• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex eller fejk kopia?

Tack för bra o matnyttigt svar. Skicka ett mail till ad’n som sålde uret var ju en bra grej 👍🏻 Fattar att det inte 100% men ganska enkel åtgärd relaterat till förtjänsten.

Hade sparat bilderna fr. annonsen. En aning suddiga, men om nån kan se något?
Sista bilden Rolex coronet ser inte rätt ut. Hoppa över den där och jaga vidare :)

Jag är på jakt efter en Hulk 116610lv. Har hittat en i Sthlm och säljaren känns seriös. Dock har han i sin tur bytt in den mot en annan Rolex där den säljaren kanske inte kändes 100%.

Jag har inte sett den irl men är varken sugen på att sätta mig på tåget tur o retur för att se en kopia, än mindre att ta med en hem.

Frågor:
  • Är kopior på Hulken vanlig? Klockan är full set, uttg. i Italien
  • Förslag vart jag lämnar in den för äkthetsintyg eller någon annan bra idé?

@Compiss
En såpass dyr klocka och ens tänka tanken att den kan vara fejk eller på annat sätt eventuellt skum?
Don’t do it.

Håller med. Har dessutom fått för mkt hjärnspöken nu så passar den 👍🏻
Gör som du sa med byte av packningar. Då får du ju svar och är köparen beredd att göra detta så är den ju knappast fejk. Säljer man en fejk så är väl det sista man vill att den ska öppnas upp hos en AD. Nu kan ju säljaren köpt den utan att veta om den är äkta eller fejk, men det lär ju framgå ganska snabbt hos en AD.
Jag köpte en 116500 på blocket där säljaren satt med en superdålig fejk 116500 på armen samtidigt som han sålde den äkta till mig. Det var lite skumt. Men det gick ju bra det också.

Gör som du sa med byte av packningar. Då får du ju svar och är köparen beredd att göra detta så är den ju knappast fejk. Säljer man en fejk så är väl det sista man vill att den ska öppnas upp hos en AD. Nu kan ju säljaren köpt den utan att veta om den är äkta eller fejk, men det lär ju framgå ganska snabbt hos en AD.
Jag köpte en 116500 på blocket där säljaren satt med en superdålig fejk 116500 på armen samtidigt som han sålde den äkta till mig. Det var lite skumt. Men det gick ju bra det också.
Ja säljaren i sig verkar ärlig, det är säljaren dessförinnan som ger dåliga vibbar då nuvarande säljare själv blev nojig när vi pratade om kopior. Det var på hans initiativ han åkte till ad samma em. efter vi pratat och snackade med dem o lämnade in den för kontroll o byte av packningar. Har har för övrigt andra Rolex o medlem i forumet och känns genuin.

Enkelt - lita aldrig på när någon säger ”pratat med/den är hos AD”. Skrivna äkhetsintyg som kan verifieras är det enda som gäller om det är osäkert läge.
Vem skriver akthetsintyg (och faktiskt har nagon form av garanti pa vad de skriver) i Stockholmsomradet?
Varderingsintyg skriver fler an jag orkar rakna upp,men dessa ar ju relativt vardelosa om nagot inte stammer.

EDIT

Ovanstaende galler givetvis begagnade klockor som jag som privatperson vill ha vidimerade

Ja säljaren i sig verkar ärlig, det är säljaren dessförinnan som ger dåliga vibbar då nuvarande säljare själv blev nojig när vi pratade om kopior. Det var på hans initiativ han åkte till ad samma em. efter vi pratat och snackade med dem o lämnade in den för kontroll o byte av packningar. Har har för övrigt andra Rolex o medlem i forumet och känns genuin.
Då är det ju bara att invänta utlåtande då.

Vem skriver akthetsintyg (och faktiskt har nagon form av garanti pa vad de skriver) i Stockholmsomradet?
Varderingsintyg skriver fler an jag orkar rakna upp,men dessa ar ju relativt vardelosa om nagot inte stammer.

EDIT

Ovanstaende galler givetvis begagnade klockor som jag som privatperson vill ha vidimerade
AD urfärdar ju värderingsintyg på begagnade klockor vilket i sig verifierar äktheten.

AD urfärdar ju värderingsintyg på begagnade klockor vilket i sig verifierar äktheten.
Gor det verkligen det?

Att ett varderingsintyg sallar bort de daliga och omedelbara kopiorna (om nu inte varderingsmannen har en dalig dag) haller jag med dig om,men om det for mig som kopare ar viktigt att veta om klockan/foremalet in i mista detalj ar precis sa som den lamnade fabriken/tillverkaren sa har da aldrig jag varit med om att man plockar isar klockan fullstandigt vid en vardering.
Kaplans ar ett bra exempel pa detta. Man gor vad man kan under 15-20minuter,men nagon demontering av urverk dar delar granskas och vidimeras gor man inte.

I exemplet har nedan var ju tavlan varderad av Bukowskis varderingsman men visade sig vid en akthetskontroll av experter vara falsk.

Gor det verkligen det?

Att ett varderingsintyg sallar bort de daliga och omedelbara kopiorna (om nu inte varderingsmannen har en dalig dag) haller jag med dig om,men om det for mig som kopare ar viktigt att veta om klockan/foremalet in i mista detalj ar precis sa som den lamnade fabriken/tillverkaren sa har da aldrig jag varit med om att man plockar isar klockan fullstandigt vid en vardering.
Kaplans ar ett bra exempel pa detta. Man gor vad man kan under 15-20minuter,men nagon demontering av urverk dar delar granskas och vidimeras gor man inte.

I exemplet har nedan var ju tavlan varderad av Bukowskis varderingsman men visade sig vid en akthetskontroll av experter vara falsk.

Nu skrev jag ju AD och inte Kaplans eller Bukowskis…

Nu skrev jag ju AD och inte Kaplans eller Bukowskis…
Helt ratt.

Skruvar AD isar klockan och vidimerar alla delar som orginal/godkanda utbytesdelar eller gor de precis som K&B?
Dvs en okularbesiktning av utsida/tar av lank och kontrollerar serienummer/oppnar boett och ser att allt ser ok ut,men ingen isartagning av urverk dar delar inspekteras sasom vid en service?

Det ar det jag menar pa ar vad som skiljer ett varderingsintyg fran ett akthetsintyg. Ja med allra storsta sannolikhet ar varan OK om du har ett varderingsintyg fran en valennomerad utfardare,men det ar inte nagon garanti att sa ar fallet. da kravs oftast en mer djupgarende gransking vilket givetvis kostar mer pengar.

Ett tips manga pa just Rolexforums ger nar nagon ar lite osaker pa vad det faktiskt ar de skall kopa ar att skicka en klocka till tillverkarens sevicecenter for just en service. Ar da nagonting inte OK sa kommer klockan i retur.
Men det kostar ju betydligt mer an de 1500sek-nanting en AD/Varderingsman tar.

Hursomhelst sa hoppas jag att ingen blir lurad.

Tillbaka
Topp