• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Submariner 1680 - White

Det skiftade väl där någon gång vid första halvan av 70-talet. Från tydligare fasningar till mindre. Vet inte om det finns något vedertaget bryt? @Per eller @thomastheswede har kanske mer koll?
Enkelt sett så har bevels blivit smalare och smalare över åren. Riktigt breda på slutet av 50-talet och i princip obefintliga i slutet av 70-talet. Samma sak gäller 1680's där de är rätt så breda på rödsubbar och sedan blir mindre och mindre. Tidiga vita har klart bredare än sena.

Slänger in mitt nyförvärv. En lokal förmåga som cirkulerat hos @StarMan o @Patrik J
En riktigt fin vit rackare!
IMG_2531.JPG

Blir lite sugen på att plocka upp stafettpinnen och skriva ihop en liknande guide om vita (eller alla) 1665 men en sak har slagit mig som jag aldrig lyckats få någon klarhet i: varför slutade man med röd text på 1680 och 1665 och varför gjorde man det inte samtidigt? Finns det någon som läst om detta någonstans?

Din kanske är polerad, vilket är en del av sanningen. Svårt att se nu när jag tittar igen, för ljuset ligger på lite knasigt.

Sen skiljer sig boetterna också från 73 till 79. Men oavsett så ska det finnas en fasning på boettsidorna.
Tack @Per och @vaniljglass för bra info som jag inte hade koll på. Här kommer ett par bilder till om de andra hade konstigt ljus..svårt att få till bra bilder.
IMG_2806.JPG
IMG_2807.JPG

Blir lite sugen på att plocka upp stafettpinnen och skriva ihop en liknande guide om vita (eller alla) 1665 men en sak har slagit mig som jag aldrig lyckats få någon klarhet i: varför slutade man med röd text på 1680 och 1665 och varför gjorde man det inte samtidigt? Finns det någon som läst om detta någonstans?
Kör på, skulle vara intressant.

Sitter och läser första sidan angående insert mk1-3+service, inte helt lätt att se skillnaderna för mina otränade ögon:pompus: Så kan någon med mer koll hjälpa mig identifiera vilken version jag har på min -79?

Om jag inte är helt ute cyklar så är det väl bara MK2 som har öppna 6or? Så MK2 antar jag?

EDIT: Inser att du frågade om insertet, vilket jag isåfall tycker ser MK3 ut..

Sitter och läser första sidan angående insert mk1-3+service, inte helt lätt att se skillnaderna för mina otränade ögon:pompus: Så kan någon med mer koll hjälpa mig identifiera vilken version jag har på min -79?

1680 insert.JPG

Om jag inte är helt ute cyklar så är det väl bara MK2 som har öppna 6or? Så MK2 antar jag?

EDIT: Inser att du frågade om insertet, vilket jag isåfall tycker ser MK3 ut..
Jag skulle definitivt säga att det sitter ett MK 3 på din -79a :) De avhandlades tidigare i tråden att mest sannolikt så kom nog inte ens de vita 1680 med MK2 insert överhuvudtaget.

Nån som vet vilken tavla samt insert min 1680 har?
Sjukt svårt att lista ut själv trots 5/11 diverse bilder haha
En i solsken o en i skugga:
FC385D27-DE3B-4A88-9458-1BFE97671918.jpeg

C4601AC8-BABE-4063-BD8B-772664AC3C01.jpeg

Tillbaka
Topp