• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovera borstade/polerade ytor?

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Ja vilka steg man föredrar och vad för polermedel vid högglans?
Och vilken metod man använder för att få bort repor och återställa borstad yta..
Bör man slipa ner repor a med grövre papper innan man kör våtslip/scotchbrite?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja vilka steg man föredrar och vad för polermedel vid högglans?
Och vilken metod man använder för att få bort repor och återställa borstad yta..
Bör man slipa ner repor a med grövre papper innan man kör våtslip/scotchbrite?
Det går inte riktigt att ge ett generellt svar, det får man bedöma när man ser klockan. Det finns slipklossar just för klockborstning att köpa, men man borstar ju bara ytan. Om det är djupa repor måste dom först poleras bort innan borstning, det samma på polerade ytor. Bäst är ett öva på något billigt :) Kolla på Cousinsuk eller liknande sidor som säljer urmakarverktyg efter slip/polerutrustning. Annars är det Dremel och sandpapper ;) Men man jobbar i princip aldrig med grova papper, fina papper under längre tid så man har koll och inte avverkar mer än planerat
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Okok tänker åtminstone det borde finnas några riktlinjer för hur grova papper man ska använda sig av och hur många steg innan polering? 800-1000-1500-2000?
Borde väl även finnas olika favoriter bland vilka medel man kör med samt vad man kör för trissa?
Lammull bomull gummi osv?
Drivit bilvårdsanläggning för ett antal år sedan så kanske är lite skadad från det..
Polerat det mesta genom åren men aldrig klockor annat än med putaduken..
Inte heller jobbat med så små grejer som detta kräver..
Så mest därför jag skulle vilja ha koll på vad man bör köpa på sig för "grund kit"?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Okok tänker åtminstone det borde finnas några riktlinjer för hur grova papper man ska använda sig av och hur många steg innan polering? 800-1000-1500-2000?
Borde väl även finnas olika favoriter bland vilka medel man kör med samt vad man kör för trissa?
Lammull bomull gummi osv?
Drivit bilvårdsanläggning för ett antal år sedan så kanske är lite skadad från det..
Polerat det mesta genom åren men aldrig klockor annat än med putaduken..
Inte heller jobbat med så små grejer som detta kräver..
Så mest därför jag skulle vilja ha koll på vad man bör köpa på sig för "grund kit"?
Först bör du fråga dig vad det är du vill polera/borsta? Andra frågan är om du har tålamodet och har mer talang är svenska urmakare.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
För att det är stor skillnad. Det är inte all polering man kan göra själv och det krävs olika verktyg till olika ytor?
Jaja, för utrustningen ja, det är klart. Jag uppfattade det som att man skulle fråga sig vad för klockor man tänker polera.

Andra frågan är fortsatt överflödig, men har man lite kärlek till sina klockor så kanske den är vettig ändå.
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Först bör du fråga dig vad det är du vill polera/borsta? Andra frågan är om du har tålamodet och har mer talang är svenska urmakare.
Har sjuka mängder tålamod med sådant jag finner roligt!
Lång erfarenhet av att våtslipa och polera fordon inför utställningar och liknande..
Så vågar med det i bagaget säga att jag har en stor portion talang!
Mer eller mindre än svenska urmakare låter jag vara osagt då jag tyckte det var en jävligt märklig frågeställning!
Har du den talangen du efterfrågar?
Har du det så borde du ha någon favoritmetod inom varje moment..
Lust att dela med dig av vilka grovlekar du stegar med inför en högglans polering?
Vad du använder för buff och polermedel?
Avslutar du med något vax eller är du nöjd efter polermedlet?
Vad kör du med för metod för de borstade ytorna?
Är sådant jag efterfrågar.. Om jag har talang eller inte bör ju inte ha med din åsikt i frågan att göra!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har sjuka mängder tålamod med sådant jag finner roligt!
Lång erfarenhet av att våtslipa och polera fordon inför utställningar och liknande..
Så vågar med det i bagaget säga att jag har en stor portion talang!
Mer eller mindre än svenska urmakare låter jag vara osagt då jag tyckte det var en jävligt märklig frågeställning!
Har du den talangen du efterfrågar?
Har du det så borde du ha någon favoritmetod inom varje moment..
Lust att dela med dig av vilka grovlekar du stegar med inför en högglans polering?
Vad du använder för buff och polermedel?
Avslutar du med något vax eller är du nöjd efter polermedlet?
Vad kör du med för metod för de borstade ytorna?
Är sådant jag efterfrågar.. Om jag har talang eller inte bör ju inte ha med din åsikt i frågan att göra!
Nu har du fel inställning, jag ställde frågorna av en anledning. Välj inte att tolka det personligt. Är du ute efter fabriksfinish? Vill du polera/borsta AP ROs plana ytor? Rent generellt kan alla polera/borsta buktade ytor med ok resultat. Plana ytor kan du inte hålla plana utan fixturer och hårda slipdon. Googla lapping machine tex. Borstade ytor på tex länkar är nästan alltid gjorda med roterande slipdon så de har du svårt att återskapa utan större/dyrare utrustning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jaja, för utrustningen ja, det är klart. Jag uppfattade det som att man skulle fråga sig vad för klockor man tänker polera.

