• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reseklocka, hur gör ni?

easy rider

Brüno
2-Faktor
Imorgon åker jag till Spanien och står lite i valet och kvalet mellan vilken/vilka klockor som ska med. Känner spontant att det är lite töntigt att släpa med sig tre olika dinkor för 8 dagars utlandsvistelse, men samtidigt vill jag ju kunna byta när andan faller in.
I dagsläget så ser det ut som att BB:n får följa med, samt OQ som fripassagerare på min sambos handled.

Vilken/vilka skulle ni tagit med?

Hur gör ni själva på semestern?

KWRs5mu.jpg


Mbi2tN8.jpg


Z59ukED.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Ibland tar jag med mig flera och ibland bara den på armen. Om jag har flera med mig lägger jag dem i ett serviceetui jag har. Det är inte töntigt att ta med sig flera klockor!

:)
 

max

Dancing Queen
ta alla tre, så jobbigt är det inte att ha en klocka i handbagaget. Annars kommer du sitta i 8dagar med samma klocka för tanken att frugan kommer lämna ifrån sig sin kan du ju glömma direkt hehe.
Senast jag var ner till banus hade jag 4 klockor med mig :cool:
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Brukar bli Paneraien då jag kan variera med olika band istället för att ta med olika klockor..
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det är absolut inget problem i att ta med sig alla tre, men jag känner lite att det kan vara ett ypperligt tillfälle att pröva att vara "nöjd" med en klocka, knyta starka band med BB:n som trots allt är ny :pompus:
Fast 5513 funkar ju överallt...
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Jag brukar resonera så att kan jag garantera säkerheten för de klockor jag inte har på mig, så tar jag med 2-3 stycken.
Mina resor betyder i regel både bad, stad och lite sena middagar. Mao 3 klockor.

När jag vart i Thailand, Indien och däromkring, då bor man i hyddor och liknande. Lämnar jag ogärna klockor på "rummet"
 

David

Bödeln
Jag tycker att det skapar onödig oro att ha med mer än en. För mig blir det alltid Explorer II:an med en hög band, alternativt Combat SUB som inhandlats specifikt för ändamålet om jag ska till särskilt håriga resmål. I dina skor hade jag tagit med BB:n och varit nöjd.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Låter bekant från min senaste resa till Spanien. Hade precis samma beslutsångest. Slutade med två klockor. En beater till stranden och en finare till kvällen. Dock så är det ju även så att en klocka inte direkt tar någon plats eller vikt i väskan. Och skulle man ha med sig en för mycket så är det knappast hela världen. Jobbigare att längta efter den som ligger där hemma...

Edit: Beror såklart helt på resmål och typ av uppehälle m.m.
 

Sond

Patek
Först; det är inte töntigt att ta med tre eller fler klockor. Jag kan ta med två eller tre beroende på typ av resa, ev. bad och säkerhet. Jag kan också gå på två och ta med ett extra band eller två..:)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

max

Dancing Queen
Jag tycker att det skapar onödig oro att ha med mer än en. För mig blir det alltid Explorer II:an med en hög band, alternativt Combat SUB som inhandlats specifikt för ändamålet om jag ska till särskilt håriga resmål. I dina skor hade jag tagit med BB:n och varit nöjd.

Skulle inte easy till en privatägd villa, den stora oron att ha en klocka värd 40kkr liggandes undangömd där känns tämligen försumbar.
Du kan ju inte gå ner till hamnen med en tudor på armen ;) ;) ;)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
I regel minst 2. En "reserv" (oftast något beateraktigt) att variera med.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

POO

Panerai
En extra klocka att hålla reda på är imho totalt onödigt. En klocka man slipper ta av armen räcker för mig.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Skulle inte easy till en privatägd villa, den stora oron att ha en klocka värd 40kkr liggandes undangömd där känns tämligen försumbar.
Du kan ju inte gå ner till hamnen med en tudor på armen ;) ;) ;)

