• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rolex Submariner dykinlägg (insert) för milsub?

Edward Lima

Basic
2-Faktor
Tjenixen!
Jag har råkat på en dykring, eller i alla fall inserten, som jag skulle vilja använda till min gamla 5512:a.

När jag gör mina "amatördektektivsökningar" på google så får jag fram snarlika ringar men blir inte riktigt klok på resultaten. Därför vänder jag mig nu till den samlade klockeliten
för att, ödmjukt, fråga: Är detta en original milsub dykring från Rolex? Vad har ni för åsikter och tankar kring ringen? Finns det någon "dead give away"?
Själv tycker jag att strecket närmast "10" är för långt ifrån ettan jämfört med de jag sett på olika sajter
Svar uppskattas högt.

Tyvärr är detta den enda bilden jag har hittills erhållit av säljaren.
thumbnail_20210511_211607.jpg

Tjenixen!
Jag har råkat på en dykring, eller i alla fall inserten, som jag skulle vilja använda till min gamla 5512:a.

När jag gör mina "amatördektektivsökningar" på google så får jag fram snarlika ringar men blir inte riktigt klok på resultaten. Därför vänder jag mig nu till den samlade klockeliten
för att, ödmjukt, fråga: Är detta en original milsub dykring från Rolex? Vad har ni för åsikter och tankar kring ringen? Finns det någon "dead give away"?
Själv tycker jag att strecket närmast "10" är för långt ifrån ettan jämfört med de jag sett på olika sajter
Svar uppskattas högt.

Tyvärr är detta den enda bilden jag har hittills erhållit av säljaren.
thumbnail_20210511_211607.jpg
Ser ut som ett modernare thin font insert. Dvs. inte original till en 5512. Syns tydligast på "4", som inte ska ha så platt top. Här kan du börja kolla mer...

EDIT: Börja kika i denna tråd, samt klicka vidare på länkarna i tråden... Thread 'Inserts till Rolex! När, var och hur!?' https://klocksnack.se/threads/inserts-till-rolex-när-var-och-hur.36098/

Tack för inlägget, jag ska noggrant kolla givna länk.
Min fråga främst är ifall ringen öht är en Rolexprodukt.
Min 5512:a har f.n. original fat font mk2 long 5 insert monterad som är rejält sliten och jag känner att
"lyxa" till det med en fräckare insert skulle ge ett nytt utseende. En aftermarket ring kommer dock ej på fråga om det visar sig att ovannämnda är just det.

Tack för inlägget, jag ska noggrant kolla givna länk.
Min fråga främst är ifall ringen öht är en Rolexprodukt.
Min 5512:a har f.n. original fat font mk2 long 5 insert monterad som är rejält sliten och jag känner att
"lyxa" till det med en fräckare insert skulle ge ett nytt utseende. En aftermarket ring kommer dock ej på fråga om det visar sig att ovannämnda är just det.
No probs, hoppas du fått lite klarhet. Ett "halvslitet" longfive skulle många anse vara lyx, då de väl kostar 20-30k om det är "fint" slitet. Ett sprillans serviceinsert från Rolex kostar väl 1-2k typ, så det kan man ju kanske lyxa till det med, om man gillar det mer ;) Släng gärna upp en bild på din klocka, så man får se en fin gammal Submariner med skönt sliten ring :)

EDIT: Ja, ditt kan mycket väl vara ett välanvänt Rolex service insert, med en lite skum infästning för pärlan.

Senast ändrad:
Tack så mycket för vänliga ord och den tid ni har tagit er 🙏
Om man slår upp frasen "sliten dykare" så dyker en bild upp på min gamla 5512 😉

Den ena bilden är när jag fick den och den andra efter "förädling" med pärla, dykringsfjäder och oysterlänk.
058A6688.JPG

Rolex Oyster Perpetual Submariner Ref 5512 1967 med ny pärla (1).JPG

Tack så mycket för vänliga ord och den tid ni har tagit er 🙏
Om man slår upp frasen "sliten dykare" så dyker en bild upp på min gamla 5512 😉

Den ena bilden är när jag fick den och den andra efter "förädling" med pärla, dykringsfjäder och oysterlänk.
058A6688.JPG

Rolex Oyster Perpetual Submariner Ref 5512 1967 med ny pärla (1).JPG
Härligt sliten klocka, tack! Insertet som sitter på ser också ut att vara att ett slitet men modernt serviceinsert från Rolex. Ett fatfont long-5 ser helt annorlunda ut.

Tillbaka
Topp