Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det är klart att ingen säljer klockor som det är fel på (såvida man inte informerar om det i annonsen och justerar priset därefter) och skulle den avvika väsentligt från beskrivningen så returnerar man den naturligtvis oavsett.Vissa skriver här "nej under garanti" Visst det är fritt val att acceptera retur men vem skulle vilja köpa en klocka men ett garantifel? Likaså kan beskrivningen vara bristfällig vilket är ett rimligt krav för att returnera ett köp. // Just my to cents.
Jodå, det händer.Det är klart att ingen säljer klockor som det är fel på (såvida man inte informerar om det i annonsen och justerar priset därefter) och skulle den avvika väsentligt från beskrivningen så returnerar man den naturligtvis oavsett.
Folk vet inte vad dom skall skriva där. Egentligen ifrågasätter jag tvingandet av att skriva returpolicy i annonser då det så gott som aldrig står något som är värt något. Issues får man som säljare försöka lösa helt enkelt, så är det bara! Även om det sker F2F, alla problem upptäcks inte då.Jag är ganska ny på KS men har hunnit läsa ett antal annonser och också sett att diskussionen om ”returpolicy” dyker upp då och då. Något här stör mitt ordningssinne.
För privatsäljare gäller köplagen, låt vara att det är möjligt att friskriva sig från felansvar helt eller delvis om man är tillräckligt tydligt. Just vad gäller äkthet är den en kärnegenskap som det skulle vara svårt att friskriva sig annat än om annonsören rakt ut uttrycker i alla fall tvivel om att klockan är äkta. (Det skulle nog göra en annons här otillåten, men vi bortser från det.)
Det är överlag så att uttrycket ”Returpolicy - Nej” inte kan uppfattas som en allmän friskrivning från felansvar utan mer ett besked från (privat)säljaren att öppet köp inte erbjuds. ”Retur om ej äkta” blir en märklig blandning av självklarheter (det om äktheten hade gällt ändå) och misslyckat försöka att underförstått inte ta ansvar för annat. Det är som att, något självmotsägande, erbjuda ”Öppet köp vid allvarligt fel!”. Den verkliga innebörden av formuleringen ”Retur om ej som beskriven” är inte heller självklar, om man tänker efter.
För mig betyder det att en köpare inte har någon "ångerrätt". Förvänta dig inte att kunna returnera för att den inte kändes bra eller liknande.Folk vet inte vad dom skall skriva där. Egentligen ifrågasätter jag tvingandet av att skriva returpolicy i annonser då det så gott som aldrig står något som är värt något. Issues får man som säljare försöka lösa helt enkelt, så är det bara! Även om det sker F2F, alla problem upptäcks inte då.
Jag vet inte heller vad jag skall skriva där. Ser att jag oftast skrivit "enligt överenskommelse" men ingen har någonsin gjort någon överenskommelse med mig innan jag skickat klockan.
Stryker man tvingandet av returpolicy så slipper folk få sina annonser raderade pga att dom glömt det och så slipper folk racka ner här på att det står "om ej äkta". Ett kort "nej" som är vanligt är rätt tråkigt att se och som sagt, vad är innebörden av det?
Det tillkom för att det tidigare lyfts affärer där säljare och köpare haft olika uppfattningar om detta i ”fall” som lyfts.Folk vet inte vad dom skall skriva där. Egentligen ifrågasätter jag tvingandet av att skriva returpolicy i annonser då det så gott som aldrig står något som är värt något.
Kanske något i stil med ”Är du fullständigt j-a omöjlig om det blir strul?”.
Det är ju ändå det man undrar.
Finaste omdömena i olika GG-trådar är typ ”Det blev knas med klocka. Med Strindberg löste det smidigt och enkelt”.
Samma här. Har alltid haft 24hrs eller 48hrs. Då hinner köparen kontrollera klockan och som säljare vet man då att den som mottagit klockan är nöjd.Jag har sålt klockor här i över 10 år. Alltid haft 24h returpolicy. INGEN har utnyttjat den. Man har alltså väldigt lite att förlora på att vara lite smidig själv och faktiskt öppna för att en person får ångra sig. Det värsta som kan hända är att man får tillbaka klockan och kommer tillbaks till 0. Risken för strul är ju rätt låg eftersom man inte betalar tillbaka något innan man kunnat kolla klockan i retur.
Samma här....Jag har sålt klockor här i över 10 år. Alltid haft 24h returpolicy. INGEN har utnyttjat den. Man har alltså väldigt lite att förlora på att vara lite smidig själv och faktiskt öppna för att en person får ångra sig. Det värsta som kan hända är att man får tillbaka klockan och kommer tillbaks till 0. Risken för strul är ju rätt låg eftersom man inte betalar tillbaka något innan man kunnat kolla klockan i retur.
Att ha en mindre generös returpolicy än så indikerar iaf för mig att man inte har rent mjöl i påsen. Jag förstår att man vill undvika en lång ångerperiod om man planerat att använda pengarna från försäljningen direkt och inte vill behöva hålla dem i veckor för att vara försäkrad gentemot sin returpolicy, men mindre än 24 timmar? Bondfångarfasoner.Jag har sålt klockor här i över 10 år. Alltid haft 24h returpolicy. INGEN har utnyttjat den. Man har alltså väldigt lite att förlora på att vara lite smidig själv och faktiskt öppna för att en person får ångra sig. Det värsta som kan hända är att man får tillbaka klockan och kommer tillbaks till 0. Risken för strul är ju rätt låg eftersom man inte betalar tillbaka något innan man kunnat kolla klockan i retur.
Va? Om man som privatperson inte erbjuder veliga människor att ångra sig så har man inte rent mjöl i påsen?Att ha en mindre generös returpolicy än så indikerar iaf för mig att man inte har rent mjöl i påsen. Jag förstår att man vill undvika en lång ångerperiod om man planerat att använda pengarna från försäljningen direkt och inte vill behöva hålla dem i veckor för att vara försäkrad gentemot sin returpolicy, men mindre än 24 timmar? Bondfångarfasoner.
Om man erbjuder mindre än 24 timmar för ett köp på tusen-, tiotusen-, eller hundratusentals kronor så ser jag det som en indikation på det, ja. Vilket också står utan utrymme för missförstånd i min post. Vad är det du frågar om?Va? Om man som privatperson inte erbjuder veliga människor att ångra sig så har man inte rent mjöl i påsen?
Att det är en ovanlig och rätt sjuk åsikt.Om man erbjuder mindre än 24 timmar för ett köp på tusen-, tiotusen-, eller hundratusentals kronor så ser jag det som en indikation på det, ja. Vilket också står utan utrymme för missförstånd i min post. Vad är det du frågar om?
Då får man utgå från att en majoritet av KS inte har ”rent mjöl i påsen”.Om man erbjuder mindre än 24 timmar för ett köp på tusen-, tiotusen-, eller hundratusentals kronor så ser jag det som en indikation på det, ja. Vilket också står utan utrymme för missförstånd i min post. Vad är det du frågar om?
Exakt, sanslöst att det ska vara så komplicerat för vuxna människor.I returpolicy-frågan så får man nog skilja på retur pga ångerrätt eller retur om varan inte stämmer överens med beskrivning som har utlovats.
Retur pga ren ånger det går helt bort för min del, det får man för tusan ha brottats med innan man handlar något.
Retur pga att något är felaktigt och inte stämmer med beskrivningen innan köp är en helt annan sak, det ska givetvis tillbaka till säljaren utan omsvep och krångel därifrån.
Borde vara tillräckligt för att bli portad från KS annars i mitt tycke.
Dock så bör man ju som köpare kolla varan i någorlunda närtid om man orolig att något kan vara fel annars blir det lätt onödigt gnissel.
Man får helt enkelt börja använda lite sunt förnuft.
Tänker du så när du köper bil på Blocket också? Det är egentligen extremt ovanligt med retur i privata köp och säljsammanhang. KS är ett undantag (kanske klockforum i stort, det vet jag inte?) inte det normala.Att det är en ovanlig och rätt sjuk åsikt.
Förstår inte bil-kopplingen. Där har jag såklart inte heller någon ångerrätt.Tänker du så när du köper bil på Blocket också? Det är egentligen extremt ovanligt med retur i privata köp och säljsammanhang. KS är ett undantag (kanske klockforum i stort, det vet jag inte?) inte det normala.
Du kan tänka på hela hela Blocket, eller Tradera, eller C24 privat. Nån ångerrätt har du inte nånstans. Men ändå ska det vara standard på KS? Det är min koppling.Förstår inte bil-kopplingen. Där har jag såklart inte heller någon ångerrätt.
Ja? Var det jag skrev. En ovanlig och extrem åsikt att alla som inte erbjuder ångerrätt är oseriösa.Du kan tänka på hela hela Blocket, eller Tradera, eller C24 privat. Nån ångerrätt har du inte nånstans. Men ändå ska det vara standard på KS? Det är min koppling.
Jag har det för att det är kutym här och jag tror det är ett säljargument. Har som sagt inte heller drabbats av det negativt.
Ok!Att det är en ovanlig och rätt sjuk åsikt.
Jag hade inte handlat en dyr klocka av någon som skriver ”Nej” på returpolicy. Beskrivningarna och bilderna är sällan sådana att man kan upptäcka en trasig kronhals eller en trasig vridring. Har säljaren då skrivit ”Nej” så finns risk för tråkig diskussion om något knasar.Ja? Var det jag skrev. En ovanlig och extrem åsikt att alla som inte erbjuder ångerrätt är oseriösa.
Kutym här? Har jag aldrig upplevt. Säljer å andra sidan väldigt sällan också.
Man beskriver såklart klockan och erbjuder retur om ej som beskriven. Finns det defekter som inte syns på bilder eller inte är nämnda så tar man såklart tillbaka klockan. Det är inte öppet köp 24 h. 24 h är lite kort tid för sådana fel.Jag hade inte handlat en dyr klocka av någon som skriver ”Nej” på returpolicy. Beskrivningarna och bilderna är sällan sådana att man kan upptäcka en trasig kronhals eller en trasig vridring. Har säljaren då skrivit ”Nej” så finns risk för tråkig diskussion om något knasar.
Med ”24hrs” har man tid att kolla klockan.
Du och Aurum har samma åsikt såvitt jag kan se...Du kan tänka på hela hela Blocket, eller Tradera, eller C24 privat. Nån ångerrätt har du inte nånstans. Men ändå ska det vara standard på KS? Det är min koppling.
Jag har det för att det är kutym här och jag tror det är ett säljargument. Har som sagt inte heller drabbats av det negativt.