Johanssons Kakel
Silver
Mållös
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fast nästan lite vårds- och respektlöst va?Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.
Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).
Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.
Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig.
Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.
Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).
Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.
Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig.
Sorry alla, men jag kör vidare med lite OT för att få snacka racing med dig . Jag har läst att många av de mest extrema bilarna är replikor. Läste om det i Automobil så det är viss substans bakom påståendet. Jag tror att reglerna säger att bilen måste vara äldre än ett visst årtal, men det löser man genom att köpa originalet och låta bygga en replika. Sedan plockar man bort chassinumret på originalet och sätter över det på replikan. Så, medans originalet står i tryggt förvar under ett skynke i ett garage så får replikan ha kul på bana med ägaren eller någon annan duktig förare, typ Kenny Bräck. Det finns firmor i England som är specialiserade på att bygga replikor av t ex Ford GT40, Jaguar D-type, mm. Fronten på Ferrarin ovan ser ut att vara i glasfiber tycker jag.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html
Intervju med Kenny Bräck som körde en GT40 i Goodwood. Hans kontroll är mycket sevärd!
Sorry alla, men jag kör vidare med lite OT för att få snacka racing med dig . Jag har läst att många av de mest extrema bilarna är replikor. Läste om det i Automobil så det är viss substans bakom påståendet. Jag tror att reglerna säger att bilen måste vara äldre än ett visst årtal, men det löser man genom att köpa originalet och låta bygga en replika. Sedan plockar man bort chassinumret på originalet och sätter över det på replikan. Så, medans originalet står i tryggt förvar under ett skynke i ett garage så får replikan ha kul på bana med ägaren eller någon annan duktig förare, typ Kenny Bräck. Det finns firmor i England som är specialiserade på att bygga replikor av t ex Ford GT40, Jaguar D-type, mm. Fronten på Ferrarin ovan ser ut att vara i glasfiber tycker jag.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html
Intervju med Kenny Bräck som körde en GT40 i Goodwood. Hans kontroll är mycket sevärd!
Intressant aspekt! Jag tror emellertid inte att majoriteten av de vagnar som körs på t ex Goodwood är replikor. Om man går runt i depåerna, där alla bilar står uppställda mellan loppen för allmän (nåja) beskådan, så tycker i alla fall jag att de ser väldigt "vintage" ut när det kommer till krackelering i lädret, slitage etc. Självklart kan även sådant fejkas men att det skulle göras på en sådan detaljnivå tycker jag verkar osannolikt. Sen är väl synen på replikor inom historic racing liknande den som finns i klockvärlden, det är liksom ingenting man skryter med och om man visar upp dem som brukar det (tror jag) tydligt deklareras att det är fråga om en kopia. Men som sagt, en och annan replika finns det såklart.Sorry alla, men jag kör vidare med lite OT för att få snacka racing med dig . Jag har läst att många av de mest extrema bilarna är replikor. Läste om det i Automobil så det är viss substans bakom påståendet. Jag tror att reglerna säger att bilen måste vara äldre än ett visst årtal, men det löser man genom att köpa originalet och låta bygga en replika. Sedan plockar man bort chassinumret på originalet och sätter över det på replikan. Så, medans originalet står i tryggt förvar under ett skynke i ett garage så får replikan ha kul på bana med ägaren eller någon annan duktig förare, typ Kenny Bräck. Det finns firmor i England som är specialiserade på att bygga replikor av t ex Ford GT40, Jaguar D-type, mm. Fronten på Ferrarin ovan ser ut att vara i glasfiber tycker jag.
http://www.jaguarreplicas.com/dtype.html
Intervju med Kenny Bräck som körde en GT40 i Goodwood. Hans kontroll är mycket sevärd!
Tror att det är grundfärg, men jag är ingen bilbyggare. Annan bild från coachbuild.com på samma restaurering:Eftersom herr Agnelli ägt, eller iaf. haft ovanstående Ferrari på långtidslån (och på skämt lät sin butler måla den svart för att få den att likna en likbil), så är det ju i princip klockor vi pratar om. Eller hur?
Jag vågar inte uttala mig om Ferrarin specifikt, den har ju ett unikt chassie-nummer och det är 'den' bilen som tävlat på bla. Goodwood. Och någonstans i basen finns iaf. en nytillverkad aluminiumkaross precis som den såg ut från början:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72
Sen om den satt på under racet vet jag inte. Troligen fullt möjligt att göra en glasfiberkopia. Å andra sidan kan det vita vara grundfärg...
