Inte så många svar här så jag får väl kliva in eftersom jag bott i Tokyo många år.
Ibland hör man utryck som, så är det i asien, då kryper det i kroppen på mig och tar man bara flyget till grannlandet Kina är det som att komma till en annan planet.
Det är större skillnad än mellan Pajala och Palermo.
Japan kan vara kul och intressant och jag tror ni kommer att tycka om resan.
Det finns massor med guider på nätet om sevärdheter och matställlen så sånt kommer jag inte att gå in på utan mer lite praktiska råd som kan göra saker enklare.
Japaner är extremt konflikträdda och lirar i en helt annan divison än oss och man får abolut inte argumentera, höja rösten eller bli arg för då kommer dom att känna sig väldigt illa till mods.
Så om nägot blir fel eller man inte förstår så ska man inte bli irriterad utan ta det väldigt lungt så kommer det att lösa sig.
Tokyo är stort och kan få Stockholm att kännas som glesbygd, Tokyo med förorter har nog närmare 30 miljoner så folkdensiteten är mycket högre.
Det gör att det blir lite trångt men ochså att allmänna komunikationerna är bra.
Börja med att köpa ett Suica blippkort och fyll med pengar, fungerar på alla bussar, tåg och tunnelbanor i hela Japan och man kan handla med det, betala taxi o.s.v.
Japan är fortfarande lite av ett kontantland och vissa affärer och restauranger tar inte kort så kontanter är bra att ha i plånboken och bäst kurs får man i Sverige innan man åker.
Man behöver inte vara orolig för att ha mycket pengar i plånboken för ficktjuvar finns inte och rån förekommer inte, faktiskt ett av dom bättre sakerna med Japan.
Det är väldigt säkert och t.e.x. alla taxibolag har samma taxa som gäller både för infödingar och utbölingar och dom luras inte heller på något annat sätt.
Jag är inte det minsta orolig att promenera själv var som helst i hela Tokyo vilken tid på dygnet som helst.
Har rullat hatt många gånger med Day-Date på handleden och plånboken full med kontanter utan problem.
Däremot skulle jag inte besöka lite slemmigare nöjeskvarter som Kabukicho ensam och kraftigt berusad.
På tunnelbanan och tåg finns det en hel del regler som besökare inte förstår och ibland även japaner men som är bra att följa när det är trångt.
Man sitter med böjda knän och spretar inte benen och använder bara en plats och har väskan i knäet.
Om man har ryggsäck har man den på magen annars är det lätt hänt, speciellt för resliga nordbor, att man trycker upp ryggsäcken i ansiktet på någon.
Att använda tunnelbanan mella 8 och 9 på morgonen med stora resväskor är en stor utmaning, när det är svårt att ta sig in och ur vagnarna utan väskor blir det kaos om man har stora resväskor.
Då är det bättre att ta tunnelbanan lite tidigare eller ta taxi till stationen där tåget går till flygplatsen.
Det finns massor med andra regler men det jag nämnt är det jag mest brukar irritera mig på.
En annan sak är att japaner använder parfym väldigt lite och något som jag uppskattar att dom inte tvingar på mig sin doft, att lukta ingenting eller lite svagt av tvål räcker gott här.
Håller med föregående talare att har man bara liten tid på sig är Kyoto mycket mer intressant än Osaka.
Kul ochså att åka Shinkansen och man ser lite av andra dela av Japan genom fönstret.
Att åka upp i bergen och bo på ett onsen hotell kan vara en upplevelse, bara slappa, blötlägga sig och äta gott ett dygn kan vara skönt.
Kostar en slant men då ingår oftast en fin japansk middag och frukost samt flera olika bad man kan prova på.
I Nakano i Tokyo finns det ett köpcenter som har massor med klockaffärer, gråhandlare och diverse begagnat och även en hel del affärer som säljer annat konstigt, manga dockor och annat skumt.
Kul ställe.
Är man mest intresserad av äldre japanska klockor som jag är dom två bästa affärerna CTI i Ginza och Mizutani i Ueno.
Gillar man loppisar finns den största på helgerna vid travbanan, Okeibajomae, som ligger mellan Haneda flygplatsen och Hamamatsucho i Tokyo längs Monorail.
Öppet dom flesta lördagar och söndagar.
https://en.japantravel.com/tokyo/oi-keibajo-flea-market/54105