• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Viktigt Redigering av egna inlägg påslaget

Triumf

Rolex
2-Faktor
Kan man inte ha en "dagens" tråd som är inkognito dvs där det inte syns vem som lagt upp bilden? Vore trist om folk slutade lägga upp bilder på mer exklusiva objekt av rädsla för rån. Då finns det i vart fall ett flöde för bilder. Väljer man att lägga upp bilder i andra trådar så är det som vanligt. Då går det att välja vilka bilder som känns ok kopplas till respektive inte. Tråkig utveckling, men kanske något som är klokt att göra för att hålla det vid liv.
Är inte tanken att man ska ta bort bilder där känslig information finns med. Som tex namn/adresser..?
Att ha en anonym tråd.. tja.. Då känns det som att man lika gärna kan bildgoogla bilder ist? Tanken med forumet är väl just individen, disskusionen mellan oss ksare? :)
 

Zingo

Rolex
Är inte tanken att man ska ta bort bilder där känslig information finns med. Som tex namn/adresser..?
Att ha en anonym tråd.. tja.. Då känns det som att man lika gärna kan bildgoogla bilder ist? Tanken med forumet är väl just individen, disskusionen mellan oss ksare? :)
Dagens tråd är ju bara bilder (eller ska vara). Det är ju inte så att alla medlemmar lägger upp bilder på alla klockor av en anledning. Går ju alltid att ha två konton men känns än mer fel väg att gå.
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Bra! Men tror tyvärr att det hjälper föga. En tjuv som "kartlägger" offret, som Niklas sa att rånaren hade gjort, kommer relativt lätt åt kontaktuppgifter ändå. Det räcker ju att man har en annons ute eller köper något på forumet. Så var försiktiga, speciellt ni där ute som har riktigt dyra klockor.
 

Cryssarn

Rolex
Bra! Men tror tyvärr att det hjälper föga. En tjuv som "kartlägger" offret, som Niklas sa att rånaren hade gjort, kommer relativt lätt åt kontaktuppgifter ändå. Det räcker ju att man har en annons ute eller köper något på forumet. Så var försiktiga, speciellt ni där ute som har riktigt dyra klockor.
Ja det kan ju resultera i att nyare medlemmar kan få det svårare att kunna göra affärer. Har själv varit väldigt naiv känner jag. Känt mig väldigt anonym, mer än vad jag är.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Bra! Men tror tyvärr att det hjälper föga. En tjuv som "kartlägger" offret, som Niklas sa att rånaren hade gjort, kommer relativt lätt åt kontaktuppgifter ändå. Det räcker ju att man har en annons ute eller köper något på forumet. Så var försiktiga, speciellt ni där ute som har riktigt dyra klockor.

Just därför man borde höja gränsen för att se köp och sälj till typ 200 inlägg och medlemskap i 1 år typ.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Just därför man borde höja gränsen för att se köp och sälj till typ 200 inlägg och medlemskap i 1 år typ.
Visst, men K&S skulle tunnas ut väsentligt då. Samt att utan höjd säkerhet på kontosidan så finns alltid en risk att en välrenommerad medlem blir hackad. Det bästa sättet att skydda sig är att vara så anonym som möjligt, inte fota sig och sin klocka i lätt identifierbara miljöer etc. Men även då är det lätt hänt att information sipprar ut, någon annan kanske postar något om dig utan din vetskap etc. Trist, men det är inte helt lätt att flyga under radarn och samtidigt vara en aktiv postare.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Bra gjort ledningen, och smart att ni redan nu strippar GPS-positionen.

En påminnelse i all vänlighet till alla er andra KS:are - det räcker med t.ex. förnamn, ort, bilmodell och lite envishet för att hitta någons fullständiga personuppgifter. Vill man verkligen vara anonym får man tänka sig noga för vad man lägger upp här. Jag skyltar inte med mitt namn på KS men har heller inte gjort något jobb för att vara speciellt anonym, vill någon hitta mig är det antagligen ganska enkelt. Kanske borde man tänka om.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag misstänker att vår Niklas blev "uppmärksammad" på blocket först. När jag annonserade både där och här på KS fick jag massor med skambud och konstiga meddelanden som jag trodde kunde vara försök på att lura mig. Fick inga sådana här på KS. Nu är det inte många annonser jag har lagt ut här så ni med mer erfarenhet kan säga emot mig. Det är det som gäller köp och sälj.

Sedan tycker jag att "hur ser din samling ut idag" är en potentiellt farlig tråd. Alla klockor på samma bild. Ibland en hyfsat förmögenhet. Det är en mycket rolig tråd för oss som är klocknördar, men...
 
Senast ändrad:

Knypplarn

Cartier
Jättebra att vi får möjligheten att rensa. Skulle dock gärna se att:
1. Det blir möjligt att bifoga bilder via KS i PM så man slipper länka till utomstående siter när potentiell köpare ber om fler bilder.
2. En knapp på profilen som rensar samtliga bilder man har postat. Okej att det blir hål i trådar när användare väljer att radera gamla bilder men detta är enbart för att underlätta för de som vill städa undan sin historik.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Många bra förslag här! Efter att jag hade läst Niklas inlägg så gick jag in på sekretessinställningarna på mitt konto och märkte att jag fick skruva ner ett par inställningar till mer restriktiva. Dessa inställningar borde vara så restriktiva som möjligt från början tycker jag.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vad vi än ändrar eller lägger till för funktioner på Klocksnack så kommer det aldrig räcka.
Vem som helst kan börja kolla upp någon, bara de ser någon som går utanför sitt hem med en fin klocka.

