• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex custom

Tycker den är riktigt snygg. Fin harmoni i det grå, vita och svarta. Ngn som vet vad det är för siffror? Ngn form av arabiska?

Lite ovanligt att helt plötsligt se en sån tavla . Tycker den ser rätt bra ut , men jag gillar bara original . Vackert med Hebreiska .

En lugn dag på jobbet idag så en hel del tid har spenderats med scrollande genom instagram. Jag fastnade på ett inlägg av Alekswatches (lyssna gärna på Entusiastprofilen hos urbildningsradion). Det jag fastnade för var ett inlägg med en klocka från DIW_official som verkar göra olika modifieringar av Rolex klockor.

upload_2020-4-29_10-52-1.png

Detta i sig är inget nytt och det finns fler aktörer så som Bamfordwatches, artisansdegeneve o.s.v. Dessa klockor sälj ofta till ett väldigt högt premium på uppemot 5-10 gånger inköpspris på motsvarande modell från AD. Jag förstår att jag inte är målgruppen för dessa konstverk som går ifrån väldigt unika och smakfulla modifieringar till riktigt gräsliga modeller.

Men diskussionen jag vill ha är varför dessa accepteras när större delarna av klockan är aftermarket och ej Rolex original? Hur skiljer sig dessa från en Thai-ruska-ruska klocka? Räcker det med ett rolex-urverk för att anses kosher?

Några ytterligare exempel på modifieringar som finns där ute:

image-asset.jpeg

5fd571d1c522cf7087ba7a51d6a14c18.png

upload_2020-4-29_11-3-27.png

upload_2020-4-29_11-4-18.png

Nyrikt och riktat till en helt annan målgrupp än vanliga klockentusiaster. För egen del hade jag hellre sett att de skrotade Rolex-brandingen och gjorde samma modifikationer under helt eget varumärke.

Jo jag tänker på just bilar och motorcyklar där ombyggnationer är vanligt men klockbranschen är annorlunda. Kan aldrig tänka mig att rolex skulle serva dessa. Hittade en artikel kring ämnet: https://www.watchpro.com/rolex-cust...uit-claims-that-it-is-counterfeiting-watches/
Standard brukar ju vara att garantin slutar gälla om man har fipplat med grejerna själv.

Det står en ju fritt att modifiera vad man vill på vilken produkt som helst som man äger, men man kan nog som sagt inte förvänta sig att den ursprungliga tillverkaren vill befatta sig med varan efteråt...

Jag är i övrigt för.
Det är givetvis inte för alla, men för dom som uppskattar det tycker jag att det är bra att det finns.

Om jag bara hade en vecka kvar att leva skulle jag slå till på en Black venom custom.
camo_1_ok__1200.png
2013_HGK_03269_2305_000(black_venom_a_noc_coated_stainless_steel_limited_edition_automatic_dua).jpg

Standard brukar ju vara att garantin slutar gälla om man har fipplat med grejerna själv.
Det står en ju fritt att modifiera vad man vill på vilken produkt som helst som man äger, men man kan nog som sagt inte förvänta sig att den ursprungliga tillverkaren vill befatta sig med varan efteråt...
Precis! Samtidigt finns det garanterat både bilverkstäder och urmakare som gärna servar modifierade produkter.

Precis! Samtidigt finns det garanterat både bilverkstäder och urmakare som gärna servar modifierade produkter.
Oja. Dessutom brukar ju den som modifierar lämna egna garantier på sitt jobb om det handlar om en firma...
Ser ut som att den kommer från Ur & Penn
Det bästa av två världar. Tänk att kunna ha en jättefin klocka som bara du vet vad det är.
Så vill iallafall jag ha det, men det här forumet har fått mig att inse att dom flesta vill ha tvärtom...

En ny favoritrolex vore en Batman utan bubbla med Yachtmasterns gummirem. En sådan skulle jag vilja ha, men det går väl inte att beställa hos en AD? Förr kunde man ta bort bubblan, vet inte om det går idag. Vet inte om ett 114060 glas (eller annat bubbelfritt) skulle passa på en GMT. Det skulle iaf vara en mycket attraktiv ny Rolex för mig.

En ny favoritrolex vore en Batman utan bubbla med Yachtmasterns gummirem. En sådan skulle jag vilja ha, men det går väl inte att beställa hos en AD? Förr kunde man ta bort bubblan, vet inte om det går idag. Vet inte om ett 114060 glas (eller annat bubbelfritt) skulle passa på en GMT. Det skulle iaf vara en mycket attraktiv ny Rolex för mig.
Batman sa du?! Here you go.:D
Screenshot_20200429-122539__01.jpg

Men jag måste samtidigt som jag gillar ställa mig frågande till några av bilderna i trådstarten...
Kan dom verkligen komma undan med att reproducera logotyper?

