Nu har båda klockorna fått sig en välbehövlig service. Min vän tog Sea-Dwellern till Rob Engström för att få ett kostnadsförslag. Han ringde mig och berättade att han fått ett bemötande som andades ointresse för vad det var som skulle servas och känslan av att det var vilken klocka som helst. Han påpekade att han även skulle vilja spara eventuella utbytta delar. När han fått kostnadsförslaget per mail ringde han och rådfrågade mig. Jag vart ganska förvånad när jag såg att de offererat polering och att priset gäller vid ”inbyte av de gamla delarna”.
Det skulle kännas mer seriöst om de hade haft en dialog med kunden om vad det skulle innebära att polera klockan samt ge en egen rekommendation, istället för att bara offerera att polering ingår i service. När han påtalade det i mailsvaret samt att han ville behålla utbytta delar fick han ett kort svar att; vi gör ett kostnadsavdrag om ni inte vill ha klockan polerad och att offerten skulle bli 40% dyrare om han ville ha tillbaka de gamla delarna.
Jag föreslog att han skulle knata över till Nymans istället. Han ringde mig efter att varit där och var supernöjd. Där sa säljaren direkt att den här klockan ska inte jag ta hand om. Vänta några mente så ska jag hämta vår vintage expert. Min vän fick ett helt annat mottagande hos Nymans med ett genuint intresse för klockan och grundlig förklaring hur de anser att klockan ska servas och vårdas. De avrådde polering och de utbytta delarna var en självklarhet att de skulle sparas. Inget snack om att debitera extra för att kunna få med sig delarna hem.
Här kommer lite bilder på två nyservade klockor
Vilken otroligt trevlig tråd, bra jobbat att komma tillbaka och lyfta upp den igen med nya bilder