• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resetips Japan / Tokyo

Fynda rolex i Japan är nog inte riktigt görbart längre

Räkna inte med att kunna plocka upp något hos en AD eftersom dom kräver kunfkännedom,japanskadress och typ inbokade möten för att dom ska få veta vad du är intresserad av

Hittade bra mycket bättre priser på nya rollar när jag var I hk och peking på samma resa än i tokyo där ad's faktiskt hade saker i lager.

Allt är rätt dyrt
En del fantasipriser i butikerna tyvärr

Finns MÄNGDER med nytt överallt att få tag på och massor av begagnade men priserna är inte wow

Visst kan du nog komma relativt nära listpriserna hos gårhandlarna men när jag var där i höstas så låg man lite över list efter tax-free

men ska man göra "klipp" så är det nog omega som gäller..
Där ligger tex jackroad i nakano lite över 50-60% av listpriset här hemma i sverige

Jag tror att omega snart lär kunna strypa tillgången för gråisarna i tokyo med tanke på att där är färre och färre ad's för omega ute i världen så vill man shoppa billiga omegor ska man göra det nu!
Gråisarna på nakano får de flesta av sina omegor från tex Kuwait och andra länder där omkring just nu

tex så tycker jag inte grand seiko är speciellt billigt där över iheller men en hel del seiko modeller är super billiga!

Kan även tillägga att om du har lite stålar över i slutet på resan så brukar seiko vara super billigt på flygplatsen när du åker hem!

Kan även slå ett slag för outletbyarna runt om i Japan
Seikos butiker på dessa kan ha en hel del bra saker till super priser
ibland även utgångna modeller som legat i flera år till super priser

Tips på vart man kan "fynda" Rolex till bra pris i Tokyo/Kyoto/Osaka, nu när YEN är låg också?
Går inte att fynda längre. 2017 var jag i Tokyo och shoppade nära till halva priset i Ueno, Nakano och the usual suspects. 2024 och 2025 var jag i Tokyo och konstaterade att det är samma priser/dyrare än Sverige. Sen är ju utbudet stort, så shoppa kan man ju ändå göra. Vilket jag gjorde. Men några fynd blir det inte.

Fynda rolex i Japan är nog inte riktigt görbart längre

Räkna inte med att kunna plocka upp något hos en AD eftersom dom kräver kunfkännedom,japanskadress och typ inbokade möten för att dom ska få veta vad du är intresserad av

Hittade bra mycket bättre priser på nya rollar när jag var I hk och peking på samma resa än i tokyo där ad's faktiskt hade saker i lager.

Allt är rätt dyrt
En del fantasipriser i butikerna tyvärr

Finns MÄNGDER med nytt överallt att få tag på och massor av begagnade men priserna är inte wow

Visst kan du nog komma relativt nära listpriserna hos gårhandlarna men när jag var där i höstas så låg man lite över list efter tax-free

men ska man göra "klipp" så är det nog omega som gäller..
Där ligger tex jackroad i nakano lite över 50-60% av listpriset här hemma i sverige

Jag tror att omega snart lär kunna strypa tillgången för gråisarna i tokyo med tanke på att där är färre och färre ad's för omega ute i världen så vill man shoppa billiga omegor ska man göra det nu!
Gråisarna på nakano får de flesta av sina omegor från tex Kuwait och andra länder där omkring just nu

tex så tycker jag inte grand seiko är speciellt billigt där över iheller men en hel del seiko modeller är super billiga!

Kan även tillägga att om du har lite stålar över i slutet på resan så brukar seiko vara super billigt på flygplatsen när du åker hem!

Kan även slå ett slag för outletbyarna runt om i Japan
Seikos butiker på dessa kan ha en hel del bra saker till super priser
ibland även utgångna modeller som legat i flera år till super priser
Tack för utförligt och bra svar!

Jag åker nästa vecka och minns sen tidigare att det historiskt sätt har varit bra att köpa Rolex där. Men då ska jag inte ha för höga förväntningar då!
Tack för tips! Ska undersöka närmare så får vi se om jag landar i något annat.

Går inte att fynda längre. 2017 var jag i Tokyo och shoppade nära till halva priset i Ueno, Nakano och the usual suspects. 2024 och 2025 var jag i Tokyo och konstaterade att det är samma priser/dyrare än Sverige. Sen är ju utbudet stort, så shoppa kan man ju ändå göra. Vilket jag gjorde. Men några fynd blir det inte.
Ok! Jag är ute efter Buy and Keep, så vi får väl se vad som kan hända efter ett par Sake helt enkelt! 😅

• Like
Reactions: Wi
Ok! Jag är ute efter Buy and Keep, så vi får väl se vad som kan hända efter ett par Sake helt enkelt! 😅
Kolla jackroads hemsida så kan du börja se priserna

Kolla även HOUSEKIHIROBA i Shibuya, ligger på 3 vån i samma kvarter som super donki i shibuya
Dom brukar ha bra utbud på mycket och en hel del bra priser!

Letar du lite så kan man rätt lätt hitta fina omegor från äldre kollektioner som är nos till toppen priserna

Varit här några dagar nu och kollat runt en hel del (mest AP/PP men även en del Rolex) och summeringen är att man får bra värde för pengarna men knappast några klipp. Med det menar jag att mycket är i väldigt bra skick.

IMG_6998.jpeg

Hur är det med att köpa taxfree idag? Får man det tillbaka vid flygplatsen? (Hört att det inte längre dras av i butik)

Inte så många svar här så jag får väl kliva in eftersom jag bott i Tokyo många år.
Ibland hör man utryck som, så är det i asien, då kryper det i kroppen på mig och tar man bara flyget till grannlandet Kina är det som att komma till en annan planet.
Det är större skillnad än mellan Pajala och Palermo.
Japan kan vara kul och intressant och jag tror ni kommer att tycka om resan.

Det finns massor med guider på nätet om sevärdheter och matställlen så sånt kommer jag inte att gå in på utan mer lite praktiska råd som kan göra saker enklare.
Japaner är extremt konflikträdda och lirar i en helt annan divison än oss och man får abolut inte argumentera, höja rösten eller bli arg för då kommer dom att känna sig väldigt illa till mods.
Så om nägot blir fel eller man inte förstår så ska man inte bli irriterad utan ta det väldigt lungt så kommer det att lösa sig.
Tokyo är stort och kan få Stockholm att kännas som glesbygd, Tokyo med förorter har nog närmare 30 miljoner så folkdensiteten är mycket högre.
Det gör att det blir lite trångt men ochså att allmänna komunikationerna är bra.
Börja med att köpa ett Suica blippkort och fyll med pengar, fungerar på alla bussar, tåg och tunnelbanor i hela Japan och man kan handla med det, betala taxi o.s.v.
Japan är fortfarande lite av ett kontantland och vissa affärer och restauranger tar inte kort så kontanter är bra att ha i plånboken och bäst kurs får man i Sverige innan man åker.
Man behöver inte vara orolig för att ha mycket pengar i plånboken för ficktjuvar finns inte och rån förekommer inte, faktiskt ett av dom bättre sakerna med Japan.
Det är väldigt säkert och t.e.x. alla taxibolag har samma taxa som gäller både för infödingar och utbölingar och dom luras inte heller på något annat sätt.
Jag är inte det minsta orolig att promenera själv var som helst i hela Tokyo vilken tid på dygnet som helst.
Har rullat hatt många gånger med Day-Date på handleden och plånboken full med kontanter utan problem.
Däremot skulle jag inte besöka lite slemmigare nöjeskvarter som Kabukicho ensam och kraftigt berusad.

På tunnelbanan och tåg finns det en hel del regler som besökare inte förstår och ibland även japaner men som är bra att följa när det är trångt.
Man sitter med böjda knän och spretar inte benen och använder bara en plats och har väskan i knäet.
Om man har ryggsäck har man den på magen annars är det lätt hänt, speciellt för resliga nordbor, att man trycker upp ryggsäcken i ansiktet på någon.
Att använda tunnelbanan mella 8 och 9 på morgonen med stora resväskor är en stor utmaning, när det är svårt att ta sig in och ur vagnarna utan väskor blir det kaos om man har stora resväskor.
Då är det bättre att ta tunnelbanan lite tidigare eller ta taxi till stationen där tåget går till flygplatsen.
Det finns massor med andra regler men det jag nämnt är det jag mest brukar irritera mig på.
En annan sak är att japaner använder parfym väldigt lite och något som jag uppskattar att dom inte tvingar på mig sin doft, att lukta ingenting eller lite svagt av tvål räcker gott här.

Håller med föregående talare att har man bara liten tid på sig är Kyoto mycket mer intressant än Osaka.
Kul ochså att åka Shinkansen och man ser lite av andra dela av Japan genom fönstret.

Att åka upp i bergen och bo på ett onsen hotell kan vara en upplevelse, bara slappa, blötlägga sig och äta gott ett dygn kan vara skönt.
Kostar en slant men då ingår oftast en fin japansk middag och frukost samt flera olika bad man kan prova på.

I Nakano i Tokyo finns det ett köpcenter som har massor med klockaffärer, gråhandlare och diverse begagnat och även en hel del affärer som säljer annat konstigt, manga dockor och annat skumt.
Kul ställe.

Är man mest intresserad av äldre japanska klockor som jag är dom två bästa affärerna CTI i Ginza och Mizutani i Ueno.

Gillar man loppisar finns den största på helgerna vid travbanan, Okeibajomae, som ligger mellan Haneda flygplatsen och Hamamatsucho i Tokyo längs Monorail.
Öppet dom flesta lördagar och söndagar. https://en.japantravel.com/tokyo/oi-keibajo-flea-market/54105
Tackar för tips. Är i Tokyo nu och har betat av Nakano ink Jackroad and Betty. De hade mest dyra märken. 30-40 blandat vintage varav 5 var Seiko, King Seiko. Resten rätt blandat Wakman, Nivada och ett par riktigt fina Enicar kronografer. I Ueno nu och skall sen vidare till Ginza igen, då jag missat ditt tips där. Samma metrolinje så bar å åk... allt gott.

Senast ändrad:
Ok Mizutani camera BRA SKIT för vintage GS etc. De har idag stormtroopers, bullhead och gud vet allt. Smakprov nedan.
20251111_161139.jpg

Där fick du med lite av klockor som jag levererat till Mizutani.
Tokyo är ju invaderat av turister nu och många verksr ha bestämt sig för att köpa en vintage klocka som souvenir.
Det har gjort att han har brist på billigare Seikos och jag snäll som jag är levererar lite vad jag kallar loppisklockor.
Vad som säljer som smör är rektangulära 80-talare och typiska 70-talare med färgglada tavlor, helst ska det var japansk dag.

Där fick du med lite av klockor som jag levererat till Mizutani.
Tokyo är ju invaderat av turister nu och många verksr ha bestämt sig för att köpa en vintage klocka som souvenir.
Det har gjort att han har brist på billigare Seikos och jag snäll som jag är levererar lite vad jag kallar loppisklockor.
Vad som säljer som smör är rektangulära 80-talare och typiska 70-talare med färgglada tavlor, helst ska det var japansk dag.
Jo sen USA ballade ur så åker folk till Japan istället verkar det som. Det var ju inte direkt billigt men uren var ju i galet bra skick. De hade en Takano inne men just den var tyvärr lite för skadad. Till och med ett Seikosha fickur när man frågade.
Skall nu vidare Hiroshima, Osaka, Kyoto och har väl i ärlighetens namn inte läst på om klockställen där. Vi får se vad det blir.

Jo sen USA ballade ur så åker folk till Japan istället verkar det som. Det var ju inte direkt billigt men uren var ju i galet bra skick. De hade en Takano inne men just den var tyvärr lite för skadad. Till och med ett Seikosha fickur när man frågade.
Skall nu vidare Hiroshima, Osaka, Kyoto och har väl i ärlighetens namn inte läst på om klockställen där. Vi får se vad det blir.
Jag är också i Japan snart. Har du kollat nåt på moderna Tudors? Hade varit intressant att veta vad en bb58 GMT ligger på.

Jag är också i Japan snart. Har du kollat nåt på moderna Tudors? Hade varit intressant att veta vad en bb58 GMT ligger på.
Vet inte riktigt var förväntningarna ligger. Men när man läser inläggen så verkar alla tro sig göra loppisfynd för att Yen'en är låg. De flesta stora brands har en uniform pricing strategy. Från Rolex till Hermés och diverse annat. Utöver det så driver även turismen upp omkostnaderna för många butiker vilket leder till prisökningar.

Om man vill göra bra köp så är mitt tips för Japan 1. Titta på ex. Japan only eller liknande. Inte billigast men unikt. 2. Japanska märken. Lite lägre i pris men som sagt uniform pricing råder och 3. Vintage och neo-vintage. Även om priserna är motsvarande som här så är ofta skicket bättre.

NNe
Vet inte riktigt var förväntningarna ligger. Men när man läser inläggen så verkar alla tro sig göra loppisfynd för att Yen'en är låg. De flesta stora brands har en uniform pricing strategy. Från Rolex till Hermés och diverse annat. Utöver det så driver även turismen upp omkostnaderna för många butiker vilket leder till prisökningar.

Om man vill göra bra köp så är mitt tips för Japan 1. Titta på ex. Japan only eller liknande. Inte billigast men unikt. 2. Japanska märken. Lite lägre i pris men som sagt uniform pricing råder och 3. Vintage och neo-vintage. Även om priserna är motsvarande som här så är ofta skicket bättre.
Just Rolex intresserar mig inte öht. Det är ju mer som att handla med guld än klockor imo. Inget för mig.

Jag letar japansk vintage och där finns inga prisstrategier. Men turismen i Tokyo gör verkligen sitt på priserna! Tydligen poppis nu för gemene man att köpa en klocka som souvenir typ.

Min förhoppning är att, med lite tur, hitta intressanta ur som vanligen inte kommer ut ens via proxy på nätet. Och i galet bra skick mht hur japaner generellt behandlar sina saker. Efter besöket i Ueno så skulle jag nog säga att så långt har det infriats. Typ varianter på 6139-xxxx, GS från 60-talet, och Takano från sent 50 i bra skick hittar man ju öht nästan inte utanför Japan.

Så förväntningar är mer på att öht hitta bra vintage än att göra klipp.

Tillbaka
Topp