Andra frågan är fortsatt överflödig, men har man lite kärlek till sina klockor så kanske den är vettig ändå.
Jag frågade helt klart om vilka klockor som skulle poleras ja. Andra frågan är högst relevant, för det är många yrken/saker man inte ska göra om man inte har rätt förutsättningar.
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag frågade helt klart om vilka klockor som skulle poleras ja. Andra frågan är högst relevant, för det är många yrken/saker man inte ska göra om man inte har rätt förutsättningar.

Vem som bestämmer vad man ska och inte ska göra är ingen annan än en själv i detta fallet. Det är tråkigt att du känner dig nödgad att starta hela ditt deltagande i tråden med en metadebatt om man över huvud taget får fråga om vad folk har för sliptekniker.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vem som bestämmer vad man ska och inte ska göra är ingen annan än en själv i detta fallet. Det är tråkigt att du känner dig nödgad att starta hela ditt deltagande i tråden med en metadebatt om man över huvud taget får fråga om vad folk har för sliptekniker.
Snarare tröttsamt att du inte visar respekt för yrken och samlarobjekt. Jag ställde endast relevanta frågor för att kunna ge mitt bästa svar och hjälpa TS. Vad har du tillfört? Bespara en informativ tråd ditt gnäll, åter till sakfrågan!
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Ojoj detta blev en het potatis!
Jag ska ge mig på två av mina välanvända Seiko dykare..
Även tänkt polera spännet på min Longines hydroconquest och allt annat som kan dyka upp under tid!
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Men alldeles oavsett vad man ska polera så bör väl vissa produkter och tekniker vara bättre och mer omtyckta än andra?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ojoj detta blev en het potatis!
Jag ska ge mig på två av mina välanvända Seiko dykare..
Även tänkt polera spännet på min Longines hydroconquest och allt annat som kan dyka upp under tid!
Som jag nämnde, plana ytor kommer du runda av utan styva slipskivor eller annan jämförbar fixtur. Tex på din Longines kan jag tänka mig att ytan kommer rundas av något om du borstar med en mjuk slipduk som de flesta använder. Du kommer även få en blankare borstning än om man har en roterande slipdyna i en slipmaskin. Spåret med slipskivor eller fixturer klarar inte ens svenska urmakare/ADs av. Tex fulpoleras alla Rolex i Sverige, man rundar av de plana ytorna. Så det minsta man kan rekommendera här är att du ser till att lägga så lite tryck som möjligt ute i kanterna på länken, för det är då de rundas av. Boetter brukar man faktisk borsta manuellt, dock inte alltid, med en styv kloss eller pinne med slippapper på undersidan. Detta då främst ovansidan av bandhornen. Denna yta är svår med fixturer pga att ytan svänger/ändrar vinkel. Boettsidor är enklare bygga enkel jigg för. Vilken grovhet beror på tillverkare och hur du använder dem.

Att blankpolera perfekt plana ytor är svårast. Där får man använda styva slipdon ned till väldig finhet. Avsluta ska man helst göra med polermedel på en skiva, men det är ofta svårt att få till. Så länge du har kontrollerat planheten med den superfina pappret kan du försiktigt använda polermedel på halvstyvt medium.

Är ytorna runda är det bara att köra på. Ska man avlägsna större hack/repor föredrar jag en fil till att börja med, man kan kontrollera formen bättre då. Se bara till att maskera ytor som inte ska bearbetas.