Att ändra färger och former är en sak. Men att själva rita någon annans logotyp känns inte som att det brukar vara ok. Rolex har väl aldrig gjort några skelett så vitt jag vet, så där det sitter en glastavla med Rolex-logga känns det inte bra i magen...

Nu menar jag alltså enligt lagens råmärken. Vad som anses ok och inte väger jag inte in här...

Edit: även namn som "yacht master ll" bör väl vara copyright skyddat av Rolex som ju gillar att ha patent på allt dom gör?

Men jag måste samtidigt som jag gillar ställa mig frågande till några av bilderna i trådstarten...
Kan dom verkligen komma undan med att reproducera logotyper?

Att ändra färger och former är en sak. Men att själva rita någon annans logotyp känns inte som att det brukar vara ok. Rolex har väl aldrig gjort några skelett så vitt jag vet, så där det sitter en glastavla med Rolex-logga känns det inte bra i magen...

Nu menar jag alltså enligt lagens råmärken. Vad som anses ok och inte väger jag inte in här...

Ja men det är egentligen det jag kommer tillbaka till. Smaken är olika men det är just att reproducera en boett och en urtavla och trycka rolex på dessa. Det måste vara varumärkesintrång. Men även på rolexforum så disskuteras dessa skapelser utan någon kritik. Dom kostar som sagt ofta väldigt mycket pengar.

När det kommer till vintage så är VRF stenhårda mot allt aftermarket.

De har antagligen ingenting att säga till om.
Att köpa in en Ferrari, bygga om den och sen sälja den med Ferrari-loggan på är ju inte olagligt.
Jo precis, undrar mer bara om de sagt någonting om dessa modifierade klockor. Har inte sett något utsägande från Rolex sida angående garanti eller annat.

Ja men det är egentligen det jag kommer tillbaka till. Smaken är olika men det är just att reproducera en boett och en urtavla och trycka rolex på dessa. Det måste vara varumärkesintrång. Men även på rolexforum så disskuteras dessa skapelser utan någon kritik. Dom kostar som sagt ofta väldigt mycket pengar.

När det kommer till vintage så är VRF stenhårda mot allt aftermarket.
Jag har under åren haft väldigt svårt att förstå varför vissa saker är ok men andra inte i dom olika "lägren".
Ingen som bryr sig när någon moddar en seiko hemma vid köksbordet direkt... Varför bryr sig någon om det görs med ett annat dussinmärke?
Det finns ju ingen brist på Rolex i världen direkt.

Att det är stenhårt med eftermarknadsdelar på vintage har jag en annan förståelse för, även om det nog innebär döden för onödigt många klockor.

Men även dessa customs kommer ju vara vintage en dag. Hur blir det då?

Det är väldigt märkligt. Men precis som med exklusiva sportbilar så finns det alltid en amerikan som är beredd att betala massor av pengar på modifieringar, och ytterligare en uppsjö amerikaner som tyckte det var en bra idé och vill betala ännu mer för att få köpa den.

Folk får väl göra vad de vill med sina ägodelar tänker jag.
Vad Rolex själva anser är väl oväsentligt i sammanhanget även om det säkerligen sticker i ögonen på vissa fanboys (misstänker att provokation är en del av själva poängen med dessa modifieringar).

Jo precis, undrar mer bara om de sagt någonting om dessa modifierade klockor. Har inte sett något utsägande från Rolex sida angående garanti eller annat.
Står det något i garantin att man inte får modifiera den eller om man inte får lämna den till vem som helst för service eller glasbyte osv?

Vad Rolex själva anser är väl oväsentligt i sammanhanget även om det säkerligen sticker i ögonen på vissa fanboys (misstänker att provokation är en del av själva poängen med dessa modifieringar).
Skillnaden här är väl att det är modifieringsbolagen som köper klockorna och modifierar dem, och sedan säljer till kund. Kunden köper inte klockan från Rolex för att sedan gå till dessa bolag och be dem modifiera dem.

Ingen jätteviktig detalj men värd att nämna tycker jag.

Det tror jag också. Tror inte någon köper en custom för sina sista pengar. Tror att dom flesta säljs till folk som vill reta sina puritanska vänner.:)

• Like
Reactions: v0n
Tillbaka
Topp