• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Repa på sidan av klockan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
1: Alternativet är att polera/borsta bort den. Är man händig och har nödvändig utrustning och anser klockan billig nog att testa på själv gör man det. Annars går man till urmakare.
2: Om du är tydlig med vad du önskar för resultat får du antagligen ett tydligt svar. Inga problem, bara besök lämplig urmakare.
I ditt fall låter det som urmakare är alternativet rakt igenom, här kommer du mest få åsikter och ”nästan” bra svar. Det är bara den som ska utföra jobbet som kan ge dig korrekta svar. Lycka till :)

Citat: BarbaBaba: "Det är bara den som ska utföra jobbet som kan ge dig korrekta svar" hahahaha den vitsen var bra, riktigt bra!
Det enda en hantverkare är intresserad av är att avverka arbetet så snabbt som det bara är möjligt för att sedan påbörja nästa uppdrag.
Allt det handlar om är att dra in pengar så snabbt som möjligt och så mkt som möjligt och helst lite till. och hur resultatet av renoveringen blir det är mindre intressant.

Börja du med att själv testa dig fram med olika grader av våtslippapper, tror du lyckas betydligt bättre själv än en penga-hungrande hantverkare.

Citat: BarbaBaba: "Det är bara den som ska utföra jobbet som kan ge dig korrekta svar" hahahaha den vitsen var bra, riktigt bra!
Det enda en hantverkare är intresserad av är att avverka arbetet så snabbt som det bara är möjligt för att sedan påbörja nästa uppdrag.
Allt det handlar om är att dra in pengar så snabbt som möjligt och så mkt som möjligt och helst lite till. och hur resultatet av renoveringen blir det är mindre intressant.
Du verkar bitter. Dåliga erfarenheter av hantverkare ?

Du verkar bitter. Dåliga erfarenheter av hantverkare ?

Yes, det kan du lugnt räkna med, och det gäller dessvärre samtliga hantverkaregrupper, bilmekaniker, målare, lackerare, tandläkare, byggare, urmakare, mm,mm, osv. Det enda de är intresserade av är kundens plånbok.

Problemet är väl inte att polera en gång på en så liten skada, torde kunna göras bra även om risken alltid finns för dåligt jobb, problemet är väl om du ska polera bort varje större repa du får, då kommer klockans form garanteras warpas med tiden i takt med att olika duktiga hantverkare tar bort material etc.

Yes, det kan du lugnt räkna med, och det gäller dessvärre samtliga hantverkaregrupper, bilmekaniker, målare, lackerare, tandläkare, byggare, urmakare, mm,mm, osv. Det enda de är intresserade av är kundens plånbok.

Sen bör de väl vilja bygga en bra relation med kund då det kommer generera betydligt mer för kassan över tid. Om du är missnöjd med alla grupper av hantverkare kan det varit så att du tog första möjliga till lägst pris?

Problemet med dagens hantverkaregrupper är att allting de utför måste generera orimliga inkomster och detta på rekordtid.
och när deras bristfälliga insats ifrågasätts så heter det att arbetet utförts enl gällande normer.
Bara som ett upplysande exempel, vid ett tillfälle vart jag debiterad 6.500kr per timma. totalt 13.000kr för knappt två timmars arbete.
Och de flesta anmälningarna hos ARN gäller uteslutande s.k Hantverkare.

Problemet med dagens hantverkaregrupper är att allting de utför måste generera orimliga inkomster och detta på rekordtid.
och när deras bristfälliga insats ifrågasätts så heter det att arbetet utförts enl gällande normer.
Bara som ett upplysande exempel, vid ett tillfälle vart jag debiterad 6.500kr per timma. totalt 13.000kr för knappt två timmars arbete.
Och de flesta anmälningarna hos ARN gäller uteslutande s.k Hantverkare.
Nu blir det lite OT men det är ändå lite väl hårt att dra alla hantverkare över en kam. Finns många människor i alla hantverksyrken som har yrkesstolthet och strävar efter att göra ett bra jobb, inte bara tjäna pengar. Tråkigt att höra om din negativa upplevelse men det betyder inte att alla hantverkare bara är ute efter att lura av dig dina pengar.

