• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rimlig servicekostnad av vintageur?

Jag frågar som "knivproffset" vilka dåliga erfarenheter du haft samt vilka urmakare du använt? Svarar du inte tolkar jag det som att du fabulerar och det framstår naturligtvis väldigt underligt varför du inte vill berätta...

Min senaste erfarenhet var hos Mollstedts Ur i Karlstad, urmakaren där har gjort sina jobb åt mig till största belåtenhet. En mycket trevlig yrkesman!
Hos vem var din senaste dåliga erfarenhet Joakim? Känns mer on-topic till detta off-topic.

• Like
Reactions: JLW
Lite sent kanske, men kan rekommendera Adam på Hötorget Sergel Ur för service på vintageur har servat en antal omegor, en Bergania och en pendyl där. Både trevliga priser och trevligt bemötande. /A

Ang kostnader så kan man väl lämna in uret och få det bedömt / få offert innan jobbet görs? Den jag lämnar till Jelsingborg tog 400 kr för att rengöra, smörja och kontrollera status på urverk på en gammal Lagonda som legat i 40 år. Endast en mindre skada på datumskivan och den kan jag leva med. Prislappen likaså :)

Ang kostnader så kan man väl lämna in uret och få det bedömt / få offert innan jobbet görs? Den jag lämnar till Jelsingborg tog 400 kr för att rengöra, smörja och kontrollera status på urverk på en gammal Lagonda som legat i 40 år. Endast en mindre skada på datumskivan och den kan jag leva med. Prislappen likaså :)
Det är orimligt, båda sakerna :) 1.Att göra en rättvis bedömning utan att plocka isär och inspektera e nog supersvårt. 2. Att plocka isär, rengöra och olja är en service. För 400kr är det orimligt och inget någon kan leva på.

Det är ingen helservice du talar om. Att "smörja" och få en klocka att gå är en annan sak.

Såklart. Jätteskillnad på service och service. Oavsett så är demontering, tvätt, montering och oljning en process som ska kosta mer än 400kr.
Jo det är billigt. Han justerade även till stötskyddet då själva verket låg lite löst mot det. Men det är visst bara nån metallflik man justerar till lite. Oavsett, klockan går fint och jag har fullt förtroende för mannen. Han har haft urmakeri och butik i många år tidigare.

Bumpar denna lite, hur ser det ut i Stockholm idag? Vad ska man förväntas betala för en standardservice av en vintage Omega? Och vart går man bäst?

Förutsatt att den inte är skadad utöver det vanliga, utan endast standardslitage och uttorkad med åren.

1605619483718.png

Bumpar denna lite, hur ser det ut i Stockholm idag? Vad ska man förväntas betala för en standardservice av en vintage Omega? Och vart går man bäst?

Förutsatt att den inte är skadad utöver det vanliga, utan endast standardslitage och uttorkad med åren.

1605619483718.png

Runt 5 med nytt glas, krona o fjäder.
Finns säkert vissa som är billigare som kanske inte är auktoriserade för Omega.

1605619483718.png
Hör med https://www.swatchgroup.com på Fridhemsplan. De lämnade in min Longines där på totalreovering och det landade på 6500. Då ingick dock ny urtavla då den gamla var för skadad.

Tillbaka
Topp