• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1 vs Omega Aqua Terra "Skyfall"

Vilken tycker du?

  • Rolex Explorer 1 (214270)

    Röster: 105 46.9%
  • Omega Aqua Terra Skyfall

    Röster: 119 53.1%

  • Totala väljare
    224

andheg

Rolex
2-Faktor
Hade helt släppt tanken på att köpa den men när jag väl provade den så var det bara BANG!!
yputepuz.jpg
 

Johan M

Cartier
Ja jag befarar att man tröttnar på den blå tavlan men den är ganska mörk i färgen så den fungerar kanske till mer än min electric blue (min avatar) som är lite ljusare. Det är inte alltid jag tycker att den fungerar med mitt klädval.

Skyfall har jag provat och den kändes väldigt bra. Explorer har jag aldrig provat på handen.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Såg den, lite jobbigt..

Min son har båda två. Han började med en ny Skyfall men kunde inte låta bli att även köpa en fin beg Explorer I. Jag har provat båda två och gillar båda. Trots att jag helst vill ha datum på mina klockor (och inte är Rolex-fantast ...) skulle jag välja Explorern. Omegan är lite för mycket uppdressad för att funka i alla lägen, medans Rolexen har en klassisk ren design som dessutom inte skriker "jag har en ROLEX" (bubbelbefriad ... ;) ). Sen är det ju givetvis en prisfråga också, men som någon sa tidigare, köper du Omegan kommer du alltid att fundera på om du skulle ha tagit Rolexen iställe (som min son gjorde). Du lär inte fundera mera på Omegan om du köper Rolexen. Leta rätt på en fint begagnat exemplar och njut!
 

DrDre

Patek
Du har inte funderat på att ta med en DJ eller en DJ II i beslutsprocessen? Med blå tavla, slät ring och oysterlänk så blir den ju lite mer lik AT'n.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Valde själv mellan dessa två. Samma kriterier som dig. Exp1 något nättare, claspen helt klart finare (39mm).
Dock föll jag helt för skyfall tavlan. Fantastisk och levande på ett helt annat sätt. Hittade den även beggad 1 mån gammal typ för ungefär samma pris som ovan
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Där visar du ju en 36mm. Inte den nya Explorern.
Det där är ju min Explorer... :D På min handled, med min skjorta och kostym på...

Det är en 14270, som jag köpte efter att först ha burit en Omega ett par år. Omegan är såld. Explorern är kvar. Närmar sig tjugo år snart... Så där har du, SimonML, mitt svar på frågeställningen. Du får dock ingen röst, då du förstås ska känna efter ordentligt först och inte låta oss rösta fram vad du vill ha.

(Såväl 214270 som Omega AT är väldigt fina klockor. Jag ser fram mot att komplettera med såväl en 214270 som en AT tids nog, men har inte bråttom... Och eftersom jag redan har klarat av det där med Explorer, så ligger ATn bäst till på listan för just mig.)

mvh A
 

Ricrob

Patek
Skyfall är jättefin, verkligen! Men här blir det platt fall mot Explorern. Eller njae, platt fall var kanske överdrivet men Omega kan aldrig slå Rolex, så är det bara.
 

JayJay

Rolex
Jag slets själv mellan just dessa två alternativ. Slutade med att jag köpte en Sinn 556i. Är nöjd med det valet och det blev ju dessutom väldigt mkt billigare... Nu har i o f s tankarna på att införskaffa ngn av dessa två dykt upp igen sedan ett par veckor tillbaka.
 

san

Cartier
2-Faktor
Min röst faller på Explorern. Båda är förvisso oerhört stilrena och "cleana", men det är något med Skyfalls visare som inte riktigt tilltalar mig.
 
Gillar inte tim- och sekundvisaren på EXP1 och saknaden av datum. AQn är väl lite blingigare, men vinner i mina ögon.
Men som många andra säger, köp den som känns rätt!
 

Icaras

Rolex
Nya Explorern är för stor. Jag röstar på Skyfall! Hade det däremot varit gamla 36mm Explorern hade det varit svårare.

Varför inte köpa både begagnad 36mm exp och AT Skyfall? :D
 

Sond

Patek
Otroligt fina klockor både två. Jag skulle ha svårt att välja mellan dessa. Nu skulle å andra sidan jag aldrig köpa en ny klocka av dessa utan vända mig till beg. marknaden. Och då öppnar sig andra alternativ. Jag skulle välja mellan Skyfall och Exp1 36 mm. Troligen skulle valet falla på Exp1 i det valet. Dessutom öppnar sig möjligheten att blanda in DJ i leken. DJ kan dock dra för mycket åt dress även med slät ring så den faller nog ändå bort.

Om jag ändå skulle vara tvungen att välja på de du frågar om så blir det AT Skyfall. Den är så otroligt snygg. Den blå tavlan tror jag aldrig man tröttnar på. Dessutom stör storleken på nya Exp1 något.
 

SimonML

Omega
Har drömt om Omegor & Rolexar inatt..kul att se att de är så pass jämt mellan dessa i omröstningen bara 9% till fördel för Omega. Vet själv fortfarande inte bu eller bä. Känner att jag nästan måste ta mig till en AD och klämma på båda. Bara synd att närmsta skall vara så långt bort..
 
Topp