• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resa/Semester med Vintage klocka - gör ni det?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 4412

Guest
Problemet är väl lite mer komplicerat. Klockor skall användas. I och med att flera har lagt upp dyrare vintage objekt som många känner igen, så måste man väl tänka vart man åker. Till orter med mer brottsbenägenhet, så är väl inte bara förlusten av ett vintage objekt att beakta, utan också självaste obehaget o besväret att behöva besöka polis osv ett jävligt dåligt sätt att spendera sin semester på.
Jag tror nog i ärlighetens namn att "buset o packet" inte har nån vidare koll på värdefulla vintage dinkor. Snarare nya blänkande Brattar o Rollar isf.
Sen är det väl minst lika farligt att bara vistas på fel ställen här hemma vid fel tillfällen.
Men visst, jag förstår din poäng med att det skulle kännas rätt bortkastat med allt efterspel om man nu blivit rånad på semestern..
Min uppmaning är fortfarande att vi som älskar och använder våra klockor ska fortsätta med det, borta som hemma;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Badar med badklockan:)
IMGP3503 - version 2.JPG

Problemet är väl lite mer komplicerat. Klockor skall användas. I och med att flera har lagt upp dyrare vintage objekt som många känner igen, så måste man väl tänka vart man åker. Till orter med mer brottsbenägenhet, så är väl inte bara förlusten av ett vintage objekt att beakta, utan också självaste obehaget o besväret att behöva besöka polis osv ett jävligt dåligt sätt att spendera sin semester på.

Som tvåbarnsfar är det sällan jag hamnar i orter med särskilt hög brottslighet på semestern men om man rör sig i ruffa kvarter så ska man väl kanske lämna finklockan. Men att bli rånad är inte så kul oavsett ifall det är en plånbok, kamera eller en gammal klocka.
 

Sond

Patek
Tycker denna fråga jagar i mitt medvetande då och då. Jag rör mig ibland på platser i andra länder där det finns en förhöjd risk för rån. Ska man då skita i risken och bära sin fina klocka? Så här tänker jag. En nyare känd klocka som Rolex Sub/GMT ger en högre rånrisk. Men å andra sidan går ju det att återskaffa. Så här blir själva rånet problemet.

Om man slänger på sig en finare vintageklocka så är risken för rån lägre även om inte minst Rolex i princip ser lika dana ut idag som igår. Men en viss skillnad är det ju. Så här är rånrisken lägre än med en ny men inte obefintlig och klockan är svårare att återförskaffa. Här blir alltså förlusten av klockan problemet.

En vintage guld DD är otänkbart i dessa sammanhang ska väl tilläggas. Så vad blir slutsatsen..? Har inte lyckats bestämma mig för det...
 
Kunde inte besluta mig om vilken klocka som skulle få följa med på semestern i år, så det hela slutade med att jag budade hem en Automatic Seiko historia på Tradera. Slutpriset blev 154:- inkl frakt. Fungerar mycket bra och håller tiden väl. Skulle gissa på 70 tal? Rätta mig gärna om jag har fel. Har tyvärr inte hunnit med att öppna upp boetten ännu. Klockan hamnade direkt på armen och sedan vidare till Gotland där semestern tillbringas i år. Bjuder på fotografi tidigare idag som sambon tog med sin systemkamera.

IMG_5810.JPG



/Andreas
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
Kunde inte besluta mig om vilken klocka som skulle få följa med på semestern i år, så det hela slutade med att jag budade hem en Automatic Seiko historia på Tradera. Slutpriset blev 154:- inkl frakt. Fungerar mycket bra och håller tiden väl. Skulle gissa på 70 tal? Rätta mig gärna om jag har fel. Har tyvärr inte hunnit med att öppna upp boetten ännu. Klockan hamnade direkt på armen och sedan vidare till Gotland där semestern tillbringas i år. Bjuder på fotografi tidigare idag som sambon tog med sin systemkamera.

IMG_5810.JPG

/Andreas
Min säger hej! Jäkla fin klocka för pengen.
 

Molgan

Cartier
Rånrisken borde väl rimligtvis vara lägre med en vintage, för den oinvigde ser en patinerad vintage klocka mest ut som en sliten gammal klocka..
Men knallar du omkring i en high-end kostym för 50k i fel kvarter så lär du bli rånad oavsett vad du har runt handleden ;)

Så bahamas-skjorta och khaki-shorts så kan du bära vad du vill :happyhappy:
 
Topp