• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer 1 vs Omega Aqua Terra "Skyfall"

Vilken tycker du?

  • Rolex Explorer 1 (214270)

    Röster: 105 46.9%
  • Omega Aqua Terra Skyfall

    Röster: 119 53.1%

  • Totala väljare
    224

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag röstar för Omegan, sen är det inte säkert om jag hade köpt med blå tavla. Tror vit tavla passar till fler tillfällen, den gör sig inte så bra på foto dock!

Personligen tycker jag 38.5mm är för litet.
 
Chogges bilder på Skyfall kanske får dig att trilla dit, faan vad snygg den är...bra pris nu oxå om du är sugen på att slå till...

2zEGwS0.jpg


ooKZpJj.jpg
 

Molgan

Cartier
Nya explorerns ser billig ut. Hur tänkte dom med indexen?
Nä, än en gång gjorde Rolex fel på senare år.

Skyfall ser verkligen sofistikerad ut, den är riktigt het men kanske för het ibland?
Tavlan och index är verkligen to die for, blått är flott helt enkelt :)

Själv hade jag nog gått på en vintage 36mm explorer, helservice och den skulle tjäna dig lika bra som en ny.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Återbesöker tråden. Tycker att Omegan snarare är ett alternativ till Rolex Datejust, än till Explorern. Undrar för övrigt om inte Rolex hade kunnat vinna en hel del nya kunder på att göra DJ-tvåan mer i linje med Omegan, på runt 39 mm. Omegan är för övrigt mycket fin och i flera stycken - vill jag påstå - mer spännande än en Datejust. Måtte nu Omega hålla sig till storleken och sluta att ändra sig så ofta. Måtte de också hålla sig till visarna, vilka jag tycker är unika och skapar ett intressant mervärde.

A
 

Sten

Cartier
Ingen som råkar ha någon av dessa och befinner sig i Umeåområdet? Skulle gärna testa klämma isf.. Får kanske boka in någon "jobbrelaterad" resa till huvudstaden om inte annat ;). Känner att det saknas representation från AD:s här uppe..

Bumpar en väldigt gammal tråd, om det hjälper mera vet jag inte men ville ge dig tipset att ta färjan över kvarken - i Vasa finns Rolex AD.
 

StrawberryFields

Sir Notalot
tmp_IMAG0860349194721.jpg
tmp_IMAG0857-7383414.jpg


Provade en kollegas AT lite som hastigast här om veckan. Har klämt på den ganska många gånger. Men jag väljer min expy alla dagar i veckan. AT är för hög och datumet sitter för djupt. Timvisaren lämnar en del att önska. Men tavlan är riktigt fin. Sen är jag såld på 3-6-9 tavlor och kan väl knappast kallas objektiv. Men där har du båda bredvid varandra på en 165mm handled.
 
Förstår din beslutsångest! Jag var själv inne på AT, tavlan är riktigt grym! Men så börjar man snegla på Rolex och 214270...

Jag vet inte vad det är med Rolex, men den har DET :) som man inte kan sätta fingret på. Har ägt min i ett par dagar nu och det känns som en riktig keeper.



image.jpg


Mvh
 

acsweden

Breitling
Kul att just dessa jämförs, sonen fick en at 8500 när han fyllde 18, jag var nog mera sugen på den än vad han var. Just nu står jag själv i begrepp att köpa en exp1. Hade inte sonen AT:n hade valet blivit svårt, gillar båda lika mycket.
 
  • Like
Reactions: Kai
Fin present till sonen :)

Skyfall-versionen är precis tagen ur produktion men att fixa en ny via AD torde inte vara några större bekymmer i något år till då det är en populär volymmodell som säkert finns i lager både här och där. Annars finns ju förstås den nära nog identiska efterföljaren med kaliber 8500G, men visst - datumramen är saknad hos många, myself included.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Kai

Rolex
Har två AT, en Skyfall och en vit med roseguld. Älskar båda klockorna, men sneglar hela tiden åt en Explorer I. Testade 39mm idag hos Bergströms, känns på något vis för stor. Det tycker jag varken om min 38,5 mm och 41,5 mm AT. Testade en DJ på 36 mm för referens, den kändes liten. Svårt det här...
 
Topp