• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex eller fejk kopia?

BoTommy

Breitling
Hej alla ny här!
Jag undrar om detta är en riktig eller fejk Rolex?
Min farfar hade denna klockan när han levde och han var lite hobby urmakare, jag tror det är han som har bytt baksidan på den eller om det ska vara så?
Klockan väger 80gram vilket 1601 ska göra eller? och jag blir inte riktigt klok på om den är äkta eller ej, magkänslan säger fejk dock, men jag har aldrig hållt i en riktig. Klockan är i mycket dåligt skick och funkar inte...
 

Bilagor

  • IMG_20210204_223653.jpg
    IMG_20210204_223653.jpg
    173.3 KB · Visningar: 277
  • IMG_20210204_151013.jpg
    IMG_20210204_151013.jpg
    816.1 KB · Visningar: 276
  • IMG_20210204_150603.jpg
    IMG_20210204_150603.jpg
    969.5 KB · Visningar: 321
  • IMG_20210204_120745.jpg
    IMG_20210204_120745.jpg
    228.8 KB · Visningar: 318
  • IMG_20210204_120658.jpg
    IMG_20210204_120658.jpg
    325 KB · Visningar: 318
  • IMG_20210204_120611.jpg
    IMG_20210204_120611.jpg
    277.6 KB · Visningar: 267

BoTommy

Breitling
Ok tack! Är det så att gulddoublén inte kan skavas bort på äkta Rolex? Jag har haft massor med saker med livstids garanti på gulddoublén, men ändå försvinner den efter ett halvår...
 

MattNatt

Cartier
Jag är på jakt efter en Hulk 116610lv. Har hittat en i Sthlm och säljaren känns seriös. Dock har han i sin tur bytt in den mot en annan Rolex där den säljaren kanske inte kändes 100%.

Jag har inte sett den irl men är varken sugen på att sätta mig på tåget tur o retur för att se en kopia, än mindre att ta med en hem.

Frågor:
  • Är kopior på Hulken vanlig? Klockan är full set, uttg. i Italien
  • Förslag vart jag lämnar in den för äkthetsintyg eller någon annan bra idé?

@Compiss
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Jag är på jakt efter en Hulk 116610lv. Har hittat en i Sthlm och säljaren känns seriös. Dock har han i sin tur bytt in den mot en annan Rolex där den säljaren kanske inte kändes 100%.

Jag har inte sett den irl men är varken sugen på att sätta mig på tåget tur o retur för att se en kopia, än mindre att ta med en hem.

Frågor:
  • Är kopior på Hulken vanlig? Klockan är full set, uttg. i Italien
  • Förslag vart jag lämnar in den för äkthetsintyg eller någon annan bra idé?

@Compiss
Posta bra bilder på klockan här på forumet så kan du säkert få hjälp att avgöra klockans äkthet 👍
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är på jakt efter en Hulk 116610lv. Har hittat en i Sthlm och säljaren känns seriös. Dock har han i sin tur bytt in den mot en annan Rolex där den säljaren kanske inte kändes 100%.

Jag har inte sett den irl men är varken sugen på att sätta mig på tåget tur o retur för att se en kopia, än mindre att ta med en hem.

Frågor:
  • Är kopior på Hulken vanlig? Klockan är full set, uttg. i Italien
  • Förslag vart jag lämnar in den för äkthetsintyg eller någon annan bra idé?

@Compiss
Lägg upp bilder.
 

MattNatt

Cartier
Har tyvärr inga bilder.
När jag ”målade fan på väggen” så åkte säljaren direkt in till ad för att pratat med dem och visa upp dinkan o allt därtill. Vad de kunde så okulärt så var allt i sin ordning.
För att ha hängslen o livrem begärde säljaren att de skulle byta packningar (kostnad 2lax). Då blir de naturligt tvungna att även öppna boetten o således borde väl de då kunna se att allt är som det ska?

jag tyckte i vart fall att det var ett smart sätt att syna den inifrån o ut, rätta mig om jag har fel… och säljaren framstår i mina ögon som än mer seriös (dock inte honom det varit tvivel om utan isf säljaren innan det..).
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har tyvärr inga bilder.
När jag ”målade fan på väggen” så åkte säljaren direkt in till ad för att pratat med dem och visa upp dinkan o allt därtill. Vad de kunde så okulärt så var allt i sin ordning.
För att ha hängslen o livrem begärde säljaren att de skulle byta packningar (kostnad 2lax). Då blir de naturligt tvungna att även öppna boetten o således borde väl de då kunna se att allt är som det ska?

