• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - förstår inte hypen

Chuck

Patek
2-Faktor
Älskar sådana trådar, ska ut i garaget ta fram några kalla! Keep em comin :)
epava3uz.jpg
 

Joseph

Cartier
Vad som är snyggt eller inte är ytterst subjektivt så ingen direkt mening med att diskutera det då smaken är som baken!

Men rent objektivt så har Rolex en gedigen historia med många innovationer. Deras ur är av hög kvalité och hyfsat rättvist prissätta. Jag själv tycker Rolexklockorna är trevliga och kommer troligtvis införskaffa en EX II i framtiden. Men hade inte skaffat en "premiumrolex" (t.ex Daytona) då det finns roligare klockor i det prissegmentet.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Rolex för mig handlar om känslan samt att submariner är en klockikon. Samtidigt stör det inte att jag tycker den är jäkligt snygg och skön att bära.
Förr kändes Rolex som "gubbe" men den synen har ändrats med tidens gång.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Säger som Stenmark en gång sa...
"He e svårt å förklar för nån som int begrip"..
image.jpg


Självklart finns det en del vackrare klockor. I alla fall för stunden. Men det är få klockor som funkar så väl till så mycket så länge som valfri Rolle. Detta kommer alltså från en som är ganska så långt ifrån ett helyllefanboy bara så du vet!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag ogillade Rålex precis som dig men har med åren ändrat mig. Vad det gäller Rålex olika modeller så tycker jag att många är ganska tråkiga t.ex. Sub medan andra är riktigt läckra.
 

Mille79

Trollungen
Säger som Stenmark en gång sa...
"He e svårt å förklar för nån som int begrip"..
image.jpg


Självklart finns det en del vackrare klockor. I alla fall för stunden. Men det är få klockor som funkar så väl till så mycket så länge som valfri Rolle. Detta kommer alltså från en som är ganska så långt ifrån ett helyllefanboy bara så du vet!

Utan att trampa någon på tårna men jag tycker denna klocka, rent estetiskt, är ett skämt. Kan inte uttryck det på annat sätt sorry ...
 

DrDre

Patek
Visst, en sportklocka blir ju oftast lite rörigare och kan ju också ha lite färgglada detaljer. Men tex en Datejust har ju ett ganska enkelt och rent utseende om det är det man är ute efter. Men gillar man inte Rolex så är det ju bara att köpa något annat som passar bättre. Det är ju inget självändamål i att handla Rolex.



 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tyckte inte heller om Rolex från början.
Men sen allt eftersom så insåg vilken trevlig design det var. Just Explorer (Exploder?) tycker jag inte om. Varför? Jag avskyr siffror.
Daytona är jag inte heller något fan av. Jag älskar GMT-Master och Day-Date. Stilrena, trevliga och funktionella, speciellt GMT-Mastern.
Samt att Rolex håller en riktigt trevlig storlek på sina klockor är helt klart ett stort plus.

Här är min Root Beer. Jag gillar färgsättningen på den, lite sådär små-flashig men samtidigt alldaglig.
Rolex 16713 by BadkarsPiraten, on Flickr
 

Mille79

Trollungen
Tyckte inte heller om Rolex från början.
Men sen allt eftersom så insåg vilken trevlig design det var. Just Explorer (Exploder?) tycker jag inte om. Varför? Jag avskyr siffror.
Daytona är jag inte heller något fan av. Jag älskar GMT-Master och Day-Date. Stilrena, trevliga och funktionella, speciellt GMT-Mastern.
Samt att Rolex håller en riktigt trevlig storlek på sina klockor är helt klart ett stort plus.

Här är min Root Beer. Jag gillar färgsättningen på den, lite sådär små-flashig men samtidigt alldaglig.
Rolex 16713 by BadkarsPiraten, on Flickr

Storleken håller jag absolut med om, den funkar
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Förstår inte hypen jag heller. Och inte tycks den gå över.

Men jag har bara spanat in Rolex sedan slutet av sjuttiotalet... och det dröjde till andra halvan av åttiotalet innan jag kunde trä en Oyster runt handleden, så vad vet jag...

Minns f ö när JlC MC kom. Var nog den modellen som hjälpte Jaeger att få fart på försäljningen. Eleganta klockor. Synd bara att de inte kunde hålla mot storlekshetsen...
 
Senast ändrad:

Mille79

Trollungen
Ok ursäkta. Stilrent kanske var fel ordval. Mer en design som men inte behöver lära sig att gilla som det låter på många här när det gäller Rolex.

Lite som sushi, man lär sig gilla det efter ett tag
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Om man befinner sig i ett rum med 10 personer som alla gillar choklad, och då påstå att choklad är äckligt, fyller ju bara ett syfte; att provocera. Helt meningslöst :dead:
 
  • Like
Reactions: MBx

BadkarsPiraten

Vacheron
Förstoringsglas på en klocka är inte stilrent

Det behöver vi gubbar som ser dåligt!

(jag är 22.....)


Var asmycket emot det förr. Nu för tiden så ser jag datumet på klockan direkt och varje gång jag kör en klocka som inte heter Rålecks, min Seiko som exempel, måste jag kisa med ögonen och titta väldigt länge och noga innan jag ens får fram vad datumet är!
Har Rolex kanske förstört min syn? Eller är det bara riktigt användbart med gubb-glaset?
 
Topp