Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Riktigt bra sammanställning och historielektion! På en härligt nördig nivå dessutom! Tack!
Jag som klättrar och bestiger berg betvivlar dock att bilden på Reinhold Messner som klippklättrar är från K2. Det ser inte ut som Himalya med tanke på för lite snö, bergens utformning och samtidigt för lite kläder och utrustning. Kanske Dolomiterna?
Ett litet sakfel är väll dessutom att Folded link just en länk gjord med vikta länkbitarna och inte massiva som idag.
Folded link är ju väl att ändlänkarna är icke-solida, eller har jag förstått det fel?De första versionerna av 1655 var utrustade med en Rolex 7836 länk och 280-380 ändlänkar. Länken var en s.k. folded link, dvs. att den hade icke-solida ändlänkar.
Då vågar jag påstå att Jake har fel.Tack så mycket
Bilden har jag lånat från Jake's Rolex World, enligt han ska det vara K2. Känner inte till originalkällan till bilden så mer än så vet jag inte.
Folded link är ju väl att ändlänkarna är icke-solida, eller har jag förstått det fel?
Då vågar jag påstå att Jake har fel.
Så här såg det ut 1979 vid hans K2 bestigning. Klippklättring vid sådana här höga bestigningar brukar ske mot toppen och inte på väg på lägre höjd på väg mot basläger.
Ändlänkar heter end links på engelska och kom som solida först 2001 mig vetligen. Rolex ändrade designen på ändlänkarna samtidigt med att "höja upp" centrum "länken" för att få en snygg övergång till länken. Solid:
Vikta ändlänkar:
Detta är en "folded link med vikta länkbitar";
Samtliga bilder lånade från nätet!
Vänligen,
Rozzy
Jättefint reportage! Tack för det.
Det ger ett litet habegär.
/j