Det du beskriver förekommer med all säkerhet, replikor på GT40's t.ex. vimlar det ju av, och det är väl troligen det allra smartaste förfarandet också när det gäller den här typen av bilar. Det är trots allt ansenliga värden vi pratar om. Så länge tekniken fungerar som på originalet så är jag ändå nöjd - otroligt fachinerande att se äldre racerbilar gå för fullt, däck, bromsar, väghållning - allt var verkligen på en annan nivå förr. Jag är minst lika imponerad av tekniken och kompetensnivån hos förarna i moderna bilar men racing med äldre bilar är mer levande på något sätt...
...lite som äldre klockor!
Eftersom herr Agnelli ägt, eller iaf. haft ovanstående Ferrari på långtidslån (och på skämt lät sin butler måla den svart för att få den att likna en likbil), så är det ju i princip klockor vi pratar om. Eller hur?
Jag vågar inte uttala mig om Ferrarin specifikt, den har ju ett unikt chassie-nummer och det är 'den' bilen som tävlat på bla. Goodwood. Och någonstans i basen finns iaf. en nytillverkad aluminiumkaross precis som den såg ut från början:
http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=72
Sen om den satt på under racet vet jag inte. Troligen fullt möjligt att göra en glasfiberkopia. Å andra sidan kan det vita vara grundfärg...
Det du beskriver förekommer med all säkerhet, replikor på GT40's t.ex. vimlar det ju av, och det är väl troligen det allra smartaste förfarandet också när det gäller den här typen av bilar. Det är trots allt ansenliga värden vi pratar om. Så länge tekniken fungerar som på originalet så är jag ändå nöjd - otroligt fachinerande att se äldre racerbilar gå för fullt, däck, bromsar, väghållning - allt var verkligen på en annan nivå förr. Jag är minst lika imponerad av tekniken och kompetensnivån hos förarna i moderna bilar men racing med äldre bilar är mer levande på något sätt...
...lite som äldre klockor!
Kallades initialt vanvördigt för "the breadvan". Det är en ombyggd 250 GT SWB, aktern gjordes som ett skåp för att få bättre aerodynamik. Finns bara i ett ex.Med den där karossformen måste denna bil vara typ världens första "Shooting brake".
Det här är ett av det jag gillar mest med KS, att det förutom alla underbara klockor finns så mycket kunskap som vi delar med oss av Tack för infon @Grafton ! Här en bild på en 'shooting brake'.Kallades initialt vanvördigt för "the breadvan". Det är en ombyggd 250 GT SWB, aktern gjordes som ett skåp för att få bättre aerodynamik. Finns bara i ett ex.
Bild från Goodwood revival 2015.
Kallades initialt vanvördigt för "the breadvan". Det är en ombyggd 250 GT SWB, aktern gjordes som ett skåp för att få bättre aerodynamik. Finns bara i ett ex.
Bild från Goodwood revival 2015.
Ja efter att ha plöjt igenom hela tråden vill man ju veta status nu.Satfläsk vilken cool klocka, har @Linuss någon uppdatering? Brukas uret fortfarande eller är det sålt?
Alla blev glada i slutändan. Klockan är i ett bra hem.Vad fan hände med den där milgaussen till slut?! Någon som vet?? Vad skulle man våga uppskatta värdet till idag? Fortfarande ca 1,5 msek eller har det stigit ytterligare?
Jävla antiklimax att inte få veta vad som hände till slut
Kul att höraAlla blev glada i slutändan. Klockan är i ett bra hem.
Dagens summa är bara relevant för andra klockor i liknande skick. Dvs inga andra.
Måste bara fråga av ren nyfikenhet, du behöver inte svara - hjälpte du till att förmedla den vidare? Såg att du erbjöd dig tidigt i tråden, fint av dig!Alla blev glada i slutändan. Klockan är i ett bra hem.
Dagens summa är bara relevant för andra klockor i liknande skick. Dvs inga andra.
Jag hjälpte säljaren hitta en köpare ja.Måste bara fråga av ren nyfikenhet, du behöver inte svara - hjälpte du till att förmedla den vidare? Såg att du erbjöd dig tidigt i tråden, fint av dig!
Inte sett denna tråd innan, vet inte ens hur jag halkade in på den. Bland det sjukare man har snubblat över på forumet iaf! Blev stressad av tanken på att TS polare typ körde den som en beater haha..
Kul! Det måste ha varit en upplevelse. Fint slut!Jag hjälpte säljaren hitta en köpare ja.