jag tyckte i vart fall att det var ett smart sätt att syna den inifrån o ut, rätta mig om jag har fel… och säljaren framstår i mina ögon som än mer seriös (dock inte honom det varit tvivel om utan isf säljaren innan det..).
Jag hade aldrig köpt en klocka med förutsättningarna du målar upp. Hard pass.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Ok, om vi då återgår till mina 2 frågeställningar.
Lär finnas gott om kopior, ja.
Äkthetsintyg brukar t.ex kaplans kunna lösa. Det förutsätter ju dock att du redan köpt klockan och då kan det vara för sent.
Jag tycker förlaget om packningsbyte inte är så dumt, förutsatt att säljaren kan uppvisa ett korrekt kvitto på utfört arbete från ad inför den eventuella affären.
 

FlipSwede

Rolex
Jag är på jakt efter en Hulk 116610lv. Har hittat en i Sthlm och säljaren känns seriös. Dock har han i sin tur bytt in den mot en annan Rolex där den säljaren kanske inte kändes 100%.

Jag har inte sett den irl men är varken sugen på att sätta mig på tåget tur o retur för att se en kopia, än mindre att ta med en hem.

Frågor:
  • Är kopior på Hulken vanlig? Klockan är full set, uttg. i Italien
  • Förslag vart jag lämnar in den för äkthetsintyg eller någon annan bra idé?

@Compiss
Morning!

Fraga ett.
Svar JA. Kopior pa i stort sett varenda Rolexmodell (ja Celini och Pearlmaster undantaget/mindre mangd) forekommer. Vanligt eller ej beror val pa vad du anser ar vanligt.
Manga kopior ar usla sa det syns direkt. Andra sa valgjorda att aven en sk "Expert" ibland blir lurad vid en okularbesiktning.

Akthetsintyg vet jag inte vart du ska ga. Varderingsintyg skriver manga. Men det ar skillnad pa dessa.
Enda sattet mig veterligt att fa en Rolex autentiserad ( dvs att alla delar verkligen ar Rolex orginal eller utbytes/servicedelar) ar att lamna in den pa service hos ett RSC. Skulle nagot inte vara OK sa skickas klockan i retur.

Ett alternativ manga pastar sig gora ar att kontakta den saljande AD for verifiering att de verkligen salt sagda klocka. Vissa gor det andra inte.
Men det sager ju ingenting om hur klockan du haller i din hand ar idag vad galler utbytta delar.

Nagon mer insatt kan sakert ratta mig om ovanstaende innehaller sakfel.
 

MattNatt

Cartier
Morning!

Fraga ett.
Svar JA. Kopior pa i stort sett varenda Rolexmodell (ja Celini och Pearlmaster undantaget/mindre mangd) forekommer. Vanligt eller ej beror val pa vad du anser ar vanligt.
Manga kopior ar usla sa det syns direkt. Andra sa valgjorda att aven en sk "Expert" ibland blir lurad vid en okularbesiktning.

Akthetsintyg vet jag inte vart du ska ga. Varderingsintyg skriver manga. Men det ar skillnad pa dessa.
Enda sattet mig veterligt att fa en Rolex autentiserad ( dvs att alla delar verkligen ar Rolex orginal eller utbytes/servicedelar) ar att lamna in den pa service hos ett RSC. Skulle nagot inte vara OK sa skickas klockan i retur.

Ett alternativ manga pastar sig gora ar att kontakta den saljande AD for verifiering att de verkligen salt sagda klocka. Vissa gor det andra inte.
Men det sager ju ingenting om hur klockan du haller i din hand ar idag vad galler utbytta delar.

Nagon mer insatt kan sakert ratta mig om ovanstaende innehaller sakfel.
Tack för bra o matnyttigt svar. Skicka ett mail till ad’n som sålde uret var ju en bra grej 👍🏻 Fattar att det inte 100% men ganska enkel åtgärd relaterat till förtjänsten.

Hade sparat bilderna fr. annonsen. En aning suddiga, men om nån kan se något?
 

