• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex AD stryper re-sell

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nej, men de vill försäkra sig om att bilen inte köps enbart för att sälja den vidare. Samma sak med den nämnda AD:n i tråden.
Så genom att samla information om vem köparen är så kan bilen inte säljas vidare? Vadå, går de igenom köparens dator för komprometterande bilder i syfte att utpressa köparen till att inte sälja eller vad? :D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jo - men jag tycker ändå inte det är samma sak. De behåller inte något som medföljer ditt köp av bilen.

Det som är samma är ju att såväl AD:n som Porsche vill stävja en osund marknad där de som faktiskt har intresse i prylen premieras. Det är väl inte så svårt att förstå.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Så genom att samla information om vem köparen är så kan bilen inte säljas vidare? Vadå, går de igenom köparens dator för komprometterande bilder i syfte att utpressa köparen till att inte sälja eller vad? :D

Du har sett för mycket på TV. Ut i solen med dig. Självklart kan bilen säljas men Porsche säljer bilen till vem de vill och därav lite frågor om vem köparen är.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det som är samma är ju att såväl AD:n som Porsche vill stävja en osund marknad där de som faktiskt har intresse i prylen premieras. Det är väl inte så svårt att förstå.
Jag förstår syftet, och aldrig sagt något annat. Jag tycker bara att det är väldigt fel att behålla en värdehandling som medföljer ett köp från en kund som betalar fullpris för produkten.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Jag förstår syftet, och aldrig sagt något annat. Jag tycker bara att det är väldigt fel att behålla en värdehandling som medföljer ett köp från en kund som betalar fullpris för produkten.

Det sker säkert enligt en överenskommelse mellan köparen och ADn. Skulle du tacka nej till att köpa en mycket eftertraktad Rolex modell om du skulle behöva avplasta den direkt och tillåta ADn behålla certet under 6 månaders tid? Jag utgår ifrån att du gillar Rolex och skulle vilja ha en av modellerna i frågan.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Det sker säkert enligt en överenskommelse mellan köparen och ADn. Skulle du tacka nej till att köpa en mycket eftertraktad Rolex modell om du skulle behöva avplasta den direkt och tillåta ADn behålla certet under 6 månaders tid? Jag utgår ifrån att du gillar Rolex och skulle vilja ha en av modellerna i frågan.
Jag flippar rätt friskt (köper dock INTE för att flippa men det blir så ändå) så jag hade nog avstått :)
 

evki

Audemars
2-Faktor
:) Jag tror inte att du skulle flippa din daytona för listpris då. Oavsett om du köpte att flippa eller inte, det blir samma resultat. En modell många vill ha skulle läggas ut till försäljning 40% dyrare. Do you see my point?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
:) Jag tror inte att du skulle flippa din daytona för listpris då. Oavsett om du köpte att flippa eller inte, det blir samma resultat. En modell många vill ha skulle läggas ut till försäljning 40% dyrare. Do you see my point?
Nej?

Jag hade nog avstått om jag inte fick med certet menar jag.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Om du INTE behövde lämna certet och fick köpa ska vi säga en daytona och skulle bli sugen på nåt annat så att daytonan skulle hamna på C24 eller här på KS - vad skulle den ha för pris?
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Om Rolex verkligen vill förhindra gråmarknad med höga priser på populära modeller med lång kö så behöver de ju bara skruva upp produktionen. De vill de ju garanterat inte då "Café Opera" köer på 5 år gör klockan ännu mer eftertraktad och bygger på mystiken/myten.
Vad den som köpt klockan gör med den är ingen annan än dennes sak. Kanske ADn som surar då de inte får sälja för 150% av listpriset själva.
Sinnes att behålla certet.
 

JoeBravoe

Cartier
Idag när jag var på Lidl så svor jag som vanligt på internationellt språk till butiksrepresentanten utanför, sen var jag så full i fan så jag lät kassörskan behålla kvittot. I gengäld lät hon mig plasta av skinkan jag köpte själv. Så det finns alla varianter.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Om Rolex verkligen vill förhindra gråmarknad med höga priser på populära modeller med lång kö så behöver de ju bara skruva upp produktionen. De vill de ju garanterat inte då "Café Opera" köer på 5 år gör klockan ännu mer eftertraktad och bygger på mystiken/myten.
Vad den som köpt klockan gör med den är ingen annan än dennes sak. Kanske ADn som surar då de inte får sälja för 150% av listpriset själva.
Sinnes att behålla certet.

Samma sak med Paddan i Götlaborg. Gud vad jag vill åka en tur.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag förstår syftet, och aldrig sagt något annat. Jag tycker bara att det är väldigt fel att behålla en värdehandling som medföljer ett köp från en kund som betalar fullpris för produkten.
Värdehandling? Vad jag vet finns det inget som säger att cert ingår vid köp av ny klocka? Vill Rolex (eller deras högra hand) ge dig ett cert ska du vara glad att du bara behöver vänta 6 månader.
 

UNO

Panerai
image.jpeg
Lite skitnödigt eftersom det är andra AD som säljer de stora volymerna till gråhandlare.
Har bara plastat av själv en gång och jag vill inte gå miste om den glädjen nästa gång, det var barnsligt kul.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Klart certet hör till klockan och ska därmed följa med vid köp! Allt annat är bara helt galet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Värdehandling? Vad jag vet finns det inget som säger att cert ingår vid köp av ny klocka? Vill Rolex (eller deras högra hand) ge dig ett cert ska du vara glad att du bara behöver vänta 6 månader.
Du har mig veterligen noll garanti utan certet så skulle absolut säga att det är en värdehandling kopplad till klockan.
 

evki

Audemars
2-Faktor
Lätt 50% över list. För vinsten... En resa till frugan, tofflor till sonen och en ny dinka till mig. Cash is King.

Precis. Glöm inte att göra några inlägg i "Frågor och funderingar kring Köp och Sälj" ;)

Om Rolex verkligen vill förhindra gråmarknad med höga priser på populära modeller med lång kö så behöver de ju bara skruva upp produktionen. De vill de ju garanterat inte då "Café Opera" köer på 5 år gör klockan ännu mer eftertraktad och bygger på mystiken/myten.
Vad den som köpt klockan gör med den är ingen annan än dennes sak. Kanske ADn som surar då de inte får sälja för 150% av listpriset själva.
Sinnes att behålla certet.

Det var säkert inte Rolex utan ADn som gör tricket med certifikatet. Vad man gör med det man har köpt är absolut ingen annans sak, men vad man ställer för krav innan man säljer ligger också inom säljarens fri vilja, inklusive en AD.

Det blir intressant att se om det blir någon trend utav dessa enstaka händelser.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Om du INTE behövde lämna certet och fick köpa ska vi säga en daytona och skulle bli sugen på nåt annat så att daytonan skulle hamna på C24 eller här på KS - vad skulle den ha för pris?
Det vet jag inte eftersom jag inte har någon Daytona. Vad fiskar du efter egentligen och varför spekulerar du i om jag skulle ta ut överpriser? :)
 
Topp