• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Renovera borstade/polerade ytor?

Tobyponken

Cartier
Jag har nyligen införskaffat en hydroconquest men är inte allt för sugen på att fortsätta med polerade mittlänkar och polerad utsida på ytterlänkar. Min plan är att "borsta" dessa ytor. Vad säger expertisen, fungerar det med slipnylon grovlek 800?
Jag skaffade en Hydro förra veckan och borstade mittlänkarna nu i helgen. Utsidan på ytterlänkarna har jag låtit vara polerade så länge. Har inte riktigt bestämt mig om de ska vara polerade eller bli borstade.
Jag använde denna produkt https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/d/v000194220/. Klippte till remsor i samma bredd som armbandet och drog långa drag åt samma håll hela tiden. Tycker utseendet efter är väldigt likt det på boetten och känner mig nöjd. Dock finns det lite smolk i bägaren.
Det är i princip omöjligt att komma åt på vissa ställen. Skulle behövas en hårdare slipkloss eller liknande. Se inringade områden på andra bilden. Som tur är så ser man det inte om man inte tittar väldigt nära med ljuset precis rätt.
20220410_162916.jpg
20220410_162916b.jpg
 

johanni

Breitling
@Tobyponken tyvärr är nog det absolut bästa sättet att montera loss länkarna och borsta området mellan länkarna. Sedan montera ihop länken och sedan göra en sista borstning.

Du skulle kunna prova att böja länkarna ett i taget för att komma åt området. Men tror det kommer bli snyggast att montera isär.
 

Tobyponken

Cartier
@Tobyponken tyvärr är nog det absolut bästa sättet att montera loss länkarna och borsta området mellan länkarna. Sedan montera ihop länken och sedan göra en sista borstning.

Du skulle kunna prova att böja länkarna ett i taget för att komma åt området. Men tror det kommer bli snyggast att montera isär.
De länkar som går att ta isär har jag gjort det med. Att böja hjälper lite men man kommer inte åt helt och hållet.
Jag köpte våtslippapper 1000 korn och klippte till remsor i samma bredd som mittlänken. Drog dessa fram och tillbaka. Detta funkade riktigt bra men skulle haft lite grövre papper. Kanske 400 korn eller så. Tekniken var rätt, materialet fel.
 

johanni

Breitling
De länkar som går att ta isär har jag gjort det med. Att böja hjälper lite men man kommer inte åt helt och hållet.
Jag köpte våtslippapper 1000 korn och klippte till remsor i samma bredd som mittlänken. Drog dessa fram och tillbaka. Detta funkade riktigt bra men skulle haft lite grövre papper. Kanske 400 korn eller så. Tekniken var rätt, materialet fel.
Ahh okej! Då var det inte så lätt då 😊 låter som det går framåt. Blir kul att se resultatet sen!
 
Topp