• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

RicVin's FREDAGSTRÅD™ 8/1 "Det man inte minns har aldrig hänt.."

KRICAR

Cartier
Pledge Member
En riktigt bra Islay whisky. Men glaset... Jag hade föredragit ett Glencairn-glas ;)
gillar du dagens glas bättre då!? :)
DSC_0123.JPG
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Ja, både dofter och smaker centreras iochmed kupan, så mycket bättre ;)
Glöm inte några droppar vatten. Då frigörs ännu mer doft och smakämnen. Dock ingen is eftersom det kyler ner whiskyn och gör att den smakar mindre. Cheers mate. :)
får bumpa en sista gång då vad som är i glaset idag ;) tack för tipsen oxå :)
DSC_0124.JPG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
får bumpa en sista gång då vad som är i glaset idag ;) tack för tipsen oxå :)
DSC_0124.JPG
Laphroaig är en riktigt bra whisky, hela Sveriges älskling, och passar utmärkt en kall vinterdag. Om jag inte minns fel är just den här inte specad lagringstiden. Och det blir mer och mer vanligt. Med det har jag lite bekymmer. Man buteljerar tidigare och tidigare och då kallar man det allt möjligt men inte 10 yo, 12yo eller 15yo osv. Man mixtrar med olika finish och slutlagringar på små tunnor, men det går helt enkelt inte att fuska med åren. Nu kan jag ju ha fel gällande just den här wirren, men det blir mer och mer vanligt. Nähäpp, åter till klockor!
 

Stein

Cartier
Non age Whiskey kommer bli mer och mer vanligt. Enligt en representant från Highland Park sa att man låser sig mycket om man har tidsbestämd whiskey. En tioårig Whiskey kan vara lika bra efter 9 år men den kanske är ännu bättre om 11 år. Det är väl en halvsanning att det skulle hänga på smaken för det är klart att de kan tjäna pengar med att tulla på lagringstiden.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Laphroaig är en riktigt bra whisky, hela Sveriges älskling, och passar utmärkt en kall vinterdag. Om jag inte minns fel är just den här inte specad lagringstiden. Och det blir mer och mer vanligt. Med det har jag lite bekymmer. Man buteljerar tidigare och tidigare och då kallar man det allt möjligt men inte 10 yo, 12yo eller 15yo osv. Man mixtrar med olika finish och slutlagringar på små tunnor, men det går helt enkelt inte att fuska med åren. Nu kan jag ju ha fel gällande just den här wirren, men det blir mer och mer vanligt. Nähäpp, åter till klockor!
okej, det står ingen ålder på denna, den är gjord på kask av andra laphroaig :)
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Non age Whiskey kommer bli mer och mer vanligt. Enligt en representant från Highland Park sa att man låser sig mycket om man har tidsbestämd whiskey. En tioårig Whiskey kan vara lika bra efter 9 år men den kanske är ännu bättre om 11 år. Det är väl en halvsanning att det skulle hänga på smaken för det är klart att de kan tjäna pengar med att tulla på lagringstiden.
tråkigt fan åldern är väl en stor del av hela charmen. Men men allt här i världen handlar väl om pengar och att allt ska vara så billigt som möjligt och göra så man kan tjäna mer pengar! :/
 

BCKSTRM

Rolex
tråkigt fan åldern är väl en stor del av hela charmen. Men men allt här i världen handlar väl om pengar och att allt ska vara så billigt som möjligt och göra så man kan tjäna mer pengar! :/
Håller inte helt med, om än lite. Har dtuckit många olika Whisky i olika prisklasser med några eller många år på nacken. Min absoluta favorit är vanliga Laffan 10 år. Tycker den är bättre än Laffan 18 och många andra äldre. Jag var på öl och whiskymässan och fick detta förklarat för mig. Det är nämligen så att jag uppenbarligen gillar rökig whisky då just Laffan 10 är den rökigaste som finns... Så för mig är faktiskt smaken viktigast och där vinner en tämligen billig och ung whisky för mig.
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Håller inte helt med, om än lite. Har dtuckit många olika Whisky i olika prisklasser med några eller många år på nacken. Min absoluta favorit är vanliga Laffan 10 år. Tycker den är bättre än Laffan 18 och många andra äldre. Jag var på öl och whiskymässan och fick detta förklarat för mig. Det är nämligen så att jag uppenbarligen gillar rökig whisky då just Laffan 10 är den rökigaste som finns... Så för mig är faktiskt smaken viktigast och där vinner en tämligen billig och ung whisky för mig.
mena just att det ska vara nån ålder alls, lite trist att det blir vanligare med Non age :) så mena att ålder 10, 16 ja kvittar är väl en del av charmen. Charmigare än Non age, :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Non age Whiskey kommer bli mer och mer vanligt. Enligt en representant från Highland Park sa att man låser sig mycket om man har tidsbestämd whiskey. En tioårig Whiskey kan vara lika bra efter 9 år men den kanske är ännu bättre om 11 år. Det är väl en halvsanning att det skulle hänga på smaken för det är klart att de kan tjäna pengar med att tulla på lagringstiden.
När man pratar om skotsk whisky så stavas det utan e, alltså inte whiskey utan whisky. Whiskey med e syftar till irländsk, amerikansk osv. (svensk och japansk utan e) Jag kan säga som så att hade man inget ekonomiskt intresse så hade men aldrig börjat buteljera tidigare och tidigare och med olika slutlagringar. Visst är det så att en nioåring kan vara bättre än en 10åring osv men grundregeln är att åren behövs för att whiskyn ska utvecklas. Det finns lag på att whisky måste minst lagras i tre år om den ska få kallas whisky, men ingen skulle komma på att den är färdig då.
Men med tanke på att efterfrågan på single malt som bara blir större och större så hinner man helt enkelt inte lagra ordentligt. Jag provade för ett tag sen en 31årig single cask Ardbeg (kostade 512 spänn för 2cl). Den var rent magisk. Så åren gör sitt helt enkelt. (känner att vi är väldigt of tropical nu :rolleyes:)
 

Stein

Cartier
Bryr mig inte så mycket om själva åldern bara smaken är bra. Bara för att det inte står åldern så innebär inte det att den inte innehåller gammal sprit. Highland Park sa dock att de inte kommer ta bort sin 18-åriga eftersom den är så populär. Angående stavningen var jag lite trött i morse :)
 

KRICAR

Cartier
Pledge Member
Kan vi inte starta en klock å whisky tråd!? Med lite tips på klockor god whisky och även om nån dricker nån god öl och så!? Om intresse finns :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller inte helt med, om än lite. Har dtuckit många olika Whisky i olika prisklasser med några eller många år på nacken. Min absoluta favorit är vanliga Laffan 10 år. Tycker den är bättre än Laffan 18 och många andra äldre. Jag var på öl och whiskymässan och fick detta förklarat för mig. Det är nämligen så att jag uppenbarligen gillar rökig whisky då just Laffan 10 är den rökigaste som finns... Så för mig är faktiskt smaken viktigast och där vinner en tämligen billig och ung whisky för mig.
Laphroaig 10 år ÄR en riktigt bra whisky. Och tio års lagring är inte lite. Många ospecificerade är både 6, 7och 8 år. Visst är Laphroaig rejält rökig (ca 35ppm) men det finns oxå rökigare. Lagavulin och Ardbeg tex. Ardbeg håller ca 50ppm. Dessutom Octomore som om jag inte minns fel kommer från destilleriet Bruichladdich. Den ligger på över 100ppm, men det blir bara för mycket. Den smakar inget annat alls.
 

BCKSTRM

Rolex
Laphroaig 10 år ÄR en riktigt bra whisky. Och tio års lagring är inte lite. Många ospecificerade är både 6, 7och 8 år. Visst är Laphroaig rejält rökig (ca 35ppm) men det finns oxå rökigare. Lagavulin och Ardbeg tex. Ardbeg håller ca 50ppm. Dessutom Octomore som om jag inte minns fel kommer från destilleriet Bruichladdich. Den ligger på över 100ppm, men det blir bara för mycket. Den smakar inget annat alls.
Ok, tack för info! Då hade damen på Öl och Whiskymässan fel. Jag gillar Lagavulin 16 mycket men Ardbeg är för stickig. Det jag gillar med Laffan och Lagavulin är att dem är lena och runda men ändå kraftiga. Jag avskyr allt men quask strength då det helt förstör whiskysmaken imo. Smakar bara sprit...
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ok, tack för info! Då hade damen på Öl och Whiskymässan fel. Jag gillar Lagavulin 16 mycket men Ardbeg är för stickig. Det jag gillar med Laffan och Lagavulin är att dem är lena och runda men ändå kraftiga. Jag avskyr allt men quask strength då det helt förstör whiskysmaken imo. Smakar bara sprit...
Cask strength måste vattnas ner, alltså spädas. All whisky håller 55-80 % alkohol när den tappas. De allra flesta whisky vattnas sen ner till ca 40%. De finare gör inte det utan behåller ursprungsstyrkan. Då måste man vattna ner den själv.
 

BCKSTRM

Rolex
Cask strength måste vattnas ner, alltså spädas. All whisky håller 55-80 % alkohol när den tappas. De allra flesta whisky vattnas sen ner till ca 40%. De finare gör inte det utan behåller ursprungsstyrkan. Då måste man vattna ner den själv.
Tycker ändå den blir för vass, men det kanske är en fixidé.
 

Jimpa

Panerai
Screenshot_2016-01-13-09-18-01.png
jag beställde hem den här fast via bolaget igår. Skulle ta 8dagar. Det är en present, någon som provat :) haha snacka om förstörd tråd så skickar med dagens parfymklocka
DSC_0091.JPG
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Tycker ändå den blir för vass, men det kanske är en fixidé.
Alltså, lagavulin är ju betydligt mer rund och komplex än Arlberg även om den är rökig, men
Jag upplever nog att en rätt nervattnad cask strength Arlberg är riktigt trevlig. Tror det är mer rökigheten i så fall. Men som sagt, nu sölar vi ner den här tråden. Vi startar en ny och fortsätter där.
 
Topp