Bakgrund
(Klicka på bilden för video)
Heuer lanserade första Autavia-modellen under Jack Heuers regi 1962. Namnet Autavia är en kombination av orden Automotive och Aviation.
Från 1962 till 1985 producerades massvis av olika variationer och Autavia är idag kultförklarad. Flera av modellerna hade 12-timmars kronograf samt vridring med antingen 12 timmar-, 24-timmar-, 60 minuter-, dekompression- eller tachymetermarkeringar. Kombinationen av kronograf och vridring möjliggjorde bland annat tidtagning under långa perioder och möjlighet till mellantid.
Samtliga modeller hade vattenresistens på 100 meter, var någorlunda magnetiskt skyddade samt stöttåliga.
Det stora utbudet av modeller innebar stora variationsmöjligheter vad gällde användningsområde och även om Autavia idag är kända för sin koppling till motorsport så riktades marknadsföringen även till fridykare och piloter.
Autavia Cup
Autaviamodellerna har rusat i pris de senaste 5 åren och 2016 startade Tag Heuer ”Autavia Cup”, en utslagstävling mellan olika Autavia-modeller. Tag Heuer fans röstade och planen var att göra en ny version av den vinnande modellen samt att lansera modellen 2017. Modellen som recenseras här är resultatet av den tävling som 2016 genererade över 50000 röster.
Tag Heuer hann inte bara producera en helt ny modell på under ett år, de hann även ha ett event med Autaviasamlare där samlarna fick ge sina första intryck av den kommande modellen. Tillägg av datum och förändring i storlek vållade viss irritation men Jean-Claude Biver, en av vår tids främsta visionärer inom klockbranschen, förklarade på plats att den nya modellen är en nytolkning av en gammal modell anpassad för 2017. Modellen är inte tänkt att vara identisk med ursprungsmodellen, den är "enbart" tänkt att vara inspirerad av den gamla modellen.
Specifikationer
Storlek: 42mm exkl krona
Tjocklek: 15,9 mm
Vertikalt mått: 51,3 mm
Bandbredd: 21 mm, avsmalnar till 20mm.
Krona: Ej skruvad.
Glas: Safirglas
Urverk: Heuer 02
Pris 2017: 49500kr på läder, 52000kr på länk.
Urverk
I nya Autavian sitter urverket Heuer 02 vilket är ett automatiskt kollumnhjulskronografverk med vertikal koppling, 12 timmars kronograf-funktion, 75 timmar gångreserv och en hastighet på 28800 vph. Specifikation för gångavvikelse är inte officiell.
Kronograf-funktionen fungerar precist och utan skutt av sekundvisaren vid igångsättning och stopp. Rotorn snurrar i ett himla tempo när klockan rör sig vilket kan rassla till lite men jag ser det snarare som charmigt än störande.
Urverket är nyutvecklat och med tanke på diskussionen angående om det är viktigt med "in house" eller inte följer här lite historik om urverket.
Det tidigare urverket Heuer 01 baserads på Seikos kronografurverk 6S. Olika källor uppger olika urverk som bas men mest logiskt vore att basen är 6s78 vilket satt i exempelvis Credor GCBP997. Den fabrik hos SEIKO som producerar och säljer urverk till andra tillverkare heter SII och deras version av 6s urverk heter SII TC78. Heuer 01 är däremot väldigt modifierat och inte enbart ett inköpt TC78.
En initial fördel med att modifiera ett redan befintligt urverk är att utvecklingen inte behöver starta från grunden om tillverkaren har en bra bas att utgå ifrån. Tillverkaren kan istället lägga energi på att förfina urverket vilket är tidsbesparande. Nackdelarna överväger dock fördelarna i längden eftersom tillverkaren är fast i en storlek, en layout och en tillverkningsprocess de själva inte har valt.
Som exempel är layouten på sekundärtavlorna på SEIKO-kronografer (oftast) placerade så att det ska gå att se sekundvisarens "running seconds" även när klockan sitter på armen och halva tavlan är skymd av skjortan. Smart tänkt men i detta fallet är det är inte i linje med Heuers historiska designspråk.
