• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Explorer II - Varför?

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hoppas hypen lagt sig till i höst då jag planerar att köpa en :rolleyes: Känns som att priset har runnit iväg lite...
Tyvärr osannolikt, de ligger ju i kölvattnet på sub och gmt. Så länge de håller sina värden/stiger lär de inte sjunka i alla fall, just nu tycker jag prisbilden är rätt bra på exp2. Får jag gissa kommer det vara +5k i vår.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är det något speciellt man ska vara uppmärksam på om man köper 16570? Finns många på chrono24 runt och under 35' men jag har inte en aning om det är bra skick eller inte.

Vill helst ha en från -98 eller nyare för luminovan. Sen är det väl nya låset där någonstans också? :)

T.ex. Den här, hiss eller diss? https://www.chrono24.se/rolex/explo...---box-and-our-warranty-2-year--id3886582.htm
Det finns äldre med oysterlock också, men de var tillval innan nångång i mitten/slutet på 90-talet (nån vet säkert exakt vilket år de blev standard).
Tycker den i annonsen ser bra ut, mysigt använt skick.
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Den ultimata sommarklockan
image.jpeg
 
Förutom att det är snygg så handlar det för mig också om vad klockan säger om personen som bär den. Explorer är för en "äventyrare" lite som att ha en pulsklocka dagligen fast man har lite mer still än så! Därför va också Sjöö sandström landsort min första klocka. Jag spendera sommaren ute i det området och träna och tävla där då kändes det naturligt med den. Skulle aldrig köpa en yacht master för jag har inget intresse av segling, skulle inte häller ha en milagauss för är ju inte ingenjör. Detta gäller säkert inte för alla här men så tänker jag när jag väljer klocka.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
216570 är en grym klocka. Grymt snygg, skönt toolig, och otroligt mångsidig, inte minst om man har både den svarta och vita tavlan att alternera mellan. Tycker den är ett mycket roligare val än SubC och GMTC. De sistnämnda sitter ju på var och varannan Rolexhandled, åtminstone om vi talar nyare klockor.
Härlig storlek; trots sina 42mm sitter den riktigt bra även på mindre handleder, bland annat då den är ganska platt. Saknar min rejält..
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Var väldigt inne på att införskaffa Expy II, men när jag väl fick testa den så försvann habegäret. Kändes lite för stor, plus att den inte väger så mycket.
Vilket antiklimax! På bild är den dock hur fin som helst...
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Misstänker att alla purister här får hjärtsnörp av detta, men det här tycker jag var en tilltalande moddning av 16570. Gillar skarpt den orangea GMT-visaren, men tycker att 216570 är för stor.

image.jpeg

Mycket bra! Jag håller absolut med. 216570 är för stor, och med så många maxi-visare tycker jag det blir för plåttrigt. Den orangea visaren från 1655 är dock saknad på de senare modellerna. Jag är inte förtjust i moddar, men hade rolex tillverkat den där så hade jag köpt den. Ännu hellre om de gjort streck i glasringen som på 1655.
 

hedbrg

Panerai
1655 är verkligen en drömklocka, men den nya får de inte att rycka i baguetten, även om den ser bättre ut i verkligheten än på bild
 

corbendallasx

Friends of KS
Misstänker att alla purister här får hjärtsnörp av detta, men det här tycker jag var en tilltalande moddning av 16570. Gillar skarpt den orangea GMT-visaren, men tycker att 216570 är för stor.

image.jpeg
Flyger inte för mig. Antagligen för "originalet" redan är perfekt :)
Ju mer jag tittar på den nya explorern, ju mer känns den som en barnklocka med sina enorma visare. Det är inge vidare vackert. Men smaken är ju som baken :)
Förstår mig inte riktigt på trådstarten. Har nån sagt man måste gilla alla modeller som kommer från Rolex?
Jag gör det då inte, däremot anser jag att Explorer II är en av dom snyggaste modeller som Rolex släppt.
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Flyger inte för mig. Antagligen för "originalet" redan är perfekt :)
Ju mer jag tittar på den nya explorern, ju mer känns den som en barnklocka med sina enorma visare. Det är inge vidare vackert. Men smaken är ju som baken :)
Förstår mig inte riktigt på trådstarten. Har nån sagt man måste gilla alla modeller som kommer från Rolex?
Jag gör det då inte, däremot anser jag att Explorer II är en av dom snyggaste modeller som Rolex släppt.
Fast ska man vara lite sådan är ju det här närmre originalet-originalet 1655. 16570 är ju en delvis ganska annan klocka. Och 216570 har mer av 1655 formspråk.
 

Maro

Audemars
Varför man väljer en 16570? För att gillar att ha en klocka som funkar till allt och lite till. Sen är det grymt positivt att inte många som inte kollar klockor som vi här har koll på denna modellen. Alltså man slipper däckspartkarna som kollar äktheten genom sekundvisaren!

Här kommer min
image.jpeg
 

corbendallasx

Friends of KS
Jag tror vi nöjer oss med att vara ense om att vi är oense. :)
Så klart o det är ju det som är det sköna med Explorer 2. Det finns en för alla. Vill du ha en obskyr vintage modell med smeknamn efter nån gammal skådis som antagligen aldrig burit klockan, så finns det. Vill du ha "normalstor" sportrolle så finns det och vill du ha en XL variant, ja då finns det också.
Bästa modellen helt enkelt :D
 
Topp