• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex sea dweller

Antonkca

Breitling
har fått förfrågan att köpa en rolex sea dweller, då ägaren har box, cert och klocka men inget kvitto. Känns det lite Sketchy, jag ska åka och kolla på klockan på lördag. Jag misstänker att klockan kan ha varit med om något fuffens, vad bör jag tänka på för att vet om den är äkta eller inte?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Anton
 
har fått förfrågan att köpa en rolex sea dweller, då ägaren har box, cert och klocka men inget kvitto. Känns det lite Sketchy, jag ska åka och kolla på klockan på lördag. Jag misstänker att klockan kan ha varit med om något fuffens, vad bör jag tänka på för att vet om den är äkta eller inte?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Anton
Skulle säga att det är rätt vanligt att det inte finns kvitto så bara det faktumet behöver inte innebära att det är något knas. Om du inte kan avgöra äktheten själv kanske du kan försöka få med dig någon som kan det.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
har fått förfrågan att köpa en rolex sea dweller, då ägaren har box, cert och klocka men inget kvitto. Känns det lite Sketchy, jag ska åka och kolla på klockan på lördag. Jag misstänker att klockan kan ha varit med om något fuffens, vad bör jag tänka på för att vet om den är äkta eller inte? Tacksam för all hjälp jag kan få. Mvh Anton
Vad är det för årsmodell och vad begär säljaren? Skick?
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Varför funderar du på den om du tror att det är något fuffens?!?!
Alla hoppas på att göra dessa "kap" trots flertal varningsklockor..

Förstår dock inte varför denna affär skulle kännas sketchy baserat på att kvittot saknas? Alla vill kanske inte skicka med orgininalkvitto med namn m.m. (bra deal tex, avslöja sina rabatter etc) eller så är det bortslarvat.
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
har fått förfrågan att köpa en rolex sea dweller, då ägaren har box, cert och klocka men inget kvitto. Känns det lite Sketchy, jag ska åka och kolla på klockan på lördag. Jag misstänker att klockan kan ha varit med om något fuffens, vad bör jag tänka på för att vet om den är äkta eller inte?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Mvh Anton
Jag skulle föreslå att du ber ägaren skicka bilder i god kvalitet i bra belysning. Framsida, baksida, stämpel på länk etc. Ta sedan bilderna och posta dom i tråden "den lilla är den äkta tråden" här på forumet så kommer du att få hjälp. Jag skulle inte ens träffa någon okänd för att köpa om jag inte fått bilder innan. Bildgoogla även de filer du får så att han/hon inte snott bilderna någonstans.

Fråga även om senaste service etc. Tänk på vart du fick kontakt med säljaren. Köp inte klockan utan köp säljaren...

Att man inte har kvitto behöver inte betyda något.

Lycka till
 

Antonkca

Breitling
Ska ge er lite mer information, skrev inlägget lite snabbt i förbifarten. Säljaren, som jag inte känner. Men har bekanta som känner beskriver honom som en person som håller på med fuffens. Då han påstår att klockan är äkta, men vill bli av med den snabbt eftersom han är extremt stort behov av pengar och ska lämna Sverige snart. Hela situationen osar ju fuffens enligt mig, men han säljer den antingen till ett väldigt lågt pris för att han är väldigt okunnig och är i behov av pengar snabbt eller så är han tillräckligt smart för att försöka lura någon på en falsk rolex. Då den har box, cert och allt som behövs för att vara äkta. Därför kände jag att det är smartast att fråga här innan jag gör något dumt.

Ska kolla på den imorgon och förhandla om pris. Vad är det första jag ska kolla på för att förstå om den är fake eller inte?

Har ni några fler frågor angående situationen bara fråga på, som sagt all hjälp jag kan få är bra.

Tack på förhand
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ska ge er lite mer information, skrev inlägget lite snabbt i förbifarten. Säljaren, som jag inte känner. Men har bekanta som känner beskriver honom som en person som håller på med fuffens. Då han påstår att klockan är äkta, men vill bli av med den snabbt eftersom han är extremt stort behov av pengar och ska lämna Sverige snart. Hela situationen osar ju fuffens enligt mig, men han säljer den antingen till ett väldigt lågt pris för att han är väldigt okunnig och är i behov av pengar snabbt eller så är han tillräckligt smart för att försöka lura någon på en falsk rolex. Då den har box, cert och allt som behövs för att vara äkta. Därför kände jag att det är smartast att fråga här innan jag gör något dumt.