Nej, då blir jag nog utslängd ;) Därför har jag OQ som reserv. Tjejen har inte mycket att säga till om där.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har aldrig mer än en klocka med mig, vill inte riskera att den försvinner, blev av med t-shirts från hotellrummet en gång.. T-shirts!!!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Körde med subben på nato till Palma senast. Men då följde ett antal extra band med så man kan variera sig

Utöver det så hade jag en g-shock för stranden. Funkade bra med den uppsättningen

Meeeen - saknade min OQ efter några dagar.... Så när jag åkte ner till Skåne över helgen nu så tog jag med mig både sub och OQ :)
 

MJ24

Patek
2-Faktor
En enklare, billigare klocka för strandbruk (om det är badsemester) samt en mer för kvällsbruk.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag har inget behov av att ha en billigare klocka på stranden eller dylikt. De ska ju användas och således passar alla tre, då till och med OQ har 100 wr.
Har dock bestämt mig för att det blir BB:n med länk plus lite band för omväxling samt OQ. (max jag lovar. Hon har inget att säga till om där ;) )

Världsliga problem detta...
 

TKVF

Panerai
Jag har en BB som fubgerat perfekt på resor. Tycker Du ska ta med den. Skulle något hända så är det bara 30 loppor för en ny. Plus att den tål det som man vanligen gör. Och den är passande med shorts också.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Beror på vad man ska göra, blir det mycket bad så blir det en med länk, annars blir det en i guld. Ska jag på jobb i 3:e världen åker alltid Exp2an på, den är så pass diskret och skulle man hamna i en stökig situation så lämnar jag ifrån mig klockan utan tjafs.

Att ta med mer än en klocka kan som David säger vara dumt ur säkerhetssynpunkt och inget jag gör.
 

Josef B

Bestraffaren
Känns på något sätt dumt att ta högre risk genom att utsätta sig för brott genom att ta med sig flera och iögoninfallande klockor. Jag tar med mig en klocka imorgon, hade jag en tex G-shock så hade jag nog tagit med mig en sådan också.
 

max

Dancing Queen
Känns på något sätt dumt att ta högre risk genom att utsätta sig för brott genom att ta med sig flera och iögoninfallande klockor. Jag tar med mig en klocka imorgon, hade jag en tex G-shock så hade jag nog tagit med mig en sådan också.

På vilket sätt är det högre risk att ha klockan i ett kassaskåp på rummet/i villan än i hemmet som står obevakat under hela utlandsvistelsen?
Speciellt när man som i easys fall skall bo i en privatägd villa där ingen annan än betrodda har tillträde och det är någon hemma ganska stor del av dygnet jämfört med hemmet i sverige som är tomt?

Att lämna dyra klockor hemma för risken att bli rånad ute på stan i mindre säkra länder förstår jag men att åka till spaniens lyxkvarter och kunna byta mellan tämligen jämndyra klockor är ju en annan sak. Det finns mycket gott om offer med dyrare prylar i dendär hamnen :)
 

POO

Panerai
Visst är det kul att byta klocka emellanåt men för mig ligger subens (och bbns) storhet delvis i det att den klara "allt", att man inte behöver fler klockor. Speciellt inte på en sol och bad semester.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
På vilket sätt är det högre risk att ha klockan i ett kassaskåp på rummet/i villan än i hemmet som står obevakat under hela utlandsvistelsen?
Speciellt när man som i easys fall skall bo i en privatägd villa där ingen annan än betrodda har tillträde och det är någon hemma ganska stor del av dygnet jämfört med hemmet i sverige som är tomt?

Att lämna dyra klockor hemma för risken att bli rånad ute på stan i mindre säkra länder förstår jag men att åka till spaniens lyxkvarter och kunna byta mellan tämligen jämndyra klockor är ju en annan sak. Det finns mycket gott om offer med dyrare prylar i dendär hamnen :)

Skulle vilja påstå att Sverige är bland de tryggare länderna i världen och därför är risken mindre på hemmaplan, dessutom så vet man oftast vart man ej bör befinna sig för att minimera risken, något som ibland kan vara svårt utomlands. Sen har vi alltid turistfaktorn, bättre att råna en random turist än en lokal förmåga.
 
Topp