• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Returpolicy

Smulan

Guld
Vissa skriver här "nej under garanti" Visst det är fritt val att acceptera retur men vem skulle vilja köpa en klocka men ett garantifel? Likaså kan beskrivningen vara bristfällig vilket är ett rimligt krav för att returnera ett köp. // Just my to cents.

"Nej, under garanti" är ju ett sätt att friskriva sig från returrätt men man som köpare kan ÄNDÅ ha rätt att reklamera. Om klockan inte är som säljaren har sagt, om klockan är i mycket sämre skick än man kan förutsätta utifrån beskrivning och pris, eller om säljaren "glömde" berätta om ett fel som finns....

Själv försöker jag beskriva klockan så noga som möjligt och skulle den inte vara som beskrivet så accepterar jag en retur, inom rimlig tid naturligtvis.

Vissa skriver här "nej under garanti" Visst det är fritt val att acceptera retur men vem skulle vilja köpa en klocka men ett garantifel? Likaså kan beskrivningen vara bristfällig vilket är ett rimligt krav för att returnera ett köp. // Just my to cents.
Det är klart att ingen säljer klockor som det är fel på (såvida man inte informerar om det i annonsen och justerar priset därefter) och skulle den avvika väsentligt från beskrivningen så returnerar man den naturligtvis oavsett.

Jag skriver alltid "ingen retur" i mina annonser men det innebär inte att jag inte tar ansvar för eventuella fel utan snarare att jag inte erbjuder någon typ av allmänt öppet köp som en del verkar göra. Är klockan relativt ny så använder jag begreppet "nej, klockan är under garanti" och det innebär inte att det är några fel på den utan bara att säljaren har tryggheten att kunna vända sig direkt till återförsäljaren/tillverkaren om problem skulle uppstå med den i framtiden (återigen, nu pratar vi inte om fel vid leverans utan saker som kan uppstå länge fram i tiden).

Vi tänker alla olika och det kan kanske vara svårt att formulera sig för att täcka in alla möjliga orsaker och infallsvinklar men för mig är det helt otänkbart att någon skulle vägra ta tillbaka en klocka som t.ex. är DOA/defekt oavsett returpolicy, problemet är bara att "ja" på den frågan kan tolkas som att man får skicka tillbaka den oavsett orsak vilket åtminstone jag tycker är fel då det är relativt vanligt att folk ångrar sig kort efter köp, tycker att klockan är för stor eller liten när den väl sitter på osv. och risken finns att det missbrukas.

Sen finns det vissa som har en otroligt generös returpolicy där man tillåts returnera klockan även vid ångrat köp och liknande men då är man nog samtidigt rätt bränd på k&s inför framtida affärer om man utmärker sig som en strulig köpare så det blir i praktiken oanvändbart i alla fall bortsett från just det specifika köpet.

Jag vet inte riktigt hur man skulle uttrycka sig för att täcka in fel men ej ångerrätt, har du/ni något förslag? "Endast retur vid fel på varan" låter lite konstigt men det kanske är tydligt nog? Det låter i och för sig nästan som att man antyder att skicket inte stämmer med beskrivningen och skriver man istället "om ej som beskrivet" så kan det på motsatt vis tolkas som att man endast tar tillbaka den om skicket inte är som förväntat men ej vid fel och liknande.

"Ja, vid fel eller om varan inte motsvarar beskrivningen" kanske är den bästa formuleringen för att undvika missförstånd? Jag har bara så svårt att tänka mig att någon skulle vilja strula vid eventuella problem att returpolicyn i mina ögon endast omfattar den s.k. ångerrätten men det blir fel det också då det uppenbarligen verkar kunna tolkas som att man inte är behjälplig vid ev. fel.

Ja, ni märker ju hur svårt det är att hitta en formulering som täcker in allas tolkningar av begreppen. 🤔 Det känns lite meckigt och nästan anklagande men det bästa kanske är att diskutera det innan varje köp för att undvika missförstånd?

Det är klart att ingen säljer klockor som det är fel på (såvida man inte informerar om det i annonsen och justerar priset därefter) och skulle den avvika väsentligt från beskrivningen så returnerar man den naturligtvis oavsett.
Jodå, det händer.

Jag är ganska ny på KS men har hunnit läsa ett antal annonser och också sett att diskussionen om ”returpolicy” dyker upp då och då. Något här stör mitt ordningssinne.

För privatsäljare gäller köplagen, låt vara att det är möjligt att friskriva sig från felansvar helt eller delvis om man är tillräckligt tydligt. Just vad gäller äkthet är den en kärnegenskap som det skulle vara svårt att friskriva sig annat än om annonsören rakt ut uttrycker i alla fall tvivel om att klockan är äkta. (Det skulle nog göra en annons här otillåten, men vi bortser från det.)

Det är överlag så att uttrycket ”Returpolicy - Nej” inte kan uppfattas som en allmän friskrivning från felansvar utan mer ett besked från (privat)säljaren att öppet köp inte erbjuds. ”Retur om ej äkta” blir en märklig blandning av självklarheter (det om äktheten hade gällt ändå) och misslyckat försöka att underförstått inte ta ansvar för annat. Det är som att, något självmotsägande, erbjuda ”Öppet köp vid allvarligt fel!”. Den verkliga innebörden av formuleringen ”Retur om ej som beskriven” är inte heller självklar, om man tänker efter.

Jag är ganska ny på KS men har hunnit läsa ett antal annonser och också sett att diskussionen om ”returpolicy” dyker upp då och då. Något här stör mitt ordningssinne.

För privatsäljare gäller köplagen, låt vara att det är möjligt att friskriva sig från felansvar helt eller delvis om man är tillräckligt tydligt. Just vad gäller äkthet är den en kärnegenskap som det skulle vara svårt att friskriva sig annat än om annonsören rakt ut uttrycker i alla fall tvivel om att klockan är äkta. (Det skulle nog göra en annons här otillåten, men vi bortser från det.)

Det är överlag så att uttrycket ”Returpolicy - Nej” inte kan uppfattas som en allmän friskrivning från felansvar utan mer ett besked från (privat)säljaren att öppet köp inte erbjuds. ”Retur om ej äkta” blir en märklig blandning av självklarheter (det om äktheten hade gällt ändå) och misslyckat försöka att underförstått inte ta ansvar för annat. Det är som att, något självmotsägande, erbjuda ”Öppet köp vid allvarligt fel!”. Den verkliga innebörden av formuleringen ”Retur om ej som beskriven” är inte heller självklar, om man tänker efter.
Folk vet inte vad dom skall skriva där. Egentligen ifrågasätter jag tvingandet av att skriva returpolicy i annonser då det så gott som aldrig står något som är värt något. Issues får man som säljare försöka lösa helt enkelt, så är det bara! Även om det sker F2F, alla problem upptäcks inte då.

Jag vet inte heller vad jag skall skriva där. Ser att jag oftast skrivit "enligt överenskommelse" men ingen har någonsin gjort någon överenskommelse med mig innan jag skickat klockan.

Stryker man tvingandet av returpolicy så slipper folk få sina annonser raderade pga att dom glömt det och så slipper folk racka ner här på att det står "om ej äkta". Ett kort "nej" som är vanligt är rätt tråkigt att se och som sagt, vad är innebörden av det?

Folk vet inte vad dom skall skriva där. Egentligen ifrågasätter jag tvingandet av att skriva returpolicy i annonser då det så gott som aldrig står något som är värt något. Issues får man som säljare försöka lösa helt enkelt, så är det bara! Även om det sker F2F, alla problem upptäcks inte då.

Jag vet inte heller vad jag skall skriva där. Ser att jag oftast skrivit "enligt överenskommelse" men ingen har någonsin gjort någon överenskommelse med mig innan jag skickat klockan.

Stryker man tvingandet av returpolicy så slipper folk få sina annonser raderade pga att dom glömt det och så slipper folk racka ner här på att det står "om ej äkta". Ett kort "nej" som är vanligt är rätt tråkigt att se och som sagt, vad är innebörden av det?
För mig betyder det att en köpare inte har någon "ångerrätt". Förvänta dig inte att kunna returnera för att den inte kändes bra eller liknande.
Förmodligen blir det också svårt att returnera om man är oense om skicket på klockan. Ställ frågor innan köp.
Om den däremot är defekt tar jag för givet att man tar sitt ansvar som säljare även om man sagt att man inte tar returer.

Folk vet inte vad dom skall skriva där. Egentligen ifrågasätter jag tvingandet av att skriva returpolicy i annonser då det så gott som aldrig står något som är värt något.
Det tillkom för att det tidigare lyfts affärer där säljare och köpare haft olika uppfattningar om detta i ”fall” som lyfts.

Kanske något i stil med ”Är du fullständigt j-a omöjlig om det blir strul?”.
Det är ju ändå det man undrar.

Finaste omdömena i olika GG-trådar är typ ”Det blev knas med klocka. Med Strindberg löste det smidigt och enkelt”.

Precis så. Så länge det finns ett fritext-fält med väldigt lite utrymme är det ju i slutändan där man greppar efter olika indikationer om säljarens attityd.

Jag har sålt klockor här i över 10 år. Alltid haft 24h returpolicy. INGEN har utnyttjat den. Man har alltså väldigt lite att förlora på att vara lite smidig själv och faktiskt öppna för att en person får ångra sig. Det värsta som kan hända är att man får tillbaka klockan och kommer tillbaks till 0. Risken för strul är ju rätt låg eftersom man inte betalar tillbaka något innan man kunnat kolla klockan i retur.

Senast ändrad:
Jag har sålt klockor här i över 10 år. Alltid haft 24h returpolicy. INGEN har utnyttjat den. Man har alltså väldigt lite att förlora på att vara lite smidig själv och faktiskt öppna för att en person får ångra sig. Det värsta som kan hända är att man får tillbaka klockan och kommer tillbaks till 0. Risken för strul är ju rätt låg eftersom man inte betalar tillbaka något innan man kunnat kolla klockan i retur.
Samma här. Har alltid haft 24hrs eller 48hrs. Då hinner köparen kontrollera klockan och som säljare vet man då att den som mottagit klockan är nöjd.

Samma här....

Att ha en mindre generös returpolicy än så indikerar iaf för mig att man inte har rent mjöl i påsen. Jag förstår att man vill undvika en lång ångerperiod om man planerat att använda pengarna från försäljningen direkt och inte vill behöva hålla dem i veckor för att vara försäkrad gentemot sin returpolicy, men mindre än 24 timmar? Bondfångarfasoner.

Att ha en mindre generös returpolicy än så indikerar iaf för mig att man inte har rent mjöl i påsen. Jag förstår att man vill undvika en lång ångerperiod om man planerat att använda pengarna från försäljningen direkt och inte vill behöva hålla dem i veckor för att vara försäkrad gentemot sin returpolicy, men mindre än 24 timmar? Bondfångarfasoner.
Va? Om man som privatperson inte erbjuder veliga människor att ångra sig så har man inte rent mjöl i påsen?

Va? Om man som privatperson inte erbjuder veliga människor att ångra sig så har man inte rent mjöl i påsen?
Om man erbjuder mindre än 24 timmar för ett köp på tusen-, tiotusen-, eller hundratusentals kronor så ser jag det som en indikation på det, ja. Vilket också står utan utrymme för missförstånd i min post. Vad är det du frågar om?

I returpolicy-frågan så får man nog skilja på retur pga ångerrätt eller retur om varan inte stämmer överens med beskrivning som har utlovats.

Retur pga ren ånger det går helt bort för min del, det får man för tusan ha brottats med innan man handlar något.
Retur pga att något är felaktigt och inte stämmer med beskrivningen innan köp är en helt annan sak, det ska givetvis tillbaka till säljaren utan omsvep och krångel därifrån.
Borde vara tillräckligt för att bli portad från KS annars i mitt tycke 🤔.
Dock så bör man ju som köpare kolla varan i någorlunda närtid om man orolig att något kan vara fel annars blir det lätt onödigt gnissel.

Man får helt enkelt börja använda lite sunt förnuft.

I returpolicy-frågan så får man nog skilja på retur pga ångerrätt eller retur om varan inte stämmer överens med beskrivning som har utlovats.

Retur pga ren ånger det går helt bort för min del, det får man för tusan ha brottats med innan man handlar något.
Retur pga att något är felaktigt och inte stämmer med beskrivningen innan köp är en helt annan sak, det ska givetvis tillbaka till säljaren utan omsvep och krångel därifrån.
Borde vara tillräckligt för att bli portad från KS annars i mitt tycke 🤔.
Dock så bör man ju som köpare kolla varan i någorlunda närtid om man orolig att något kan vara fel annars blir det lätt onödigt gnissel.

Man får helt enkelt börja använda lite sunt förnuft.
Exakt, sanslöst att det ska vara så komplicerat för vuxna människor.

Har fått återta en klocka på retur en gång här på forumet. En klocka jag beskrev som i bra skick, visade sig att det var något fel på gängorna till kronan, den gängade något snett vilket jag inte ens märkt men det stämde. Tog tillbaka den, skämdes lite och gillade läget.

Jag brukar skriva "alla ska va nöjda" som returpolicy, är väl kanske lite väl öppet för tolkning men jag tänker det ska handla om retur pga skick, inte ångerrätt för att köparen är velig eller inte gillar hur den sitter. Har också återtagit en klocka en ggn, en dykare för 5K, länk och clasp va lite fulborstade för att få bort lite repor, själv tänkte jag inte en sekund på det, men det gjorde köparen som inte alls gillade det. Tog självklart tillbaka den direkt, och fick skämmas lite. Ärligt misstag från min sida, hade verkligen inte reflekterat över det, men det va inget snack om att jag tog tillbaka den illa kvickt.

Tänker du så när du köper bil på Blocket också? Det är egentligen extremt ovanligt med retur i privata köp och säljsammanhang. KS är ett undantag (kanske klockforum i stort, det vet jag inte?) inte det normala.
Förstår inte bil-kopplingen. Där har jag såklart inte heller någon ångerrätt.

Trevligt att erbjuda ångerrätt dock. Men folk som skulle nyttja en sådan är inte människor jag vill beblanda mig med.

Förstår inte bil-kopplingen. Där har jag såklart inte heller någon ångerrätt.
Du kan tänka på hela hela Blocket, eller Tradera, eller C24 privat. Nån ångerrätt har du inte nånstans. Men ändå ska det vara standard på KS? Det är min koppling.

Jag har det för att det är kutym här och jag tror det är ett säljargument. Har som sagt inte heller drabbats av det negativt.

Du kan tänka på hela hela Blocket, eller Tradera, eller C24 privat. Nån ångerrätt har du inte nånstans. Men ändå ska det vara standard på KS? Det är min koppling.

Jag har det för att det är kutym här och jag tror det är ett säljargument. Har som sagt inte heller drabbats av det negativt.
Ja? Var det jag skrev. En ovanlig och extrem åsikt att alla som inte erbjuder ångerrätt är oseriösa.

Kutym här? Har jag aldrig upplevt. Säljer å andra sidan väldigt sällan också.

Ja? Var det jag skrev. En ovanlig och extrem åsikt att alla som inte erbjuder ångerrätt är oseriösa.

Kutym här? Har jag aldrig upplevt. Säljer å andra sidan väldigt sällan också.
Jag hade inte handlat en dyr klocka av någon som skriver ”Nej” på returpolicy. Beskrivningarna och bilderna är sällan sådana att man kan upptäcka en trasig kronhals eller en trasig vridring. Har säljaren då skrivit ”Nej” så finns risk för tråkig diskussion om något knasar.

Med ”24hrs” har man tid att kolla klockan.

Jag hade inte handlat en dyr klocka av någon som skriver ”Nej” på returpolicy. Beskrivningarna och bilderna är sällan sådana att man kan upptäcka en trasig kronhals eller en trasig vridring. Har säljaren då skrivit ”Nej” så finns risk för tråkig diskussion om något knasar.

Med ”24hrs” har man tid att kolla klockan.
Man beskriver såklart klockan och erbjuder retur om ej som beskriven. Finns det defekter som inte syns på bilder eller inte är nämnda så tar man såklart tillbaka klockan. Det är inte öppet köp 24 h. 24 h är lite kort tid för sådana fel.

Du och Aurum har samma åsikt såvitt jag kan se...

Tillbaka
Topp