Ska kolla på den imorgon och förhandla om pris. Vad är det första jag ska kolla på för att förstå om den är fake eller inte?

Har ni några fler frågor angående situationen bara fråga på, som sagt all hjälp jag kan få är bra.

Tack på förhand
Men vafan.

Är du seriös?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ska ge er lite mer information, skrev inlägget lite snabbt i förbifarten. Säljaren, som jag inte känner. Men har bekanta som känner beskriver honom som en person som håller på med fuffens. Då han påstår att klockan är äkta, men vill bli av med den snabbt eftersom han är extremt stort behov av pengar och ska lämna Sverige snart. Hela situationen osar ju fuffens enligt mig, men han säljer den antingen till ett väldigt lågt pris för att han är väldigt okunnig och är i behov av pengar snabbt eller så är han tillräckligt smart för att försöka lura någon på en falsk rolex. Då den har box, cert och allt som behövs för att vara äkta. Därför kände jag att det är smartast att fråga här innan jag gör något dumt.

Ska kolla på den imorgon och förhandla om pris. Vad är det första jag ska kolla på för att förstå om den är fake eller inte?

Har ni några fler frågor angående situationen bara fråga på, som sagt all hjälp jag kan få är bra.

Tack på förhand
Alltså, jag är ledsen att vara så tydlig, men om situationen är den du beskriver så stöder du brottsligheten och tjyvajävlarna genom att köpa den där.
 
  • Like
Reactions: Bas

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ska ge er lite mer information, skrev inlägget lite snabbt i förbifarten. Säljaren, som jag inte känner. Men har bekanta som känner beskriver honom som en person som håller på med fuffens. Då han påstår att klockan är äkta, men vill bli av med den snabbt eftersom han är extremt stort behov av pengar och ska lämna Sverige snart. Hela situationen osar ju fuffens enligt mig, men han säljer den antingen till ett väldigt lågt pris för att han är väldigt okunnig och är i behov av pengar snabbt eller så är han tillräckligt smart för att försöka lura någon på en falsk rolex. Då den har box, cert och allt som behövs för att vara äkta. Därför kände jag att det är smartast att fråga här innan jag gör något dumt.

Ska kolla på den imorgon och förhandla om pris. Vad är det första jag ska kolla på för att förstå om den är fake eller inte?

Har ni några fler frågor angående situationen bara fråga på, som sagt all hjälp jag kan få är bra.

Tack på förhand

Vad fan.

Computer-Guy-Facepalm.jpg
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Ska ge er lite mer information, skrev inlägget lite snabbt i förbifarten. Säljaren, som jag inte känner. Men har bekanta som känner beskriver honom som en person som håller på med fuffens. Då han påstår att klockan är äkta, men vill bli av med den snabbt eftersom han är extremt stort behov av pengar och ska lämna Sverige snart. Hela situationen osar ju fuffens enligt mig, men han säljer den antingen till ett väldigt lågt pris för att han är väldigt okunnig och är i behov av pengar snabbt eller så är han tillräckligt smart för att försöka lura någon på en falsk rolex. Då den har box, cert och allt som behövs för att vara äkta. Därför kände jag att det är smartast att fråga här innan jag gör något dumt.

Ska kolla på den imorgon och förhandla om pris. Vad är det första jag ska kolla på för att förstå om den är fake eller inte?

Har ni några fler frågor angående situationen bara fråga på, som sagt all hjälp jag kan få är bra.

Tack på förhand
I alla vänlighet skulle jag rekommendera dig att inte ödsla en minut till på den där säljaren. Det blir inte mer oseriöst än det du beskriver.
Kan man inte skilja på en falsk och äkta Rolex bör man handla hos någon som kan intyga att den är äkta.
 