Nu blir det lite OT men det är ändå lite väl hårt att dra alla hantverkare över en kam. Finns många människor i alla hantverksyrken som har yrkesstolthet och strävar efter att göra ett bra jobb, inte bara tjäna pengar. Tråkigt att höra om din negativa upplevelse men det betyder inte att alla hantverkare bara är ute efter att lura av dig dina pengar.

Jag vill nog påstå raka motsatsen, enl mig borde det vara skottpengar på hantverkare....

Jag vill nog påstå raka motsatsen, enl mig borde det vara skottpengar på hantverkare....
Jag vet inte vad dina erfarenheter tillför @Spree s fråga? Han vill bli av med repan, svaret är inte att han ska leva med den eller vad andra i tråden tror att det kan kosta. Svaret är helt enkelt att den som ska utföra jobbet ger bäst svar. Går han exempelvis till Klockmäster, får en offert och en bra beskrivning på det förväntade resultatet, så har han ju garanti på jobbet. Allt annat är spekulationer.

IMG_20191208_214538.jpg
Halloj!

Har haft den här repan ett bra tag nu, men undrar vad jag har för alternativ för att eventuellt få bort den. Jag förstår att repor uppkommer och man får mer eller mindre lära sig att leva med dom, men just den här repan stör mig då. Förstår att det bästa är att gå till en urmakare, men vill veta lite innan vad jag kan förvänta mig från besöket och vad jag kan be om o.s.v.

Tack på förhand!

Lite svårt att se 100% på bilden men på sidan av boetten så ser borstningen "dragen" ut! (man har inte använt roterande slipdon=bra för dig)
En lätt lösning är att knallar in på Biltema eller liknande och köpa slipnylon. Med lämpligt mothåll drar du sedan bara sidan med detta.
Det tar inte bort repan men slipar av graderna i dess kant och maskerar resten med nya färska slipspår. Avverkar minimalt med material och blir du inte nöjd - traska in till urmakaren så matchar han/hon mot sidan som fortfarande har originalborstningen.

Jag vet inte vad dina erfarenheter tillför @Spree s fråga? Han vill bli av med repan, svaret är inte att han ska leva med den eller vad andra i tråden tror att det kan kosta. Svaret är helt enkelt att den som ska utföra jobbet ger bäst svar. Går han exempelvis till Klockmäster, får en offert och en bra beskrivning på det förväntade resultatet, så har han ju garanti på jobbet. Allt annat är spekulationer.

Ärligt talat så tror jag inte en ansvarskännande handlare som T.ex Klockmäster åtager sig arbetet med att åtgärda skadan, de törs inte lämna garanti på utfört arbete eftersom det är ett risktagande som kanske slutar i katastrof. misstänker att de istället rekommenderar TS att demontera klockan och skicka in densamma till tillverkaren för lämplig åtgärd.

Ärligt talat så tror jag inte en ansvarskännande handlare som T.ex Klockmäster åtager sig arbetet med att åtgärda skadan, de törs inte lämna garanti på utfört arbete eftersom det är ett risktagande som kanske slutar i katastrof. misstänker att de istället rekommenderar TS att demontera klockan och skicka in densamma till tillverkaren för lämplig åtgärd.
Kan de inte åtgärda skadan själva så skickas den nog därifrån

Nu har ju inte @Spree hört av sig i tråden på 10dagar, så den kanske får anses död då... Du både ”tror och kanske misstänker” i samma takt som ”klarlacken” försvinner... ;) Det är helt okej att inte svara i trådar där man inte har några svar att ge :)

Nu har ju inte @Spree hört av sig i tråden på 10dagar, så den kanske får anses död då... Du både ”tror och kanske misstänker” i samma takt som ”klarlacken” försvinner... ;) Det är helt okej att inte svara i trådar där man inte har några svar att ge :)

Jag kan endast svara utifrån egen erfarenhet av likn skador, har du problem med det? vad tillför du själv i ämnet förutom att kasta skit? och ifrågasätta
mina inlägg ned i minsta detalj, Du som är PLATINA medlem o allting och så nedlåter du dig till att agera utifrån sandlådenivå, det är ju skrattretande.

