• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage Amsterdam. Många klockbilder!

ChumpTime

Panerai
Det första jag ville kolla var en rolex botique på Schipol Airport. Priserna sägs vara bland de bästa du kan få i världen. En sub 114060 ligger på strax över 53 tkr!
IMG_1536.jpg

Funderade lite på det här. Måste man flyga utanför EU för att vara aktuell för det priset? Med tanke på att "strax över 53tkr" för en 114060 är ganska exakt listpriset i Sverige minus moms.

Bra rapport!
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Funderade lite på det här. Måste man flyga utanför EU för att vara aktuell för det priset? Med tanke på att "strax över 53tkr" för en 114060 är ganska exakt listpriset i Sverige minus moms.

Bra rapport!
Tack! Tror priserna gäller alla :)

Tack för trevlig läsning! :) Hur låg priserna på vintage om man jämför med Sverige?
Tack själv! Har ej kikat på vintage i Sverige :(
 

ChumpTime

Panerai
Tack! Tror priserna gäller alla :)

Såg att det stod på deras hemsida också. Frågade på OleMathiesen på CPH nyss, de drar också av 20% netto (25% brutto) på listpris om man har rätt till taxfree. Gassan erbjuder det priset till alla men ingen additional tax refund, vilket får mig att tro att de helt enkelt lever på en högvolym-låg marginal-modell.
 

JohnDoe

Rolex
Om jag inte minns helt fel så har butikerna på schipol i stort sett kommit överens om att köra lågmarginal för att bibehålla taxfree prisnivån oavsett resmål. Så de betalar in holländsk moms för alla eu resenärer. Orsaken till detta var att hålla liv i taxfreehandeln på flygplatsen så att den inte skulle "dö" när EU tog bort taxfree handeln för EU resor.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
@osverigeo
Tack för reportaget. Kul läsning.

Vad heter den första Nomosen, den med röda visare?

Precis, den håller inte tiden som en kvarts! Men en helt onödig komplikation är det inte. Den "hoppande sekunden" är ett resultat av ett Constant force escapement som utlöser kraft varje sekund. Finns de som utlöser kraft var 8e sek och 1 min varianter. Constant force gör att det alltid kommer lika mycket kraft till balansen oavsett hur mkt kraft fjädern ger till löpverket, vilket gör att klockan går mer precist över tid. Så helt meningslös är det inte! ;)
Själv tycker jag att det är en coolare komplikation än en tourbillion.
"Dead second" är väl också bra när man vill räkna något över tid, typ pulsen, men inte har tillgång till kronograf? Har för mig att doktorsklockor gärna är hoppande sekund.
 

Marcus.J

Breitling
Tack för trevlig kvällsläsning!
Känns som det är lika bra att åka till Amsterdam om man ska köpa en 114060.
Resa och klocka för samma pris som klocka i Sverige.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det blir ju helt klart tydligare sekunder, så det är möjligt. Har inte sett nån sådan kronograf dock, men jag hade definitivt gillat det!
Nja, vad jag menade var att om man inte har en kronograf med pulsometer-skala så är en den här komplikationen det näst bästa om man tar pulsen.

Det finns säkert någon kronograf med hoppande sekund. Om inte så har du ett uppslag inför nästa FPJ-tävling ;)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fantastiskt reportage!
Kul grej att göra för övrigt, blir nästan lite inspirerad att göra detsamma. Och flygplatspriset, ja, vad ska man säga om det?
 
Topp