Antonkca

Breitling
Hade bara tänkt att kolla på den, om allt hade känts okej hade man kanske kunnat genomföra en affär. Därför ville ja rådfråga här först, som jag beskrev så kändes allt väldigt Sketchy. No offense taken
 

Zandibar

Cartier
Ska ge er lite mer information, skrev inlägget lite snabbt i förbifarten. Säljaren, som jag inte känner. Men har bekanta som känner beskriver honom som en person som håller på med fuffens. Då han påstår att klockan är äkta, men vill bli av med den snabbt eftersom han är extremt stort behov av pengar och ska lämna Sverige snart. Hela situationen osar ju fuffens enligt mig, men han säljer den antingen till ett väldigt lågt pris för att han är väldigt okunnig och är i behov av pengar snabbt eller så är han tillräckligt smart för att försöka lura någon på en falsk rolex. Då den har box, cert och allt som behövs för att vara äkta. Därför kände jag att det är smartast att fråga här innan jag gör något dumt.

Ska kolla på den imorgon och förhandla om pris. Vad är det första jag ska kolla på för att förstå om den är fake eller inte?

Har ni några fler frågor angående situationen bara fråga på, som sagt all hjälp jag kan få är bra.

Tack på förhand
Håll utkik för felstavningar och bara allmänt grejer som ser skeva ut. Till exempel att texten på urtavlan inte är rak. Det brukar finnas en liten rolexkrona som är tryckt på glaset vid klockan 6, som man kan se om man har bra syn. Kolla bilder på Sea Dweller här och se hur siffrorna på bezeln ser ut och jämför om det kan se skevt ut på säljarens klocka . På falska rollar brukar rolexkronan på spännet vara för "högt upp" och inte smälta in med resten av länken. Googla Rolex Oyster clasp så borde du få en förståelse för hur det ska se ut. Sen kan du försöka dra upp klockan, ifall det inte är så smooth så är det nog inte äkta.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Hade bara tänkt att kolla på den, om allt hade känts okej hade man kanske kunnat genomföra en affär. Därför ville ja rådfråga här först, som jag beskrev så kändes allt väldigt Sketchy. No offense taken
Nej och åter nej. Om du inte har den kunskap som krävs för att enkelt se om en klocka är falsk ska du inte göra den här typen av affärer oavsett vad priset är. Du kommer bara att bli lurad.

Vet inte hur gammal du är men "behöver pengar fort", "lågt pris", "åka utomlands" mm är klassiska tecken på att något är fuffens.
 

Antonkca

Breitling
Håll utkik för felstavningar och bara allmänt grejer som ser skeva ut. Till exempel att texten på urtavlan inte är rak. Det brukar finnas en liten rolexkrona som är tryckt på glaset vid klockan 6, som man kan se om man har bra syn. Kolla bilder på Sea Dweller här och se hur siffrorna på bezeln ser ut och jämför om det kan se skevt ut på säljarens klocka . På falska rollar brukar rolexkronan på spännet vara för "högt upp" och inte smälta in med resten av länken. Googla Rolex Oyster clasp så borde du få en förståelse för hur det ska se ut. Sen kan du försöka dra upp klockan, ifall det inte är så smooth så är det nog inte äkta.
Tack!!
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Personer som är "fuffens" kan också köpa saker helt lagligt. Dock verkar din magkänsla redan säga dig att något är fel. Varför gå dit?
 

Antonkca

Breitling
Nej och åter nej. Om du inte har den kunskap som krävs för att enkelt se om en klocka är falsk ska du inte göra den här typen av affärer oavsett vad priset är. Du kommer bara att bli lurad.

Vet inte hur gammal du är men "behöver pengar fort", "lågt pris", "åka utomlands" mm är klassiska tecken på att något är fuffens.

Ja det förstår jag med, därför jag skrev ut det. Om han är så dum att han säljer en klocka till en billig peng som är äkta, tänker jag ta chansen att kolla på den. Sen förstår ju jag långa vägar att allt kanske inte står rätt till.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det låter som du maximerar sina egna chanser till att bli lurad.
Hoppa den om du inte kan säkerställa att den är äkta.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Utifrån din fråga har du fått många vettiga inlägg, men du verkar lyssna dåligt

Man kan liksom inte komma och gnälla när blåsningen är ett faktum utifrån de signaler du fått

Man får inte vara hur blåögd och göra hur dumma saker som helst.
 
Topp