• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex - Polera eller inte?

Precis, men lät på dig som att det kändes främmande att polera något ur alls.

Vi alla har olika gränser och i slutändan är det fall till fall. Man vill ju även att boetten skall matcha tavla/visare i viss mån.
Nja jag skrev att jag skulle kunna tänka mig att omvärdera min ”inte polera” inställning om jag ägde rätt klocka för det. Jag har inte ägt någon datejust. Min erfarenhet av Rolex är vintage/semivintage sportstål. Det går inte att svara ja eller nej på grundfrågan utan det är som du menar från fall till fall. Jag hoppas alla perspektiv i tråden kan vara till nytta för den som är intresserad av ämnet.

Som många har skrivit, beror på. Min 1675 som troligtvis är opolerad skulle jag inte polera trots att den har några dings. Min grundinställning är att inte polera men det finns säkert situationer som jag skulle kunna tänka mig att omvärdera.
IMG_0598.jpeg

IMG_0595.jpeg
Antar att det är en smakfråga. Men hur ser det ut från en bits avstånd? Med macro blir varenda hairline till en stor repa. Kommer du att irritera dig när du ser ned på handleden? Sedan precis som @Aurum är inne på så en sportstål med lite patina ser ofta bättre ut.

Antar att det är en smakfråga. Men hur ser det ut från en bits avstånd? Med macro blir varenda hairline till en stor repa. Kommer du att irritera dig när du ser ned på handleden? Sedan precis som @Aurum är inne på så en sportstål med lite patina ser ofta bättre ut.
Klokt, det har man ju varit med om själv. Man har ägt en klocka länge, visst några hairlines här och där. Sen är det dags för försäljning och man fotograferar klockan - ser ut som man kört den genom en gruskross.

Tillbaka
Topp