• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Relationen handledsomkrets och klockdiameter

Archie

Cartier
Finns det något gyllene ratio? När är en klockas diameter för stor/liten för ens omkrets?
Min handled är ca 175mm och jag har en 42mm klocka som jag tycker är bra. Dock när vi börjar närma oss 45 och över blir det för stort. Nedåt 36 och mindre för litet.
Med andra ord så anser jag att ratio handledsomkrets/diameter bör ungefär ligga mellan 4 och 5. Om ratiot blir under 4 är klockan för stor, om ratiot blir över 5 är den för liten...
 

sjobbe

Cartier
Tror det är väldigt olika från klocka till klocka givetvis, sen får man även se till hur resterande kropp ser ut - har man större armar, händer och kropp i övrigt så bärs en större klocka upp lättare.

En sak är däremot säkert: Luggarna skall inte sticka utanför handleden imo :D
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Tycker överlag att det inte går att mäta diametern på klockan och jämföra med omkretsen på handleden.

Kolla på Royal Oak. Mäter mindre än en Sub, men bärs betydligt större.
 
  • Like
Reactions: max

Chrisse

Patek
2-Faktor
Beror helt på utformningen av klockan, går inte säga generellt.

Dock kan vi ju ganska snart avfärda klockor som både 60mm Pam och 65mm Diesel :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det fanns en tråd där någon hade en formel, men jag minns den inte och kontentan var att den inte fungerade. :)

Har själv 18,5cm handleder och tycker 37-44mm funkar, men som sagt, det beror på stilen och utformningen på klockan. Sen finns det ju olika handledsformer också, så den går inte att jämföra rätt av.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Beror ju som sagt även på hur bäraren ser ut, den här tycker jag är ok.
9e2ugyda.jpg
 

Camo00

Patek
Beror ju på storlek på handen, vilka kläder man har och klockans utformning. Gyllene regeln är väl att ju mer extrema mått klockan har, desto dyrare måste den vara för att vara ok?! :)
 

Archie

Cartier
I denna tråd har vi en rätt ordentlig diskussion om storlek, samt en länk till den gamla tråden om den magiska ration:

http://www.klocksnack.se/threads/din-handled-vs-din-klockas-storlek.4686/


Intressant. Hittade denna i tråden :
http://www.network54.com/Forum/5946...Breguets+Konstant++%2B++%D6verskattat+skr%E4p

Enligt grafen att döma verkar min åsikt på ett ratio på mellan 4 och 5 stämma med nästan alla. De har även utvecklat resonemanget gällande att dressare ska ha neråt 4,2 och dykarur (sportklockor i allmänhet skulle jag säga) större tal, vilket såklarkt är rimligt
 
Topp