• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Recension: Tudor Black Bay 58 - Är den lika bra som folk säger?

nivv

Omega
Bra recension :) Grymt fin, funderar på om man kanske tröttnar på vintage-viben efter ett tag? Är inte helt överens med att indexen är runda, tycker det det ser bättre ut med kvadratiska som på Pelagos. En Pelagos i denna storleken hade varit fantastiskt!
 

Plano

Breitling
Ursäkta att formatet blir lite rörigt, jag har kopierat över innehåller från min artikel och vissa HTML-element funkar inte så bra med "BBCode". Men jag hoppas budskapet når fram ändå!
Superbra recension - kanske den första nyanserade jag har läst! :) Sitter kanon och den är så vacker. Jag har en Submariner men tycker den är lite för stor för mig. Får man fråga vad du har för mått på handleden? Upplever du den betydligt mindre än Suben?

Återigen, tack för fin recension!
 

123david

Omega
jag har haft min bb58 i tre veckor, behövde en vardagsklocka då jag tröttna på att ständigt få kommentarer på min gmt master. måste säga att det är en underbar klocka, framförallt natobandet och länken, lädret behöver lite användning samt att jag måste reklamera mitt läderband. Storleken, bristen på en välkänd logga och urtavlan gör den till en liten hemlis för klockfjantar.
 

123david

Omega
Jag har bara haft en klocka i nästan 30 år, en rolex som alltid fungerar. Problemet är att det känns lite för mycket att gå runt med 100k runt handleden, folk får fel uppfattning. Det är mitt utgångsperspektiv. Då får man leta alternativ och jag hamnade rätt snabbt på en bb58, rätt storlek, kvalitet och pris. Min vardagsklocka ska bli repig och är ett verktyg. Alla har olika anledningar till varför man väljer sin klocka och detta är min. Till saken hör också att jag ska bygga upp en liten samling, en klocka per år och då blev det en bb58 som bas detta för mitt höga nöjes skull och inte som investeringsobjekt.
 

Alalouise

Cartier
2-Faktor
Tusen tack för recensionen. Extra spännande då detta troligtvis blir mitt nästa tillskott. Hur upplevs djupet i tavlan i förhållande till pelagos? Väntade med pelagos då tavlan kändes för "grund" för min smak.
 

SimonDarret

Breitling
Jäklar vad snygg den är. Men snyggast är ändå den limiterade upplagan i samarbete med Harrods. Någon här på KS som har en sådan?
 

niklas_olsson

Breitling
Tudor är finfin klocka, min favorit är ändå black bay med den röda bezeln. Eller den med röd/blå bezel - likt en pepsi.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tack för recensionen! Har heritage bb 79220b som är fantastisk. Specsen på bb58 gör den dock ytterst intressant i förhållande. Får nog göra en headsup i framtiden.
 

Mads

Breitling
Gedigen recension.. Tack!

Som intresserat men fullkomligt okunnig är detta mycket uppskattat!
 

Divad

Breitling
Jag är riktigt sugen på den klockan, står och väljer mellan den och en Seamaster. Bra recension!
 

Vaskarn

Breitling
Står mellan denna och en Speedmaster, sjukt bra recension.
Den ser inte alls så tjock ut som jag förväntat mig.
 

Aspen

Breitling
I och med att det ploppat upp väldigt många positiva recension om Tudors Black Bay 59 så har jag undersökt om klockan är lika bra som folk säger. Nedan följer mina tankar om klockan som jag även publicerat på Klockrent (https://klockrent.org/2018/11/10/en...-black-bay-58-ar-den-lika-bra-som-alla-sager/)

Tudor Heritage Black Bay 58 - Är den lika bra som folk säger?

Sakta men säkert börja Tudors kanske mest omtalade klockrelease i år hitta ut till återförsäljare och tålmodiga kunder. Jag har lagt vantarna på en Tudor Heritage Black Bay 58 (M79030n) och efter några dagar tillsammans ska jag försöka besvara frågan: Är den lika bra som alla säger?

bb58_1.jpg


Varför denna hajp?
Till att börja med bör vi reda ut varför det är så mycket hajp kring denna modell från Tudor – som ju har släppt grymma dykare i Black Bay-serien i många år.

Svaret ligger i storleken
Med Black Bay 58 lanserade Tudor ett nytt och mindre urverk (Calibre MT3204) som tillåter en mindre och tunnare boett. Jag (och många andra) har varit nära att köpa en Black Bay vid mer än ett tillfälle de senaste åren bara för att i sista stund dra i handbromsen på grund storleken.

bb58_cover.jpg

Perfekt storlek tycker Daniel!

Black Bay (41 mm) | Black Bay 58
Diameter | 41 mm | 39 mm
Tjocklek | 14,8 mm |11,9 mm
Höjd (L2L): | 50 mm | 47,5 mm
Bandbredd: | 22 mm | 20 mm

Med nya Black Bay 58 minskar måtten avsevärt, diametern krymper från 41 mm ner till beskedliga 39 mm men det är framförallt den nya höjden (lug to lug) och tjockleken som ger klockan dimensioner liknande en Rolex Submariner (innan maxi-case var en sak). Helt fantastiska nyheter för oss med mindre till mellanstora handleder alltså!

bb58_2.jpg

Den tunna boetten och det faktum all längden kortats några millimeter gör underverk för hur klockan bärs jämfört med äldre dykare i Black Bay-serien.
Utöver att möjliggöra en mindre klocka erbjuder manufaktururverket en gångreserv på respektabla 70 h och är chronometercertifierat.

