• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex bubblan

laketwig

Patek
2-Faktor
När jag frågade samma sak för ett halvår sedan fick jag veta att jag levde och att jag riskerade att bli utesluten från forumet om jag ställde så idiotiska frågor. Behandlar ni mig olika bara för att jag föredrar IWC ...? :D
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Men du kan ju välja bland olika tavlor till t.ex. en DJ när du köper den, du kan inte välja att ha ett plant glas till en datumsub.

Jag tänkte på det också, men ändras inte refnr då? Breitling tex byter inte tavla pga av det, och lyckas man få det gjort så får man inte behålla gamla tavlan.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
Sub utan bubbla?!?!??? Vart är världen påväg? En sub med datum SKALL ha bubbla imho
image.jpg
 

firman

Cartier
Det här är en smak sak som sagt, jag kan tycka det ser riktigt bra ut på äldra rolex utan bunbbla framför allt en 1675'a. Min AD har inga problem att byta glas åt mig om jag skulle vilja ha utan bubbla, så länge jag beställer det från han!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Apropå tavlor, vad menas med servicetavla som jag läst någonstans? Vad innebär det?

En sån tavla AD stoppar i ibland när du lämnar på service, är alltid "ny" fast kan vara från ett gammalt lager eller helt nyproducerad.
Generellt sett mindre eftertraktad än den tavla som var monterad från början.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
En sån tavla AD stoppar i ibland när du lämnar på service, är alltid "ny" fast kan vara från ett gammalt lager eller helt nyproducerad.
Generellt sett mindre eftertraktad än den tavla som var monterad från början.

Varför byts tavlan vid service? Kan det gälla glas och tex visare också?
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Varför byts tavlan vid service? Kan det gälla glas och tex visare också?

Ja, det är stor risk! OEM anser oftast att en gammal risig (läs: med härlig patina) klocka ska fixas upp med nya delar. Lämna aldrig en vintage på service utan att göra vääldigt klart vad som kommer att göras/bytas. Både Omega och Rolex förstör gladeligen underbara originalex med nya delar...
 

Andrew

Cartier
Blir lite osäker nu när du säger det. Enligt TRF ska det inte vara några problem att få tavlor bytta eller annat bytt hos AD i Europa, däremot är det andra bullar i USA.

Att byta tavla inom ett modellprogrammet är en sak. Att byta glas mellan olika modeller är någonting helt annat.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Undrar om det inte är Jolu vi ser...

Och det där med värmen är ingen bra idé... Packningen tål inte hur mycket som helst. Och att panga på med ett järn har ju sina risker också.

Ett Daytona-, eller OP-glas funkar till alla 36 och 40 mm modeller. Om man nu vill kunna byta tillbaka. Kostar dock mer än en hammare och en stor ful kniv. Plus att urmakare behövs för byte av glas.

A

Edit: Ja, alltså Explorer-tvåan som nu också har den sköna världskartegravyren på baksidan. Kolla KS-bladet...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ja, det är stor risk! OEM anser oftast att en gammal risig (läs: med härlig patina) klocka ska fixas upp med nya delar. Lämna aldrig en vintage på service utan att göra vääldigt klart vad som kommer att göras/bytas. Både Omega och Rolex förstör gladeligen underbara originalex med nya delar...

Okej, det hade jag ingen aning om. Tack för svar.
 
Topp