• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage Tokyo - Paketöppning SBGR081

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Bättre sen än aldrig, tänkte äntligen sammanfatta min resa till Tokyo.

Tog inte lång tid innan man som klocknörd kände sig välkommen.
20180127_021404.jpg


Möjligheten att kunna köpa iskall öl på perrongen i väntan på nästa Narita Express, jo man tackar!
20180127_025424.jpg


Innan jag satt mig på planet till Tokyo hade jag bestämt mig för att det jag var på jakt efter var en Grand Seiko med 44GS case och ljus urtavla.
Därav var den första klockan jag provade SBGJ201.
20180129_114320.jpg
20180129_114323.jpg
20180129_114325.jpg
20180129_114330.jpg

Nere till vänster i bild syns den Asien exklusiva SBGH261, provade även den men den gröna urtavlan tillsamman med limegröna detaljer kändes skrikigt och på gränsen till vulgärt för en GS.

Nästa stopp i sökandet på en GS blev Housekihiroba i Shibuya. Var såld på den vita Mt. Iwate tavlan innan men den svarta skulle visa sig vara ännu bättre.
20180129_185011.jpg
20180129_185015.jpg

Blev helt såld på denna SBGJ003, bad dem lägga undan dem till nästa dag. De hade även den vackra och limiterade SBGM031 som tyvärr var reserverad.

Nästa dag bar det av till Nakano Brodway, en lätt avstickare på 20 minuter från de centrala delarna av Tokyo. Besöket skulle visa sig vara väl värt sin tid.
De butiker jag kände till sen innan där var Jackroad och Kame-Kichi, Jackroad den klart största av alla klockbutiker där. Det visade sig också att Nakano, utöver de två förstnämda butikerna, kryllade av klockbutiker som bar alla märken ni kan tänka er.
Besöket till Jackroad kan jag rekommendera alla klockintresserade, den är enligt min uppfattning både den största och mest välsorterade i hela Tokyo. Det kikades på det mesta i butiken men i GS väg var det enda intressanta jag fann en SBGH037 som även den tyvärr var reserverad.
Efter att ha besökt nästan alla butiker fann jag mig i en liten butik vid namn Ippuukishi, där inne fann jag en använd, men i närmast orört skick SBGR081.
Jag hade inte väntat mig att stöta på denna klocka på min resa då den släpptes i limiterad upplaga 2013. Men den tickade av alla kriterier jag hade, 44GS case och ljus urtavla. Jag bad dem lägga undan den medans jag tog mig en funderare och gjorde min research. Efter en kortare tankestund bestämde jag mig för att det skulle bli denna klocka som fick följa med hem. Den tickade av alla kriterier och kostade hälften mot vad en ny SBGJ201 skulle gå på, GMT-funktionen kunde jag leva utan. Detta kändes som en no-brainer. Den var också såvitt jag förstod ett fullset.
20180130_120916.jpg
20180130_120057.jpg
20180130_134806.jpg

Ippuukishi.

Med klockan väl i hand firades det på en närliggande sushirestaurang med god mat och några kalla.
20180130_143428.jpg
20180130_143346.jpg


SBGR081
40 mm bred.
13,4 mm tjock.
10BAR vattentät.
9S65 urverk.
Gjord i stål med safirglas både fram och bak.
Skruvad krona.
Limiterad till 1200 exemplar för att fira Seikos 100 years of watchmaking.

20180223_150721.jpg
20180223_150425.jpg
20180223_150431.jpg
20180223_150444.jpg
20180223_150533.jpg
20180223_150551.jpg

Är så nöjd man kan bli med ett klockköp, har burit denna i nästan en månad i streck. Finishen på GS är verkligen helt otrolig och får min Submariner att kännas tråkig i jämförelse.

Tack för visat intresse! :)
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
Bättre sen än aldrig, tänkte äntligen sammanfatta min resa till Tokyo.

Tog inte lång tid innan man som klocknörd kände sig välkommen.
20180127_021404.jpg


Möjligheten att kunna köpa iskall öl på perrongen i väntan på nästa Narita Express, jo man tackar!
20180127_025424.jpg


Innan jag satt mig på planet till Tokyo hade jag bestämt mig för att det jag var på jakt efter var en Grand Seiko med 44GS case och ljus urtavla.
Därav var den första klockan jag provade SBGJ201.
20180129_114320.jpg
20180129_114323.jpg
20180129_114325.jpg
20180129_114330.jpg

Nere till vänster i bild syns den Asien exklusiva SBGH261, provade även den men den gröna urtavlan tillsamman med limegröna detaljer kändes skrikigt och på gränsen till vulgärt för en GS.

