• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rimlig servicekostnad av vintageur?

Betydelsen av att finna en erkänt duktig urmakare med vana av att serva vintageklockor bör absolut poängteras. Som sagt, det är olika faktorer som styr om man ska välja alternativ 1 eller 2 och det går inte att säga att något av dom alltid är rätt eller fel.

Vänligen
Forumets undersköterska
Grejen är att även den bästa av urmakare kan skada en gammal vintageklocka. Till skillnad från nya klockor så kan mycket vara konstigt på en gammal klocka och därför går det aldrig att lämna en garanti på att inget händer när de jobbar i den. Det finns otaliga exempel på detta genom åren. Tex det jag visar ovan från Kaplans.

För all del inte under service men detta är vad Kaplans lyckades med på en värdefull Rolex. De lyfte ut tavlan ur boetten och skadade ett antal lumplottar. Det blev sannolikt en väldigt dyrbar miss för ägaren som lämnade in en fin klocka och sålde en våldtagen klocka.

Hyfsad onödig och kostsam miss bara för att man petat i klockan i onödan.

IMG_5217.JPG
Fint du sparade den bilden, gör ont i hela kroppen att se den. Sparade den själv nu för framtida bruk..

• Like
Reactions: Per
Personligen är jag ett stort fan av att inte peta i klockor i onödan så därför servar man när den börjar visa problem och inte före dess. Även om slitaget invändigt riskerar att bli marginellt högre så är dessa delar oftast enkla och billiga att byta. Däremot om något sker vid service och tavla, visare eller något annat synligt skadas så brukar det vara betydligt svårare att ersätta detta med något som ser lika bra ut. Därför tycker jag att man ska serva klockor vid behov och inte bara för att man tror det är dags.

Each to their own men det är iaf min åsikt.
Håller helt med med ett tillägg: att lämna in klockan hos urmakare med jämna mellanrum för att kontrollera oljor som kan ha torkat och slitage från friktion. Tex att det slitits ner i verkbotten eller att visaraxeln börjat slitas snett så att visarna tar i plexi och värst av allt i lume och tavla. Lätt att förstöra godbitarna på det sättet :)

Håller helt med med ett tillägg: att lämna in klockan hos urmakare med jämna mellanrum för att kontrollera oljor som kan ha torkat och slitage från friktion. Tex att det slitits ner i verkbotten eller att visaraxeln börjat slitas snett så att visarna tar i plexi och värst av allt i lume och tavla. Lätt att förstöra godbitarna på det sättet :)
Tror ditt exempel är väldigt ovanligt? Känns som uret är feljusterat från början isf?

• Like
Reactions: JLW
Vad är risken med att byta motorolja?
Min fråga var ju inte att starta en debatt om serva eller inte.
Att vänta tills urverket går sönder och sen reparera det för oklart hur mycket låter dyrare än serva en gång och sen kanske inte på 20 år igen. I regel har man ju fler än en klocka som man roterar med och med de nyare oljorna och smörjningarna de använder idag så slabbar de inte igen som de gjorde förr, därför kan man ju dra ut på servicetillfällena betydligt längre när man kanske bara använder klockan typ en vecka i månaden.

Min fråga var ju inte att starta en debatt om serva eller inte.
Att vänta tills urverket går sönder och sen reparera det för oklart hur mycket låter dyrare än serva en gång och sen kanske inte på 20 år igen. I regel har man ju fler än en klocka som man roterar med och med de nyare oljorna och smörjningarna de använder idag så slabbar de inte igen som de gjorde förr, därför kan man ju dra ut på servicetillfällena betydligt längre när man kanske bara använder klockan typ en vecka i månaden.
Du gör precis som du vill. Jag gav bara perspektiv till andras rekommendationer. Jag tror inte att det finns något rätt eller fel men det är viktigt att folk förstår risken som det medför att peta i gamla ur.

Jag noterar din åsikt men förstår den inte. Som sagt; en klocka kan ha snustorra oljor och skrika efter service men ändå gå hur fint och jämnt som helst. Du kan inte avgöra servicebehovet genom att blott konstatera att klockan går fint; om den inte gör det behöver den ju bevisligen påtittning men servicebehov kan föreligga också vid motsatt förhållande.