2017 lanseras därför Heuer 02, ett "helt nytt" egenutvecklat kronografurverk vilket givetvis tagit flera år att utveckla. Urverket delar grundarkitektur med andra Tag Heuer-urverk som exempelvis Heuer 03, Heuer-02T (kronograf med tourbillon), samt de kommande urverken med enbart tim-, minut- och sekundvisare. Detta gör att produktionskostnader och reservdelslager kan hållas nere. Varje urverk kräver helt enkelt inte helt unika verksplattor.
Denna modulära produktionsfilosofi är en stor anledning till att Tag Heuer kan tillverka ett så billigt tourbillon-urverk. Som ni vet lanserade Tag Heuer även Connected Modular 45 år 2017. Produktionsprincipen för den modellen baseras på samma modulära produktionsfilosofi.
Boett
Tag Heuers nya boettfabrik borde innebära bättre finish än tidigare och här finns inget att gnälla på. Helpolerad boett är väntat och vi känner igen formerna från 60/70-talet.
Boetten erbjuder på gott och ont inget oväntat och som vanligt är storleken föremål för diskussion. Originalmodellen var 39mm bred och denna boett är 42mm exklusive krona. Jag tycker storleken fungerar riktigt bra men har samtidigt förståelse för de som skulle föredra en tunnare och något mindre boett. Med digitalt skjutmått mäter klockan 15,9mm i tjocklek vilket på pappret är ganska tjockt.
En oundviklig modell att jämföra med är JLC Deep Sea Chronograph och jämfört med JLCn känns Autavian tjockare men inte generellt större. Både designspråket och finishen på Autavians boett känns mindre personlig men inte tråkig. Att de första tankarna går till JLCs Deep Sea Chronograph är en stor komplimang.
Bredden på vridringen ser lite märklig ut på bild men i verkligheten ger Autavian ett mer harmoniskt intryck än på bild. Vridringen som klickar 60 klick på ett varv känns stabil utan störande glapp i någon riktning. Vridring med 60 klick öppnar upp för fler kombinationer av moderna Autavior med exempelvis "count up"-eller "count down"-markeringar.
Baksida
Glasbaksidan visar urverkets schyssta finishering och är helt klart estetiskt tilltalande. Personligen föredrar jag alltid solid baksida.
Band/länk
Modellen går att köpa på länk alternativt det 21mm läder med kontrastsöm som detta exemplar är utrustat med. Bandet är vaxat på sidorna och passar klockan bra stilmässigt. Trots detta skulle jag önska mer avsmalning av bandet vilket endast avsmalnar 1mm för bättre rörelsefrihet.
Jag tycker även att Tag Heuer missade ett öppet mål då de valde att inte sätta på ett racingläder av typen som Heuerville tillverkar, det hade varit en enkel och snygg flirt till historiken och samlarna.
Spännet är troget de gamla originalen och är snyggt men logotypen hamnar uppochner vilket ser lite märkligt ut för den oinvigda.
En närmare titt
Autavian är riktigt trevlig på detaljnivå. Det kupade safirglaset i kombination med den borstade rehaulttringen ger lagom mycket reflektioner. Visare och index är rodiumpläterade. Index är fasade närmast mitten av tavlan vilket ger distinkta men diskreta reflektioner som glimmar till i direkt solljus.
De lätt nedsänkta sekundärtavlorna har cirkulär struktur och färgkontrasten mot resterande delar av tavlan i kombination med den ljusa texten är riktigt bra. Lyspasta i färg är ingenting jag är något fan av men de mörka markeringarna på urtavlan är så små att de sällan syns när klockan sitter på handleden. Lysförmågan är inget att skryta om.
Datumvisningen är väldigt snyggt dold på tavlans nedre del, behöver du läsglasögon så lär du inte ha nytta av detta datum.
