• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RicVin’s FREDAGSTRÅD™ 25/7 by laketwig – Semester? Inte fan får jag någon semester.

laketwig

Pandion
2-Faktor
Det är hårt att vara pensionär. Nu är det åtta år sedan jag hade semester sist, så jag minns knappt hur det känns att längta efter semestern.

Efter ett långt och ofta slitsamt arbetsliv lyckades jag vid 64 års ålder ta mig ur ekorrhjulet den 31/3 2018:

Gymnasieekonom -> Civilekonom -> Controller -> Ekonomichef -> Produktchef ekonomisystem -> Maknadschef ekonomisystem -> Produktchef annat ekonomisystem -> Produktdirektör ekonomisystem -> Chief Adviser ekonomisystem -> Senior Advisor ekonomisystem -> Pensionär

Jag hade dock börjat planera min pension i god tid, dels via löneväxling mot pension, dels genom att gå ner i arbetstid. Redan vid 50 började jag prata med min arbetsgivare om lediga fredagar, men fegade ur då pensionsrådgivaren inte kunde ge mig ett vettigt besked om påverkan på min pension. 55 kom och gick men vi 60 gjorde jag äntligen slag i saken. Med lediga fredagar dom fyra sista åren var det riktigt roligt att jobba dom övriga fyra dagarna varje vecka. Dessutom fick jag ju anledning att dricka en Whisky varje torsdag kväll då min helg började, en tradition jag har fortsatt med som ni säkert har märkt. ;)

Planen var ursprungligen att sluta den 31/8 2017 då jag firade 25 år hos min arbetsgivare, dvs ta guldklockan och springa. Nu blev det inte så då vi var i sluttampen på en stort projekt som jag var involverad i. Övertalades att stanna kvar tills vi var färdiga i mars året efter, vilket jag är tacksam för. På det sättet behövde jag inte lämna över något som inte var färdigt till personen som tog över mitt ansvar, utan kunde gå hem med ett rent skrivbord.

Köpte mig efter en tid en pensionspresent, en GS "Peacock", som jag bara hade ett halvår då den redan från början var tänkt till en annan person. Vid det tillfället hade personen inte finanserna men när det var löst fick den gå tillbaka:

GS 2019-03-09 (halvsol).jpg

Saknar den bara ibland men den här är inte så dum den heller, speciellt på sommaren:

Omega 42 2025-07-25 (fredag).jpg

Oavsett om ni som jag är pensionärer, har semester eller jobbar ska ni ha en bra fredag och en fortsatt bra sommar! / laketwig

Fredag Javisst!

Godmorgon @laketwig ! Värmen fortsätter och SOMMAREN verkar hålla i sig i någon vecka till i alla fall. Fan vad jag ÄLSKAR svensk sommar när den är så här!

Förra helgens svampfiasko är nästan glömd! Var på mitt absolut bästa ställe, men det visade sig att dom varit där och gjort om Vegetationen. Nu är det dessvärre ett kalhygge där.

Los Tantos ska jobba hela helgen så vi får se vad jag hittar på. Kanske bara ska slappa och ta det lugnt och ladda batterierna, för det var det ett tag sedan man gjorde.

Eller nu veta jag, ska nog åka och spela lite minigolf, för det har jag inte gjort i år. Har faktiskt några ny bollar jag inte testat.

IMG_9402.jpeg

" Ha en skön Fredag och en jätte trevlig helg aLLa KLOCKSNACKARE!

IMG_9396.jpeg

Senast ändrad:
Börjar sista arbetsdagen inför semestern på balkongen med en kaffe, datorn i knät och preppar mitt out-of-office meddelande 😎 Perjantai igen! Fy tusan vad skönt det ska bli med helg och semester. Mycket som ska hinnas med idag dock, så blir en lång slutspurt. Ja en trevlig helg alla klocksnackers 🥳
IMG_20250725_074640.jpg

Tack @laketwig för en bra öppning! Jag gick också i pension nyligen. Troligen det bästa som hänt. Ett långt arbetsliv är till ända och nu cashar man in det man betalt in. Jag hade tur, för det är väl ändå tur att man får jobb hos seriösa arbetsgivare som avsätter pengar till anställdas pensioner. Tänker dock varje dag på fattigpensionärer som har det tufft och egna småföretagare som inte avsatte pengar utan lät de arbeta i firman istället och som idag knappt har mat på bordet.

Ett långt oftast roligt arbetsliv är över även om jag redan tagit på mig ideella jobb som jag ändå alltid haft vid sidan om. Civilsamhället behöver alltid ideell arbetskraft och som pensionär har jag ju tid. Vad har man jobbat med då?

Jag började sälja blommor som 10-åring i villakvarteren där jag växte upp och Svenska Dagbladet på söndagsmornarna, jobbade i tygaffär, började som 14-åring inom livsmedelsindustrin, pluggade vidare och tog igen gamla synder på komvux, klarade några år hyfsat som provisionsavlönad telefonförsäljare av gamla bokverk, jobbade gratis ibland för att få kontakter och erfarenhet t. ex. i restaurangbranschens kanske då finaste krog eller gästgivargård, fler utbildningar inom sälj och marknadsföring, 15 år inom printerbranschen, universitetsutbildning i ledarskap och chefskap, sen som chef och strateg inom bildningsbranschen med Sverige som arbetsfält med syfte att få alla svenskar att bli lite klokare, att tänka efter före och förstå vikten av att läsa böcker och kunna sin historia, för att inte tala om vikten av att kunna zooma ut och zooma in inom allt vad man gör här i livet, sk. meta- och megaperspektiv. Det viktiga har aldrig varit att få betalt utan miljön jag befinner mig i och vilka samtal som förs där jag är. Då kommer också pengarna tids nog. Nu tar jag upp kontakten med gamla vänner från förr som jag glömt bort eller försakat, tagit mc-kort, reser, betraktar och luktar på blommor, läser framförallt mycket böcker och återtar gamla hobbies som segling, konst, kampsport och kultur. Livet är bra bra 😊! Det är bara en liten boxervalp som saknas.

Trevlig fredag alla ni härinne och var rädd om era vänner som ni mår bra med, fuck the rest!

IMG_5370.jpeg
IMG_5351.jpeg
IMG_5350.jpeg
IMG_5348.jpeg
IMG_5343.jpeg
IMG_5339.jpeg
IMG_5321.jpeg
IMG_5314.jpeg
IMG_5302.jpeg
IMG_5299.jpeg
IMG_5298.jpeg
IMG_5293.jpeg
IMG_5040.jpeg
IMG_4952.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka från semestern, för varje år som går blire tuffare att återvända till jobbet. Och ämnet om tidig pension blir mer aktuellt :)
Jag säger MAX 5 år till. (Vid 60) ..men förhoppningsvis något år tidigare. Och va skönt för dej, @laketwig , att du fått hoppa av ekorrhjulet!
Det äru fan värd! :)

Ha en skön fredag och helg alla!

HA.jpg

Tillbaka
Topp