Läs gärna vad Al Jensky, Omega-certifierad urmakare, skriver i den här tråden: http://forums.watchuseek.com/f20/how-often-service-watch-watchmakers-view-789280.html#/topics/789280

Vänligen
Forumets undersköterska
Jo det är ju naturligtvis kloka ord från ett proffs. Tur man inte har fler mekaniska klockor. Det är ingen billig hobby detta, men ack så rolig!;)

Du gör precis som du vill. Jag gav bara perspektiv till andras rekommendationer. Jag tror inte att det finns något rätt eller fel men det är viktigt att folk förstår risken som det medför att peta i gamla ur.
Jo jag vet. Det finns ett gammalt ordspråk som lftast är sant, man ska inte skruva i något som fungerar. Det ligger nog mycket i det även när det gäller klockor också. Ett svårt ämne detta;)

Tror ditt exempel är väldigt ovanligt? Känns som uret är feljusterat från början isf?
Sett det ett par gånger, fjädern har rätt mycket kraft som belastar visaraxeln och efter (många års) slitage så kan den skeva och ta i tavlan. På tex Rolex cal. 1575.

Sett det ett par gånger, fjädern har rätt mycket kraft som belastar visaraxeln och efter (många års) slitage så kan den skeva och ta i tavlan. På tex Rolex cal. 1575.
Ska till ett extremt slitage för att en visare ska gå i. Mycket troligare att en urmakare slarvat eller uret fått en extrem smäll. Sedan ser du ju om en visare går i...

• Like
Reactions: Per
Ja, dessa urmakare, de måste vara landets värsta och sämsta yrkesgrupp i bemötande och service. Du och jag kanske ska utbilda oss och starta en firma? Vad säger du, har du intresse att skruva om dagarna eller vill du stå i butiken och ta emot kunderna?...
Det är en av de äldre hantverken som nog kommer se en stor omställning. Vad som händer får vi se. Kundbemötande är inte det bästa idag om man uttrycker det milt. Hittar man en lojal är det nog en av de trevligaste utbytena däremot. spännande att följa detta under många år framöver, eller vad säger du Joakim C?

Det är en av de äldre hantverken som nog kommer se en stor omställning. Vad som händer får vi se. Kundbemötande är inte det bästa idag om man uttrycker det milt. Hittar man en lojal är det nog en av de trevligaste utbytena däremot. spännande att följa detta under många år framöver, eller vad säger du Joakim C?

Och när man väl har hittat sin urmakare så är det lite som med frugan, viktigt att ligga på plus.

Jag har begagnat mig av dessa hantverkare i mer än 30 år och har inte haft några problem, vilka är dina dåliga erfarenheter, för det har du tydligen haft många av?...

Senast ändrad:
Jag har begagnat mig av dess dess hantverkare i mer än 30 år och har inte haft några problem, vilka är dina dåliga erfarenheter, för det har du tydligen haft många av?...
Diverse, men vi verkar ha olika krav. Nu handlade detta iofs inte riktigt om detta. Vilka urmakare jag haft genom åren.

- Information över dåliga urmakare vars undermåliga arbeten kan beläggas faller under allmänintresse - speciellt på ett klockforum. Du säger att vi verkar ha olika krav, och vad menar du med det kan jag undra? Spännande!
Visst, men ny tråd eller PM käre Joakim. Sedan har vi redan utrett detta en gång?

Jag hittar inte Joakim C's användare, är den raderad ? Ja, välkommen tillbaka då Joakim. Men tröttsamt att du byter användare - en och samma kan väl räcka. Du är så speciell att du aldrig kommer att kunna vara inkognito ändå, om det nu var det som var syftet.

Vänligen
Forumets undersköterska

Visst, men ny tråd eller PM käre Joakim. Sedan har vi redan utrett detta en gång?
Jag frågar som "knivproffset" vilka dåliga erfarenheter du haft samt vilka urmakare du använt? Svarar du inte tolkar jag det som att du fabulerar och det framstår naturligtvis väldigt underligt varför du inte vill berätta...

Min senaste erfarenhet var hos Mollstedts Ur i Karlstad, urmakaren där har gjort sina jobb åt mig till största belåtenhet. En mycket trevlig yrkesman!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp