• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex 5513 - pris

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Instämmer!

Om några år kommer man ångra att man inte köpt den eventuellt risiga klockan!
 

Xaero

Omega
Du verkar inte vilja förstå vad varken jag Aurum försöker säga. Att ett uttalande kring klockans skick är omöjligt utifrån den givna information, dvs EN bild rakt framifrån.

Jag förstår mycket väl. Och det är just det du säger nu som är min poäng, om du hade läst noga. Du bekräftar min poäng. Vi har bara en bild att gå på. Tittar man på den så ser man tydligt att den inte är polerad av Rolex själva. Och poleringen är inte korrekt gjord. Tycker du inte då att det finns en överhängande risk för att denna polering ingått i en "fullservice" hos någon billig "urmakare" för att spara pengar på servicen? Eller vill du att man skall vara helt blind och naiv och tro att verket säkert är toppskick när utsidan av uret ser bedrövligt ut? Jag tycker ni är onödigt taggiga och uppskruvade här, jag har full rätt att skriva vad min åsikt om uret är och vad mina farhågor för att köpa en klocka i detta skicket är. Det behövs en balans och en ögonöppnare i den här vintage-romansen, det är lätt att bli kärleksblind.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Jag förstår mycket väl. Och det är just det du säger nu som är min poäng, om du hade läst noga. Du bekräftar min poäng. Vi har bara en bild att gå på. Tittar man på den så ser man tydligt att den inte är polerad av Rolex själva. Och poleringen är inte korrekt gjord. Tycker du inte då att det finns en överhängande risk för att denna polering ingått i en "fullservice" hos någon billig "urmakare" för att spara pengar på servicen? Eller vill du att man skall vara helt blind och naiv och tro att verket säkert är toppskick när utsidan av uret ser bedrövligt ut? Jag tycker ni är onödigt taggiga och uppskruvade här, jag har full rätt att skriva vad min åsikt om uret är och vad mina farhågor för att köpa en klocka i detta skicket är. Det behövs en balans och en ögonöppnare i den här vintage-romansen, det är lätt att bli kärleksblind.


Det finns absolut ingen korrelation mellan dålig polering och fulservad. Om man köper en klocka som är fult polerad kanske man ändå bara väljer att ge den en service och därmed struntar i att försöka polera upp den. Den avvägningen är fullt subjektiv.

Sedan har allt med priset att göra. Ger du mig klockan på bilden för 30k så köper jag den på studs - lämnar in den till AD för full service och polering och säljer den månaden efter för det dubbla.
 

Xaero

Omega
Det finns absolut ingen korrelation mellan dålig polering och fulservad. Om man köper en klocka som är fult polerad kanske man ändå bara väljer att ge den en service och därmed struntar i att försöka polera upp den. Den avvägningen är fullt subjektiv.

Sedan har allt med priset att göra. Ger du mig klockan på bilden för 30k så köper jag den på studs - lämnar in den till AD för full service och polering och säljer den månaden efter för det dubbla.


Precis, men ditt sätt att se på det är lika mycket ett antagande och en gissning som mitt sätt att se på det är. Jag kan lika mycket ha rätt som du har. Men visst fine, jag håller med, skulle jag få den för ett lågt pris så hade jag också slagit till.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Min erfarenhet är att klockor som tillsynes är orörda på utsidan ofta också är orörd på insidan. De allra flesta klockor är polerade. Merparten för att få bort repor och skador där fokus varit att göra klockan slät och fin snarare än att behålla orignialformen. Dessa klockor har ofta fått den hanteringen under service så därför brukar de verken ofta vara i hyfsat bra skick. Det krävs inte direkt en expert för att serva ett standardverk medan det däremot krävs en väldig expertkunskap för att faktiskt polera en gammal sportrolle korrekt.

Så vitt jag vet så finns det bara en enda 5513 från 60-, början på 70-talet här på forumet som är riktigt, riktigt vass i boetten. Det är Patrik Js PCG. De flesta andra är polerade och det är absolut inget fel med det. Denna ser väldigt vardaglig ut och i klass med väldigt många så jag förstår inte riktigt problemet?
 

JEK

Cartier
Min erfarenhet är att klockor som tillsynes är orörda på utsidan ofta också är orörd på insidan. De allra flesta klockor är polerade. Merparten för att få bort repor och skador där fokus varit att göra klockan slät och fin snarare än att behålla orignialformen. Dessa klockor har ofta fått den hanteringen under service så därför brukar de verken ofta vara i hyfsat bra skick. Det krävs inte direkt en expert för att serva ett standardverk medan det däremot krävs en väldigt expertkunskap för att faktiskt polera en gammal sportrolle korrekt.

Så vitt jag vet så finns det bara en enda 5513 från 60-, början på 70-talet här på forumet som är riktigt, riktigt vass i boetten. Det är Patrik Js PCG. De flesta andra är polerade och det är absolut inget fel med det. Denna ser väldigt vardaglig ut och i klass med väldigt många så jag förstår inte riktigt problemet?


