• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex custom

Står det något i garantin att man inte får modifiera den eller om man inte får lämna den till vem som helst för service eller glasbyte osv?
Har inte läst deras garanti men jag tror definitivt att garantin inte gäller på några av dessa klockor som är rejält modifierade. Till och med att man bytt ut delar i urverket till delar med förändrad design osv.
 
Okej men om man tar bilar som motsvarighet. Om ett företag tar en ferrari-drivlina och ratt för att sedan bygga resterande chassi och interiör själva så tror jag inte dom kan komma undan med att sätta dit ferraris logotyp och sälja dessa som en custom ferrari?
 
Har inte läst deras garanti men jag tror definitivt att garantin inte gäller på några av dessa klockor som är rejält modifierade. Till och med att man bytt ut delar i urverket till delar med förändrad design osv.
Utgår ifrån att den som gjort jobbet lämnat garantier. Men det kan ju inte bli detsamma som en garanti från Rolex hur man än vänder och vrider på det.

Black venom lämnar 5 års garanti på sina klockor.
 
Okej men om man tar bilar som motsvarighet. Om ett företag tar en ferrari-drivlina och ratt för att sedan bygga resterande chassi och interiör själva så tror jag inte dom kan komma undan med att sätta dit ferraris logotyp och sälja dessa som en custom ferrari?
Dom får modifiera hur mycket dom vill. Om det var en Ferrari från början kommer det fortsätta vara det oavsett vad du ändrar.

Det gamla exemplet med skeppet Santa Maria, där en planka byttes ut varje gång hon kom hem. Till slut var hela båten bytt, men det var fortfarande Santa Maria som seglade. Problemet uppstår när man bygger ett nytt skepp av plankorna man tog från Santa Maria...
 
Dom får modifiera hur mycket dom vill. Om det var en Ferrari från början kommer det fortsätta vara det oavsett vad du ändrar.

Det gamla exemplet med skeppet Santa Maria, där en planka byttes ut varje gång hon kom hem. Till slut var hela båten bytt, men det var fortfarande Santa Maria som seglade. Problemet uppstår när man bygger ett nytt skepp av plankorna man tog från Santa Maria...

Okej. Så länge ursprungsklockan var komplett så anser du att det är okej? Om jag köper bara ett löst urverk på ebay från ett märke och sedan fyller på med aftermarket delar så är det inte okej att använda varumärket? Det är en fin linje.

Sen förstår jag såklart att det är upp till var och en men det är intressant diskussion.
 
Okej. Så länge ursprungsklockan var komplett så anser du att det är okej? Om jag köper bara ett löst urverk på ebay från ett märke och sedan fyller på med aftermarket delar så är det inte okej att använda varumärket? Det är en fin linje.

Sen förstår jag såklart att det är upp till var och en men det är intressant diskussion.
Nja, anser är fel ord. Om jag gett sken av att anse att något i just det här paralella exemplet är rätt eller fel ber jag om ursäkt. Försöker hålla känslorna borta från sakfrågan.

Det jag menade var hur det ser ut idag i bilvärlden. Ingen tillverkare har några problem med att deras bilar modifieras. Det skapar en kultur och knyter kunderna till märket.

Jag läste ditt exempel lite slarvigt inser jag.
Att köpa lösa delar och komplettera med egna och kalla det för det som vissa av delar hette från början låter scetchy tycker jag. Så nej. Inte en Ferrari.

För att det ska vara lagligt och kännas ok så får det inte finnas någon möjlighet att bygga ihop två klockor/bilar/båtar/motorsågar av delarna från den första. Om den Rolex som modifierades har kvar sitt serienummer och ingen annan klocka har samma så är det ok (enligt Santa Maria-tankeövningen, som säkert inte håller i rätten :D).

Men man måste givetvis vara tydlig med vad den stackars klockan har fått vara med om. Men det tror jag är självklart att det sker när dom säljs.
Lex -hur vet man om någon har läst game of thrones?
-Dom berättar det för dig. Hela tiden.
 
Bamford har väl slutat med sina Rolex-moddar sedan ett par år tillbaka? Har för mig att jag läste något i stil med att Rolex gjorde livet surt för dem/honom så de lade om kursen. Kan tänka mig att detta är en juridisk gråzon men att Rolex inte är speciellt sugna på att detta sprids då det undergräver hela deras produktstrategi.

Själv kan jag inte låta bli att tycka att det är charmigt respektlöst just för att det är Rolex. Skulle inte funka med något annat lyxmärke...
 
Bamford har väl slutat med sina Rolex-moddar sedan ett par år tillbaka? Har för mig att jag läste något i stil med att Rolex gjorde livet surt för dem/honom så de lade om kursen. Kan tänka mig att detta är en juridisk gråzon men att Rolex inte är speciellt sugna på att detta sprids då det undergräver hela deras produktstrategi.