På handleden
Autavia ger ett något bulligt intryck men inte så det stör. Storleken är klockren på min 18cm handled men givetvis hade den gärna fått vara något tunnare. Jag hade inte gissat att den är ~16mm tjock vilket den är. Handleden får röra sig obehindrat men ett mer avsmalnande band hade varit att föredra.
Slutsats
Tag Heuer Heritage Chronograph "Autavia" är en efterlängtad modell, minst sagt. Priserna på vintage Heuer Autavia stiger som aldrig förr och Tag Heuer är inne på en beundransvärd resa. För 5 år sedan såg de flesta Tag Heuer som en fantasilös tillverkare med ytterst få fullträffar i sortimentet. Jag är övertygad om att denna syn på Tag Heuer kommer förändras markant de närmaste åren.
Jean-Claude Biver har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren och med all rätt. Ny boettverkstad, nyutvecklade urverk, smart produktion och en klar vision av vad Tag Heuer ska förmedla har gjort märket högintressant och har totalt omdefinierat Tag Heuers image.
#Dontcrackunderpressure , Tag Heuers "nya" slogan som vi numera ser överallt är högst aktuell vad gäller denna nylansering (Biver hade blivit galen av det ordet) av Autavia. Redan innan prototypen visades visste vi att väldigt många kommer ha väldigt många åsikter om minsta förändring från originalmodellerna. Samtidigt som risken är hög är en ny version oundviklig ur Bivers perspektiv; Arv ska förvaltas och ny mark ska brytas.
Jag tycker Tag Heuer har lyckats riktigt bra med modellen men de missar full pott på några små detaljer.
Ett 21/18mm rallyband hade gjort stor skillnad men är i och för sig en billig investering man kan göra i efterhand. Glasbaksida och fakepatinerad lyspasta däremot är två saker som för mig står i för stort kontrast till varandra och inte bör finnas på samma klocka. Det ena är modern stil och det andra flirtar med vintage.
Där stannar däremot kritiken. Autavian erbjuder bra finish i en övergripande snyggt designad förpackning. Lägg till ett urverk med bra prestanda och en human prislapp jämfört med konkurrenterna så blir Autavian en näst intill felfri frisk fläkt. Jag är övertygad om att modellen kommer bli en dunderhit och det är inte omöjligt att denna modell blir min första Tag Heuer.
Tack till Klockmaster Globen för lånet!
(Klicka på bilden för video)
Heuer lanserade första Autavia-modellen under Jack Heuers regi 1962. Namnet Autavia är en kombination av orden Automotive och Aviation.
Från 1962 till 1985 producerades massvis av olika variationer och Autavia är idag kultförklarad. Flera av modellerna hade 12-timmars kronograf samt vridring med antingen 12 timmar-, 24-timmar-, 60 minuter-, dekompression- eller tachymetermarkeringar. Kombinationen av kronograf och vridring möjliggjorde bland annat tidtagning under långa perioder och möjlighet till mellantid.
Samtliga modeller hade vattenresistens på 100 meter, var någorlunda magnetiskt skyddade samt stöttåliga.
Det stora utbudet av modeller innebar stora variationsmöjligheter vad gällde användningsområde och även om Autavia idag är kända för sin koppling till motorsport så riktades marknadsföringen även till fridykare och piloter.
Autavia Cup
Autaviamodellerna har rusat i pris de senaste 5 åren och 2016 startade Tag Heuer ”Autavia Cup”, en utslagstävling mellan olika Autavia-modeller. Tag Heuer fans röstade och planen var att göra en ny version av den vinnande modellen samt att lansera modellen 2017. Modellen som recenseras här är resultatet av den tävling som 2016 genererade över 50000 röster.
Specifikationer
Storlek: 42mm exkl krona
Tjocklek: 15,9 mm
Vertikalt mått: 51,3 mm
Bandbredd: 21 mm, avsmalnar till 20mm.
Krona: Ej skruvad.
Glas: Safirglas
Urverk: Heuer 02
Pris 2017: 49500kr på läder, 52000kr på länk.