Vi skulle kunna säkra ner hela Klocksnack. Stänga för allt och alla, moderera varenda inlägg innan det publiceras, kontrollera varenda medlem. Det hade ändå inte hjälpt. Om någon verkligen viljat sitta och kartlägga någon så hade det gått ändå.

Samtidigt så kan man inte leva sitt liv efter kriminellas spelregler.
Istället uppmuntrar vi till att man tänker till en extra gång när man t.ex. postar en bild. Och har man råkat posta något ogenomtänkt förr - då kan man rätta till det misstaget.
Vi i ledningen har hjälpt till att plocka bort bilder innan, t.ex. vid paketöppningar då adressen råkar komma med osv.
Vi kan dock inte hålla koll på allt, det finns över 500,000 bilder uppladdade. Det blir därför enklare om var och en kan moderera sitt eget innehåll, vilket nu är möjligt för alla.
 

Lyden

Panerai
@daviden
- man kanske skulle kunna byta sitt användarnamn, då flera har sina namn som användarnamn.
- själv kunna ta bort egenskapade trådar.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Visst, men K&S skulle tunnas ut väsentligt då. Samt att utan höjd säkerhet på kontosidan så finns alltid en risk att en välrenommerad medlem blir hackad. Det bästa sättet att skydda sig är att vara så anonym som möjligt, inte fota sig och sin klocka i lätt identifierbara miljöer etc. Men även då är det lätt hänt att information sipprar ut, någon annan kanske postar något om dig utan din vetskap etc. Trist, men det är inte helt lätt att flyga under radarn och samtidigt vara en aktiv postare.

Det är ju precis det som man vill. K&S ska vara för oss som vill byta köpa och sälja med likasinnade. Är man intresserad av det så får man helt enkelt vänta ett år.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Visst, men K&S skulle tunnas ut väsentligt då. Samt att utan höjd säkerhet på kontosidan så finns alltid en risk att en välrenommerad medlem blir hackad. Det bästa sättet att skydda sig är att vara så anonym som möjligt, inte fota sig och sin klocka i lätt identifierbara miljöer etc. Men även då är det lätt hänt att information sipprar ut, någon annan kanske postar något om dig utan din vetskap etc. Trist, men det är inte helt lätt att flyga under radarn och samtidigt vara en aktiv postare.
Tunnas ut ja, men vad skulle försvinna....mkt skräp troligtvis.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tips till alla, se över era instagrams med. Så attt det privata inte går att koppla ihop med KS eller eventuell klock-insta.

Ett liknande fall har ju hänt där rånarna troligtvis hittade infon på just instagram.
Därför man har privat konto, så väljer man själv vem som kan se på ens bilder :)
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det är ju precis det som man vill. K&S ska vara för oss som vill byta köpa och sälja med likasinnade. Är man intresserad av det så får man helt enkelt vänta ett år.
Tunnas ut ja, men vad skulle försvinna....mkt skräp troligtvis.
Jag har inget emot att vänta en längre tid för att få annonsera men jag tror inte det löser så mycket. Det finns många gamla medlemmar som annonserar ut vad man kanske kan klassa som "skräp". Möjligtvis skulle ett slutet K&S vara en lösning, men nu är vi OT tycker jag.
Bra att man kan redigera sina dumheter/misstag i vilket fall.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Kära ledningen,
Kommer någonting göras på forumet mer än så när det kommer till säkerhet?
Jag tänker så att kommer forumet låsas för icke medlemmar?
Och kanske ska vi åka kraven för medlemskap med riktiga namn?
 

demondave

Rolex
Kommit upp lite förslag här, så lyfter ett par (inte helt färdigtänkta..) idéer.

En stulet-tråd, öppen och googlingsbar, där man kan lägga upp modell, serienummer, kännetecken, ev. bilder och liknande info på stulna klockor, för att i alla fall göra det mindre sannolikt att dom kommer ut i öppen cirkulation igen. Kanske på engelska?

Tråd/avdelning för säkerhet och tips. Jääääkligt mycket fingertoppskänsla krävs, så att det inte blir en manual för tjuvar och banditer. Därav tanken på avdelning, låst och dold för alla som inte uppfyller kraven, förslagsvis rätt hårda. Ofta en bra bit in i klockintresset samlingarna brukar bli farligt dyra, så alla fåinläggare behöver inte kunna se det. Hyllan funkade väl skapligt-ish, tänker man på vad man postar (inte att Pateken brukar ligga i tvättkorgen, typ) borde det kunna leda till att vi i alla fall blir mer medvetna överlag.
Tips om larm, bankfackslösningar osv osv. Varningar för blåsningar, tillvägagångssätt etc. Vi har ju några användare i blått som säkert kan bidra med allmänna tips. Finns många möjligheter.
 

oystercase

Cartier
Tyvärr är det nog en kombination av att man visar vad man har (aktiva insta konton, aktiv på forum) som gör att folk snabbt får upp ögonen, i kombination med försäljningar eller andra engagemang under riktigt namn som ofta släpper iväg ganska mycket detaljer.

Jag roar mig ibland med att penetrationstesta konton för att se om man blottar sin identitet. Det är ganska vanligt att identiteten blottas när man sammanställer från olika källor och om man lägger lite kreativitet och tid på det. Ex ks-samling + att man är med i någon liknande fb grupp under riktigt namn. Blocketannonser är väldigt vanlig källa till detta där det t.ex.är vanligt med telefonnummer. Räcker man säljer något billigt ur under sitt riktiga telnummet som går att koppla via ks(kolla vad jag köpte).

Jag har pm:at någon där det varit uppenbart att de blottat sig oavsiktligt. Mitt förslag är att vi alla försöker göra det när vi ser att någon råkat göra det.

Livsfarliga trådar är "vad jobbar du med" och "good guy referenstråden". Rekomenderar att ni kollar där först.
 
Topp