Nästa stopp i sökandet på en GS blev Housekihiroba i Shibuya. Var såld på den vita Mt. Iwate tavlan innan men den svarta skulle visa sig vara ännu bättre.
20180129_185011.jpg
20180129_185015.jpg

Blev helt såld på denna SBGJ003, bad dem lägga undan dem till nästa dag. De hade även den vackra och limiterade SBGM031 som tyvärr var reserverad.

Nästa dag bar det av till Nakano Brodway, en lätt avstickare på 20 minuter från de centrala delarna av Tokyo. Besöket skulle visa sig vara väl värt sin tid.
De butiker jag kände till sen innan där var Jackroad och Kame-Kichi, Jackroad den klart största av alla klockbutiker där. Det visade sig också att Nakano, utöver de två förstnämda butikerna, kryllade av klockbutiker som bar alla märken ni kan tänka er.
Besöket till Jackroad kan jag rekommendera alla klockintresserade, den är enligt min uppfattning både den största och mest välsorterade i hela Tokyo. Det kikades på det mesta i butiken men i GS väg var det enda intressanta jag fann en SBGH037 som även den tyvärr var reserverad.
Efter att ha besökt nästan alla butiker fann jag mig i en liten butik vid namn Ippuukishi, där inne fann jag en använd, men i närmast orört skick SBGR081.
Jag hade inte väntat mig att stöta på denna klocka på min resa då den släpptes i limiterad upplaga 2013. Men den tickade av alla kriterier jag hade, 44GS case och ljus urtavla. Jag bad dem lägga undan den medans jag tog mig en funderare och gjorde min research. Efter en kortare tankestund bestämde jag mig för att det skulle bli denna klocka som fick följa med hem. Den tickade av alla kriterier och kostade hälften mot vad en ny SBGJ201 skulle gå på, GMT-funktionen kunde jag leva utan. Detta kändes som en no-brainer. Den var också såvitt jag förstod ett fullset.
20180130_120916.jpg
20180130_120057.jpg
20180130_134806.jpg

Ippuukishi.

Med klockan väl i hand firades det på en närliggande sushirestaurang med god mat och några kalla.
20180130_143428.jpg
20180130_143346.jpg


SBGR081
40 mm bred.
13,4 mm tjock.
10BAR vattentät.
9S65 urverk.
Gjord i stål med safirglas både fram och bak.
Skruvad krona.
Limiterad till 1200 exemplar för att fira Seikos 100 years of watchmaking.

20180223_150721.jpg
20180223_150425.jpg
20180223_150431.jpg
20180223_150444.jpg
20180223_150533.jpg
20180223_150551.jpg

Är så nöjd man kan bli med ett klockköp, har burit denna i nästan en månad i streck. Finishen på GS är verkligen helt otrolig och får min Submariner att kännas tråkig i jämförelse.

Tack för visat intresse! :)

Housekihiroba har riktigt bra priser!
Dom.är nära på billigast på tex speedmasters med korrekt garanti!

Bra köp där !
När jag var inne på Ippuukishi så satt där en kines som köpte en nautilus...
Han bara slängde upp hela beloppet i yen
Rätt fräckt att se dom sitta räkna den sjukaste pengahögen man nånsin sett!


Riktigt kul att många här på ks hittat till tokyo och nakano!
 

PhilipH

Cartier
2-Faktor
Housekihiroba har riktigt bra priser!
Dom.är nära på billigast på tex speedmasters med korrekt garanti!

Bra köp där !
När jag var inne på Ippuukishi så satt där en kines som köpte en nautilus...
Han bara slängde upp hela beloppet i yen
Rätt fräckt att se dom sitta räkna den sjukaste pengahögen man nånsin sett!


Riktigt kul att många här på ks hittat till tokyo och nakano!
Kan tänka mig att Nautilus situationen var ett riktigt hakan i golvet moment haha :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt bra! Dit måste jag nästa gång jag är i Tokyo, hann inte senaste vändan. Riktigt trevligt skrivet och grymt bra val av klocka, den där modellen har jag också funderat på ett antal gånger. :)
 

Rulle

Audemars
Kan tänka mig att Nautilus situationen var ett riktigt hakan i golvet moment haha :D
Var med om några riktigt löjligt sjuka ögonblick i den jävla stan men ja den bunten cash var något av det sjukaste man varit med om... man satt brevid å pillade på klockor men blicken drogs mer åt den snubben som satt och räknade alla pengarna!

Dom gillar ju inte att ta betalt med normala kreditkort..
Köpte en hamilton på thewatchcompany, den blåa butiken man passerar när man går in mot själva huvud byggnaden och dom ville ha 4% mer om man paya med kreditkort!

Hitta en bild från jack på luren!
20171209_171915.jpg

Hittade med en bild på omega sortimentet hos bic camera i ginza!
20171201_131441.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var med om några riktigt löjligt sjuka ögonblick i den jävla stan men ja den bunten cash var något av det sjukaste man varit med om... man satt brevid å pillade på klockor men blicken drogs mer åt den snubben som satt och räknade alla pengarna!

Dom gillar ju inte att ta betalt med normala kreditkort..
Köpte en hamilton på thewatchcompany, den blåa butiken man passerar när man går in mot själva huvud byggnaden och dom ville ha 4% mer om man paya med kreditkort!

Hitta en bild från jack på luren!
20171209_171915.jpg

Hittade med en bild på omega sortimentet hos bic camera i ginza!
20171201_131441.jpg
Omevad?
Det där med avgift för kort är dock ovanligt. På Bic Camera får man 7% rabatt om man betalar med Mastercard eller Visa, så där är det tvärt om.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Såååå var det!!!
Tyckte bic camera hade schyssta priser!
Ett mecka även om man gillar andra märken än SEIKO dessutom, de hade limiterade Tintin-Omegor, säkert 30st olika pannor, keramisk Daytona och annan skit till vrakpriser. Asien och EU har inte direkt samma smak när det gäller klockor.
 

Donniedoer

Omega
2-Faktor
Grattis! Alltid kul att läsa om ett klockköp speciellt i ett annat land. När jag var i Nakano sist ä hade det ett gäng Tintin-omegor och IWC Le Petit Prince till sjuka priser...strax över 20k SEK!

Än en gång grattis till en mkt fin GS :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack för trevlig läsning och fina foton. En liten undran från en som aldrig varit i Asien. Är priset på klockor avsevärt billigare i Japan, eller är det bara det att utbudet är så mycket större, med mycket fler potentiella kunder?
 

Rulle

Audemars
Tack för trevlig läsning och fina foton. En liten undran från en som aldrig varit i Asien. Är priset på klockor avsevärt billigare i Japan, eller är det bara det att utbudet är så mycket större, med mycket fler potentiella kunder?
Allt beror på vad du är ute efter!
Sport rolex är billigare i eu
(Datejust och op linjen är billigt hos gråhandlarna i japan)
Seiko är jätte billigt.
Tar man tex tåget ner till yokohama en dag så har seiko en outlet i södra delen av stan.
När jag var där i dec så kostade en skx007/9 ungefär 1000 svenska och en sarb017 ungefär 2000.
Dom hade också super bra priser på automatiska kronografer
(vääääääääldigt bra priser)



Där finns många gråhandlare som är löjligt billiga på mycket !
House of akihba som ligger i shibuya tyckte jag hade riktigt bra priser och schysst ställe där dom hade massa bord och man satt sig ner och sa vad man ville testa så hämta säljarn upp allt man ville kolla på.

Använd chrome och gå in på jackroads hemsida och låt chrom direktöversätta sidan så har du priserna där i yen!
Har för mig att som skriver ut pris för både med och utan moms (typ7-8 %)


Sen finns där thewatchcompany som har sin sida på engelska med priser och där kan man lätt höra av sig om man vill ha något speciellt

Dock ska man inte lita blint på att de som står att de e i lager verkligen finns i lager..

Japaner som ska vara så hightech känns rätt ofta väldigt lowtech när de kommer till att uppdatera och sånt..

Sen tänk på att hos flera gråhandlare tillkommer det kortavgifter på några %.
Dock så kan man göra banköverföringar eller så får man helt enkelt barikera sig framför en uttagsautomat och börja leka!
 
Senast ändrad:
Topp