Bild! :) Patrik J
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Skulle just påpeka att den inte är PCG. ;) Betvivlar att den är polerad, men svära på det kan man väl inte. Å andra sidan tycker jag inte att det spelar någon större roll.
Nä. Den är kalasfin som den är. :)

Hade en tankevurpa iom det är en underline som i princip alltid är PCG. Din är ju typ en av de första subbarna med vanliga kronskydd så det är en väldigt speciell klocka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fortfarande ingen som svarat på frågan. Förstår ju att det inte går utifrån en bild, men om vi säger såhär:

Vad får man för 5513 för 40'k?
Vad får man för 5513 för 60'k?
Vad får man för 5513 för 80'k?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fortfarande ingen som svarat på frågan. Förstår ju att det inte går utifrån en bild, men om vi säger såhär:

Vad får man för 5513 för 40'k?
Vad får man för 5513 för 60'k?
Vad får man för 5513 för 80'k?
Typ.. Tre klockor som lämnat fabriken identiska och numer ser rätt olika ut.

Kanske skulle ha letat en än sämre billig meters first men jag är för lat just nu..

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

JEK

Cartier
Typ.. Tre klockor som lämnat fabriken identiska och numer ser rätt olika ut.

Kanske skulle ha letat en än sämre billig meters first men jag är för lat just nu..

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Av dessa tre skulle jag uppskatta mittenmodellen mest. Anledningen är de fina gulnande visare och index.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Typ.. Tre klockor som lämnat fabriken identiska och numer ser rätt olika ut.

Kanske skulle ha letat en än sämre billig meters first men jag är för lat just nu..

image.jpg

image.jpg

image.jpg
Lurigt svar. Den undre har massa rost och den övre är charmlös. Antar att mittenklockan är den du tänker skulle gå för 80, men Hong Kong patina är jag skeptisk mot.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Lurigt svar. Den undre har massa rost och den övre är charmlös. Antar att mittenklockan är den du tänker skulle gå för 80, men Hong Kong patina är jag skeptisk mot.
Den nedersta är dyrast. Rosten är bara att skrapa bort. Klart bästa boetten och tavlan.

Var bara ett exempel på hur skick bör påverka pris. Går säkert att göra en bättre jämförelse men det var du som ville ha bilder.
 

JEK

Cartier
Den nedersta är dyrast. Rosten är bara att skrapa bort. Klart bästa boetten och tavlan.

Var bara ett exempel på hur skick bör påverka pris. Går säkert att göra en bättre jämförelse men det var du som ville ha bilder.


Vad, huvudsakligen, driver priset på dessa? Antar att vissa kombinationer som meter/feet först, maxi, osv betingar mer/mindre betalt? Sedan skicket naturligtvis där liten polering och inga eller så få utbytesdelar? Finns någon bok eller hemsida som förklarar detta på ett bra sätt?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad, huvudsakligen, driver priset på dessa? Antar att vissa kombinationer som meter/feet först, maxi, osv betingar mer/mindre betalt? Sedan skicket naturligtvis där liten polering och inga eller så få utbytesdelar? Finns någon bok eller hemsida som förklarar detta på ett bra sätt?
Finns massor som avgör. Förenklat så driver utbud/efterfrågan priset så sånt med hög efterfrågan eller litet utbud är dyrt. Både och självklart dyrast. Bäst skick trumfar ofta rarity om du tvingas välja.. Vill du lära dig så får du nog bara härja runt och leta info och sen så umderlättar det om du har möjlighet att hantera bra klockor på riktigt. Det är inte direkt svårt men det finns inga direkta genvägar för att lära sig.
 
  • Like
Reactions: JEK

JEK

Cartier
Finns massor som avgör. Förenklat så driver utbud/efterfrågan priset så sånt med hög efterfrågan eller litet utbud är dyrt. Både och självklart dyrast. Bäst skick trumfar ofta rarity om du tvingas välja.. Vill du lära dig så får du nog bara härja runt och leta info och sen så umderlättar det om du har möjlighet att hantera bra klockor på riktigt. Det är inte direkt svårt men det finns inga direkta genvägar för att lära sig.


Det är just detta att få känna och se bra klockor som är kruxet. Ett snabbt (snabbare) sätt skulle iofs vara att åka till någon vintage-butik som har ett riktigt bra utbud.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den nedersta är dyrast. Rosten är bara att skrapa bort. Klart bästa boetten och tavlan.

Var bara ett exempel på hur skick bör påverka pris. Går säkert att göra en bättre jämförelse men det var du som ville ha bilder.
Bad aldrig om bilder men det var en bra bonus, så tack för det. :)

Jag ser ju såklart att den undre har den bästa boetten, men trodde rost där var ett problem och kunde göra klockan otät för alltid.

Vad jag menade var snarare om man generellt kunde anta något i stil med:
40= halvrisig boett, utbytta visare, utbytt inlägg.
60= Fin boett, allt original.
80= Grym boett, fin patina, allt original+ papper.
 
Topp