Själv kan jag inte låta bli att tycka att det är charmigt respektlöst just för att det är Rolex. Skulle inte funka med något annat lyxmärke...
Ja, Det är lite som Keith Moons Rosa Rolls Royce.:)
 
Bamford har väl slutat med sina Rolex-moddar sedan ett par år tillbaka? Har för mig att jag läste något i stil med att Rolex gjorde livet surt för dem/honom så de lade om kursen. Kan tänka mig att detta är en juridisk gråzon men att Rolex inte är speciellt sugna på att detta sprids då det undergräver hela deras produktstrategi.

Själv kan jag inte låta bli att tycka att det är charmigt respektlöst just för att det är Rolex. Skulle inte funka med något annat lyxmärke...

Ja det är lite punkigt ändå!
 
Nja, anser är fel ord. Om jag gett sken av att anse att något i just det här paralella exemplet är rätt eller fel ber jag om ursäkt. Försöker hålla känslorna borta från sakfrågan.

Det jag menade var hur det ser ut idag i bilvärlden. Ingen tillverkare har några problem med att deras bilar modifieras. Det skapar en kultur och knyter kunderna till märket.

Jag läste ditt exempel lite slarvigt inser jag.
Att köpa lösa delar och komplettera med egna och kalla det för det som vissa av delar hette från början låter scetchy tycker jag. Så nej. Inte en Ferrari.

För att det ska vara lagligt och kännas ok så får det inte finnas någon möjlighet att bygga ihop två klockor/bilar/båtar/motorsågar av delarna från den första. Om den Rolex som modifierades har kvar sitt serienummer och ingen annan klocka har samma så är det ok (enligt Santa Maria-tankeövningen, som säkert inte håller i rätten :D).

Men man måste givetvis vara tydlig med vad den stackars klockan har fått vara med om. Men det tror jag är självklart att det sker när dom säljs.
Lex -hur vet man om någon har läst game of thrones?
-Dom berättar det för dig. Hela tiden.

Då är jag med och vi har ungefär samma ståndpunkt! :)
 
0DCD6A7D-36CE-4D03-9D6B-3A06601C8880.jpeg


La Californienne gör det punkigast. Men de har ju blivit stämda av Rolex.. vet inte hur den stämningen har gått...
 
0DCD6A7D-36CE-4D03-9D6B-3A06601C8880.jpeg


La Californienne gör det punkigast. Men de har ju blivit stämda av Rolex.. vet inte hur den stämningen har gått...
Artikeln som länkades nämnde ju att dom plockat ner alla sina custom Rolex från hemsidan, så dom tar det ju bevisligen på allvar iallafall.

Men många andra fortsätter ju som vanligt. Vi får väl hoppas på ett prejudikat, så vi vet vad vi ska tycka egentligen. ;)
Om det är olagligt är det fel. Om det bara är punkigt är det helrätt.

Nu brinner inte jag för Rolex, så jag tar inte det här personligt. Men jag kan samtidigt lite förstå dom som ogillar greppet. Lite...

Att inte vilja ha något själv så mycket och innerligt att ingen annan ska få ha det heller är för mig en gåta.
Gillar man inte så är man inte målgruppen. Kan inte dom som faktiskt är i målgruppen få ha sitt roliga?

Anledningen till att jag förstår (lite) är att jag hatar när folk modifierar sina klassiska Porschar på ett sätt som inte finns representerat i historiska tävlingssammanhang. Hålla på med egendesignade skärmbreddare och sånt.:rage:
Där har ni min ömma tå. Starta en sån tråd och se vad som händer.:banghead:
 
Bamford har väl slutat med sina Rolex-moddar sedan ett par år tillbaka? Har för mig att jag läste något i stil med att Rolex gjorde livet surt för dem/honom så de lade om kursen. Kan tänka mig att detta är en juridisk gråzon men att Rolex inte är speciellt sugna på att detta sprids då det undergräver hela deras produktstrategi.

Själv kan jag inte låta bli att tycka att det är charmigt respektlöst just för att det är Rolex. Skulle inte funka med något annat lyxmärke...

Bamfords verksamhet blev väl uppköpt av LVMH?
 
Känns som ett sätt att visa att man har mycket pengar, de flesta av klockorna är ju inte en snygga!
Ok... Om jag såg någon med en customklocka skulle det inte säga mig ett dugg om den personen. Det sitter liksom inte i vad man har utan i hur man är.

Om man köper en custom för att flasha, visst. Då kommer det framstå som ett sätt att visa att man har (lånat?) pengar.
Men att tex köpa en mattsvart Rolle känns inte som ett självklart sätt att flasha direkt.
Då tror jag att en Daytona ligger bättre till.
 
En sak slog mig. Det måste gå en gräns någonstans i det här.
Servar Rolex en klocka som fått eftermarknadsdiamanter monterade?
Eller är det också plagiat i deras ögon?
Screenshot_20200429-144603.jpg
 
Kalla mig gammalmodig och tråkig men dessa "modifikationer" tackar iaf jag nej till :) Jag har aldrig stött på något custom som är snyggare än det Rolex själva tillverkar.
 
Tillbaka
Topp