Bilagor

  • C6C573CB-81F1-4B54-B1A2-47B1AF0F3645.jpeg
    C6C573CB-81F1-4B54-B1A2-47B1AF0F3645.jpeg
    60.3 KB · Visningar: 33
  • ABA126ED-B169-436C-BAC4-635CCA6A9C2C.jpeg
    ABA126ED-B169-436C-BAC4-635CCA6A9C2C.jpeg
    53.6 KB · Visningar: 32
  • 0F1ED4B0-E7E6-4DA5-BA4A-0AE06E55B935.jpeg
    0F1ED4B0-E7E6-4DA5-BA4A-0AE06E55B935.jpeg
    23.3 KB · Visningar: 30
  • 75677796-A238-4210-9C3F-8D7902AC4DB0.jpeg
    75677796-A238-4210-9C3F-8D7902AC4DB0.jpeg
    19.3 KB · Visningar: 31
  • A8B0F31E-C412-4E6B-856D-5674124D8B35.jpeg
    A8B0F31E-C412-4E6B-856D-5674124D8B35.jpeg
    45.6 KB · Visningar: 33

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för bra o matnyttigt svar. Skicka ett mail till ad’n som sålde uret var ju en bra grej 👍🏻 Fattar att det inte 100% men ganska enkel åtgärd relaterat till förtjänsten.

Hade sparat bilderna fr. annonsen. En aning suddiga, men om nån kan se något?
Varför vill du ens köpa en klocka som varken du eller säljaren är säker på att det är en Rolex?
 

MattNatt

Cartier
Givetvis vill jag inte köpa en Rolex jag är osäker på, därav mina frågor för att försöka utesluta osäkerheten 😉
 

KPEI

Omega
2-Faktor
Tack för bra o matnyttigt svar. Skicka ett mail till ad’n som sålde uret var ju en bra grej 👍🏻 Fattar att det inte 100% men ganska enkel åtgärd relaterat till förtjänsten.

Hade sparat bilderna fr. annonsen. En aning suddiga, men om nån kan se något?

Försök få bättre bilder. Men den ser ut att vara fake. Öppna boetten och kika med lupp.

Hej alla ny här!
Jag undrar om detta är en riktig eller fejk Rolex?
Min farfar hade denna klockan när han levde och han var lite hobby urmakare, jag tror det är han som har bytt baksidan på den eller om det ska vara så?
Klockan väger 80gram vilket 1601 ska göra eller? och jag blir inte riktigt klok på om den är äkta eller ej, magkänslan säger fejk dock, men jag har aldrig hållt i en riktig. Klockan är i mycket dåligt skick och funkar inte...

100% fake inte ens nära. Finishen är alldeles för dålig.
 
  • Like
Reactions: DIR

FlipSwede

Rolex
Tack för bra o matnyttigt svar. Skicka ett mail till ad’n som sålde uret var ju en bra grej 👍🏻 Fattar att det inte 100% men ganska enkel åtgärd relaterat till förtjänsten.

Hade sparat bilderna fr. annonsen. En aning suddiga, men om nån kan se något?
Glad om mitt svar kunde vara till lite hjalp.

Tycker som ovanstaende att bilderna ar alldeles for daliga for att saga bu eller ba.

Ager nagon en akta Rolex sa kanner de garanterat en person som inte har en mobiltelefon fran 2005 som kan hjalpa dem ta riktiga bilder.

Sedan sa kan du Googla serienumret pa klockan. Tydligen har manga forfalskningar samma.
 

MattNatt

Cartier
Glad om mitt svar kunde vara till lite hjalp.

Tycker som ovanstaende att bilderna ar alldeles for daliga for att saga bu eller ba.

Ager nagon en akta Rolex sa kanner de garanterat en person som inte har en mobiltelefon fran 2005 som kan hjalpa dem ta riktiga bilder.

Sedan sa kan du Googla serienumret pa klockan. Tydligen har manga forfalskningar samma.
Han är 100% behjälplig om jag skulle fråga efter mer bilder (bilderna var fr. annonsen där forumet gör dem mer suddiga) men då ad nu har klockan så blir det lite svårt att begära fler bilder för tillfället.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag är på jakt efter en Hulk 116610lv. Har hittat en i Sthlm och säljaren känns seriös. Dock har han i sin tur bytt in den mot en annan Rolex där den säljaren kanske inte kändes 100%.

Jag har inte sett den irl men är varken sugen på att sätta mig på tåget tur o retur för att se en kopia, än mindre att ta med en hem.

Frågor:
  • Är kopior på Hulken vanlig? Klockan är full set, uttg. i Italien
  • Förslag vart jag lämnar in den för äkthetsintyg eller någon annan bra idé?

@Compiss
Hej. Ser att du fått en del vettiga svar. Dra ett mess om jag kan bistå med hjälp i veckan så skall vi nog kunna lösa det
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Om klockan ni finns hos en AD borde du kanske ringa dom och so om dom kan hjälpa dig att reda ut saken. Det känns som det säkraste och mest naturliga. Behövs det kan du ju swisha dom en peng för att dom gör en lite ordentlig analys om det nu inte är en uppenbar fake.
 
Topp