Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det funkar nog för att göra jobbet. Skulle tro de flesta använder samma uppsättning. Alternativet skulle väl vara att tillverka själv, går säkert smidigt för den som har en rejäl verkstad.Är själv intresserad av att skaffa verktygen och prova att byta stift. Men kollar jag på cousins kostar verktygen för jubileelänkar över 5000kr. Har du nån aning om ali express är tillräckligt bra kvalitet på @DrKlocka ?
Bracelet Adjusting for Rolex Bracelets
Cousins UK for Bracelet Adjusting for Rolex Braceletswww.cousinsuk.com
Vad får man ge, på ett ungefär? Antar att det är från fall till fall.Michael Young i Hongkong är väldigt skicklig. Jag har skickat Rolexlänk till honom och resultatet blev mycket bra.
Jag gav 5500kr för två år sedan och då var det en 78363 g/s med lasersvets reparation.Vad får man ge, på ett ungefär? Antar att det är från fall till fall.
Lät inte allt för dyrtJag gav 5500kr för två år sedan och då var det en 78363 g/s med lasersvets reparation.
Annars verkar en renovering med byte av pin/tube ligga på från 2500kr.Lät inte allt för dyrt![]()
Lät ju nästan för billigtAnnars verkar en renovering med byte av pin/tube ligga på från 2500kr.
Beställde faktiskt nu. Får återkomma när jag tagit emot det om det håller kvalitet eller ej.Det funkar nog för att göra jobbet. Skulle tro de flesta använder samma uppsättning. Alternativet skulle väl vara att tillverka själv, går säkert smidigt för den som har en rejäl verkstad.
Toleranser är oftast riktigt kassa på kinesiska verktyg och skiljer sig ofta mycket mellan 2 "likadana" verktyg. Skulle själv inte betala 5 tusen+ för ett kinesiskt verktyg, men om man vill göra länkrenoveringar på Rolex är det nog ändå det billigaste alternativet.
Spännande! Ser fram emot en tråd med din renovering.Beställde faktiskt nu. Får återkomma när jag tagit emot det om det håller kvalitet eller ej.
![]()
Har alltid funderat lite på hur länkar är uppbyggda/ihopsatta, väldigt kul att seIdag hann jag börja jobba lite med länkarna jag införskaffat. Började montera isär en dam jubileelänk och en oyster herrlänk. Här kan ni se hur verktygen fungerar. Jubilee var mycket enklare och säkrare att använda då den får bra grepp om länkbiten. Oyster kräver att man klämmer fast länkbitarna ordentligt, finns ingen ”hulling” på dom att nyttja.
Ni kan tydligt se hur slitna stiften är på jubileelänken vilken skapar stretch.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Har mätt stiften och ska försöka hitta rätt dimensioner på nya att trycka dit. Någon som har erfarenhet av stift för oysterlänk (93150)?
Sen ska länkarna få en lätt polering också, då dessa är ganska repiga.
Visst slits de även där. Speciellt om det är guldbitar i mitten. Tror kan kan sätta hylsor på stiften för att göra dem extra tighta igen.Har alltid funderat lite på hur länkar är uppbyggda/ihopsatta, väldigt kul att se. Slits de inte i länkbitarna också? Eller är det bara stiften som går ner sig?
Ok, ja det låter ju logiskt.Visst slits de även där. Speciellt om det är guldbitar i mitten. Tror kan kan sätta hylsor på stiften för att göra dem extra tighta igen.
Kommit vidare i jakten på stift? Är själv sugen på att försöka mig på att renovera en jubilee. PMa gärna vart du hittat verktygen?Idag hann jag börja jobba lite med länkarna jag införskaffat. Började montera isär en dam jubileelänk och en oyster herrlänk. Här kan ni se hur verktygen fungerar. Jubilee var mycket enklare och säkrare att använda då den får bra grepp om länkbiten. Oyster kräver att man klämmer fast länkbitarna ordentligt, finns ingen ”hulling” på dom att nyttja.
Ni kan tydligt se hur slitna stiften är på jubileelänken vilken skapar stretch.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Har mätt stiften och ska försöka hitta rätt dimensioner på nya att trycka dit. Någon som har erfarenhet av stift för oysterlänk (93150)?
Sen ska länkarna få en lätt polering också, då dessa är ganska repiga.
Har inväntat att beställa då jag hade två klockor att serva på ingång så ville få beställt delar i samma order. Men kommer beställa hem och prova sortimentet som finns här:Kommit vidare i jakten på stift? Är själv sugen på att försöka mig på att renovera en jubilee. PMa gärna vart du hittat verktygen?![]()
Blir spännande att följaHar inväntat att beställa då jag hade två klockor att serva på ingång så ville få beställt delar i samma order. Men kommer beställa hem och prova sortimentet som finns här:
Ø1.20 to 1.40mm Knurled Pins, Rolex Style
Cousins UK for Ø1.20 to 1.40mm Knurled Pins, Rolex Stylewww.cousinsuk.com
Återkommer när det är hemma. Gissar att det funkar för jubilee men tveksam till oyster. Så har bara monterat ner en av länkarna ännu.
Frågade även urservice, dom tillverkar egna för oyster verkar det som.
Verkmästarna har likvärdig produkt också fick jag veta.