Urverk
I nya Autavian sitter urverket Heuer 02 vilket är ett automatiskt kollumnhjulskronografverk med vertikal koppling, 12 timmars kronograf-funktion, 75 timmar gångreserv och en hastighet på 28800 vph. Specifikation för gångavvikelse är inte officiell.
Kronograf-funktionen fungerar precist och utan skutt av sekundvisaren vid igångsättning och stopp. Rotorn snurrar i ett himla tempo när klockan rör sig vilket kan rassla till lite men jag ser det snarare som charmigt än störande.
Urverket är nyutvecklat och med tanke på diskussionen angående om det är viktigt med "in house" eller inte följer här lite historik om urverket.
Det tidigare urverket Heuer 01 baserads på Seikos kronografurverk 6S. Olika källor uppger olika urverk som bas men mest logiskt vore att basen är 6s78 vilket satt i exempelvis Credor GCBP997. Den fabrik hos SEIKO som producerar och säljer urverk till andra tillverkare heter SII och deras version av 6s urverk heter SII TC78. Heuer 01 är däremot väldigt modifierat och inte enbart ett inköpt TC78.
En initial fördel med att modifiera ett redan befintligt urverk är att utvecklingen inte behöver starta från grunden om tillverkaren har en bra bas att utgå ifrån. Tillverkaren kan istället lägga energi på att förfina urverket vilket är tidsbesparande. Nackdelarna överväger dock fördelarna i längden eftersom tillverkaren är fast i en storlek, en layout och en tillverkningsprocess de själva inte har valt.
Som exempel är layouten på sekundärtavlorna på SEIKO-kronografer (oftast) placerade så att det ska gå att se sekundvisarens "running seconds" även när klockan sitter på armen och halva tavlan är skymd av skjortan. Smart tänkt men i detta fallet är det är inte i linje med Heuers historiska designspråk.
2017 lanseras därför Heuer 02, ett "helt nytt" egenutvecklat kronografurverk vilket givetvis tagit flera år att utveckla. Urverket delar grundarkitektur med andra Tag Heuer-urverk som exempelvis Heuer 03, Heuer-02T (kronograf med tourbillon), samt de kommande urverken med enbart tim-, minut- och sekundvisare. Detta gör att produktionskostnader och reservdelslager kan hållas nere. Varje urverk kräver helt enkelt inte helt unika verksplattor.
Denna modulära produktionsfilosofi är en stor anledning till att Tag Heuer kan tillverka ett så billigt tourbillon-urverk. Som ni vet lanserade Tag Heuer även Connected Modular 45 år 2017. Produktionsprincipen för den modellen baseras på samma modulära produktionsfilosofi.
Boett
Tag Heuers nya boettfabrik borde innebära bättre finish än tidigare och här finns inget att gnälla på. Helpolerad boett är väntat och vi känner igen formerna från 60/70-talet.
Boetten erbjuder på gott och ont inget oväntat och som vanligt är storleken föremål för diskussion. Originalmodellen var 39mm bred och denna boett är 42mm exklusive krona. Jag tycker storleken fungerar riktigt bra men har samtidigt förståelse för de som skulle föredra en tunnare och något mindre boett. Med digitalt skjutmått mäter klockan 15,9mm i tjocklek vilket på pappret är ganska tjockt.
En oundviklig modell att jämföra med är JLC Deep Sea Chronograph och jämfört med JLCn känns Autavian tjockare men inte generellt större. Både designspråket och finishen på Autavians boett känns mindre personlig men inte tråkig. Att de första tankarna går till JLCs Deep Sea Chronograph är en stor komplimang.
Bredden på vridringen ser lite märklig ut på bild men i verkligheten ger Autavian ett mer harmoniskt intryck än på bild. Vridringen som klickar 60 klick på ett varv känns stabil utan störande glapp i någon riktning. Vridring med 60 klick öppnar upp för fler kombinationer av moderna Autavior med exempelvis "count up"-eller "count down"-markeringar.
Baksida
Glasbaksidan visar urverkets schyssta finishering och är helt klart estetiskt tilltalande. Personligen föredrar jag alltid solid baksida.
