• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Roamer (suger)

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag skrev att jag förstod skillnaden, och att de skulle ha köpt designen har blötts och stötts här och på andra forum tusen gånger utan att någon någonsin har kunnat bevisa det eftersom det aldrig har funnits några papper på det. Så ingen vet egentligen.

Detta är ett utdrag av ett personligt pm från en ganska insatt person, det är väl det närmaste jag har kommit "sanningen" i alla fall.

-The often repeated claim that Sinn and O&W "bought rights" and a "licence" seems to be such a myth. They never did, just acquired stock lots and continued assembling the parts under their own brands, as only the branding Breitling and Navitimer were protected. Mysource: Albert Wajs, owner of O&W, in a personal conversation, eye to eye, with a witness.-
Slutade inte det där i en stämning ganska nyligen ifrån Breitlings sida? Hur gick det?

Sen ligger det väl på Breitling att inte gå i konkurs och behöva sälja av sina grejer :D
 

seikoswede

Panerai
Jag skrev att jag förstod skillnaden, och att de skulle ha köpt designen har blötts och stötts här och på andra forum tusen gånger utan att någon någonsin har kunnat bevisa det eftersom det aldrig har funnits några papper på det. Så ingen vet egentligen.

Detta är ett utdrag av ett personligt pm från en ganska insatt person, det är väl det närmaste jag har kommit "sanningen" i alla fall.

-The often repeated claim that Sinn and O&W "bought rights" and a "licence" seems to be such a myth. They never did, just acquired stock lots and continued assembling the parts under their own brands, as only the branding Breitling and Navitimer were protected. Mysource: Albert Wajs, owner of O&W, in a personal conversation, eye to eye, with a witness.-

IMG_7640.GIF
 

seikoswede

Panerai
Haha, vad fasiken betyder den där?

Att myten om Sinn och Breitling är ganska tröttsam. Den har avhandlats minst tusen gånger på olika forum utan att man kommit fram till någon universell sanning om att Sinn verkligen kopierade Breitling.
Sedan kryddar man gärna sina teser och olika påståenden med någon historia som "Jag hörde av någon som kände en kompis som hade en släkting som skickade ett PM som......" , vilket i min värld bara är ytterligare sätt att piska en död häst.

Så, se min bild som en allegori där hästen är myten om Sinn vs. Breitling. Vem mannen med käppen är får du räkna ut själv. ;):)

Som svar till TS så vill jag bara inflika att jag är benägen att hålla med. Usch!

Ha en härlig måndag för övrigt!

Jim
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Att myten om Sinn och Breitling är ganska tröttsam. Den har avhandlats minst tusen gånger på olika forum utan att man kommit fram till någon universell sanning om att Sinn verkligen kopierade Breitling.
Sedan kryddar man gärna sina teser och olika påståenden med någon historia som "Jag hörde av någon som kände en kompis som hade en släkting som skickade ett PM som......" , vilket i min värld bara är ytterligare sätt att piska en död häst.

Så, se min bild som en allegori där hästen är myten om Sinn vs. Breitling. Vem mannen med käppen är får du räkna ut själv. ;):)

Som svar till TS så vill jag bara inflika att jag är benägen att hålla med. Usch!

Ha en härlig måndag för övrigt!

Jim

Ok. Jag har tydligen också trampat på lite ömma Sinn-tår trots att det från början var en rolig grej bara. Men samtidigt så verkar det som att "myten" om att de skulle ha köpt en licens för en modell verkar vara en vedertagen sanning, vilket jag personligen tycker känns konstigt. Oavsett om pengar har bytt fickor eller om någon har betalat en kings ransom så är det fortfarande en tillverkare som gör en modell som ser ut som en ikon från en annan tillverkare. Vad man tycker om det är en annan diskussion och mig personligen så gör det inte så mycket.
 

seikoswede

Panerai
Ok. Jag har tydligen också trampat på lite ömma Sinn-tår trots att det från början var en rolig grej bara. Men samtidigt så verkar det som att "myten" om att de skulle ha köpt en licens för en modell verkar vara en vedertagen sanning, vilket jag personligen tycker känns konstigt. Oavsett om pengar har bytt fickor eller om någon har betalat en kings ransom så är det fortfarande en tillverkare som gör en modell som ser ut som en ikon från en annan tillverkare. Vad man tycker om det är en annan diskussion och mig personligen så gör det inte så mycket.

Inga ömma tår här inte!:) Därav den lite humoristiska bilden.

Vad som verkligen hände när Sinn köpte delar och eller rättigheter, samt vad som egentligen avtalades när Breitling gick till domstol är det väl inte så många som verkligen vet. Myterna är däremot många fler, nästan lika många som det finns klocktillverkare som har "lånat" designelement från andra. Finns nog inte många tillverkare som inte har "inspirerats" av andra?

Men att inspireras är ju en sak, liksom att köpa eller ta över rättigheter vid konkurser och liknande, men att sno rakt av som Roamer gör (för att hålla oss till TS intention) är ju bara dåligt. Hade de däremot innehaft rättigheterna och gjort något lika bra eller bättre, så är det något helt annat.

Själv har jag inget emot varken Sinn 903 (eller de tidigare varianterna) eller Breitling Navitimer utan tycker att de tillsammans passar bra in i den horologiska historien.

Vänligen

Jim
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har en Roamer. 35 mm, fantastisk silvertavla sunburst, manuellt verk nyservat av en fd Rolex AD. Tillverkad 50-60talet någon gång. Jag har också ett liknande ur av märket Omega. Jag har lånat ut dem till en bekant som kategoriskt väljer Roamer framför Omega för att den är finare. Jag kan ingenting om Roamer som företag eller om de ens hade samma ägare nu som då? Kanske har de köps upp av smarta investerare som scannat marknaden efter fina anrika varumärken som de kan tjäna pengar på och vanära genom varumärkessnylteri? Snart kommer de säkert med lite storytellings eftersom vi går igång på sånt och som vi köper rakt av utan att fundera nämnvärt. Vill vi överhuvudtaget se skillnaden mellan dagens kopieringsbenägna ledning och de som byggde varumärket en gång för länge sedan? Köp Roamer men undvik kopiorna. Jag är mycket nöjd med min. Den är skapad ur en annan tid.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag hittade lite info:

Roamer grundades 1888 i Solothurn, Schweiz av Fritz Meyer, man började skapa egna verk (in-house) under namnet Meyer&Studeli(MST) år 1905. En av deras mer kända kalibrar är MST 468.
 

DrKlocka

Audemars
Finns riktigt schyssta gamla Roamers. Roamer mustang bland annat har ett av deras fina automatiska Mst verk. Ganska svårt att få tag på delar till vissa verk dock.
 
Topp