• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Milgauss -65 ref.6541

image.jpeg
 
Apropå yonssons tråd om kunskapsnivån på ks. Det syns att vissa vet vad de pratar om. Imponerad.

Och sjukt häftig historia. Roade mig med att inflationsberäkna inköpspriset: 10 k i dagens penningvärde.
 
Kul och spännande. Även jag är imponerad över kunskapen som finns hör.
Om man redan har pengar så det räcker och blir över för resten av livet så förstår jag till fullo om man väljer att behålla den. Eller iaf inte sälja den förhastat. Mycket minnen med en klocka man ägt under en så väldigt lång tid. Kul med fynd som de här på forumet.
 
Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.

Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).

18m-ferrari-breadvan-crashes-and-keeps-racing-27m-cobra-smashes-into-barrier-at-goodwood-revival-video-99855_1.jpg


Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.

Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig. :p
Fast nästan lite vårds- och respektlöst va?
 
Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.

Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).

18m-ferrari-breadvan-crashes-and-keeps-racing-27m-cobra-smashes-into-barrier-at-goodwood-revival-video-99855_1.jpg


Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.

Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig. :p

Sorry alla, men jag kör vidare med lite OT för att få snacka racing med dig :) . Jag har läst att många av de mest extrema bilarna är replikor. Läste om det i Automobil så det är viss substans bakom påståendet. Jag tror att reglerna säger att bilen måste vara äldre än ett visst årtal, men det löser man genom att köpa originalet och låta bygga en replika. Sedan plockar man bort chassinumret på originalet och sätter över det på replikan. Så, medans originalet står i tryggt förvar under ett skynke i ett garage så får replikan ha kul på bana med ägaren eller någon annan duktig förare, typ Kenny Bräck. Det finns firmor i England som är specialiserade på att bygga replikor av t ex Ford GT40, Jaguar D-type, mm. Fronten på Ferrarin ovan ser ut att vara i glasfiber tycker jag.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html



Intervju med Kenny Bräck som körde en GT40 i Goodwood. Hans kontroll är mycket sevärd!
 
Sorry alla, men jag kör vidare med lite OT för att få snacka racing med dig :) . Jag har läst att många av de mest extrema bilarna är replikor. Läste om det i Automobil så det är viss substans bakom påståendet. Jag tror att reglerna säger att bilen måste vara äldre än ett visst årtal, men det löser man genom att köpa originalet och låta bygga en replika. Sedan plockar man bort chassinumret på originalet och sätter över det på replikan. Så, medans originalet står i tryggt förvar under ett skynke i ett garage så får replikan ha kul på bana med ägaren eller någon annan duktig förare, typ Kenny Bräck. Det finns firmor i England som är specialiserade på att bygga replikor av t ex Ford GT40, Jaguar D-type, mm. Fronten på Ferrarin ovan ser ut att vara i glasfiber tycker jag.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html



Intervju med Kenny Bräck som körde en GT40 i Goodwood. Hans kontroll är mycket sevärd!

Eftersom herr Agnelli ägt, eller iaf. haft ovanstående Ferrari på långtidslån (och på skämt lät sin butler måla den svart för att få den att likna en likbil), så är det ju i princip klockor vi pratar om. Eller hur?

54d1af7ecbde0_-_caring-about-the-rules-gianni-agnelli-style-2013-gy3kl0-mdn.jpg


Jag vågar inte uttala mig om Ferrarin specifikt, den har ju ett unikt chassie-nummer och det är 'den' bilen som tävlat på bla. Goodwood. Och någonstans i basen finns iaf. en nytillverkad aluminiumkaross precis som den såg ut från början:

Breadvan_12.jpg


http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72

Sen om den satt på under racet vet jag inte. Troligen fullt möjligt att göra en glasfiberkopia. Å andra sidan kan det vita vara grundfärg...

Det du beskriver förekommer med all säkerhet, replikor på GT40's t.ex. vimlar det ju av, och det är väl troligen det allra smartaste förfarandet också när det gäller den här typen av bilar. Det är trots allt ansenliga värden vi pratar om. Så länge tekniken fungerar som på originalet så är jag ändå nöjd - otroligt fachinerande att se äldre racerbilar gå för fullt, däck, bromsar, väghållning - allt var verkligen på en annan nivå förr. Jag är minst lika imponerad av tekniken och kompetensnivån hos förarna i moderna bilar men racing med äldre bilar är mer levande på något sätt...

...lite som äldre klockor!
 
Sorry alla, men jag kör vidare med lite OT för att få snacka racing med dig :) . Jag har läst att många av de mest extrema bilarna är replikor. Läste om det i Automobil så det är viss substans bakom påståendet. Jag tror att reglerna säger att bilen måste vara äldre än ett visst årtal, men det löser man genom att köpa originalet och låta bygga en replika. Sedan plockar man bort chassinumret på originalet och sätter över det på replikan. Så, medans originalet står i tryggt förvar under ett skynke i ett garage så får replikan ha kul på bana med ägaren eller någon annan duktig förare, typ Kenny Bräck. Det finns firmor i England som är specialiserade på att bygga replikor av t ex Ford GT40, Jaguar D-type, mm. Fronten på Ferrarin ovan ser ut att vara i glasfiber tycker jag.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html
Intervju med Kenny Bräck som körde en GT40 i Goodwood. Hans kontroll är mycket sevärd!

Jag som inte alls är insatt i bilvärlden undrar ju då om det där är "okej" att använda sig av en replika bland andra bilmänniskor. Tänker på parallellen i klockvärlden där det inte skulle vara accepterat att gå runt med en replika på en klocka och lämna originalet kvar i bankfacket. Lite haltande jämförelse givetvis, men ändå intressant hur man ser på replikor inom bilvärlden.
 
Vågar mig på ännu ett OT-inlägg eftersom ämnet är närbesläktat (typ astronomiskt dyra gamla bruksprylar :)).
Sorry alla, men jag kör vidare med lite OT för att få snacka racing med dig :) . Jag har läst att många av de mest extrema bilarna är replikor. Läste om det i Automobil så det är viss substans bakom påståendet. Jag tror att reglerna säger att bilen måste vara äldre än ett visst årtal, men det löser man genom att köpa originalet och låta bygga en replika. Sedan plockar man bort chassinumret på originalet och sätter över det på replikan. Så, medans originalet står i tryggt förvar under ett skynke i ett garage så får replikan ha kul på bana med ägaren eller någon annan duktig förare, typ Kenny Bräck. Det finns firmor i England som är specialiserade på att bygga replikor av t ex Ford GT40, Jaguar D-type, mm. Fronten på Ferrarin ovan ser ut att vara i glasfiber tycker jag.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html



Intervju med Kenny Bräck som körde en GT40 i Goodwood. Hans kontroll är mycket sevärd!
Intressant aspekt! Jag tror emellertid inte att majoriteten av de vagnar som körs på t ex Goodwood är replikor. Om man går runt i depåerna, där alla bilar står uppställda mellan loppen för allmän (nåja) beskådan, så tycker i alla fall jag att de ser väldigt "vintage" ut när det kommer till krackelering i lädret, slitage etc. Självklart kan även sådant fejkas men att det skulle göras på en sådan detaljnivå tycker jag verkar osannolikt. Sen är väl synen på replikor inom historic racing liknande den som finns i klockvärlden, det är liksom ingenting man skryter med och om man visar upp dem som brukar det (tror jag) tydligt deklareras att det är fråga om en kopia. Men som sagt, en och annan replika finns det såklart.

Eftersom herr Agnelli ägt, eller iaf. haft ovanstående Ferrari på långtidslån (och på skämt lät sin butler måla den svart för att få den att likna en likbil), så är det ju i princip klockor vi pratar om. Eller hur?

54d1af7ecbde0_-_caring-about-the-rules-gianni-agnelli-style-2013-gy3kl0-mdn.jpg


Jag vågar inte uttala mig om Ferrarin specifikt, den har ju ett unikt chassie-nummer och det är 'den' bilen som tävlat på bla. Goodwood. Och någonstans i basen finns iaf. en nytillverkad aluminiumkaross precis som den såg ut från början:

Breadvan_12.jpg


http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72

Sen om den satt på under racet vet jag inte. Troligen fullt möjligt att göra en glasfiberkopia. Å andra sidan kan det vita vara grundfärg...

Det du beskriver förekommer med all säkerhet, replikor på GT40's t.ex. vimlar det ju av, och det är väl troligen det allra smartaste förfarandet också när det gäller den här typen av bilar. Det är trots allt ansenliga värden vi pratar om. Så länge tekniken fungerar som på originalet så är jag ändå nöjd - otroligt fachinerande att se äldre racerbilar gå för fullt, däck, bromsar, väghållning - allt var verkligen på en annan nivå förr. Jag är minst lika imponerad av tekniken och kompetensnivån hos förarna i moderna bilar men racing med äldre bilar är mer levande på något sätt...

...lite som äldre klockor!
Tror att det är grundfärg, men jag är ingen bilbyggare. Annan bild från coachbuild.com på samma restaurering:
IMG_8932.JPG
 
Eftersom herr Agnelli ägt, eller iaf. haft ovanstående Ferrari på långtidslån (och på skämt lät sin butler måla den svart för att få den att likna en likbil), så är det ju i princip klockor vi pratar om. Eller hur?

54d1af7ecbde0_-_caring-about-the-rules-gianni-agnelli-style-2013-gy3kl0-mdn.jpg


Jag vågar inte uttala mig om Ferrarin specifikt, den har ju ett unikt chassie-nummer och det är 'den' bilen som tävlat på bla. Goodwood. Och någonstans i basen finns iaf. en nytillverkad aluminiumkaross precis som den såg ut från början:

Breadvan_12.jpg


http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72

Sen om den satt på under racet vet jag inte. Troligen fullt möjligt att göra en glasfiberkopia. Å andra sidan kan det vita vara grundfärg...

Det du beskriver förekommer med all säkerhet, replikor på GT40's t.ex. vimlar det ju av, och det är väl troligen det allra smartaste förfarandet också när det gäller den här typen av bilar. Det är trots allt ansenliga värden vi pratar om. Så länge tekniken fungerar som på originalet så är jag ändå nöjd - otroligt fachinerande att se äldre racerbilar gå för fullt, däck, bromsar, väghållning - allt var verkligen på en annan nivå förr. Jag är minst lika imponerad av tekniken och kompetensnivån hos förarna i moderna bilar men racing med äldre bilar är mer levande på något sätt...

...lite som äldre klockor!

Med den där karossformen måste denna bil vara typ världens första "Shooting brake".
 
Kallades initialt vanvördigt för "the breadvan". Det är en ombyggd 250 GT SWB, aktern gjordes som ett skåp för att få bättre aerodynamik. Finns bara i ett ex.
IMG_2273.JPG

Bild från Goodwood revival 2015.
Det här är ett av det jag gillar mest med KS, att det förutom alla underbara klockor finns så mycket kunskap som vi delar med oss av :) Tack för infon @Grafton ! Här en bild på en 'shooting brake'.
image.jpeg
 
Kallades initialt vanvördigt för "the breadvan". Det är en ombyggd 250 GT SWB, aktern gjordes som ett skåp för att få bättre aerodynamik. Finns bara i ett ex.
IMG_2273.JPG

Bild från Goodwood revival 2015.

Ännu roligare i historien är att anledningen till att bilen kom till öht. var en dispyt på Ferrarifabriken mellan Enzo Ferraris fru och ett antal anställda som ledde till att de fick sparken.

Några av dessa ingenjörer började jobba för en snärtig Greve, Giovanni Volpi, som gillade racing och ville tävla i Le Mans. Han beställde dåtidens coolaste racerbil, en 250 GTO från Ferrari, men när Enzo Ferrari fick reda på att hans gamla anställda jobbade för Volpi så cancellerade han ordern (antar att frugan låg bakom...).

Då lät han bygga en specialare, med radikalt nytänkande angående aerodynamik, baserat på nämnda 250 SWB (världens vackraste bil för övrigt - enligt mig), och på 2 veckor (!) skapade hans team en bil som var bättre och snabbare än Ferraris egna 250 GTO's. Breadvanen ledde faktiskt över Ferraris egna bilar under 4 timmar i debuten i Le Mans 1962 ända tills den tvingades bryta.

Småsinta Ferrari tillät inte att Volpi kallade bilen för Ferrari och den var tvungen att tävla utan emblem etc. vilket har skapat debatt än idag då vissa puritaner fortfarande anser att det inte är en Ferrari. Så helt utan debatt är det ju inte med 'kopior' i bilvärlden heller...

...nu har jag pratat nog om bilar i den här tråden tror jag.
 
Vad fan hände med den där milgaussen till slut?! Någon som vet?? Vad skulle man våga uppskatta värdet till idag? Fortfarande ca 1,5 msek eller har det stigit ytterligare?

Jävla antiklimax att inte få veta vad som hände till slut 😟
 
Vad fan hände med den där milgaussen till slut?! Någon som vet?? Vad skulle man våga uppskatta värdet till idag? Fortfarande ca 1,5 msek eller har det stigit ytterligare?

Jävla antiklimax att inte få veta vad som hände till slut 😟
Alla blev glada i slutändan. Klockan är i ett bra hem. :)

Dagens summa är bara relevant för andra klockor i liknande skick. Dvs inga andra.
 
"Discontinued" var ju ett kul ordval. Får det att låta som nån risig Cellini som utgick ur sortimentet häromåret. Men å andra sidan, ett gäng av de mest eftertraktade vintageobjekten, inklusive 6541, är ju antagligen rare just för att de inte var någon större kommersiell hit på sin tid.
 
Alla blev glada i slutändan. Klockan är i ett bra hem. :)

Dagens summa är bara relevant för andra klockor i liknande skick. Dvs inga andra.
Måste bara fråga av ren nyfikenhet, du behöver inte svara - hjälpte du till att förmedla den vidare? Såg att du erbjöd dig tidigt i tråden, fint av dig!

Inte sett denna tråd innan, vet inte ens hur jag halkade in på den. Bland det sjukare man har snubblat över på forumet iaf! Blev stressad av tanken på att TS polare typ körde den som en beater haha..
 
Måste bara fråga av ren nyfikenhet, du behöver inte svara - hjälpte du till att förmedla den vidare? Såg att du erbjöd dig tidigt i tråden, fint av dig!

Inte sett denna tråd innan, vet inte ens hur jag halkade in på den. Bland det sjukare man har snubblat över på forumet iaf! Blev stressad av tanken på att TS polare typ körde den som en beater haha..
Jag hjälpte säljaren hitta en köpare ja.
 
Tillbaka
Topp