• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Castros Kuba

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad kan GMTn vara värd som den ser ut idag och hur påverkar det värdet om man byter ut till rätta delar? Vad kan delarna kosta att införskaffa?
Den är väl värd ungefär vad en korrekt skulle kosta minus delarna. :)

En korrekt fin opolerad mk1 kan kanske kosta 60k. Tavla, visare kostar kring 10k och ett inlägg 3-5k.
 
Senast ändrad:

Sond

Patek
Dags för en KS resa till Kuba och dammsuga ön på klockor. Vem vet vad som kan finnas :)
Jag var på Cuba runt 1990 och då spanade jag efter klockor. Hade inte alls samma typ av intresse som nu, men drömde om att hitta några rariteter. Men jag kammade noll. Det fanns ingen som helst 2:a handsmarknad som jag kom åt. De flesta förstod inte ens frågan. Den som var bäst på att guida i den typen av frågor var en äldre bartender och han sa att det bara var toppskiktet som hade bättre klockor typ Omega(vilket var mitt huvudintresse) och Rolex och att de så vitt han visste aldrig såldes.

Han hävdade att men ibland kunde se Submariner(helt ärligt så kände jag bara till Submariner av Rolex modeller på den tiden så han kan ha sagt mer än så men minnet registrerade bara det det fanns kunskap om) på högt uppsatta partifunktionärer och militärer. Omega trodde han inte var något för Kubaner.

Bartendern hade en massa annan kul information som vi får ta i en annan tråd. Hur mycket som var sant har ja ingen aning om..:D.
 

Daytona96

Rolex
Det är ganska svårt och dyrt att hitta korrekt tavla och visare i dagens läge skulle jag säga, eftersom tavla och visare ska matcha etc.
På vissa sidor bl.a ebay så tar säljare rätt så galna priser.
Men hoppas att någon forummedlem kan hjälpa dig med det.
Angående värdet så finns det ju olika sorters samlare och entusiaster som antingen gillar helt original och så finns det dem som gillar att klockan ser helt ny ut.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
På tal om Kuba så hjälpte jag för några år sedan en välkänd samlare att köpa en Rolex 5510 från den förste ägaren. Ganska snurrig story men klockan kom till slut fram och ser idag lite bättre ut än den gjorde då. :)

Så nog fanns det allt lite roliga klockor på Kuba..

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
På tal om Kuba så hjälpte jag för några år sedan en välkänd samlare att köpa en Rolex 5510 från den förste ägaren. Ganska snurrig story men klockan kom till slut fram och ser idag lite bättre ut än den gjorde då. :)

Så nog fanns det allt lite roliga klockor på Kuba..

image.jpg
image.jpg
image.jpg

Där pratar vi välanvänd!
Men, inte förstörd! Fin boettform på den! :)


Vad står det på kronan? Jag har aldrig sett text på kronan förr...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Det här lite av drömmen för en klocknörd att en kompis som man har träffat i flera års tid berättar om några klockor som han ärvt av sin farfar. Hur förvånade tror ni jag vart när han lägger upp en dubel red på bordet :) Efter att jag lagt upp tråden här och folk frågat om storyn kan stämma, berättade han om ett tillfälle med Castro där Castro skulle få ett besök av svenskar och frågade om min kompis farfar ville följa med till flygplatsen och ta emot delegationen. Det visade sig vara Olof Palme.

På bilden ser ni min kompis farfar tillika vice VD för Alfa Laval stående till höger i solglasögon.

image_zpswlcwu5x1.jpg
Den där bilden känner jag igen. Från en scen ur Palmedokumentären på SVT.
Screenshot_2015-09-01-05-13-16.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förklara gärna mer, är det något som satt på dom original? Varför står det Brevet på dem? :)
Ja. Något Rolex använde på 50-talet. Brevet betyder patent på franska så gissningsvis kan man ana varför det stod så på kronorna. De kom dels med en Rolex-logga och text men också ibland bara ett plus på kronan och brevet-text. Tror också att man skrev brevet mellan luggarna på vissa modeller och också använde texten i casebacket.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja. Något Rolex använde på 50-talet. Brevet betyder patent på franska så gissningsvis kan man ana varför det stod så på kronorna. De kom dels med en Rolex-logga och text men också ibland bara ett plus på kronan och brevet-text. Tror också att man skrev brevet mellan luggarna på vissa modeller och också använde texten i casebacket.