Band/länk
Modellen går att köpa på länk alternativt det 21mm läder med kontrastsöm som detta exemplar är utrustat med. Bandet är vaxat på sidorna och passar klockan bra stilmässigt. Trots detta skulle jag önska mer avsmalning av bandet vilket endast avsmalnar 1mm för bättre rörelsefrihet.
Jag tycker även att Tag Heuer missade ett öppet mål då de valde att inte sätta på ett racingläder av typen som Heuerville tillverkar, det hade varit en enkel och snygg flirt till historiken och samlarna.
Spännet är troget de gamla originalen och är snyggt men logotypen hamnar uppochner vilket ser lite märkligt ut för den oinvigda.
En närmare titt
Autavian är riktigt trevlig på detaljnivå. Det kupade safirglaset i kombination med den borstade rehaulttringen ger lagom mycket reflektioner. Visare och index är rodiumpläterade. Index är fasade närmast mitten av tavlan vilket ger distinkta men diskreta reflektioner som glimmar till i direkt solljus.
De lätt nedsänkta sekundärtavlorna har cirkulär struktur och färgkontrasten mot resterande delar av tavlan i kombination med den ljusa texten är riktigt bra. Lyspasta i färg är ingenting jag är något fan av men de mörka markeringarna på urtavlan är så små att de sällan syns när klockan sitter på handleden. Lysförmågan är inget att skryta om.
Datumvisningen är väldigt snyggt dold på tavlans nedre del, behöver du läsglasögon så lär du inte ha nytta av detta datum.
På handleden
Autavia ger ett något bulligt intryck men inte så det stör. Storleken är klockren på min 18cm handled men givetvis hade den gärna fått vara något tunnare. Jag hade inte gissat att den är ~16mm tjock vilket den är. Handleden får röra sig obehindrat men ett mer avsmalnande band hade varit att föredra.
Slutsats
Tag Heuer Heritage Chronograph "Autavia" är en efterlängtad modell, minst sagt. Priserna på vintage Heuer Autavia stiger som aldrig förr och Tag Heuer är inne på en beundransvärd resa. För 5 år sedan såg de flesta Tag Heuer som en fantasilös tillverkare med ytterst få fullträffar i sortimentet. Jag är övertygad om att denna syn på Tag Heuer kommer förändras markant de närmaste åren.
Jean-Claude Biver har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren och med all rätt. Ny boettverkstad, nyutvecklade urverk, smart produktion och en klar vision av vad Tag Heuer ska förmedla har gjort märket högintressant och har totalt omdefinierat Tag Heuers image.
#Dontcrackunderpressure , Tag Heuers "nya" slogan som vi numera ser överallt är högst aktuell vad gäller denna nylansering (Biver hade blivit galen av det ordet) av Autavia. Redan innan prototypen visades visste vi att väldigt många kommer ha väldigt många åsikter om minsta förändring från originalmodellerna. Samtidigt som risken är hög är en ny version oundviklig ur Bivers perspektiv; Arv ska förvaltas och ny mark ska brytas.
Jag tycker Tag Heuer har lyckats riktigt bra med modellen men de missar full pott på några små detaljer.
Ett 21/18mm rallyband hade gjort stor skillnad men är i och för sig en billig investering man kan göra i efterhand. Glasbaksida och fakepatinerad lyspasta däremot är två saker som för mig står i för stort kontrast till varandra och inte bör finnas på samma klocka. Det ena är modern stil och det andra flirtar med vintage.
Där stannar däremot kritiken. Autavian erbjuder bra finish i en övergripande snyggt designad förpackning. Lägg till ett urverk med bra prestanda och en human prislapp jämfört med konkurrenterna så blir Autavian en näst intill felfri frisk fläkt. Jag är övertygad om att modellen kommer bli en dunderhit och det är inte omöjligt att denna modell blir min första Tag Heuer.
Tack till Klockmaster Globen för lånet!
Senast ändrad: