billig investering man kan göra i efterhand. Glasbaksida och fakepatinerad lyspasta däremot är två saker som för mig står i för stort kontrast till varandra och inte bör finnas på samma klocka. Det ena är modern stil och det andra flirtar med vintage.

Där stannar däremot kritiken. Autavian erbjuder bra finish i en övergripande snyggt designad förpackning. Lägg till ett urverk med bra prestanda och en human prislapp jämfört med konkurrenterna så blir Autavian en näst intill felfri frisk fläkt. Jag är övertygad om att modellen kommer bli en dunderhit och det är inte omöjligt att denna modell blir min första Tag Heuer.

Tack till Klockmaster Globen för lånet!
Trevlig läsning och jävligt bra bilder!
 

BarbaBaba

Diamant
Grym recension som vanligt. Håller helt med om glasbaksidan. Jag är okej med fusk patinan, men tycker det ser lite märkligt ut med olika färg på visare och index. Men överlag ser den riktigt intressant ut.
Lumen har ju samma färg? Index är väl bara polerade innerst och matta resten av delen medans visarna är polerade? Eller ser du något som jag inte gör :watching:
 
Professionella recensioner är oftast bara ett utdrag ur pressrelease med officiella mått, blir rätt tråkigt då. Det tar ju inte många sekunder att mäta upp en klocka liksom. :)

Ja, precis. Och det suger!

Kan vara ett mindre statsfinansierat projekt att googla upp sån info om man inte är ute efter nån jättevanlig modell..
 

par

Diamant
Tack för en grym recension, har haft lite fingret på avtryckare med den enda funderingen som hindrat mig var storleken. Blev än mer osäker nu. 16mm tjock är ju tokigt.. Får nog bli att testa innan köp den här gången
 
Topp