Det förklarar mer!
Antar då att det var patent på gängad krona för Rolex var som jag inte missminner mig helt först med det?
 

Trulli

Cartier
Nu har båda klockorna fått sig en välbehövlig service. Min vän tog Sea-Dwellern till Rob Engström för att få ett kostnadsförslag. Han ringde mig och berättade att han fått ett bemötande som andades ointresse för vad det var som skulle servas och känslan av att det var vilken klocka som helst. Han påpekade att han även skulle vilja spara eventuella utbytta delar. När han fått kostnadsförslaget per mail ringde han och rådfrågade mig. Jag vart ganska förvånad när jag såg att de offererat polering och att priset gäller vid ”inbyte av de gamla delarna”.
Det skulle kännas mer seriöst om de hade haft en dialog med kunden om vad det skulle innebära att polera klockan samt ge en egen rekommendation, istället för att bara offerera att polering ingår i service. När han påtalade det i mailsvaret samt att han ville behålla utbytta delar fick han ett kort svar att; vi gör ett kostnadsavdrag om ni inte vill ha klockan polerad och att offerten skulle bli 40% dyrare om han ville ha tillbaka de gamla delarna.

Jag föreslog att han skulle knata över till Nymans istället. Han ringde mig efter att varit där och var supernöjd. Där sa säljaren direkt att den här klockan ska inte jag ta hand om. Vänta några mente så ska jag hämta vår vintage expert. Min vän fick ett helt annat mottagande hos Nymans med ett genuint intresse för klockan och grundlig förklaring hur de anser att klockan ska servas och vårdas. De avrådde polering och de utbytta delarna var en självklarhet att de skulle sparas. Inget snack om att debitera extra för att kunna få med sig delarna hem.

Här kommer lite bilder på två nyservade klockor :)







 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Nu har båda klockorna fått sig en välbehövlig service. Min vän tog Sea-Dwellern till Rob Engström för att få ett kostnadsförslag. Han ringde mig och berättade att han fått ett bemötande som andades ointresse för vad det var som skulle servas och känslan av att det var vilken klocka som helst. Han påpekade att han även skulle vilja spara eventuella utbytta delar. När han fått kostnadsförslaget per mail ringde han och rådfrågade mig. Jag vart ganska förvånad när jag såg att de offererat polering och att priset gäller vid ”inbyte av de gamla delarna”.
Det skulle kännas mer seriöst om de hade haft en dialog med kunden om vad det skulle innebära att polera klockan samt ge en egen rekommendation, istället för att bara offerera att polering ingår i service. När han påtalade det i mailsvaret samt att han ville behålla utbytta delar fick han ett kort svar att; vi gör ett kostnadsavdrag om ni inte vill ha klockan polerad och att offerten skulle bli 40% dyrare om han ville ha tillbaka de gamla delarna.

Jag föreslog att han skulle knata över till Nymans istället. Han ringde mig efter att varit där och var supernöjd. Där sa säljaren direkt att den här klockan ska inte jag ta hand om. Vänta några mente så ska jag hämta vår vintage expert. Min vän fick ett helt annat mottagande hos Nymans med ett genuint intresse för klockan och grundlig förklaring hur de anser att klockan ska servas och vårdas. De avrådde polering och de utbytta delarna var en självklarhet att de skulle sparas. Inget snack om att debitera extra för att kunna få med sig delarna hem.

Här kommer lite bilder på två nyservade klockor :)







Jag tänker att jag kan köpa den röda Sea-Dwellern för det uppskattade värdet från inläggen 2015, deal ;) ?
 
Topp