• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Daytona eller GMT 2? Köpråd!

SJ Smythe

Cartier
Ni som har Daytona, hur irriterande är det med skruvade tryckknappar? Jag skulle bli tokig om jag var tvungen att skruva upp dem varje gång de skall användas. Antar man kan lämna dem uppskruvade men ser inte det tråkigt ut?
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Daytonan sitter förmodligen bättre på handleden, dessutom andningen finare i mitt tycke. Du behöver dock testa båda först, därefter kvittar det vilken du väljer:)
 

mmx

Cartier
Den som ler mot dig! Det verkar ju vara Daytonan?

Ska man försöka rationalisera lite så kan man ju ställa funktionerna mot varandra; kronograf som kan användas till i stort sett allting, mot den funktionellt sett rätt meningslösa gmt-visaren. Mina $0.02.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Den som ler mot dig! Det verkar ju vara Daytonan?

Ska man försöka rationalisera lite så kan man ju ställa funktionerna mot varandra; kronograf som kan användas till i stort sett allting, mot den funktionellt sett rätt meningslösa gmt-visaren. Mina $0.02.
Är inlägget ironiskt?:p

Jag själv skulle helt klart föredra tre tidszoner & datum över no date & kronograf.
 

Zingo

Rolex
Partisk så det blir GMT. Passar till mer. :)
Gillar faktiskt inte Daytona, tycker faktiskt Speedyn är snyggare än Daytona om man vill ha kronograf.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Det var inte så jävla svårt tycker jag! Har du en toolig Rolex sen tidigare, då skall du gå på DAYTONA! Om inte, så skulle jag säga att det är GMT 2an som gäller, inga konstigheter, den är och förblir den lite schysstare klockan.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ni som har Daytona, hur irriterande är det med skruvade tryckknappar? Jag skulle bli tokig om jag var tvungen att skruva upp dem varje gång de skall användas. Antar man kan lämna dem uppskruvade men ser inte det tråkigt ut?
Innan jag förstod hur de fungerade tyckte jag det var grymt störande att de var skruvade. Enda funktionen skruvningen har är att man inte ska kunna råka trycka in knapparna. De kan alltså lämnas urskruvade hela tiden.
 

mmx

Cartier
Är inlägget ironiskt?:p

Jag själv skulle helt klart föredra tre tidszoner & datum över no date & kronograf.
Inte ironisk. Personligt såklart vilken komplikation man gillar mest, alternativt inte använder. Själv har jag inga problem att addera/subtrahera hela timmar när jag någon gång behöver veta var tiden är på annan längdgrad. Kronograf har jag användning för hela dagen typ (Hur länge är jag ute med hunden? Hur länge har pepparkakorna stått i ugnen? Hur snabbt cyklade jag till jobbet idag?). Datum är ju bra såklart.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Inte ironisk. Personligt såklart vilken komplikation man gillar mest, alternativt inte använder. Själv har jag inga problem att addera/subtrahera hela timmar när jag någon gång behöver veta var tiden är på annan längdgrad. Kronograf har jag användning för hela dagen typ (Hur länge är jag ute med hunden? Hur länge har pepparkakorna stått i ugnen? Hur snabbt cyklade jag till jobbet idag?). Datum är ju bra såklart.

Gmt har vridning & minutvisare.:)
 

mmx

Cartier
Gmt har vridning & minutvisare.:)
Sant. Vrids den i steg om 2.5 minuter då? Eller minutsteg, eller vad? Kan ju funka, men hade ju varit bra med en minuskala på ringen kanske? ;) Och då hamnar man ju i dykare. Jag tycker faktiskt Daytonan är lika het idag som när hysterin var total på 36 000/el primero-tiden...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Sant. Vrids den i steg om 2.5 minuter då? Eller minutsteg, eller vad? Kan ju funka, men hade ju varit bra med en minuskala på ringen kanske? ;) Och då hamnar man ju i dykare. Jag tycker faktiskt Daytonan är lika het idag som när hysterin var total på 36 000/el primero-tiden...
Jag tänkte mer att om du ställer vridningen på exempelvis 12.10, sedan kollar du klockan igen 12.20. Då har det gått tio minuter & pepparkakorna är klara!;)
 

mmx

Cartier
Jag tänkte mer att om du ställer vridningen på exempelvis 12.10, sedan kollar du klockan igen 12.20. Då har det gått tio minuter & pepparkakorna är klara!;)
Ah, ok. Funkar ju, helt klart. Vi har alltså tre olika granuleringar för tidtagningen medelst armbandsur, mest granulerad överst:
1. Kronograf, upplösning på 0.2 s (teoretiskt i alla fall).
2. Dykring, upplösning 30 s (om man inte memorerar var sekundvisaren befinner sig, men då kan man ju memorera minutvisaren också iofs)
3. GMT-ring, upplösning på 150 s typ.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Daytona!
Snyggast helt enkelt
image.jpeg
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Daytonan sitter förmodligen bättre på handleden, dessutom andningen finare i mitt tycke. Du behöver dock testa båda först, därefter kvittar det vilken du väljer:)
Tycker precis tvärtom; anser att Daytonan sitter ganska fjuttigt på min handled (dock fin klocka). Maxicaset på GMT:n passar mig klart bättre. Frågan är hur TS handleder är..
 

soderlund

Cartier
Min röst faller på GMT.
Far min har en sådan, och den upplevs väldigt solid och stabilt byggd. Daytonan upplever jag som "skör". GMT:n är kanske mer toolig, men det upplever jag bara som ett plus. Förmodligen är GMT:n ett säkrare val i långa loppet.
 

Mauritz

Rolex
GMT:n är riktigt grym men Daytona är dock Daytona.
Hade en GMT som bytes ut mot Daytona, Daytonan sitter grymt bra.
Personligen hade jag tagit Sub (116610) istället för GMT, på grund av ställ möjligheten på länken, och där har du en dykare.
Oavsett vilken du väljer så blir du nöjd.
Lycka till.
GMT:N
02.JPG

Byt mot Daytona.
WP_20140228_002.jpg
 
Jag hade köpt en GMT, tyvärr saknar Daytonan datum vilket jag skulle ha svårt att leva med. Men verkar som att du innerst inne vet vilken du vill ha, kör på Daytonan om du gillar den bäst. Båda är grymma klockor. :)
 
Topp