Sist men inte minst bör man nämna byggkvaliteten som en viktig faktor. Black Bay-serien har i flera år satt många konkurrenter i skamvrån och på grund av sin ägare betraktats som en plånboksvänlig Rolex. Med Black Bay 58 stämmer detta påstående mer än någonsin.

Inte lika bra som en Rolex
Okej, så med hög byggkvalitet, manufaktururverk och en tunnare boett, är klockan då inte lika bra som en dykare från storebror? I alla fall nästan?

Tyvärr inte. När jag spenderat tid med en modern Submariner har det varit svårt att hitta några brister medan Black Bay 58 uppvisade några stycken efter en timme eller två på handleden.

Svårgreppad dykring
bb58_4.jpg


Det är svårt att greppa dykringen – den är helt enkelt för tunn och mönstret är inte djupt nog. När man väl vrider på den går den dock som en dröm med 60 distinkta klick.

Vasst spänne
bb58_5.jpg


Spännet är fantastiskt bra och dåligt på samma gång. Å ena sidan erbjuder spännet en låsmekanism med keramisk kula och en känsla som närmast för tankarna till Rolex.

img_7351.jpg
Å andra sidan saknar den helt någon dykarförlängning och undersidan av spännet som vilar mot handleden har alldeles för vassa kanter.

bb58_3.jpg


Just komforten på länken är min största kritik mot denna klocka. Den går förvisso att köpa på natoband eller läderrem men jag ser länken som en viktig del av denna release och det är just den variant jag testat! Och medan det ekar i pressen att Black Bay 58 bärs som en äldre Submariner tycker jag att det är en viktig punkt att ta upp! För jag har ännu ej stött på en Rolexlänk yngre än jag själv som gett upphov till obehag.

Förtjänar den hajpen?
Absolut. Den erbjuder inte samma komfort (på länk) som en Rolex – men den är jämförbar med många konkurrenter i samma prisklass och på väldigt många punkter springer den cirklar runt dem. Jag älskar hur klockan sitter på handleden, storleken är perfekt och den är sååå läcker i verkligheten. Efter att ha sett hundratals bilder av klockan var jag lite orolig att vintage-stylingen skulle definiera klockan men i verkligheten känns det mer som ett estetiskt utryck.

bb58_6.jpg

Grym skruvkrona med silkeslen trådning.
Trots de idiotiskt skarpa hörnen på länken är det svårt att klaga på finishen. De polerade sidorna är spegelblanka, linjerna är distinkta och texturen i de borstade ytorna skapar en klocka som är vacker både att titta på och att ta på. I mångt och mycket som storebror.

Positivt
  • Storleken!
  • Kompetent manufaktururverk
  • Snygg, unik design som trots att det är en homage står på egna ben
  • Superskön taktil känsla i dykarringen
  • Bra krona som är silkeslen i trådningen
  • Trevlig förpackning
  • Prisvärd
Negativt
  • Låset är vasst mot huden vilket kan göra klockan obekväm att bära för vissa
  • Länken har dragit upp några hårstrån senaste dagarna
  • Svårgreppad dykarring
Slutsats
Jag är benägen att hålla med övrig press om att Black Bay 58 är en riktig fullträff. Samtidigt kan jag inte sluta förundras över hur de tänkte när de designade länken och spännet. Var det ingen som räckte upp handen på nåt morgonmöte och frågade hur de skarpa hörnen skulle påverka komforten? Det är ju inte direkt en svår sak att fixa till. Till och med jag klarade av det med enkla verktyg från hemmet.

img_7350-1.jpg

Japp, med hjälp av en dremel går det alldeles utmärkt att polera ner de vassa kanterna något.
Men ska detta verkligen behövas? Det tycker inte jag! Oavsett så tror jag att de vassa kanterna inte stör alla människor nämnvärt och den som känner mig vet att jag är extremt känslig när det kommer till komfort och klockor!

Jag kan trots allt inte annat än att rekommendera Tudor Black Bay 58. Klockan erbjuder fantastisk prestanda och kvalitet för knappt 33 000 kronor (på länk) och den dåliga tillgången gör att andrahandsvärdet står sig exceptionellt bra jämfört med många andra märken.

Black Bay 58 är en fantastisk klocka som även om den inte är perfekt kommer ganska nära. Två tummar upp!

Specifikationer

  • Boett i rostfritt stål (316L)
  • 39 mm i diameter
  • 11,9 mm tjock
  • Manufaktururverk Calibre MT3204
  • 70 h gångreserv
  • COSC
  • Dykarring med 60 klick och aluminiuminsert
  • Cirkapris (med länk): 33 000 kr
Läs mer:

Mer information om klockan och mysiga bilder av David Beckham hittar du på Tudors officiella hemsida.

Värdig och välskriven recension!
 

Natex

Omega
2-Faktor
Tack för en fin recension, mycket nyanserad läsning. Jag var innan lite för hypad på den här modellen.
 
Topp