Jag kan endast svara utifrån egen erfarenhet av likn skador, har du problem med det? vad tillför du själv i ämnet förutom att kasta skit? och ifrågasätta
mina inlägg ned i minsta detalj, Du som är PLATINA medlem o allting och så nedlåter du dig till att agera utifrån sandlådenivå, det är ju skrattretande.
Kanske dax att lugna ner sig lite?

Sluta trolla och tillför något vettigt till den som skapat tråden istället, eller avstå i all välmening helt :)
Du skapade själv denna tråd https://klocksnack.se/threads/bra-eller-dåligt-köp-tissot-prc-200-aut-chrono.124500/ den 11/12-2019. Några rader ner kommer detta citat ”
Frågan är om det är acceptabelt med en felmarginal på +30 sek/dygn? eller bör man klaga då klockan köptes
den 13/12-2019. köpt hos Klockia i Visby (mkt trevlig butik)”
Behöver jag påpeka att trovärdigheten i att starta en tråd två dagar innan klockan är inköpt för att dagen efter den levererats klaga i samma tråd känns minst sagt tveksam? Du hänvisar till ”rubriken” när du pratar tidshållning men inleder med att missta kisel för plast? Håll dig bara till trådkaparens ämne (i vilken tråd de må vara) och var trevlig så kommer du bli trevligare bemött :happyhappy:

Sluta trolla och tillför något vettigt till den som skapat tråden istället, eller avstå i all välmening helt :)
Du skapade själv denna tråd https://klocksnack.se/threads/bra-eller-dåligt-köp-tissot-prc-200-aut-chrono.124500/ den 11/12-2019. Några rader ner kommer detta citat ”
Frågan är om det är acceptabelt med en felmarginal på +30 sek/dygn? eller bör man klaga då klockan köptes
den 13/12-2019. köpt hos Klockia i Visby (mkt trevlig butik)”
Behöver jag påpeka att trovärdigheten i att starta en tråd två dagar innan klockan är inköpt för att dagen efter den levererats klaga i samma tråd känns minst sagt tveksam? Du hänvisar till ”rubriken” när du pratar tidshållning men inleder med att missta kisel för plast? Håll dig bara till trådkaparens ämne (i vilken tråd de må vara) och var trevlig så kommer du bli trevligare bemött :happyhappy:

Men Herre Gud, har du missat att ta din medicin idag kommisarie Columbo, du sitter uppenbarligen o "LUS-LÄSER" allting jag skriver? vad är ditt problem?
Vad är det du hakat upp dig på med mitt klockköp? jag skapade tråden den 11/12 och mottog klockan den 13/12 och jag ifrågasatte hur mkt den gick fel per dygn?? vad är det du inte förstår? vill du ha kvitto på inköp från Klockia och säljaren Pawel? Försök o skärp till dig för allas trevnad!

Jag ska ordna fram kvitto och ordernummer till dig så kan du själv kontakta Pawel för att säkerställa mitt köp. Vad ska du sedan KLAGA på?

Här har du alla uppgifter i samband med klocköpet, du kan ringa Klockia så får du köpet verifierat, glöm
ej att anteckna allting noga med datum o klockslag, väder, osv. Krya på dig!

DIN ORDER FRÅN KLOCKIA:
Ordernummer: 100135221 | Datum: 2019-12-06 14:44
Tack för att du har handlat hos.
När vi skickar iväg ditt paket kommer du att få en leveransbekräftelse via e-post som informerar dig att din vara är på väg.
Om du har frågor angående din beställning, vänligen kontakta oss här.

Du har beställt följande:
1 x T055.427.17.057.00 TISSOT PRC 200 Automatic Chrono
/ 7 400 kr
Ej i lager! Normalt 5 till 7 vardagar. Kontakta oss för exakt lev.tid

Senast redigerad av en moderator:
Att det endast skulle kosta några hundralappar att åtgärda skadan/repan håller jag ej för troligt.
Tror snarare att verkstaden debiterar minst 2 timmars arbetstid a' 750kr/tim plus moms, plus ev, startavgift,osv.
skulle gissa på totalt ca 2.000kr. Och då kan du lugnt räkna med att klockan har fått andra fula hanteringsskador då den varit
fastsatt i skruvstycke och åkt varv efter varv med glaset nedåt på arbetsbänken som är pudrad med vassa metallspån.
Personligen skulle jag ej ens tänka tanken att lämna in den för åtgärd. behåll den som den är med repan, eller sälj den.

En fråga till TS angående skadan/repan, tycker det syns lite dåligt på din bild om skadan bara är ytlig eller så pass djup att det t.o.m finns vassa grader i skadan?
Har du sett en urmakare, eller som bara polerar, arbeta? Det låter inte så.

/Och då kan du lugnt räkna med att klockan har fått andra fula hanteringsskador då den varit
fastsatt i skruvstycke och åkt varv efter varv med glaset nedåt på arbetsbänken som är pudrad med vassa metallspån.
Personligen skulle jag ej ens tänka tanken att lämna in den för åtgärd. behåll den som den är med repan, eller sälj den.
Haha!.. va farao..
vad heter din urmakare/polerare?o_O

Du får väldigt gärna utveckla ditt svar?
Jag tycker att det låter som, för att använda ett modeord, du mest killgissar.
Min fråga är dock om du sett en polerare arbeta. Jag har varit i Breitling Nordics polerrum och sett utrustningen som används där, och även talat med poleraren i egen hög person. Det du beskriver stämmer inte öht med vad jag sett.

Att det endast skulle kosta några hundralappar att åtgärda skadan/repan håller jag ej för troligt.
Tror snarare att verkstaden debiterar minst 2 timmars arbetstid a' 750kr/tim plus moms, plus ev, startavgift,osv.
skulle gissa på totalt ca 2.000kr. Och då kan du lugnt räkna med att klockan har fått andra fula hanteringsskador då den varit

En fråga till TS angående skadan/repan, tycker det syns lite dåligt på din bild om skadan bara är ytlig eller så pass djup att det t.o.m finns vassa grader i skadan?
Två timmar för att borsta en boettsida? Låter knappast rimligt. Du verkar nojig, köp våtslippapper och gör det själv. 1200-papper borde vara lagom utifrån bilden. Testa på något annat i metall först så du ser hur grovt det blir.

Klockan demonteras innan man borstar/polerar boetten.... Men ja angående priset har du förmodligen rätt.

Men Herre Gud, har du missat att ta din medicin idag kommisarie Columbo, du sitter uppenbarligen o "LUS-LÄSER" allting jag skriver? vad är ditt problem?
Vad är det du hakat upp dig på med mitt klockköp? jag skapade tråden den 11/12 och mottog klockan den 13/12 och jag ifrågasatte hur mkt den gick fel per dygn?? vad är det du inte förstår? vill du ha kvitto på inköp från Klockia och säljaren Pawel? Försök o skärp till dig för allas trevnad!

Jag ska ordna fram kvitto och ordernummer till dig så kan du själv kontakta Pawel för att säkerställa mitt köp. Vad ska du sedan KLAGA på?

Här har du alla uppgifter i samband med klocköpet, du kan ringa Klockia så får du köpet verifierat, glöm
ej att anteckna allting noga med datum o klockslag, väder, osv. Krya på dig!

DIN ORDER FRÅN KLOCKIA:
Ordernummer: 100135221 | Datum: 2019-12-06 14:44
Tack för att du har handlat hos.
När vi skickar iväg ditt paket kommer du att få en leveransbekräftelse via e-post som informerar dig att din vara är på väg.
Om du har frågor angående din beställning, vänligen kontakta oss här.

Du har beställt följande:
1 x T055.427.17.057.00 TISSOT PRC 200 Automatic Chrono
/ 7 400 kr
Ej i lager! Normalt 5 till 7 vardagar. Kontakta oss för exakt lev.tid
Ilska och tangentbord får Du kombinera på Flashback! :heart::heart::heart:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp