• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Richard Mille - tråden för oss som förstår

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
12B2C26A-7B3F-4172-87FA-0A51A7132649.png

Ser ju ut att sitta som en jävla smäck på Sainz iaf?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kanske lite stor, men inte så lång iaf. Hoppas det smittar av sig till fler iaf. Grymt kool även om det känns lite tveksamt att behöva böra med sig verktyg för att ställa och dra upp?
Något bred verkar den. Ser lite värre ut på ngn annan bild jag såg.

Men ja, den detaljen komplicerar ju användandet något, hehe.
 

Lyxklockor

Breitling
Har blivit riktigt sugen på att köpa min första RM! Någon som har något tips på hur jag kan få tag i en från en AD? Är det ens möjligt? Vore roligt att höra om någon här på forumet har någon erfarenhet/tips. Alternativt om ni läst på något annat forum om RM.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har blivit riktigt sugen på att köpa min första RM! Någon som har något tips på hur jag kan få tag i en från en AD? Är det ens möjligt? Vore roligt att höra om någon här på forumet har någon erfarenhet/tips. Alternativt om ni läst på något annat forum om RM.
Det är nog relativt svårt idag, spontant. Iallafall bland ”rimliga/populära modeller”. Mycket går ju över list på gråmarknaden. @SWC vet garanterat bättre.

Är säkert 5 år sedan jag var hos RM och då blev jag erbjuden att kunna köpa några modeller. Var nog bara en som fanns på plats, antagligen en klocka som någon ej hämtat ut eller liknande. I övrigt fick jag fylla i mina uppgifter och önskemål i ett formulär med butiksbiträdet om jag ville beställa/köa. Fick gott intryck.

En kille i butiken spontanade en klocka för otroligt orimliga pengar när jag var där, vi hade trevligt samtal.

Men som sagt.. det är säkert svårare idag.
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Det är nog relativt svårt idag, spontant. Iallafall bland ”rimliga/populära modeller”. Mycket går ju över list på gråmarknaden. @SWC vet garanterat bättre.

Är säkert 5 år sedan jag var hos RM och då blev jag erbjuden att kunna köpa några modeller. Var nog bara en som fanns på plats, antagligen en klocka som någon ej hämtat ut eller liknande. I övrigt fick jag fylla i mina uppgifter och önskemål i ett formulär med butiksbiträdet om jag ville beställa/köa. Fick gott intryck.

En kille i butiken spontanade en klocka för otroligt orimliga pengar när jag var där, vi hade trevligt samtal.

Men som sagt.. det är säkert svårare idag.

Omöjligt om man inte har historik. Vart erbjuden en RM030 i titan om jag även köpte en RM07-01 i rose på länk i Februari 🤦‍♂️
 

ScubaKing

Audemars
Ja han kollar nog ofta på klockan när han kör annars. :)

Fast det är målgruppen för just denna klocka.....

Cit; Richard Mille har en stark koppling till motorsport och sponsrar bland annat F1-förare. Richard Mille och Ferrari började sitt samarbete 2021 och detta är deras mest prestigefyllda skapelse hittills. Ser man närmare på specifikationerna ser man att Richard Mille och Ferrari tagit fram denna klocka för att den ska kunnas användas ”på riktigt”. Hela 6000 timmar lades ner av teamet bakom klockan för att komma fram med slutprodukten och trots sin tunnhet är klockan vattentät, om än enbart till 10 meter, samt byggd för att stå emot G-krafterna som en förare upplever under ett race.

Min fråga är således hur man ska kunna använda klockan rent praktiskt under ett race där du inte kan hålla blicken borta från banan mer än en tiondels sekund?
 
Senast ändrad:

Patric J

Rolex
2-Faktor
Jag gillar fysik och konstnärlig kreativitet.
Är Richard Mille ett exempel på det? Onekligen JA. Är klockorna snygga? NEJ.
Kanske skulle jag tänka mig att köpa en om priset vore inom s.k. "affordable"-nivå.
Men inte som det är nu, även om jag vore mångmiljonär. Jag tillhör väl de som INTE förstår... Eller gör jag det ändå?...
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Fast det är målgruppen för just denna klocka.....

Cit; Richard Mille har en stark koppling till motorsport och sponsrar bland annat F1-förare. Richard Mille och Ferrari började sitt samarbete 2021 och detta är deras mest prestigefyllda skapelse hittills. Ser man närmare på specifikationerna ser man att Richard Mille och Ferrari tagit fram denna klocka för att den ska kunnas användas ”på riktigt”. Hela 6000 timmar lades ner av teamet bakom klockan för att komma fram med slutprodukten och trots sin tunnhet är klockan vattentät, om än enbart till 10 meter, samt byggd för att stå emot G-krafterna som en förare upplever under ett race.

Min fråga är således hur man ska kunna använda klockan rent praktiskt under ett race där du inte kan hålla blicken borta från banan mer än en tiondels sekund?
Jaja… I princip ingen klocka hade fungerat att kolla på under ett F1 race.. möjligtvis enorma, digitala siffror. Jag håller med om att den är svårläst. Röda visarna kanske hjälper något i rätt ljus.

Klockan fungerar och tål ett race, med allt vad det innebär. Ingen RM är direkt lätt att se tiden på egentligen. Tydligare alternativ finns givetvis.

Det är marknadsföring och ett kul sätt att pusha tekniska lösningar framåt. Så jobbar de ju med majoriteten av sina klockor. Tennis, cykling, polo etc.
 
Senast ändrad:
Topp