Man använder inte vax eller liknande på klockor. Finns iofs dessa smyckesdukar till ädelmetall som innehåller något liknande men det tycker inte jag är något bra. Är ju mest för att skydda tex silver från oxidation.
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men alldeles oavsett vad man ska polera så bör väl vissa produkter och tekniker vara bättre och mer omtyckta än andra?
Jag har polerat/borstat med resultat som duger åt den som ska ha det ;) (dvs jag själv). Jag borstade exempelvis senast en Casio GW-B5000D-1. Den har en polerad bezel med borstad topp och borstad länk. Då den inte var repig behövde inget slipas bort innan borstning. Borstningen på ovansidan av bezel var lite grövre än länken. Jag testade på en metallplatta innan och kom fram till att länkens borstning motsvarade ca 800 medans bezel var närmare 600. Jag borstade bezel med röd scotch-brite som låg ganska nära 800 i resultat. När jag sålde klockan återställde jag borstningen med först 1000 sedan 1500 innan jag polerade med ulltrissa och röd polerpasta följt av bomullstrissa och blå polerpasta. Blev helt ok och det gick inte att se att den en gång varit borstad. Men det är en grov boett man inte behöver finlira på annat än att maska med papperstape. Har du en boett med skarpa kanter och fasningar som möter varandra behövs andra verktyg. Det finns gott om youtube videos ifrån både proffs och glada amatörer att kolla på för inspiration. Ämnet är lite känsligt här på KS då det aldrig är kul att se glada amatörer förstöra annars fina klockor, så ett tips är att berätta vad du tänkt ge dig på så kanske det blir fler glada tillrop än pekpinnar :)
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Nu börjar vi komma någonvart!
Gällande hydroconquest så är det endast spänne och clasp som jag vill snygga till vilket inte bör vara några större svårigheter.
Seiko klockorna behöver däremot en större insats då de är både gamla och välanvända!
 

borgen

Omega
Hej, jag har en sub som har lite repor på claspen. Någon som har förslag på hur man kan återställa det? Eller någon firma i göteborgsområdet som är duktiga på det?
 

borgen

Omega
Bifogar en bild också :)
 

Bilagor

  • IMG_1695.JPG
    IMG_1695.JPG
    399.9 KB · Visningar: 52

johanni

Breitling
Det är viktigt att man behåller formen och inte låter exempelvis de mer vassa kanterna nötas ned. Så exempelvis för en Submariner, hade det varit bra att maskera ytorna och ta de försiktigt en åt gången @borgen :) Jag hade dock inte vågat på en Sub, så hadenog tagit den till en AD så hade de fått polera den vid nästa service.

Ett bra trick är att limma eller tejpa på våtslippapper på en plastskiva eller metallskiva för att se till att man slipar jämnt.

Slipning/polering tar alltid bort material, så man bör undvika att åtgärda repor för ofta.

Har blivit lite obsessed med detta instagram konto på tal om polering, https://www.instagram.com/the_watch_polisher/.
De verkar använda lasersvetsning för att vid stora skador kunna addera meterial där det behövs. Resultaten ser väldigt bra ut!
 
T.om tillverkare själva får det inte som när det en gång var nytt. Trots att de har dedikerade polerare. Detta för att förutsättningarna mellan en nyss nytillverkad/nyskuren/nystansad boett och en använd repad boett inte är detsamma.

Att ha tillgång till lasersvets är nog det bästa för resultaten. Samt tillgång till rätt utrustning.
 

Juniper

Breitling
Jag har nyligen införskaffat en hydroconquest men är inte allt för sugen på att fortsätta med polerade mittlänkar och polerad utsida på ytterlänkar. Min plan är att "borsta" dessa ytor. Vad säger expertisen, fungerar det med slipnylon grovlek 800?
 

johanni

Breitling
@Juniper minns inte exakt vilken kornstorlek jag testat med, men skulle rekommendera att du börjar testa på insida av spänner eller insidan av länken.
1. där har du oftast orginalborstningen intakt som du kan jämföra med (med sliten länk är det ibland svårt att jämföra).
2. om det inte blir bra så går det lättare att dölja med lätt polering efter :)
 

Juniper

Breitling
@Juniper minns inte exakt vilken kornstorlek jag testat med, men skulle rekommendera att du börjar testa på insida av spänner eller insidan av länken.
1. där har du oftast orginalborstningen intakt som du kan jämföra med (med sliten länk är det ibland svårt att jämföra).
2. om det inte blir bra så går det lättare att dölja med lätt polering efter :)
Insidan av länken är helborstad, så polera efteråt är nog ingen bra idé :) Men tack för tipset! Jag funderar på om jag ska börja med att ge mig på en av extralänkarna först för att se resultatet :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Vad har ni för favoritmetoder för att återställa borstade och polerade ytor på stålklockor?

Mvh Karl-Magnus

De borstade ytorna på boetter kan i en del fall vara ganska grova inte minst som du nämner Seiko, om man tänker sig 70 eller 80-tal. Det är inte så lätt att återställa, inget som funkar med scotch brite och liknande skulle jag tro i de fallen. Jag hade hellre låtit det vara om det inte är katastrofalt mycket, än att planslipa en sån yta så originalspåren förvinner och försöka återställa dem. Ser i regel bara tråkigt ut om man inte är sanslöst bra på det och kommer på exakt rätt grejer att använda.
 
Topp