• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Robotklippare

D

Deleted member 5780

Guest
Har alla robotgräsklippare kabel man måste gräva ner?
Känns som gammal teknik. Borde ju går att lösa med gps eller nåt?
Det är svårt att kalibrera en GPS till centimeterprecision.
Det tog mig nån timme att klamra fast ca 200m kabel i min 1000m2 tomt. Ytterligare en timme att peta ned den med en kantskärare. Lätt värt.
 

zeke_varg

Omega
Efter att ha läst diverse sidor o forum ser det ut som jag ska plocka in en installatör som fixar skiten. Jävligt segt o felsöka när man har noll koll. Gå med trimmer där roboten kunde göra jobbet. Lägga ner kabeln fel. Gräva upp den.. osv. Nästa tomt o klippare kanske funkar på egen hand.

Hittat liten Husqvarna o Vikingkärra som landar på respektive 10k o 14k med installationshjälp.

I kväll ska jag överslagsräkna hur mycket kabel som går åt. Även försöka räkna ut gräsytan. Kan va 400kvm gräs o då känns det som en 500kvm-maskin borde räcka. Nästa maskinnivå bli 5000kr till ca.
 

zeke_varg

Omega
Lol.

Hade en installatör på plats o kollar tomten. ”Vad fan har ni gjort? Vettefan.. Eh.. hehe. Tja.. alltså.. det går att installera. Det gör det. Ett mästerverk till installation krävs och jag har ändå fixat 100+ tomter”

Mina planer kan kastas åt helvete. Vi pratar +30k för maskin och installation. Vi pratar 450kvm gräs. Vettefan om det på något sätt kan vara en ok investering...

Fick kredd för tomten iaf.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Lol.

Hade en installatör på plats o kollar tomten. ”Vad fan har ni gjort? Vettefan.. Eh.. hehe. Tja.. alltså.. det går att installera. Det gör det. Ett mästerverk till installation krävs och jag har ändå fixat 100+ tomter”

Mina planer kan kastas åt helvete. Vi pratar +30k för maskin och installation. Vi pratar 450kvm gräs. Vettefan om det på något sätt kan vara en ok investering...

Fick kredd för tomten iaf.
Nu får du nästan plåta tomten. 450 m2 med rabattlabyrinter eller? :)
 

zeke_varg

Omega
Nu får du nästan plåta tomten. 450 m2 med rabattlabyrinter eller? :)
Haha, låter värre än vad det är. Men visst, jag o frugan gillar att fixa med det gröna.

Edit: Min gissning i morse baserad på min förträffliga trädgårdsskiss nedan var 300m gränskabel så jag var inte alltför långt ifrån snubbens mätverktyg på 330-380.
0AF51403-16CA-4E2F-B488-FC44F28AFC7C.jpeg
 
Senast ändrad:

BOTL

Panerai
Är inne på en robotklippare, svårt att välja mellan en Garderna eller lägga 5000 till på en Husqvarna med lite sämre spec.
 

Dreas89

Cartier
2-Faktor
Är inne på en robotklippare, svårt att välja mellan en Garderna eller lägga 5000 till på en Husqvarna med lite sämre spec.
Gardena är en nedtrimmad Husqvarna. Dvs köp Gardena.

Har nu en Stiga M7 och den är rätt dålig. Ingen separat guideslinga så det lämnar en kant som behöver trimmas hela vägen runt. Ologiskt menysystem och det känns inte som en 13k-maskin. Min Husqvarna 308 var bättre....

Nästa köp av robot blir en Gardena eller Husqvarna. Såvida inte någon annan kommer med ett väldigt bra pris.
 

oystercase

Cartier
Haha, låter värre än vad det är. Men visst, jag o frugan gillar att fixa med det gröna.

Edit: Min gissning i morse baserad på min förträffliga trädgårdsskiss nedan var 300m gränskabel så jag var inte alltför långt ifrån snubbens mätverktyg på 330-380.
0AF51403-16CA-4E2F-B488-FC44F28AFC7C.jpeg
Du bör nog ha en med 2 guideslingor så du kan få ut den bakom öarna du har i varje ände. Köp dessutom en som är större än vad du behöver så behöver den inte gå så många timmar varje dag. Det räcker då med att den kör några timmar på natten.

Värt det? Ja absolut!
 

Hugii

Audemars
NOS & Full set :). Inköpt för 18mån sen.
Aldrig haft tid att installera den (även om jag har redan avgränsningskabel nedgrävd sedan förra ägare).
Men visst... jag skyller på frugan. Hon har fortfarande krafter kvar för att rycka igång den gamla.:p:p:p

20190506_194105.jpg
 

BOTL

Panerai
Ska hämta ut min Husqvarna 315 idag och installera själv vid tillfälle. Några tips vad man bör tänka på?
 

Josa

Omega
2-Faktor
Ska hämta ut min Husqvarna 315 idag och installera själv vid tillfälle. Några tips vad man bör tänka på?
Om du har en större tomt så rita ner var du drar guidekablar och övrigt, jag fick ingen ritning av installatören och lyckats gräva av kabeln på 4 platser vid olika tillfällen, då de gick lite kors och tvärs på sina ställen. Rent visuellt så rekommenderar jag att du ska gräva ner kabeln, tryck inte bara ner den med de svarta fästena, då kabeln kommer synas här och där.
 

bluetrain

Cartier
Om du har en större tomt så rita ner var du drar guidekablar och övrigt, jag fick ingen ritning av installatören och lyckats gräva av kabeln på 4 platser vid olika tillfällen, då de gick lite kors och tvärs på sina ställen. Rent visuellt så rekommenderar jag att du ska gräva ner kabeln, tryck inte bara ner den med de svarta fästena, då kabeln kommer synas här och där.

Finns något smidigt sätt att gräva ner den på eller det är att köra manuellt med spade?
 

Josa

Omega
2-Faktor
Finns något smidigt sätt att gräva ner den på eller det är att köra manuellt med spade?

Rak kantskärare och snöskrapa i plast.
Precis, beroende på tomt men normalt räcker det med en enkel spade, jag köpte med installation, vår tomt är 3800m2, gräset runt 2700m2, men hjälpte en kompis, då tryckte vi bara ner spaden en 5-7cm och vek upp gräskanten, gjorde det längs kanterna och där vi drog guidekabeln, la ner kabeln och vek tillbaka gräset. Funkar hur bra som helst. Roligt? Nej. Tillfredställande när roboten kör, Ja!
 
Topp