• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RicVin’s FREDAGSTRÅD™️ 7/5 “Nattsvart jävla vecka! :-/..”

God fredag på er!

DSC_0066.JPG

Ordet svart härrör från en germansk språkstam och finns i olika varianter i till exempel forntyska och fornnordiskan. I svenskan användes tidigare ordet blå för att beteckna färgen svart. Harald Blåtand till exempel, kallades troligen så för att hans tand var svart och inte blå

Som du säger är ju svart från fornnordiska svartr som används tex för svartalvarna i prosaiska eddan. Så ordet svart fanns ju.

De valde att kalla honom "blåtand" ändå, vilket då skulle vara för att tanden var blå-svart (låter obehagligt). En alternativ teori är att det refererar till ett blånerat svärd, och det låter ju coolare. :)

Värt att notera att källorna som kallar honom blåtand är från ca 1140, medan han själv dog 980 nån gång. Så de har nog ingen aning de heller. ;)

IMG_6846.jpeg

Godmorgon @RicVin och övriga klocksnackare. Idag 7 maj blir det ju svart klocka på handleden. Svart är en riktigt mörk färg som i idealfallet inte drar mot någon annan färg, alltså saknar kulörthet. Ordet svart härrör från en germansk språkstam och finns i olika varianter i till exempel forntyska och fornnordiskan. I svenskan användes tidigare ordet blå för att beteckna färgen svart. Harald Blåtand till exempel, kallades troligen så för att hans tand var svart och inte blå. Nog om Harald, tänder och färgen svart.Nu tar vi helg och givetvis sköter om nära och kära. Ha,re bra // 🦊
Är det inte även så, att svart egentligen är en färg utan snarare avsaknaden därav? Vilket du ju även är inne på i din text.

Det är spännande med svart, efter riktigt svart, "true black" inte existerar mer än i svarta hål, då det är det enda som kan absorbera allt ljus. Det närmaste vi kommer (eller en av de närmaste) är det som kallas för "vanta black", som H. Moser & Cie gjort en dyr klocka av (urtavlan).

Glad fredag alla KSare! Hoppas @RicVin kryar på dig snabbt. Själv fick jag första sprutan igår. I morgon skall båten i sjön och jag hade en hel del att stå i med den. Hade sett till att jag hade dagen ledig för detta, självklart dök det upp en VAB i morse samt en annan anställd som ramlade inne trappa och slog sig igår. Fick stressa ner och försöka få båten i ordning innan vi öppnar idag och sedan ner och köra halva natten efter att krogen stänger.
2074CBC2-4A50-45C6-8015-A5071795FA90.jpeg
DCD395FF-9BF0-4BDD-B0D9-F5727836976B.jpeg

Allvarlig start på tråden idag. Är själv på väg att tillfriskna efter 2 v corona så krya på dig @RicVin och alla ni andra sjuka! Jäkligt tråkiga två veckor har det varit ... lukten försvann och kanske omdömet också?? Är det därför det sitter ett bund på min Big Crown nu?
20210507_100125-01.jpeg

Tillbaka
Topp